echte adsl speed testen ?
wat ik graag zou zien is speed testen op andere poorten dan port 80 (news, ftp, p2p, random), aangezien port 80 nogal eens voorrang krijgt bij isp's en dus meestal dicht tegen de max bandwith zit. weet iemand of er een site bestaat met zulke testen ?
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Wel, als je graag eens via poort 21 gaat, start een download van Belnet (ftp://ftp.belnet.be) en kijk welke snelheid hij max haalt. Neem wel een bestand van +15MB.
Maar ik zie eigenlijk het nut niet in van te testen via "andere poorten". Als je nu je webserver op poort 8080 zet, dan is het nog altijd via het http-protocol, enkel het poortnummer veranderd.
Cheers
Maar ik zie eigenlijk het nut niet in van te testen via "andere poorten". Als je nu je webserver op poort 8080 zet, dan is het nog altijd via het http-protocol, enkel het poortnummer veranderd.
Cheers
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Euh,
"aangezien port 80 nogal eens voorrang krijgt bij isp's en dus meestal dicht tegen de max bandwith zit"
Verklaar je eens nader...welke isp('s)? Ik weet toch van geen enkele speedcapping per port bij isp's zenne
. Vraag mij zelf af of het mogelijk is de speed op een port van een adsl user te cappen...? Ja, via een server kan je dat doen, dat de snelheid van de server gecapped wordt per user.. maar dat heeft weinig te zien met de ports van de user....
Ik mag testen via port 80, 21, 22,23, 80 ,6588 --> allemaal zelfde speed
enfin ja.. zie ook niet direct het nut...wat betreft de onze speedtest, die test voorlopig alleen via 80 maar zal in versie 2 (voorzien feb2004) ook via port 21 of iets anders.. in elk geval via ftp werken...
"aangezien port 80 nogal eens voorrang krijgt bij isp's en dus meestal dicht tegen de max bandwith zit"
Verklaar je eens nader...welke isp('s)? Ik weet toch van geen enkele speedcapping per port bij isp's zenne

Ik mag testen via port 80, 21, 22,23, 80 ,6588 --> allemaal zelfde speed

enfin ja.. zie ook niet direct het nut...wat betreft de onze speedtest, die test voorlopig alleen via 80 maar zal in versie 2 (voorzien feb2004) ook via port 21 of iets anders.. in elk geval via ftp werken...
I love it when a plan comes together!
het gaat niet om speedcapping per port, maar om port prioriteiten in geval van te weinig bandbreedte in verhouding tot het aantal gebruikers. port 80 krijgt meestal de hoogste prioriteit, en zal dus ook in zo'n geval bij tests een goede snelheid weergeven, terwijl andere ports traag als een slak kunnen zijn.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hoe kom je daarbij ?adsluser schreef:aangezien port 80 nogal eens voorrang krijgt bij isp's
Ik weet van geen enkele ISP die QoS gebruikt, laat staan dat hij port 80 zou bevoordelen.
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504, de bevestiging die ik zocht....
Ik dacht dat ook.. dat er geen priors waren voor port 80ofzo..
Nuja, binnen een afzienbare tijd.. komt er een speedtest op meerdere poorten.. dan is iedereen direct content.. zal je zien dat de snelheid op beiden poorten exact hetzelfde is
Ik dacht dat ook.. dat er geen priors waren voor port 80ofzo..
Nuja, binnen een afzienbare tijd.. komt er een speedtest op meerdere poorten.. dan is iedereen direct content.. zal je zien dat de snelheid op beiden poorten exact hetzelfde is

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Ik denk dat het hier vooral gaat over het gebruikte protocol en niet over de gebruikte poorten. FTP is veel beter geschikt dan HTTP voor de filetransfers van de speedtest (overhead http > overhead ftp).
NuKeM
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Maar dat heeft niets met de ISP te maken... da's puur het protocol op zich.NuKeM schreef:Ik denk dat het hier vooral gaat over het gebruikte protocol en niet over de gebruikte poorten. FTP is veel beter geschikt dan HTTP voor de filetransfers van de speedtest (overhead http > overhead ftp).
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Priority geven aan poorten is zeker mogelijk, bvb praktisch alle manageable switches (en bij routers idem neem ik aan) hebben de mogelijkheid om op verschillende layers te filteren (naar gelang de prijs zal de 'soepelheid', snelheid en effectiviteit van dit filteren beter worden).The Oddity schreef:Vraag mij zelf af of het mogelijk is de speed op een port van een adsl user te cappen...? Ja, via een server kan je dat doen, dat de snelheid van de server gecapped wordt per user.. maar dat heeft weinig te zien met de ports van de user....
NuKeM
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
prioriteit ok.. maar heeft dit dan als direct gevolg dat je snelheid hierdoor een pak lager ligt??
Any way.. indien het kan.. ik zie niet in dat een ISP dit zou doen.. en volgens mij wordt dit ook niet gedaan...
Any way.. indien het kan.. ik zie niet in dat een ISP dit zou doen.. en volgens mij wordt dit ook niet gedaan...