Electrabel verliest duizenden klanten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

eco power klinkt intresant , alleen word je verplecht een aandeel te kopen voor 250 euro waar op je iets krijgd als intrest per jaar ( geen vaste ). Ik citeer uit de mail "Om te weten wat u jaarlijks bij Ecopower zal betalen, kan u volgende formule toepassen:
(totaal jaarverbruik – gratis kWh) x 0,16. De gratis kWh zijn 100 kWh per gezin en 100 kWh per gedomicilieerde persoon.
Voor u zou dit dan neerkomen op (5352 – 400) x 0,16 = 792.32 euro/jaar
"

Nu ik zit zelf bij elektrabel en he een EnergyPlus formule en betaal bij hen voor alles in 705,78 euro/jaar .
Dus financieel is Elektrabel nog niet zo slecht .
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Voor grotere verbruikers is Ecopower idd minder interessant.
Tot 3500 Kwh is het zker een aanrader (geen vaste kosten).
yasol
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2008, 14:32

De EnergyPlus formule van elektrabel is veel duurder dan formules bij eco power, nuon of essent. Je kan de prijs die je betaalde voor een voorbije periode niet vergelijken met een prijs voor een toekomstige periode.

Best vergelijk je de prijs op een site zoals vreg.be
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Volgend is het verbruik volgens Electrabel op hun site.
Verbruik 2007, gezin met 2 kinderen.

Piek: 3468 kWh
Dal: 3868 kWh

Gas: 30933 kWh


Alleen snap ik niks van die facturen van Electrabel, onoverzichtelijk tot en met. Het zal wel hun bedoeling zijn om dit zo te houden...
Online kan ik alle recente facturen van Electrabel zien vanaf 08/01/2007. Alleen kan ik precies moeilijk vergelijken. Ik kan nergens bedragen vinden van het totaalverbruik over één enkel jaar. Op hun site kan ik het verbruik van 2007 wel invoeren en vergelijken met hun 'formules' maar voor de rest...

Kan iemand me zeggen bij wie we best gas + electriciteit nemen?
edit: Postcode: 7711 (Dottenijs, Henegouwen)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Normaal krijg je bij het detail van de afrekening een vergelijkende tabel waarin het verbruik van de vorige jaren staat. Alleen kan je die niet vergelijken met je nieuwe factuur aangezien die meestal slechts voor een periode van x maanden opgemaakt is. Maar dan heb je bijvoorbeeld in april 2007 wel de jaarconsumptie van 2006.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

yasol schreef:De EnergyPlus formule van elektrabel is veel duurder dan formules bij eco power, nuon of essent. Je kan de prijs die je betaalde voor een voorbije periode niet vergelijken met een prijs voor een toekomstige periode.

Best vergelijk je de prijs op een site zoals vreg.be


als ik in de tabelen ga zien bij de vreg dan zie ik inderdaat EnergyPlus duurder uit komt dan de rest . Maar geen enkele is goedkoper als ik op basis van mijn huidig verbruik te zaak bekijk . Die tabel klopt ook niet volgens wat ik op op mijn eind af rekening zie staan . Dus raar !

Misschien zouden ze beter de prijs per kilowatt vermelden en dan de totaal kost dat er nog bij komt voor de rest . Dan word het voor iedereen duidelijker. En dan maar zeggen dat niemand over durft te stappen!! De meeste mensen kunnen er niet aan uit ja !
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ken schreef:Volgend is het verbruik volgens Electrabel op hun site.
Verbruik 2007, gezin met 2 kinderen.

Piek: 3468 kWh
Dal: 3868 kWh

Gas: 30933 kWh


Alleen snap ik niks van die facturen van Electrabel, onoverzichtelijk tot en met. Het zal wel hun bedoeling zijn om dit zo te houden...
Online kan ik alle recente facturen van Electrabel zien vanaf 08/01/2007. Alleen kan ik precies moeilijk vergelijken. Ik kan nergens bedragen vinden van het totaalverbruik over één enkel jaar. Op hun site kan ik het verbruik van 2007 wel invoeren en vergelijken met hun 'formules' maar voor de rest...

Kan iemand me zeggen bij wie we best gas + electriciteit nemen?
edit: Postcode: 7711 (Dottenijs, Henegouwen)


Je woont in Wallonië. Je kan bijgevolg de vergelijkingstool van de CWAPE gebruiken (CWAPE is de regulator in het zuiden van belgië).. zie op http://simulateur.ugr.be/ (of www.cwape.be)

Moest ik in jouw situatie zijn dan koos ik voor Elek: Nuon Flex en voor Gas: Lampiris.


Sniffie, op de website van de VREG staan de prijzen van de contracten die je nú kan afsluiten (voor in de toekomst). De prijzen die je op uw factuur ziet staan, zijn de prijzen van een overeenkomst die je in het verleden hebt afgesloten. Het heeft (of zou hebben) geen zin om prijzen uit het verleden te vergelijken. (de vergelijkingstool wordt 1x/maand aangepast)
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

Ok

Ik heb ook even vergeleken op vreg.be en stel vast dat Electrabel helemaal niet zo slecht is.

Het verschil met de goedkoopste (voor mijn verbruik) is 14 euro vergeleken met electrabel ... . Daarvoor kan ik echt niet veranderen. Daarbij wat velen vergeten is dat die prijzen bij manier van spreken elke maand kunnen wijzigen en wat dan ? Wat als electrabel zijn prijzen met 10% verlaagt dan sta je daar. Dit is misschien wishfull thinking, maar op dit moment is het verschil gewoon weg veel te klein tussen electrabel en de rest.

De vergelijking voor internet gaat zelfs niet op. Bij de isps zijn de verschillen per jaar zowat 300 euro tussen de alternatieve en de 2 grote. Dit heb je niet bij electriciteit of je moet al veel verbruiken. En zoals gezegd ik zie ook hier op het forum dat het vaak om zowat 50 euro gaat of minder. Dat is jammer genoeg niet echt de moeite om te veranderen omdat de prijsverschillen eigenlijk per maand te verwaarlozen zijn. We hebben het hier over minder dan 4,5 euro per maand en dit geldt voor de meeste mensen vrees ik. Ik zou zeggen ik zit te wachten tot de verschillen zo groot worden als bij de isps en dan kies ik ook wel voor een alternatieve, maar op dit moment is electrabel eigenlijk bijna de goedkoopste voor mij.
Ik zou zeggen die alternatieve leveranciers moeten nog wat meer hun best doen en de prijzen nog eens flink verlagen en dan zien we wel.
Ter info .... iedereen zei dat electrabel de prijzen ging verhogen, maar blijkbaar zijn al de andere leveranciers ook gevolgd ........ tja zo gaan ze geen klanten bijkrijgen hoor.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Energieprijzen verlagen? Ik vrees dat dat niet meer in de komende eeuwen zal gebeuren...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
yasol
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mar 2008, 14:32

Het verschil tussen Eletrabel en een andere leverancier is toch wel altijd meer dan 14 euro hoor, meestal ergens tussen de 50 en 100 euro afhankelijk van jouw verbruik.

En wees gerust, Electrabel laat zijn prijzen niet dalen, enkel stijgen.
Gebruikersavatar
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 949
Lid geworden op: 25 aug 2006, 21:54
Locatie: Mol -Rauw
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

wees nu eerlijk als je dit hier allemaal leest dan bestaat er toch nog altijd geen duidelijke taal . De mensen zien de boomen niet meer door het bos .

En het verleden niet vergelijken met een nieuw contract waarom niet ? Zo krijg je toch een beeld!

Vermeld hier eens in een tabel wat elke leverancier aanbied ;

Prijs/kw en de bijkomende kosten per jaar . ( transport , meterhuur enz....)
En dan ga je pas zien wie de goedkoopste is en word het een stuk duidelijker.
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

Een andere vaststelling die ik moet maken is dat alle leveranciers op zijn minst bijna 20% duurder zijn dan wat ik vorig jaar bij electrabel heb betaald.

Dus net zoals iemand anders hierboven al zei ..... waar zitten die goedkope leveranciers nu ??

Waar we nood aan hebben is een soort Dommel maar dan op electriciteitsvlak die eens echt aan de boom gaat schudden en niet zoals nu waar het ocharme over 30 tot 50 euro per jaar gaat maximum. Daarnaast is er een groot gebrek aan transparantie en lijken die prijzen van maand tot maand te verschillen ... .
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

waar hebt gij die vergelijking gedaan? op de site van electrabel?
Please help, looking for a way to get rich and fast
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

via de vreg.be site ..

Ga je nu ontkennen dat de andere leveranciers de prijzen hebben verhoogd met 20% of meer ?

Want als ik vergelijk met de prijs die ik vorig jaar heb betaald dan is de goedkoopste nog steeds bijna 20% duurder dan vorig jaar.

Ik kan maar 1 ding zeggen zolang ze electrabel blijven volgen kwa prijzen gaan er niet veel mensen overstappen volgens mij. Tenzij van die groene jongens die zich laten overtuigen om meer te betalen voor hetzelfde .. .
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

tooslow, eigenlijk vind ik het echt jammer dat er voor jouw zo weinig verschil in zit. Een beetje vreemd ook, wat is jouw verbruik voor elek en gas? Heb je ooit al getekend bij Electrabel? Of ben je nog bij uw standaardleverancier Electrabel? Ivm die 20%. Houdt er wel rekening mee dat de afrekening die je vorig jaar betaald hebt, het resultaat is van een contract van twee jaar terug. Je kan dit dus niet helemaal vergelijken met de tarieven voor het komende jaar. Plus houdt er rekening mee dat slechts 50% van de factuur effectieve energiekosten zijn en de rest belastingen/transport...

Mijn verbruik:
High: 2100, Low: 1600, Gas: 17000kwh
Besparing: E: 99,39 (ECS) / 117,31 (stdlev), G: 70,88 (ECS) /94,38 (stdlev)
samen dus tot 211,69 euro bespaart.

Electrabel is zeker niet altijd de duurste. Zelfs al zou Electrabel even veel vragen als een ander maatschappij, dan zou ik nog voor de andere kiezen. Als Edpnet mij morgen een dicoveryline kan aanbieden voor 6,85euro, dan is deze verkocht. Als alle Belgacom klanten dit zouden doen, dan vraagt Belgacom morgen waarschijnlijk 6,80 euro voor hun abbo, met échte concurrentie tot gevolg. Begrijp je?

Kweste van de eerste steen te leggen :twisted:
tooslow
Plus Member
Plus Member
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2007, 19:24

hoi

Ik heb nu toch 1 leverancier gevonden die veel goedkoper is nl ecopower. Het scheelt ongeveer 200 euro per jaar.

Maar is er iemand die daar klant is ?

En hebben die soms capaciteitsproblemen ? Want als ik het goed lees komt alles uit eigen productie en is het allemaal alternatieve energie.

Dus heeft er iemand ervaring met hen en zijn er dingen die je moet weten voor je daar klant wordt ? Een addertje onder het gras of zo ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ecopower is momenteel voor kleine tot redelijk grote verbruikers het goedkoopste (indien je geen nachttarief hebt)

Ecopower neemt jou pas als klant nadat ze hun capaciteit verhoogd hebben om jou stroom te kunnen leveren.
Gemiddelde wachttijd is nu zes maanden.
Maar nu ze in testaankoop als de goekoopste te boek staan zal er waarschijnlijk massal overgeschakeld worden ...
Je moet ook niet bang zijn dat je geen electriciteit meer hebt als het niet waait of zo (lees hun faq en hun nieuwsbrieven eens daar staat alles in)

Enige "addertje onder het gras" is dat je minstens één aandeel moet kopen van 250 euro. Je kan dit echter ook als een voordeel zien, want ze betalen hierop tot nu toe jaarlijks een divident van 6% (= veel beter dan spaarboekje)
Het aandeel kan je terug verkopen voor 250 euro als je na een jaar overstapt.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

duizend schreef:Het aandeel kan je terug verkopen voor 250 euro als je na een jaar overstapt.

Als ik me niet vergis, dien je het aandeel voor minstens 6 opeenvolgende jaren bij te houden.
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1371
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Echt?

Nooit van gehoord (heb wel geen Ecopower)

Confirm iemand?
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Petrikske schreef:Echt?

Echt!
ooh. shiny.
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

200€ is serieus wat geld, begrijp niet dat niet meer mensen overstappen.

En hoe werkt dat eigenlijk ? alle leveranciers gooien stroom op het net, de gebruikers nemen stroom af en betalen aan wie ze een contract hebben ?
Ik heb eigenlijk dezelfde stroom als mijn buurman, ook al is hij bij een andere leverancier hé.
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

Coop schreef:200€ is serieus wat geld, begrijp niet dat meer mensen overstappen.

En hoe werkt dat eigenlijk ? alle leveranciers gooien stroom op het net, de gebruikers nemen stroom af en betalen aan wie ze een contract hebben ?
Ik heb eigenlijk dezelfde stroom als mijn buurman, ook al is hij bij een andere leverancier hé.

Heel de elektriciteitsmarkt is in principe virtueel. Omdat je betaalt aan leverancier X betekend het niet dat je zijn stroom ontvangt. Stroom kiest steeds de makkelijkste weg... Dus als je naast een windmolenpark woont ga je hoogstwaarschijnlijk daarvan bevoorraad worden ongeacht of je nu voor kernenergie betaald of iets anders.

Daarom kan bv Ecopower klanten 's nachts en in de winter toch genoeg energie leveren (dankzij de kernenergie en gas centrales) en in de zomer word er dan meer energie geproduceerd door Ecopower bij gunstigere weerscondities.

Op 't einde van 't jaar worden alle productiecijfers verrekend en zouden ze positief moeten uitkomen, anders moeten ze bij bestellen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Op VREG heb ik het niet gevonden hoe je overstapt.
Welke zijn de te nemen stappen als ik nu bij Electrabel Energie Plus ben voor aardgas en elek en zou naar Ecopower en Lampiris gaan ? Huidig kontrakt loopt binnen 6 maand af.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Uiteindelijk is al die groene stroom bedrog, je betaald er extra voor en je krijgt kernenergie voor je geld.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

brooklyn schreef:Uiteindelijk is al die groene stroom bedrog, je betaald er extra voor en je krijgt kernenergie voor je geld.

Maak mij niet uit, sedert dat ik bij ecopower zit betaal ik minder (Ik heb "groene" stroom genomen omdat het goedkoper is, van waar mijn stroom komt dat maakt mij niet uit.)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”