Electrabel verliest duizenden klanten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
De morgen - 9/02/08
Vlamingen profiteren dan toch van vrije energiemarkt
BRUSSEL l Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen.
Door Thea Swierstra
Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.
Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.
Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. "Wij maken ons zorgen", zegt woordvoerster Lut Vande Velde. "Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen."
De klant profiteert niet alleen duidelijk van de toegenomen concurrentie, maar ook van groeiende keuzemogelijkheden die hij krijgt van de energieaanbieders. Boden die vroeger een of twee formules aan, dan zijn het er nu al gauw drie of vier, gaande van een vast, een variabel, een driejaren- tot een groen contract. Door meer keuzes aan te bieden wil de leverancier niet alleen de klant op zijn wenken bedienen, maar ook zoveel mogelijk klanten aan zich binden.
Energie-econoom Aviel Verbruggen van de Universiteit Antwerpen vreest dat het met de energiemarkt uiteindelijk dezelfde kant opgaat als met de banksector en de mobiele telefonie, die een amalgaam aan voordeelformules bieden, waardoor de consument door de bomen het bos niet meer ziet. "Die oligopolie van Electrabel en SPE met daarachter Essent en Nuon blijft. Maar ze kijken naar elkaar om de prijzen niet te veel te laten verschillen en ze spelen met kortingen, waardoor het tamelijk ondoorzichtig wordt. Je denkt soms dat je beter overstapt, maar dan blijkt dat het jaar nadien toch niet zoveel goedkoper te zijn."
Dirk Van Evercooren, sociaaleconomisch directeur van de VREG, is het daar niet mee eens. "Op het eerste gezicht lijkt het misschien moeilijk om offertes van verschillende leveranciers vergelijkbaar te maken, maar de klant moet eerst voor zichzelf uitmaken wat hij belangrijk vindt. Wil hij bijvoorbeeld groene stroom, dan kan hij daarop filteren. Degene die het meest kan winnen is de klant die bereid is om de oefening te doen en leveranciers tegen elkaar uitspeelt. Wie zeker verliest, is de klant die zegt dat het allemaal te ingewikkeld is en vervolgens niks doet. Die betaalt zeker te veel."
Dirk Van Evercooren (VREG):
Wie leveranciers tegen elkaar uitspeelt, kan het meest winnen
Vlamingen profiteren dan toch van vrije energiemarkt
BRUSSEL l Electrabel verliest de laatste maanden stelselmatig duizenden klanten in Vlaanderen, zo blijkt uit cijfers van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG). Daarmee laat de liberalisering van de energiemarkt zich nu duidelijk voelen.
Door Thea Swierstra
Tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 verloor Electrabel in Vlaanderen minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middelgrote bedrijven als klant. Dat zijn per dag gemiddeld 56 particuliere klanten en 23 bedrijven.
Dat lijkt nog maar het begin, want daarbovenop tonen cijfers van de VREG voor februari 2008 dat in die maand goed 20.000 klanten bewust van leverancier veranderden. Dat percentage is historisch hoog.
Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. "Wij maken ons zorgen", zegt woordvoerster Lut Vande Velde. "Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen."
De klant profiteert niet alleen duidelijk van de toegenomen concurrentie, maar ook van groeiende keuzemogelijkheden die hij krijgt van de energieaanbieders. Boden die vroeger een of twee formules aan, dan zijn het er nu al gauw drie of vier, gaande van een vast, een variabel, een driejaren- tot een groen contract. Door meer keuzes aan te bieden wil de leverancier niet alleen de klant op zijn wenken bedienen, maar ook zoveel mogelijk klanten aan zich binden.
Energie-econoom Aviel Verbruggen van de Universiteit Antwerpen vreest dat het met de energiemarkt uiteindelijk dezelfde kant opgaat als met de banksector en de mobiele telefonie, die een amalgaam aan voordeelformules bieden, waardoor de consument door de bomen het bos niet meer ziet. "Die oligopolie van Electrabel en SPE met daarachter Essent en Nuon blijft. Maar ze kijken naar elkaar om de prijzen niet te veel te laten verschillen en ze spelen met kortingen, waardoor het tamelijk ondoorzichtig wordt. Je denkt soms dat je beter overstapt, maar dan blijkt dat het jaar nadien toch niet zoveel goedkoper te zijn."
Dirk Van Evercooren, sociaaleconomisch directeur van de VREG, is het daar niet mee eens. "Op het eerste gezicht lijkt het misschien moeilijk om offertes van verschillende leveranciers vergelijkbaar te maken, maar de klant moet eerst voor zichzelf uitmaken wat hij belangrijk vindt. Wil hij bijvoorbeeld groene stroom, dan kan hij daarop filteren. Degene die het meest kan winnen is de klant die bereid is om de oefening te doen en leveranciers tegen elkaar uitspeelt. Wie zeker verliest, is de klant die zegt dat het allemaal te ingewikkeld is en vervolgens niks doet. Die betaalt zeker te veel."
Dirk Van Evercooren (VREG):
Wie leveranciers tegen elkaar uitspeelt, kan het meest winnen
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Amennonkie schreef:Awel ik gun ze heel veel verlies van klanten.![]()
Het zijn zij die de energieprijzen hebben doen stijgen.
Electrabel verhoogt zijn prijzen en de anderen volgen hun voorbeeld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 11 keer
Ik ben zelf nog nooit electrabelklant geweest maar mijn ouders wel. Ik heb ze toen dat electrabel de prijzen de hoogte injaagde gezegd stap over. Maar die oudjes durven zo een stap niet te zetten.Goztow schreef:Ze mogen mij er ook binnenkort bij rekenen.

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb een tijdje geleden diverse calculaties gedaan, zowel op de VREG website als op de websites van de diverse leveranciers. Uiteindelijk bleken de resultaten allemaal tegenstrijdig, inclusief met m'n eigen factuur.
- MacE501
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 10 keer
Heb dezelfde ervaring. Berekeningen via vreg.be geven mij een marginaal verschil van rond de 50 à 60 € per jaar (Electrabel als huidig leverancier). Daarvoor doe ik echt de moeite niet om over te stappen naar bijv. een Nuon met alle mogelijke "hassles" tot gevolg.
-
- Elite Poster
Nee zeker geen nuon. Kan je beter bij electrabel blijven.MacE501 schreef:Heb dezelfde ervaring. Berekeningen via vreg.be geven mij een marginaal verschil van rond de 50 à 60 € per jaar (Electrabel als huidig leverancier). Daarvoor doe ik echt de moeite niet om over te stappen naar bijv. een Nuon met alle mogelijke "hassles" tot gevolg.
Wel ik heb nu al jaren luminus en heb 1 jaar nuon gehad en daarvoor ook jaren luminus en ik moet zeggen dat luminus niet van de duurste is en heel goede service levert.

voor 50€ moet je een hele dag werken, dus dat is zeker al de moeite voor over te stappen.
ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne
Als je echt verschil wilt maken moet je ecopower eens bekijken.
Levert enkel groene stroom, en ze nemen pas klanten erbij als ze overschot hebben op groene stroom.
Je bent wel verplicht aandelen te kopen, kost zo een 250€ dacht ik, met dat geld planten ze windmolens enz. neer, dit levert je ook jaarlijkt een rendament van 4% op dacht ik.
Mijn ouders hebben eens uitgerekend en ze maken per jaar 250€ winst door naar ECOPOWER over te stappen.
ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne

Als je echt verschil wilt maken moet je ecopower eens bekijken.
Levert enkel groene stroom, en ze nemen pas klanten erbij als ze overschot hebben op groene stroom.
Je bent wel verplicht aandelen te kopen, kost zo een 250€ dacht ik, met dat geld planten ze windmolens enz. neer, dit levert je ook jaarlijkt een rendament van 4% op dacht ik.
Mijn ouders hebben eens uitgerekend en ze maken per jaar 250€ winst door naar ECOPOWER over te stappen.
Je leverancier is hier niet verantwoordelijk voor.Coop schreef: ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne![]()
De veratwoordelijke voor de infrastructuur is je netbeheerder.
deze kan je niet kiezen en is afhankelijk vanwaar je woont
Was dan ook sarcastisch bedoeldgertd schreef:Je leverancier is hier niet verantwoordelijk voor.Coop schreef: ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne![]()

- deej
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 4 keer
Euhm hoe? Prijzen laten zakken tiens. Ze hebben toch al die afgeschreven centrales toch in hun bezit? En als je per sé een lening wil ga dan bij de bank en doe het niet via hogere voorschotten bij uw klanten.satsurfer schreef:Electrabel ziet de daling van het aantal klanten met lede ogen aan. "Wij maken ons zorgen", zegt woordvoerster Lut Vande Velde. "Het is nooit fijn om klanten te verliezen en we doen ook ons best om ze te terug te winnen. Hoe we dat gaan doen, daar zeg ik niets over. Maar we zitten nu eenmaal met een geliberaliseerde markt, waarbij het normaal is dat klanten van leverancier veranderen."
Hier vliegen ze ook buiten.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Eén grote reden waarom ik ben overgestapt naar ecopower is de transparante factuur.
Facturen en formules worden immers met opzet zo ingewikkeld opgesteld dat je er niet er meer aan uit kan.
Facturen en formules worden immers met opzet zo ingewikkeld opgesteld dat je er niet er meer aan uit kan.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Electrabel is ook al lang buitengezwierd. Ze kunnen nog geen enkele factuur opstellen zonder fouten. Als je dan belt gaan ze het in orde stellen en moet je wachten met betalen tot je de juiste factuur krijgt. Gevolg: Rapel met nalatigheidskosten.
- brooklyn
- Elite Poster
hier vliegen ze ook de deur uit afzetters

PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
-
- Elite Poster
Ik zal het even verduidelijken wat ik bedoel met die service.Coop schreef:Was dan ook sarcastisch bedoeldgertd schreef:Je leverancier is hier niet verantwoordelijk voor.Coop schreef: ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne![]()
Ze zijn goed en vlug te bereiken op de klantendienst.
Ze zijn heel vriendelijk en behandelen u als mens en niet als nummer.
Bij een laattijdige betaling wordt er geen herinneringskost aangerekend.
Heb nog geen één foute factuur ontvangen.
Als ze iets beloofd hebben houden ze woord.
enz....

Volledig mee eens, ik betaal op zo een manier graag meer.nonkie schreef:Ik zal het even verduidelijken wat ik bedoel met die service.Coop schreef:Was dan ook sarcastisch bedoeldgertd schreef:Je leverancier is hier niet verantwoordelijk voor.Coop schreef: ja service is heel belangrijk, die leveren snel terug stroom na een panne![]()
Ze zijn goed en vlug te bereiken op de klantendienst.
Ze zijn heel vriendelijk en behandelen u als mens en niet als nummer.
Bij een laattijdige betaling wordt er geen herinneringskost aangerekend.
Heb nog geen één foute factuur ontvangen.
Als ze iets beloofd hebben houden ze woord.
enz....
Net zoals ik graag meer betaal voor wat foto's en itunes rommel van Belgacom.
BTW dat was dus ook sarcastisch

Zoals hierboven al vermeld, Ecopower doet dit alles ook, en voor een betere prijs en ze leveren groene energie ! bij electrabel kun je ook groene stroom krijgen maar dat is duurder dan hun gewone energie.
Dit moet je zeker eens bekijken :
http://www.youtube.com/watch?v=iFuZed4DA40
http://www.youtube.com/watch?v=IC4DW7j2Ksk
Electrabel is een enorme vervuiler, ze maken massaal winst op onze rug doordat hun(onze?) kerncentrales afbetaald zijn (afbetaald door ons !), al dat geld gaat naar Suez in Frankrijk.
Ik kan echt niet begrijpen dat mensen bij zo een smeerlappen bedrijf blijven.
Ecopower is zoveel beter.
die mensen van electrabel lachen eens goed met dat beetje volk dat hun verlaat. da ziet ge toch aan da bericht? Hoe flauw reageren ze daar niet op? "het is normaal dat we klanten verliezen want de markt is geliberaliseerd". Hadden ze niet hun prijs met 20% omhoog gezwierd voor 2007? En dat is dan om goed te kunnen concurreren op een geliberaliseerde markt?
Die hebben gewoon een factor aan klantenverlies ingerekend bij het bereiken van een betere winstmaximalisatie. Ze hebben er potentieel ingezien en voila. Ipv een massa verloop zijn het een paar duizend en de pure winst is er weer dik bijgekomen.
Die hebben gewoon een factor aan klantenverlies ingerekend bij het bereiken van een betere winstmaximalisatie. Ze hebben er potentieel ingezien en voila. Ipv een massa verloop zijn het een paar duizend en de pure winst is er weer dik bijgekomen.
Please help, looking for a way to get rich and fast
- brooklyn
- Elite Poster
Weet er iemand de goedkoopste gas leverancier?

PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
-
- Pro Member
Bij inschrijving moet je inderdaad minstens 1 aandeel van de coöperatieve vennootschap kopen aan €250. Het dividend dat de laatste jaren werd uitgekeerd bedroeg trouwens 6% (geen garantie voor de toekomst natuurlijk).Coop schreef:Je bent wel verplicht aandelen te kopen, kost zo een 250€ dacht ik, met dat geld planten ze windmolens enz. neer, dit levert je ook jaarlijkt een rendament van 4% op dacht ik.
-
- Elite Poster
VREG registreert verlies van duizenden klanten
Electrabel ontkent dat het de afgelopen maanden stelselmatig duizenden klanten heeft verloren in Vlaanderen. Volgens de elektriciteitsaanbieder kwamen er juist abonnees bij. Uit cijfers van de VREG, de regulator van de energiemarkt, was nochtans het tegendeel gebleken.
Door Thea Swierstra
BRUSSEL l Het stelselmatig verlies aan marktaandeel (DM 9/4) is correct, benadrukt sociaaleconomisch directeur Dirk Van Evercooren van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG).
"Het zijn marktaandeelcijfers die een momentopname maken van zowel de instroom als de uitstroom van klanten", zegt Van Evercooren. "Daar zit alles in, ook huizen die bijgebouwd of afgebroken zijn. Deze statistieken zijn gebaseerd op het aantal aansluitingen." Volgens woordvoerster Lut Vande Velde van Electrabel mag er echter geen samentrekking worden gemaakt tussen het aantal aansluitingen en het marktaandeel.
Electrabel stelt voorts dat de gegevens van de VREG misschien wel in lijn liggen met de eigen cijfers. Toch benadrukt de energieleverancier dat hij tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 níet minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middengrote bedrijven als klant verloor. Integendeel, het bedrijf won in die periode 5.000 klanten, zegt Vande Velde. "Dat blijkt uit onze interne cijfers, die we echter niet publiek willen maken." Dat Electrabel marktaandeel verliest, komt volgens Vande Velde doordat de markt sneller groeit dan dat Electrabel klanten wint.
Netbeheerders
Uit de cijfers van de VREG blijkt verder dat buiten grote speler SPE vooral de kleinere spelers op de Vlaamse elektriciteitsmarkt winnen. Het marktaandeel van SPE steeg tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 van 18,49 procent naar 18,75 procent. Omgerekend komt dat neer op 6.815 extra klanten
Van de kleintjes was Ecopower de grootste stijger: van 0,07 naar 0,10 procent of 787 nieuwe klanten. Elektriciteitsbedrijf Merksplas (van 0,18 naar 0,20 procent), Lampiris en EDF Belgium (beide van 0,01 naar 0,03 procent) wonnen er elk 524. Ook de netbeheerders, met onder andere IMEWO en Gaselwest, gingen er fors op vooruit: 64.219 nieuwe klanten, waarmee het marktaandeel steeg van 0,13 procent naar 2,58 procent.
De prijs is volgens woordvoerder Jan Robberechts van SPE voor de klant doorslaggevend in het besluit om van leverancier te veranderen. "Wij zoeken ook de hele tijd naar wat mensen verder nog drijft. Dat is volgens ons in ieder geval wie de beste service geeft." Vandaar dat SPE zich op die service probeert te profileren. "Dat doe je door helderheid in de contractvoorwaarden te scheppen, zo duidelijk mogelijke facturen op te stellen, kansen op vergissingen zo klein mogelijk te houden en klanten zo snel mogelijk te helpen. Wij willen daarin beter zijn dan andere elektriciteitsmaatschappijen."
Het moment waarop de eindafrekening in de bus valt, is een cruciaal moment voor energieaanbieders. "Als een klant moet bijbetalen, is hij vaak attent genoeg om zijn rekening eens nader te bekijken. Vaak is hij dan ook geneigd om eens te gaan vergelijken met andere aanbieders", zegt marketing manager Annemarie De Vreese van Essent.
Doordat verscheidene energiemaatschappijen het afgelopen jaar aankondigden hun prijzen te verhogen, is de Vlaamse markt nu meer in beweging dan zes maanden geleden. De Vreese: "Dat komt uiteraard door de verhoogde aandacht die de klant heeft voor prijzen."
Electrabel:
Onze interne cijfers maken we niet bekend
n Volgens regulator VREG winnen vooral de kleinere spelers op de Vlaamse elektriciteitsmarkt terrein.
Electrabel ontkent dat het de afgelopen maanden stelselmatig duizenden klanten heeft verloren in Vlaanderen. Volgens de elektriciteitsaanbieder kwamen er juist abonnees bij. Uit cijfers van de VREG, de regulator van de energiemarkt, was nochtans het tegendeel gebleken.
Door Thea Swierstra
BRUSSEL l Het stelselmatig verlies aan marktaandeel (DM 9/4) is correct, benadrukt sociaaleconomisch directeur Dirk Van Evercooren van de Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG).
"Het zijn marktaandeelcijfers die een momentopname maken van zowel de instroom als de uitstroom van klanten", zegt Van Evercooren. "Daar zit alles in, ook huizen die bijgebouwd of afgebroken zijn. Deze statistieken zijn gebaseerd op het aantal aansluitingen." Volgens woordvoerster Lut Vande Velde van Electrabel mag er echter geen samentrekking worden gemaakt tussen het aantal aansluitingen en het marktaandeel.
Electrabel stelt voorts dat de gegevens van de VREG misschien wel in lijn liggen met de eigen cijfers. Toch benadrukt de energieleverancier dat hij tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 níet minstens 11.960 particulieren en 4.956 kleine en middengrote bedrijven als klant verloor. Integendeel, het bedrijf won in die periode 5.000 klanten, zegt Vande Velde. "Dat blijkt uit onze interne cijfers, die we echter niet publiek willen maken." Dat Electrabel marktaandeel verliest, komt volgens Vande Velde doordat de markt sneller groeit dan dat Electrabel klanten wint.
Netbeheerders
Uit de cijfers van de VREG blijkt verder dat buiten grote speler SPE vooral de kleinere spelers op de Vlaamse elektriciteitsmarkt winnen. Het marktaandeel van SPE steeg tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2008 van 18,49 procent naar 18,75 procent. Omgerekend komt dat neer op 6.815 extra klanten
Van de kleintjes was Ecopower de grootste stijger: van 0,07 naar 0,10 procent of 787 nieuwe klanten. Elektriciteitsbedrijf Merksplas (van 0,18 naar 0,20 procent), Lampiris en EDF Belgium (beide van 0,01 naar 0,03 procent) wonnen er elk 524. Ook de netbeheerders, met onder andere IMEWO en Gaselwest, gingen er fors op vooruit: 64.219 nieuwe klanten, waarmee het marktaandeel steeg van 0,13 procent naar 2,58 procent.
De prijs is volgens woordvoerder Jan Robberechts van SPE voor de klant doorslaggevend in het besluit om van leverancier te veranderen. "Wij zoeken ook de hele tijd naar wat mensen verder nog drijft. Dat is volgens ons in ieder geval wie de beste service geeft." Vandaar dat SPE zich op die service probeert te profileren. "Dat doe je door helderheid in de contractvoorwaarden te scheppen, zo duidelijk mogelijke facturen op te stellen, kansen op vergissingen zo klein mogelijk te houden en klanten zo snel mogelijk te helpen. Wij willen daarin beter zijn dan andere elektriciteitsmaatschappijen."
Het moment waarop de eindafrekening in de bus valt, is een cruciaal moment voor energieaanbieders. "Als een klant moet bijbetalen, is hij vaak attent genoeg om zijn rekening eens nader te bekijken. Vaak is hij dan ook geneigd om eens te gaan vergelijken met andere aanbieders", zegt marketing manager Annemarie De Vreese van Essent.
Doordat verscheidene energiemaatschappijen het afgelopen jaar aankondigden hun prijzen te verhogen, is de Vlaamse markt nu meer in beweging dan zes maanden geleden. De Vreese: "Dat komt uiteraard door de verhoogde aandacht die de klant heeft voor prijzen."
Electrabel:
Onze interne cijfers maken we niet bekend
n Volgens regulator VREG winnen vooral de kleinere spelers op de Vlaamse elektriciteitsmarkt terrein.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Zonet eens gepolst bij de vriendin (wij zitten "uit gewoonte" bij Electrabel, maar ik wil veranderen, einde contract in september dit jaar). Reacties:Coop schreef:Belgen zijn kudde beesten, heel jammer dit.
1) Aardgas: zou naar Lampiris willen, wat een besparing zou zijn van 70€ op jaarbasis. Haar reactie: "Ja zeg, voor zo'n klein bedrag? En dan al diene rompslomp??"
2) Elektriciteit: zou naar Ecopower willen, wat een besparing zou zijn van 200€ op jaarbasis. Er moet dan wel een aandeel van 250€ gekocht worden. Haar reactie: "Watte? Aandeel? Daar doe ik ni aan mee zenne! Stel dat die failliet gaan?"
En daar sta ik dan. 270€ down the drain, elk jaar opnieuw...

ooh. shiny.
Heb je die youtube filmpjes van mij bekeken ?cloink schreef:Zonet eens gepolst bij de vriendin (wij zitten "uit gewoonte" bij Electrabel, maar ik wil veranderen, einde contract in september dit jaar). Reacties:Coop schreef:Belgen zijn kudde beesten, heel jammer dit.
1) Aardgas: zou naar Lampiris willen, wat een besparing zou zijn van 70€ op jaarbasis. Haar reactie: "Ja zeg, voor zo'n klein bedrag? En dan al diene rompslomp??"
2) Elektriciteit: zou naar Ecopower willen, wat een besparing zou zijn van 200€ op jaarbasis. Er moet dan wel een aandeel van 250€ gekocht worden. Haar reactie: "Watte? Aandeel? Daar doe ik ni aan mee zenne! Stel dat die failliet gaan?"
Leg haar uit dat alles wat je aan electrabel betaald naar het buitenland gaat, ecopower investeert dat in hernieuwbare energie in ons land.
Kan toch niet zo moeilijk zijn iemand te overtuigen ? 200€ is heelwat geld !
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Don't ask. Haar wenkbrouwen gingen omhoog toen ik sprak over 200€ besparing, edoch fronsten zich hevig toen ik sprak over een aandeel kopen (terwijl ik dat zelf helemaal niet zo vreemd vind, integendeel, ik doe dit al wat betreft het bankwezen).Coop schreef:Kan toch niet zo moeilijk zijn iemand te overtuigen ? 200€ is heelwat geld !
Denk dat ik het enkele dagen moet laten insijpelen en af en toe vermelden wat we toch met 200€ allemaal niet zou kunnen doen. Romantische weekendjes enzo...

ooh. shiny.
-
- Elite Poster
ik zeg dat gewoon en doe dat dancloink schreef: Zonet eens gepolst bij de vriendin

En ge krijgt 6% op dat aandeel NETTO! + eerlijke, correcte, transparante prijs.... als ge 10 aandelen koopt, dan is uw energiefactuur betaald.

wat brengt uw spaarboekje op?
moest ge van bank veranderen:
aan de reacties van uw vriendin, zou ik zeggen 'watte, bij zo'n klein bankske waar ik nog nooit van gehoord heb voor 'maar' 2% intrest meer, ga ik niet veranderen.

hier ook gewoon overgeschakeld. met alles gedaan. autoverzekering, familial, internet, bank, electriciteit, gas, tv, ... op het einde van de rit is het niet maar 50 euro maar de helft van uw vakantie die ge uitspaart. Als het er op aan komt kan je die service toch vergeten.
Een consument moet flexibel zijn, flexibel in de zin van als het u nie aanstaat da ge weg zijt. Als iedereen dat doet dan gaan de bedrijven u gratis service geven om u te houden. Neem maar is voor een keer een voorbeeld aan die hollanders.
Een consument moet flexibel zijn, flexibel in de zin van als het u nie aanstaat da ge weg zijt. Als iedereen dat doet dan gaan de bedrijven u gratis service geven om u te houden. Neem maar is voor een keer een voorbeeld aan die hollanders.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Misschien kan je volgend argumentarium gebruikencloink schreef:En daar sta ik dan. 270€ down the drain, elk jaar opnieuw...

Door over te schakelen, heb je:
1) na 1 jaar de kostprijs van uw aandeel eruit gehaald
2) 20 euro winst in jaar 1
3) jaarlijks 15 euro dividend
4) geïnvesteerd in groene energie in eigen land
5) de energie-monopolist (en bijgevolg de richtprijzen) onder druk gezet
6) facturen die te begrijpen zijn
7) geen gedoe meer met dag/nacht tarief, ook al heb je een dag/nachtmeter
8 ) hogere winst in jaar 2..
Hoe schakel je over? Twee papieren ondertekenen en twee keer uw meterstanden doorbellen naar een gratis nummer van Indexis. (=?rompslomp)
Ter info, Ecopower maakte vorig jaar 1 miljoen euro winst. Er was vorig jaar een energieleverancier die 19 miljoen euro verlies heeft gemaakt. Echt failliet zal er niemand gaan m.i. , in ruil voor een leveringsvergunning van de VREG moeten ze voldoende financiële middelen voor kunnen leggen.
Het aandeel van Ecopower kan je indien gewenst terug verkopen na 8 jaar.
Veel succes.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Vandaag 't contract van Ecopower op m'n baas z'n bureau gesmeten. Nog even afwachten op zijn reactie.
Wel jammer dat ik als Vlaming wonende in de Walen niet bij Ecopower terecht kan. Iemand die Waalse aanbieders kent? Liefst geen oplichters...
Wel jammer dat ik als Vlaming wonende in de Walen niet bij Ecopower terecht kan. Iemand die Waalse aanbieders kent? Liefst geen oplichters...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
zo eenvoudig is het nu ook weer niet! ben al sinds de vrijmaking van de markt aan het muteren....en heb nog bijna nooit een rimpelloze overschakeling gekend. ofwel word je niet overgeschakeld, of de leverancier (citypower) gaat failliet en je wordt ongewild naar luminus overgeschakeld, en raakt er niet meer van af. als je aan je nieuwe leverancier (essent) uitleg vraagt, weten ze nooit van niets, aanpassingen van de voorschotfacturen, na 3 pogingen (mail, fax, telefoon) nog altijd niet in orde!Dfrog schreef:Hoe schakel je over? Twee papieren ondertekenen en twee keer uw meterstanden doorbellen naar een gratis nummer van Indexis. (=?rompslomp)
ge moet wel uw domiciliëring in orde maken bij nieuwe leverancier en oude op tijd opzeggen
is dat niet 6 jaar?Dfrog schreef:Hoe schakel je over? Twee papieren ondertekenen en
-
- Elite Poster
welke reactie? waarom?Ken schreef:Vandaag 't contract van Ecopower op m'n baas z'n bureau gesmeten. Nog even afwachten op zijn reactie.
tja, ge kunt niet alles in het leven willen...spotgoedkope grond & een vlaamse goedkope energieleverancier...Ken schreef:Wel jammer dat ik als Vlaming wonende in de Walen niet bij Ecopower terecht kan. Iemand die Waalse aanbieders kent? Liefst geen oplichters...
maar wees gerust, d'r zal altijd goed voor U gezorgd worden dankzij de PS

- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Een positieve reactie denk ik. Omdat ik 'm de laatste tijd wat hoorde klagen over z'n energie facturen...satsurfer schreef:welke reactie? waarom?
't Gaat niet om de grond en een goedkope energieleverancier maar om de liberalisering van de 'Belgische markt' dat ze zeggen. Waarom kan ik in dit land geen energie kopen bij de leverancier die ik ALS BELG wil? Waarom is er nog steeds een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië? Al die complicaties, niet normaal! Een land is een land éh. Waarom is België zo anders?satsurfer schreef:tja, ge kunt niet alles in het leven willen...spotgoedkope grond & een vlaamse goedkope energieleverancier...
Sjans dat ik verhuis naar een ander land binnen de 3 à 5 jaar, 'k weet nog niet welk maar ik verhuis allesinds!satsurfer schreef:maar wees gerust, d'r zal altijd goed voor U gezorgd worden dankzij de PS
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
pm me ff uw EAN-codes en gewenst EAV (geschat jaarlijks verbruik).. misschien kan ik nog wel iets voor u regelen.satsurfer schreef:... leverancier (essent) uitleg vraagt, weten ze nooit van niets, aanpassingen van de voorschotfacturen, na 3 pogingen (mail, fax, telefoon) nog altijd niet in orde!
Dfrog schreef:Hoe schakel je over? Twee papieren ondertekenen en
satsurfer schreef:is dat niet 6 jaar?

Hier in brussel is het nog erger. Ze hebben hier veel strengere regels om de energiemarkt te betreden. Met als gevolg enkel keuze tussen electrabel en lampirisKen schreef:'t Gaat niet om de grond en een goedkope energieleverancier maar om de liberalisering van de 'Belgische markt' dat ze zeggen. Waarom kan ik in dit land geen energie kopen bij de leverancier die ik ALS BELG wil? Waarom is er nog steeds een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië? Al die complicaties, niet normaal! Een land is een land éh. Waarom is België zo anders?
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
En Lampiris is toch een stukje goedkoper voor mij, hier in Brussel
. 50 euro op een totaalbedrag van 650 euro, dus een dikke 7,5 %. Bovendien zal mijn prijs nu vast zijn voor de komende 2 jaar (buiten indexatie). Ik vermoed dat de prijzen van energie niet zullen dalen...
Sindskort is trouwens Belpower ook in de lijst voor Brussel beginnen verschijnen. Die is ook 100 % groen maar in mijn berekening wel duurder.

Sindskort is trouwens Belpower ook in de lijst voor Brussel beginnen verschijnen. Die is ook 100 % groen maar in mijn berekening wel duurder.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken