GROOT netwerk probleem Help AUB !!!!!!

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Shekeer schreef:dus krijgen die kamers met de PC's ook digitale TV ? of niet ? blijft die digibox niet achter die router dan ???


De digibox is geen "centrale" decoder he, je moet aan elke TV waar je digitaal wilt kijken een digibox zetten ( en bijbehorende smartcard ).
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Mja best even wachten op iemand met ervaring met die dingen dan lijkt me :)


edit: en zie hierboven het antwoord \o/

dat wordt niets dus...tenzij je 2 digiboxes aanschaft
Laatst gewijzigd door Rogue 22 apr 2008, 17:24, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Je gaat aan elke TV een digibox moeten zetten, de uitgang van de digibox is scart ( en bij de HD versies HDMI ).


Koop alvast geen scart digibox!, want die dingen zijn binnen een jaar verouderd. HDMI is de nieuwe standaard, net zoals gigabit netwerk dit wordt.

Als je nu 2x een digibox (scart) koopt en later dan 2x een digibox (HDMI) en later nog een andere digibox (met meer mogelijkheden)...

Enfin, kassa kassa voor telenet.

P.S. Belgacom Digital TV is nog erger. Die kunnen momenteel maar één tv signaal in huis leveren. Ik denk dat TV Vlaanderen (via de satteliet) uiteindelijk nog de goedkoopste en beste oplossing is om aan digitaal tv te geraken. TV Vlaanderen zendt overigens ook al HD uit (voor sommige kanalen). En is de goedkoopste van de drie.

Enfin, ik heb dit zelf niet nodig. Ben tevreden met mijn DVB-T oplossing :-)
Al kan ik wel enkel GRATIS één , canvas en de radio's digitaal ontvangen natuurlijk.

Je kan ook altijd tv bij TV Vlaanderen nemen, internet & telefoon bv bij ADSL provider. 't moet daarom niet telenet zijn hé. Bekijk zelf wat voor jou het voordeligst (en meest interessant) is

Je netwerk zou ik alvast via de stroomadapters aanleggen. Is iets duurder, maar veel stabieler dan bv via Wifi. Tenzij je via de UTP kabel kan natuurlijk (dat is nog altijd sneller, maar moet in je huis passen)

Succes ermee!
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

even off-topic:

http://telenet.be/499/0/1/nl/thuis/televisie/tarieven/digitale-televisie.html

kost digitale televisie abonnement bij telenet maandelijks +/- 160€ ?!!! of zijn het enkel die auteursrechten dat ze vemelden maandelijks ?

dan nog: det geeft 390€/jaar enkel voor dat TV abbo... WTF ?!
CuBe
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 sep 2007, 10:58
Contacteer:

Yup, 1 digibox per TV... geef dit wel op voorhand aan, dan is het pakken goedkoper, en zorgen zij ervoor dat jouw 'pakketten' op BEIDE boxen verkrijgbaar zijn... Anders eindig je bijv. met Prime Sport op de ene en Gay Passion :twisted: op de andere...

Ook als je ze gelinkt besteld is het mogelijk je aangevraagde film op de ene box stop te zetten en verder te kijken in de slaapkamer, maar het spaart vooral een hoop kosten ;-)
De huur voor die boxen zal je wel 2maal moeten betalen. Maar een HD-Digicorder in je slaapkamer heb je normaal toch niet nodig... dus een gewone Digibox aan 4€ is dan ook weer niet te veel :)

Het kopen van een HDMi digibox zal niet kunnen... dit is enkel mogelijk bij het laatste model, en deze zijn enkel te huur :evil: KASSA!! :evil:
(De digiboxen kan je wel nog 'voorlopig' kopen bij VanDenBorre ofzo... Maar dat zullen ze je bij TN niet meteen vertellen denk ik.)

[OFFTOPIC]kost digitale televisie abonnement bij telenet maandelijks +/- 160€ ?!!! of zijn het enkel die auteursrechten dat ze vemelden maandelijks ?
=> dat zijn jaarlijkse bedragen :)[/OFFTOPIC]
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

en als je de auteursrechten erbij telt geeft dit 390€/jaar (enkel voor TV abbo

+ 12*50€ (internet+huur box)=600€

totaal per jaar = 1000€... normaal ? :eek:
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Shekeer schreef:en als je de auteursrechten erbij telt geeft dit 390€/jaar (enkel voor TV abbo

+ 12*50€ (internet+huur box)=600€

totaal per jaar = 1000€... normaal ? :eek:


Hoe kom je aan die berekening ?

Digitale TV *is* goedkoper dan gewoon analoge omdat je er minder btw op betaald. Je moet geen internet abonnement nemen voor digitale tv he, dat werkt perfect zonder internet. De huur van zo een hdtv box is € 4 of € 6 / maand dacht ik.

Dus: € 152,73 / jaar + digibox € 4 / maand.
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

http://telenet.be/499/0/1/nl/thuis/tele ... visie.html

sorry ik had die "+" niet gezien en kdavcht dat vergoeding voor auteursrechten per maand stond... (aangezien de prijs er net naast staat...)

laat maar niks aan de hand :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

En om nog even terug te komen op digitale TV in de kamer waar een PC staat. Hierbij alvast enkele regels...

- een digibox/corder moet steeds rechtstreeks achter de modem (met switch) hangen... hij kan NIET achter een router hangen. Tenzij je natuurlijk geen gebruik wil maken van de interactiviteit (en ook geen abonnement wil delen !)

- een PC kan eveneens rechtstreeks achter de modem (met switch) hangen... maar dan kan je slechts twee PC's aansluiten en heb je geen eigen netwerk (PC's zien elkaar dus niet).

- wil je een eigen netwerk met meer dan twee PC's moet je ze dus achter een router hangen.

Conclusie... voor internet en digitale TV in één kamer heb je dus best twee aparte UTP kabels (één LAN, de andere WAN dus) of twee Powerline (netwerken) nodig.
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

ik ga het zo doen:

1) WIFI

LINKSYS WRT160N Wireless-n Home Broadband Router
LINKSYS WMP300N Wireless-n PCI Adapter x 3 (ontvangers met antenne)

--> stuk goedkoper als PowerLine...

en 2 Decoders van TN voor digital TV...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Shekeer schreef:ik ga het zo doen: 1) WIFI


Euh... jij schreef toch in je eerste post "We kunnen geen draadloos installeren omdat de afstanden te groot zijn (het zijn ook 2 verdiepingen eigenlijk) + 50cm dik beton tussen 1ste en 2e verdiep... "

Shekeer schreef:en 2 Decoders van TN voor digital TV...


Dan ga je alsnog 3 powerline toestelletjes nodig hebben.
CuBe
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 sep 2007, 10:58
Contacteer:

Shekeer schreef:ik ga het zo doen:

1) WIFI

LINKSYS WRT160N Wireless-n Home Broadband Router
LINKSYS WMP300N Wireless-n PCI Adapter x 3 (ontvangers met antenne)

--> stuk goedkoper als PowerLine...

en 2 Decoders van TN voor digital TV...


Zolang dat je dan maar het signaal doorheen je muren krijgt, omdat het blijkbaar moeilijk bleek te zijn voor jouw huidige situatie.

Als je 2 decoders neemt, en je bent er echt zeker van... koop dan een digibox in je lokale elektro zaak, en huur een HD-Digicorder met HDMi uitgang bij TeleNet. Dan komt het je op lange termijn wel wat goedkoper uit denk ik. (Tenzij je natuurlijk écht ijvert voor 2 HD-Digicorders... Dan zal je beiden moeten huren.)

Veel succes!
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

VOiD schreef:Gewoon een paar goeie oude coax netwerk kaartjes zoeken ;)

TV-coax is 75 ohm, maar voor een 10Base2 coax Ethernet heb je 50 ohm nodig. Dat zou dus niet werken.

http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE2
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Shekeer schreef:ik ga het zo doen:

1) WIFI

LINKSYS WRT160N Wireless-n Home Broadband Router
LINKSYS WMP300N Wireless-n PCI Adapter x 3 (ontvangers met antenne)

--> stuk goedkoper als PowerLine...

en 2 Decoders van TN voor digital TV...


Ja, een stuk goedkoper en ook
- minder snel
- minder stabiel
- minder bereikbaarheid
- om nog te zwijgen van al die golven (straling) die je je huis rond stuurt.
- vergeet niet dat bepaalde apparaten in je huis (micro-golfovens, e.d.) je wifi netwerk serieus kunnen hinderen.

Maar het is jouw geld en jouw keuze...

Ik heb zelf ook lang nagedacht wat ik wou/kon doen:
- kabel leggen (was boren in de muren en zag ik niet zitten)
- wifi (teveel straling, niet stabiel genoeg, etc)
- stroomadapters (ik stond er eerst wat twijfelachtig over; zo van, hoe werkt dit ? en werkt dit wel goed).

Maar die poweradapters (zeker van Devolo) werken voortreffelijk.
Je kan ook altijd een poweradapter van een goedkoper merk nemen.
Die syncen iets lager (en dat je scheelt je meteen wat in prijs)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gent32m schreef:- om nog te zwijgen van al die golven (straling) die je je huis rond stuurt.

- stroomadapters (ik stond er eerst wat twijfelachtig over; zo van, hoe werkt dit ? en werkt dit wel goed).


Dergelijke uitspraken zijn natuurlijk altijd wel grappig... een "mooi clean" WIFI signaal is evil, terwijl een hoop brol gemoduleerd op je elektriciteisnet (met straling langs alle mogelijke kanten) blijkbaar geen probleem is :roll:
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

r2504 schreef:Dergelijke uitspraken zijn natuurlijk altijd wel grappig... een "mooi clean" WIFI signaal is evil, terwijl een hoop brol gemoduleerd op je elektriciteisnet (met straling langs alle mogelijke kanten) blijkbaar geen probleem is :roll:


r2504, je kan niet ontkennen dat WIFI signalen niet bepaald onschadelijk zijn voor de gezondheid. Zo hebben ze wifi-netwerken in scholen (van kleine kinderen) in Duitsland verboden. Uit schrik voor de gevolgen van deze straling op de verdere groei van deze kinderen.

In welke mate dergelijke zaken nu schadelijk of niet schadelijk zijn voor de gezondheid is omstreden (idem dito met GSM's)

Een kameraad (burgerlijk ingenieur) van me heeft ooit eens een stralingsonderzoek voor Canvas verzorgd. Er waren toen duidelijk rode (gevaarlijke) plekken zichtbaar op de grafieken. Echter zijn die bij de uitzending weggewerkt. Men wou geen 'paniek' of nodeloze ongerustheid zaaien. Ofwel heeft men de unief toen wat smeergeld gegeven. Ik weet er ook het fijne niet van. Enkel dat men die grafieken lichtjes wat bewerkt heeft voor de tv uitzending.

Wat je overigens ook vergeet, is dat de stralingen van een Wifi netwerk doorheen heel je huis rondgestuurd worden (teruggekaatst langs de muren, etc). Terwijl de stroomleidingen in je muur zitten (en nog eens beschermd zijn door een kabel). Bedoel, of je nu stroom-adapters neemt of niet. Zowiezo zul je "zuivere" stroomstraling in je huis lopen hebben. Anders werkt je frigo niet meer :wink: . Dit kan niet gezegd worden van een Wifi-netwerk.

Zoek het eens op, op het internet. Echter, het "bewijzen" is moeilijk. Zoals het altijd moeilijk is om schadelijke effecten op de gezondheid te bewijzen. En schadelijke effecten zijn er genoeg. Niet alleen hier, ook in de voeding, fijnstof in het verkeer. Wat waarschijnlijk nog veel schadelijker is dan dit allemaal hier.

Maar ja, je moet eerst bij jezelf beginnen.
Wil je de wereld veranderen :wink:
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Gent32m schreef:Een kameraad (burgerlijk ingenieur) van me heeft ooit eens een stralingsonderzoek voor Canvas verzorgd. Er waren toen duidelijk rode (gevaarlijke) plekken zichtbaar op de grafieken. Echter zijn die bij de uitzending weggewerkt. Men wou geen 'paniek' of nodeloze ongerustheid zaaien. Ofwel heeft men de unief toen wat smeergeld gegeven. Ik weet er ook het fijne niet van. Enkel dat men die grafieken lichtjes wat bewerkt heeft voor de tv uitzending.


Lekker duidelijk, dat. Hebben ze een stralingsonderzoek in heel België/Vlaanderen gedaan? Lijkt me kostelijk/niet doenbaar.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gent32m schreef:r2504, je kan niet ontkennen dat WIFI signalen niet bepaald onschadelijk zijn voor de gezondheid.


Oh... en waarom niet ? Misschien kan je mij de wetenschappelijke achtergrond geven waarom niet ioniserende straling schadelijk zou zijn voor mijn gezondheid ?

Gent32m schreef:Zo hebben ze wifi-netwerken in scholen (van kleine kinderen) in Duitsland verboden. Uit schrik voor de gevolgen van deze straling op de verdere groei van deze kinderen.


Misschien moet men gewoon de kinderen verbieden nog met de auto naar school te komen... daar gebeuren dodelijke ongevallen mee, en da's wel degelijk bewezen (in tegenstelling van het WIFI verhaal dat is opgeklopt door enkele ouders die totaal niet weten waarover ze praten) !

Gent32m schreef:Een kameraad (burgerlijk ingenieur) van me heeft ooit eens een stralingsonderzoek voor Canvas verzorgd. Er waren toen duidelijk rode (gevaarlijke) plekken zichtbaar op de grafieken.


Misschien moet je kameraad dit dan maar eens publiceren... het wereldwijde web ligt open voor hem. We kijken er allemaal met volle belangstelling naar uit.

Gent32m schreef:Terwijl de stroomleidingen in je muur zitten (en nog eens beschermd zijn door een kabel). Bedoel, of je nu stroom-adapters neemt of niet. Zowiezo zul je "zuivere" stroomstraling in je huis lopen hebben.


Beschermd door een kabel... het zijn net deze kabels die geen enkele bescherming bieden en gewoon dienst doen als zend antennes in heel je huis ! Je mag anders altijd eens op een spectrum analyzer komen kijken... WIFI is één mooi piekje op 2.4 GHz... jou powerline is een afschuwelijk signaal van enkele tientalle MHz breed (dat trouwens vaak verder rijkt dan een WIFI signaal).

Gent32m schreef:Maar ja, je moet eerst bij jezelf beginnen.
Wil je de wereld veranderen :wink:


Ik zou zeggen stort me iedere week 100 euro... als je dan toch denkt de wereld te kunnen verbeteren op basis van wat FUD.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Gent32m schreef:r2504, je kan niet ontkennen dat WIFI signalen niet bepaald onschadelijk zijn voor de gezondheid.


Ik neem aan dat je geen GSM bij je draagt, wanneer wifi schadelijk is, dan is een GSM toestel levensgevaarlijk.

Het vermogen van wifi is ongeveer 0.05 Watt, dat van GSM ongeveer 50x zoveel, 2.5 Watt peak. Bovendien draag je je wifi routertje niet tegen je hoofd, het vermogen neemt kwadratisch af met de afstand, dus is het effect van GSM vele honderden malen groter dan van wifi.
Ook in je broekzak, dus naast je nageslacht, heeft je gsmmetje regelmatig kontakt, dus daar zit het ook niet veilig.

Er is geen studie die de schadelijke gevolgen van gsm aangetoond heeft, hoogstens is er een advies, omdat wanneer je de schadelijkheid niet kan aantonen je ook niet de onschadelijkheid kan aantonen, zeer jonge kinderen geen gsm te laten gebruiken.

Maar dat wifi, met slechts een effectief vermogen van honderdsten delen van dat van gsm schadelijk zou zijn, is absolute onzin.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Eventjes ter verduidelijking :wink:

Een kameraad (burgerlijk ingenieur) van me heeft ooit eens een stralingsonderzoek voor Canvas verzorgd. Er waren toen duidelijk rode (gevaarlijke) plekken zichtbaar op de grafieken.


Dit onderzoek sloeg op de straling van GSM toestellen. Daarvoor moet je heel vlaanderen niet afscannen. Enkel één toestel. En ja, gsm straling is ook niet echt gezond te noemen.

Ik neem aan dat je geen GSM bij je draagt, wanneer wifi schadelijk is, dan is een GSM toestel levensgevaarlijk.


Klopt. Ik heb geen GSM. Of het levensgevaarlijk is, er wel één te hebben, laat ik aan jullie over. 't is misschien nog veel gevaarlijker om de straat over te steken :wink:

Maar dat wifi, met een effectief vermogen van hondersten delen van dat van gsm schadelijk zou zijn, is absolute onzin.


Onzin of niet. Straling is alvast niet gezond. Al van electrosmog gehoord ?
Moet je het internet er maar eens op nalezen:
Artikel1
Artikel2
Etc, etc... Ik ga niet heel google hier neerpennen :wink:

WIFI is één mooi piekje op 2.4 GHz... jou powerline is een afschuwelijk signaal van enkele tientalle MHz breed (dat trouwens vaak verder rijkt dan een WIFI signaal).


Bij mijn weten, maakt Wifi gebruik van signalen, die door heel je huis rondgekaatst worden. Terwijl een stroomadapter een kabel is die door de muren heen loopt. En ok, misschien wat last heeft van resonante straling. Maar dat lijkt me toch een pak minder, dan zo een antenne die heel je huis broadcast.

Maar goh, de effecten hiervan op onze gezondheid zullen ergens wel minimaal zijn. Dus laten we heel dit verhaal niet gaan opkloppen :)

Feit is, dat als ik kan kiezen tussen straling of geen straling, ik liever voor geen straling kies. En in welke mate die stroomadapters nu voor straling (doorheen de muren) zorgen, weet ik niet. Als iemand me daarvan een grafiek kan bezorgen. Graag. Weten we dat ook weer bij :-)
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hier nog wat info over de stroomadapters

De spectrale zendvermogensdichtheid bedraagt -50dBm/Hz, op radioamateurfrequenties -80 dBm/Hz, bij een bandbreedte van ca. 17 MHz zijn dat ca. +22 dBm (160 mW) resp. ca. -8 dBm (160 µW) (alle waarden gerelateerd aan 50 ohm.) Aangezien de inkoppeling symmetrisch plaatsvindt, wordt slechts een klein deel van dit vermogen door het leidingsysteem van het elektriciteitsnet uitgestraald.


Hoeveel vermogen (resonante straling) er nu doorkomt (en hoe ver die reikt) weet ik niet. Mensen die dit zelf eens kunnen meten thuis graag :)
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Electrical emission or radiation always causes thermal impact on human tissue[citation needed]. That is why the power of radiation is strictly and generally limited. Individual imagination may assess the effect higher than measurable. Fortunately, human tissue consists about 98% of water, not easy to heat from average 37.8 centigrades to higher levels. Compared to the thermal radiation of a hair dryer, any WiFi thermal radiation exposure is minimal. Compared to state-of-the-art mobile phones, the additional radiation with WiFi is negligible.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_electronic_devices_and_health

Dit onderzoek sloeg op de straling van GSM toestellen. Daarvoor moet je heel vlaanderen niet afscannen. Enkel één toestel. En ja, gsm straling is ook niet echt gezond te noemen.


Je haalt het anders wel aan als argument om te zeggen dat wifi-"straling" gevaarlijk is.

@ onderste stuk van die post:

Je hebt net een uitleg gekregen waarom die stroomadapters(eigenlijk meerbepaald het signaal dat ze voortbrengen, maar kom) meer straling genereren dan een wifi-signaal.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Je haalt het anders wel aan als argument om te zeggen dat wifi-"straling" gevaarlijk is.


Die comment over GSM straling is er misschien wat ongelukkig bijgetrokken (want sloeg niet op Wifi straling). Mijn bedoeling hiermee was aan te tonen, dat elke vorm van straling (hoe klein ook) niet echt goed voor onze gezondheid te noemen is.

Code: Selecteer alles

Hoe minder straling hoe beter dus


Wat niet wil zeggen, dat we nu allemaal een ongelooflijk risico lopen, door een GSM, Wifi, etc in de buurt te hebben. Het is gewoon een ongunstige evolutie. Net zoals zovele andere zaken in ons dagelijks milieu voor een vervuiling van onze gezondheid zorgen.

Je hebt net een uitleg gekregen waarom die stroomadapters meer straling genereren dan een wifi-signaal.


Hier ben ik dus nog niet echt van overtuigd. Aangezien er te lezen valt:

Aangezien de inkoppeling symmetrisch plaatsvindt, wordt slechts een klein deel van dit vermogen door het leidingsysteem van het elektriciteitsnet uitgestraald.


Maar als iemand dit objectief kan meten (en vergelijken), ben ik alvast bereid mijn ongelijk hierin toe te geven. Dan was ik foutief geinformeerd. En klopt het dus niet dat Wifi schadelijker zou zijn dan stroomadapters. 'Schadelijk' zijn ze beide ergens zowiezo. Vraag is alleen welke meer dan de andere. En nogmaals, gelieve dit alles met een nodige korel zout te nemen. Het is niet omdat je een wifi-netwerk plaatst of stroomadapter monteert, dat je vanaf morgen jodium pillen mag slikken ofzo :wink:
CuBe
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 sep 2007, 10:58
Contacteer:

lol Offtopic :p
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

ik heb even nog een ander 'off-topic' vraag:

ik voel me verplicht om internet via de kabel te nemen omdat:
- op mijn vaste belgacom telefoonlijn het huisalarm aangesloten zal zijn

het schijnt dat huisalarm + internet niet samen kunnen...
maar ik weet niet of dit echt klopt

iemand die daar ervaring mee heeft ???
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Shekeer schreef:ik heb even nog een ander 'off-topic' vraag:

ik voel me verplicht om internet via de kabel te nemen omdat:
- op mijn vaste belgacom telefoonlijn het huisalarm aangesloten zal zijn

het schijnt dat huisalarm + internet niet samen kunnen...
maar ik weet niet of dit echt klopt


Klopt niet.

Je moet wel door Belgacom een filter laten plaatsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gent32m schreef:Onzin of niet. Straling is alvast niet gezond. Al van electrosmog gehoord ?
Moet je het internet er maar eens op nalezen:
Artikel1
Artikel2
Etc, etc... Ik ga niet heel google hier neerpennen :wink:


Een website die op dezelfde pagina reclame maakt met...

Dit is de effectieve manier om u zelf te beschermen.
VIP CHI POWER USB STICK


... lijkt mij heel betrouwbaar om te weten of electrosmog schadelijk is :roll:
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

plaatst BGC dat of mag ik dat zelfdoen ?

daar moet ik dan zo'n full-rate splitter plaatsen omdat er ook een alarmsysteem is en 2 telefoontoestellen

dus:
___BGC Tel.lijn____Splitter--->_____30m lange Ethernet kabel (ook 5 meter buitenshuis) naar modem op het 1ste verdiep (andere pc's zijn op zelfde verdiep & dichtbij dus zou draadloos goed moeten werken)
...........................................--->_____kabel naar alarmsysteem ______kabel naar telefoon

klopt mijn redenering ?
of zit deze systeem anders in elkaar ?
Laatst gewijzigd door Shekeer 23 apr 2008, 20:48, in totaal 1 gewijzigd.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:
Gent32m schreef:Onzin of niet. Straling is alvast niet gezond. Al van electrosmog gehoord ?
Moet je het internet er maar eens op nalezen:
Artikel1
Artikel2
Etc, etc... Ik ga niet heel google hier neerpennen :wink:


Een website die op dezelfde pagina reclame maakt met...

Dit is de effectieve manier om u zelf te beschermen.
VIP CHI POWER USB STICK


... lijkt mij heel betrouwbaar om te weten of electrosmog schadelijk is :roll:

:lol:

Jaja , zet electrosmog om in nuttige electriciteit
En die stikkers, waar zou je die op moeten plakken om minder electrosmog te hebben?

Oplichting is van alle tijden.
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

Shekeer schreef:plaatst BGC dat of mag ik dat zelfdoen ?

daar moet ik dan zo'n full-rate splitter plaatsen omdat er ook een alarmsysteem is en 2 telefoontoestellen

dus:
___BGC Tel.lijn____Splitter--->_____30m lange Ethernet kabel (ook 5 meter buitenshuis) naar modem op het 1ste verdiep (andere pc's zijn op zelfde verdiep & dichtbij dus zou draadloos goed moeten werken)
...........................................--->_____kabel naar alarmsysteem ______kabel naar telefoon

klopt mijn redenering ?
of zit deze systeem anders in elkaar ?



???
mag een ethernet kabel zo lang zijn ????
of kan ik daarvoor ook een UTP kabel gebruiken dat wel zo lang mag zijn ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Shekeer schreef:plaatst BGC dat of mag ik dat zelfdoen ?

Volgens de regels moet Belgacom dat doen.
Wanneer je op electronisch gebied geen twee linker handen hebt is zo'n ding natuurlijk prima zelf te plaatsen, maar je moet dan komen in de aansluitdoos van Belgacom, wat niet mag, bovendien weet ik niet of het verzekeringstechnisch geen consequenties heeft wanneer je van de regels afwijkt.
Shekeer schreef:daar moet ik dan zo'n full-rate splitter plaatsen omdat er ook een alarmsysteem is en 2 telefoontoestellen

dus:
___BGC Tel.lijn____Splitter--->_____30m lange Ethernet kabel (ook 5 meter buitenshuis) naar modem op het 1ste verdiep (andere pc's zijn op zelfde verdiep & dichtbij dus zou draadloos goed moeten werken)
...........................................--->_____kabel naar telefoon & alarmsysteem (hoe deze zijde in elkaar zit weet ik niet)

klopt mijn redenering ?
of zit deze systeem anders in elkaar ?

Na de splitter (op de pstn aansluiting) gaan 2 draden naar het alarm, en vandaar komen 2 draden terug (alles in een 4 draads kabeltje) die dan naar je telefooninstallatie gaan.
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

ok

en aan de andere zijde: splitter________30m lange kabel naar____ modem (wss wordt dit één van dommel of DxADSL

mag/kan dat zo lang ??
is dat gewoon een lange ethernet kabel ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Shekeer schreef: mag een ethernet kabel zo lang zijn ????
of kan ik daarvoor ook een UTP kabel gebruiken dat wel zo lang mag zijn ?

Een ethernetkabel wel, maar deze gebruik je als telefoonkabel.
Zorg wel dat je een getwist aderpaar gebruikt.
Of het problemen geeft hangt af van hoever je bij de centrale vandaan zit.
Zit je in de marge dan kan elk extra lijntje een verslechtering geven.
In zo'n geval kun je beter het modem bij de splitter zetten en de utp kabel als netwerkkabel
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

[OFFTOPIC @Gent32m]

Hier lees ik dat PowerLine een spectrum van 2 MHz tot 50 MHz beslaat bij 330Mbit. WiFi is echter maar een sigaal op 1 spectrum namelijk 2.4GHz voor b, g & n(respectievelijk 11, 54 & 248Mbit), of 5GHz voor a & n (54Mbit & 248Mbit). Dat is toch wat ik ervan heb begrepen :)

[/OFFTOPIC]

Een normale UTP-kabel(cat5) mag maximum 100m zijn. Een telefoonlijn zou ik toch niet te lang maken, hoewel hier 30m geen problemen geetft. Maar zorg dan wel voor een kwaliteitsvolle kabel.
Laatst gewijzigd door Rogue 23 apr 2008, 21:09, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

ik zit op 1.6 km van een centrale, dus veilige zone zeg maar...

is een ethernet kabel en UTP niet hetzelfde eigenlijk ???
welke uitgangen heeft zo'n full-rate splitter ? waarvoor is elke uitgang bedoelt ?
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Shekeer schreef:ik zit op 1.6 km van een centrale, dus veilige zone zeg maar...

is een ethernet kabel en UTP niet hetzelfde eigenlijk ???
welke uitgangen heeft zo'n full-rate splitter ? waarvoor is elke uitgang bedoelt ?


Afstand is mooi.

UTP betekent unshielded twisted pair en geeft een beschrijving van de kabel, ethernet geeft een beschrijving van het gebruik.

Full rate splitter heeft 2 uitgangen, de adsl uitgang is DIRECT doorgelust naar de ingang,
de pstn aansluiting loopt via het laagdoorlaatfilter.
(bovendien ziten er nog een of twee single tone filters in voor de tariefering pulsen)
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

ok... heb er niet veel kennis van eigenlijk...

- uitgang voor ADSL: kan daar een lange ethernet kabel in met andere uiteinde dus in modem ? als zo'n lange ethernet kabel niet bestaat, kan ik die zelf maken met een UTP-kabel ?

- uitgang voor telefoon (pstn uitgang dus): kabel (ook ethernet?) moet eerst naar alarmsysteem en daarna naar telefoons...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Shekeer schreef:ok... heb er niet veel kennis van eigenlijk....


Dan: blijf er vanaf.

Shekeer schreef:- uitgang voor ADSL: kan daar een lange ethernet kabel in met andere uiteinde dus in modem ? als zo'n lange ethernet kabel niet bestaat, kan ik die zelf maken met een UTP-kabel ?.


Vraag klopt niet ;) adsl kan over utp, niet over ethernet ;)
Zoals hierboven al beschreven, gebruik daarvoor een twisted pair in de utpkabel.

Shekeer schreef:- uitgang voor telefoon (pstn uitgang dus): kabel (ook ethernet?) moet eerst naar alarmsysteem en daarna naar telefoons...


Ja
Shekeer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 apr 2008, 19:10

iemand zegt me dat uitgangen van splitters RJ11 zijn (dus voor telefoon), is ook die adsl uit-poort een RJ11 of hebben huidige models RJ45 (UTP dus ?)
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

UTP = de soort kabel
RJ11 of RJ45 = de plug die je er op kan zetten

2 versch dingen hoor....


Meer info over splitters :
http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Wat_ ... e-splitter
Floris Bakker for president!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”