welke linux vinden jullie het best ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

Zoals de meeste onder julllie wel weten ben ik van plan een dedicated server te gaan beheren ik vroeg mij af wat jullie nu de beste distro vinde.
Gelieve de schrijve de welke jullie het best vinden en waarom.
Ik wil geen discussie over wat het best is voor servers te draaien, nee, want daar zou de rest niet veel uit lere, ik wil gewoon eens zorgen dat pro's contra's van verschillende distro's eens naar voor komen zodat iedereen kan beslissen welke distro bij hem het best past.
Laat de posts maar komen.

PS: Jammer dat ik geen poll kan starten
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik verkies persoonlijk redhat, ik heb mandrake, debian, suse, caldera en thiz linux geprobeert maar daar voelde ik mijn niet thuis in, ik kan niet echt uitelegge waarom maar dit vond ik

nu draai ik op mijn server redhat en het draait vlot, op mijn desktop draait dat ook
ik ga waarschijnlijk deze vakantie gentoo eens proberen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

red hat om te starten... linux omgeving verkennen

debian, gentoo en slackware voor echt het systeem te leren kennen. Die laatste is goed voor servers.

Ik zou het niet enkel bij Linux houden.. is de moeite waard ook de *bsd eens onder de loep te nemen :)
I love it when a plan comes together!
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

wat bsd betreft ben ik dit op lange termijn inderdaad van plan, maar voor het moment wil ik niet enkel voor mijn server maar ook voor thuisgebruik linux bebruiken, dus wil ik linux distro's eerst wat verkennen voor ik bsd leer (bsd heeft geen gafische interface zeker ??)
ff updata wat betreft server: in plaast van mijn ouders hun pc zal ik mijne gebruiken en mij een goedkoper pctje in de plaats kopen voor thuis.
Ik heb gehoord dat er bij debian een gratis alternatief is voor cpanel dit vind ik wel een voordeel aangezien ik mijn server graag op afstand zou willen besturen maar dat liefst zonder ALTIJD moeilijke commando's daar voor te moeten gebruiken.
Dus de besturing op afstand op makkelijke (maar ook veilige) manier kunne realizeren is voor mij ook enorm belangrijk iemand idee welke software/distro (liefst dinge waar ik niet voor moet betalen) dat ik daarvoor zo kunne gebruiken.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

bsd heeft wel een grafische interface als je deze installed :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

ah, tof zal eens naar kijke maar denk dat ik toch eerst wat ga lere werken met linux.
Ga zeker bsd ook eens proberen, ah ja welke bsd zoude gunder dan aanraden ??
Sandman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 21 jun 2003, 10:29
Locatie: Genk

tsja, en ik voel me weer het lekkerst in mandrake ( nu de 9.2 )

Vooral als linux noob is deze erg makkelijk in gebruik, en natuurlijk kan deze ook als server dienen...

have fun :)
nck
Plus Member
Plus Member
Berichten: 106
Lid geworden op: 27 sep 2003, 16:11

www.freebsd.org

Als je dan toch en voor servers en voor thuisgebruik met een unix omgeving wil leren werken. Ik draai een tiental services op mijn oude freebsd bak. Als grafische omgeving zit je met xfree86. Personally vin ik fluxbox enorm leuk als window manager. Basically niks met alles configurable :) Je moet zelf maar wat proberen, zien wat je leuk vindt.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

Morgen komt iemand langs met helehoop dinge zowel hardware als software (downloads) waaronder een aantal distro's dus dan zal ik eens hel het weekend hard core bezighouden met allerlei linux disributies te testen.
toch ff vraagje die niet echt on topic is maar vind het zo dom een nieuwe topic over te openen: openssh wat voor commando's moet je daar voor leren voor dat te kunne gebruiken, zijn dat niet dezelfde of telnet commando's of hoe zit het juist en kan eventueel mij ook iemand zeggen waar ik de commando's vind want iedereen weet dat een server zonder ssh niet deugt of niet soms.

edit: vanaf dit weekend in plaats van dit weekend
sorry dat ik het slecht formuleerde
Laatst gewijzigd door gamefreak977 05 dec 2003, 19:45, in totaal 1 gewijzigd.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

gamefreak, op 1 weekend kan je zelf niet 1 distro fatsoen,lijk testen, het enige dat je wat kan zien is de standaard bijgeleverde en eventueel aangepaste windowmaker
om iets iets of wat te testen mag je minstens een week uittrekken hoor :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Via ssh open je enkel een secure socket naar telnet, dus dan zit je gewoon in je bash die je lokaal in jet terminal ook krijgt.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

nee maar vanaf dat weekend é ik heb het misschien beetje verkeerd geformuleert.
terminal is command line in linux juist é ??
Want is alweer tijdje gelede dat ik linux tijdje gedraait heb dus ben dat soort dingen wel al voor grootste deel vergeten.
crapiecorn.

voor desktop gebruik zeker redhat , bijna alles wat ik nodig heb zat er bij , proggie voor digitale camera , scann proggie, ftp programma ,.. voor netwerken zou ik het niet direct weten, alleen nog maar ervaring met home netwerken
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

red hat ook al zitte aan denke maar ze gaan binnekort stoppen met support te geve eb ik gehoord, 'k weet niet of het waar is natuurlijk.
Zou ik dan niet eerder naar de niuewe versie grijpen red hat enterprise of gen too ??
vergeet niet mensen dat ik nog altijd op zoek ben naar een distro die ook een cpanel alternatief kan draaien.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

die cpanel alternatives zijn appart te vinden ook hé :)
dan zijn ze ni standaard installed maar ja

de gewone redhat versies zijn doorgegeven aan hun community, deze noemt nu fedora, met deze heb ik nog niet gewerkt aangezien redhat goed draait :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

maar ja dat moet desnoods niet standaard installed zijn als er maar mogelijkheid is om te draaien erop.
de opvolger van red hat zou dat goede keuze zijn voor een server mee te draaien of zou ik eerder naar de enterprise versie moeten gaan ??
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

gamefreak977 schreef:maar ja dat moet desnoods niet standaard installed zijn als er maar mogelijkheid is om te draaien erop.
de opvolger van red hat zou dat goede keuze zijn voor een server mee te draaien of zou ik eerder naar de enterprise versie moeten gaan ??

Fedora zou ik momenteel enkel mee testen, om zomaar in productie te zetten is het toch te nieuw. Redhat Enterprise Linux lijkt met veel te duur als je alternatieven hebt zoals Debian, Slackware, ... (www.distrowatch.com) en dan nog de BSD's.
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Nog even opmerken dat de prijs van redhat enterprise linux wel te verantwoorden valt als je belangrijke kritische bedrijfsonderdelen daarop gaat hosten, zaken zoals oracle db's en dat fancy stuff maar ik denk niet dat iemand dat gaat gebruiken voor zijn klein servertje :)
gamefreak977
Premium Member
Premium Member
Berichten: 500
Lid geworden op: 19 sep 2003, 21:39
Locatie: Gentbrugge

wete wel de denkt toch niet dat ik mij dat ga kope :p
Was trouwens maar een idee é.

update: ik heb besloten red hat 9.0 eens te downloaden en uitproberen.
fd2k
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jul 2003, 18:26
Locatie: BE

Ik ben begonnen met red-hat, heb even mandrake gebruikt, dan een lfs installatie getest en ik werk nu het liefst met gentoo!

Gentoo doet net alslfs een installatie vertrekkende van scratch, maar verloopt geautomatiseerd. Ik vind dit echt een zeer goede distributie (ook voor beginners --> ze hebben een goede howto op www.gentoo.org ).

RedHat gebruik ik ook nog wel naast gentoo, maar steeds minder.
Linux .... because I reboot less than windows users install ;)
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

fd2k schreef:Ik ben begonnen met red-hat, heb even mandrake gebruikt, dan een lfs installatie getest en ik werk nu het liefst met gentoo!

Gentoo doet net alslfs een installatie vertrekkende van scratch, maar verloopt geautomatiseerd. Ik vind dit echt een zeer goede distributie (ook voor beginners --> ze hebben een goede howto op www.gentoo.org).

RedHat gebruik ik ook nog wel naast gentoo, maar steeds minder.


Gentoo is wel leuk maar duurt veel te lang om op te zetten vind ik, de howto verdient idd wel een pluim.
fd2k
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jul 2003, 18:26
Locatie: BE

De installatie duurt inderdaad redelijk lang als je alles van source compileert (je kan echter ook binaries installeren ... wat dus een pak tijd bespaart!).
Persoonlijk vind ik het niet erg om een tijd te wachten tot ik het OS volledig heb geinstalleerd. Eens dat gedaan is verloopt alles van een leien dakje en door het feit dat het systeem getweaked is voor mijn hardware verloopt alles een stuk sneller (het grootste snelheidsverschil t.o.v. bv RedHat heb ik opgemerkt met "evolution").

Mensen die hun pc niet een paar uur/dag(en) kunnen missen (omdat ze er op moeten werken) hebben in principe ook geen enkel probleem. Je kan gerust in je RedHat/debian/mandrake of whatever distributie opstarten en daar in een xterm de installatie van je gentoo systeem doen (chrooted in je /mnt/gentoo partitie). Ondertussen kan je gewoon verder werken.

Greetz, fd2k.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”