Jumboframe / jumbobuffer

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wel heb eens een vraagje aan de kenners. Ik was over netwerken aan het lezen om meer snelheid uit een gigabit netwerk te krijgen .Maar ik kwam bij een hinderlaag waar ik zo niet onmiddelijk een correct antwoord op vind .

Laptop heeft een netwerkkaart waar vermeld word bij de instellingen van het jumboframe ;
2KB MTU tot 7BK MTU en disable

Server heeft een netwerkkaart waar andere waarden worden weergegeven zoals :

1514 bytes
4088 bytes
9014 bytes

Nu was mijn vraag of deze toch kunnen samenwerken ? Zo ja , welke waarden moet ik dan nemen of met welke bytes komen die MTU's over één?

Als er mensen die nog tips hebben dan zijn deze ook welkom ;-)
En met wat kan je het beste je snelheid van het netwerk testen tussen twee pc's ?
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

voor jumboframes moeten alle netwerk apparaten ermee overweg kunnen, anders worden ze alsnog gefragmenteerd, en daar gaat uw winst dan. Ik denk dat ge voor thuisgebruik niet veel verschil gaat merken, 't is meer voor routing en intelligente switchen die de headers moeten verwerken (en actie ondernemen op basis van de header), met jumboframes hebt ge nl. minder headers voor dezelfde hoeveelheid data.
ruben
Pro Member
Pro Member

Sniffie schreef: En met wat kan je het beste je snelheid van het netwerk testen tussen twee pc's ?
http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

Voor de raw performance te meten, gebruikt t geheugen ipv de harddisk(s) om die bottleneck alvast uit te sluiten.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Dus als ik het begrijp is het niet aan te raden voor de thuis gebruiker en zal het niet werken in deze set-up (vb.)?

Linksys router (10/100) ---> 8 port switch ( 1000 )--->
Laptop (1000)
Desktop (1000)
Server (1000)
PS3 (1000)
Netwerkprinter ( 100 ) zit in de linksys Router

Omdat de ps3 mee op het netwerk zit kan dit niet werken? De ps3 heeft ook een gigabit kaart, maar daar kan je dit niet mee instellen.Misschien doet deze dit automatisch?Zijn er misschien nog andere mogelijkheden door de netwerkkaarten beter in te stellen op elkaar om zo toch betere prestaties te verkrijgen.Wat is belangrijk want zoals mezelf laat iedereen die instellingen staan zoals deze standaard staan. En neem wel aan dat er betere resultaten te verkrijgen zijn mits de juiste instellingen.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Standaard ethernet is 1500 en alles wat niet Gb is kan alleen maar 1500 aan. Om interrupts te verminderen en PPS te verhogen is er jumbo frames gekomen. Om jumbo frames te gebruiken moet ALLES op jumbo frame staan, als dit niet mogelijk is moet je een router tussen plaatsen (maar dan is je LAN gesegmenteerd).

Nu over de performantie, veel winst ga je er niet uithalen op een thuis netwerk, je PC gaat 6x meer interrupt genereren zonder jumbo frame, en dat is echt geen ramp voor 1xGb NIC.

Trouwens je linksys router is maar 100 en je gaat die aansluiten op 1000, dus je kan nooit jumbo frames gebruiken tezij je je linksys upgrade.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

xming schreef: Trouwens je linksys router is maar 100 en je gaat die aansluiten op 1000, dus je kan nooit jumbo frames gebruiken tezij je je linksys upgrade.
Maar de communicatie werkt toch enkel over de switch of zie ik dat verkeerd ?

De huidige linksys word vervangen van zodra de WRT600N er is van Linksys :-)
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Sniffie schreef: Maar de communicatie werkt toch enkel over de switch of zie ik dat verkeerd ?
Da's denk inderdaad correct, je intern LAN verkeer blijft gewoon op de switch aangezien er niks gerouteerd moet worden.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

En nu een ander vraagje, waarvoor heb je juist een Gb netwerk nodig?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Omdat dat retesnel is?
Ik zie het verschil thuis erg duidelijk als ik iets kopieer naar een pc met 100Mbit nic of 1000Mbit nic ...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zeker als iets 10GB+ is. Om te zwijgen over 100GB+
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:En nu een ander vraagje, waarvoor heb je juist een Gb netwerk nodig?
Ik versas veel data over de pc's en externe hd's van en naar de server .
Dus GB netwerk is dan wel mooi meegenomen ;-)
In theorie moet ik de snelheid kunnen halen zoals de read/write snelheid van men hd . ( HD is een bottelnek in het netwerk ).
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

xming schreef:Standaard ethernet is 1500 en alles wat niet Gb is kan alleen maar 1500 aan.
Er zijn wel degelijk 10/100Base-TX switchen die jumboframes aankunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”