Termijnrekening

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Wij hebben nu dus geld, zo iets van een 35.000 EUR. Mijn moeder wil dat dus op een termijnrekening zetten. Nu ben ik niet zo thuis in de wereld van de banken, maar welke bank geeft de meeste intrest? Ze gaat het zeker laten staan voor 5 jaar.
'k Heb al gekeken bij de deutsche bank, rabobank, argenta enzo... maar ik vertrouw het niet zo. Ze maken daar vergelijkingen met andere banken (waar zijzelf natuurlijk als de beste uitkomen), khou een beetje de dinges in mijn achterhoofd met vergelijkingen bij de ISP's.

Hulp :(
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geen termijnrekening, maar overweeg mss ook eens Crest 30 van AXA. Kapitaalwaarborging enz...
http://www.axa.be/nl/bk_sp_crest.html
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

meon schreef:Geen termijnrekening, maar overweeg mss ook eens Crest 30 van AXA. Kapitaalwaarborging enz...
http://www.axa.be/nl/bk_sp_crest.html

'k Wil nu niet moeilijk doen :wink: , maar het eerste woord da'k zie staan is "fonds"... wat in mijn woordenschat niet gelijk is aan "termijnrekening".


edit : ik zou je moeder (als ze conservatief is op't gebied van geld) aanraden om een (gewone) spaarrekening te zoeken met een hoog basisrente... Dit omdat je op je eerste 1.660 eurojaarlijkse interest geen roerende voorheffing betaalt, iets wat je op kasbons/aandelen/termijnrekeningen wel doet (rv = 15%).
Aan 4% is de jaarlijkse interest op 35.000 euro gelijk aan 1.400 euro... ruim onder de limiet dus.

edit 2 : normaalgezien moet je al je interesten optellen en als dat boven de 1.660 euro ligt, moet je die aangeven... Maar goede huisvader en Belg zijnde, doet geen kat dat natuurlijk. :wink:
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Op spaarrekening kan de rente wijzigien, op termijnrekening staat ie vast (maar betaal je RV).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

CueBoy schreef:edit 2 : normaalgezien moet je al je interesten optellen en als dat boven de 1.660 euro ligt, moet je die aangeven... Maar goede huisvader en Belg zijnde, doet geen kat dat natuurlijk. :wink:


Als je meer dan 1.660 euro interesten van 1 rekening krijgt, rapporteert de bank dit aan de fiscus (en ik denk zelfs dat de tax automatisch afgehouden wordt).

Om op de originele post te antwoorden, kijk eens op spaargids.be, daar vind je alle informatie netjes opgelijst.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dit is echt zo'n vraag waarop het antwoord simpel lijkt maar het zeker niet is...

1) Je kan inderdaad je geld op een spaarrekening zetten bij Deutsche Bank, Rabobank.be, Argenta, enz... maar daar heb je geen garantie over de rente en zeker niet over een periode van 5 jaar.
De kans is vrij groot dat de Europese Centrale Bank (ECB) binnekort de rente verlaagt en dan moeten die banken hun rente op spaarboekjes ook verlagen.

2) Je kan je geld ook op korte termijn beleggen (minder dan een jaar) en dan ga je met dit bedrag bij de meeste banken (ook de grootbanken) toch een rente krijgen van 4.5% bruto waar dus inderdaad nog 15% roerende voorheffing afmoet.
Het voordeel is dat je voor de gekozen periode zeker bent van je rente dus ook na een eventuele daling door de ECB.

3) Je kan je geld ook op langere termijn beleggen maar dan zal je zien dat de rente voor een periode van bvb 5 jaar niet veel hoger is dan voor een periode van 3 jaar.

Persoonlijk volg ik meon en kies een fonds met kapitaalgarantie (bvb KBC EquiPlus Head Start Sustainables 5) en voor de echte durvers: KBC EXPOSURE INDEX JUMPER EUROPE 5
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Cueboy, als we het dan willen zetten op een spaarrekening, welke bank geeft dan de meeste basisrente?

Ze is niet conservatief met geld, als het maar opbrengt. We hebben nog steeds geld staan ergens... ver, zodat we die 15% kunnen ontlopen. We willen alleen niet bij Dexia gaan, omdat we er problemen mee gehad hebben vroeger, nooit meer.

ik zal eens kijken landromat, danku.

Bedank voor de reacties allemaal :)

Ik zal het eens zeggen tegen mijn moeder Astralon
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

First invest van Ethias heeft ook een goede naam.
Weet niet of je daar RV op betaalt maar vorig jaar was de opbrengst 6,2%.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

seagull schreef:First invest van Ethias heeft ook een goede naam.
Weet niet of je daar RV op betaalt maar vorig jaar was de opbrengst 6,2%.


Daar gaat inderdaad 15% RV af. Je moet dus al minstens 4.70% hebben om netto evenveel te hebben als een spaarboekje van 4% (al kan dit morgen zakken naar 3.5 of 3 of 2 of ...)

Alles wat meer geeft dan een traditioneel spaarboekje, zonder dat het expliciet vermeld hoeveel, is trouwens gebaseerd op aandelen en heeft een zeker risico, zelfs met kapitaalgarantie.

35.000 euro aan 4% geeft je na 5 jaar zo'n 42.500 euro... indien het dus (grondig) fout gaat met de aandelen die de basis vormen van jou fonds, dan heb je na 5 jaar via je kapitaalgarantie nog steeds maar 35.000... of je die 7.500 euro dan wil beschouwen als verlies of niet is aan jou.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 feb 2005, 11:10

Astralon schreef:De kans is vrij groot dat de Europese Centrale Bank (ECB) binnekort de rente verlaagt en dan moeten die banken hun rente op spaarboekjes ook verlagen.


"Moeten" is veel gezegd. De banken moeten hun interesten niet verlagen van de ECB. Het kost hen gewoon meer om dezelfde interestvoorwaarden te behouden als door een renteverlaging de banken hun kredietvoorwaarden beginnen te verlagen. (En wie weet, als het vertrouwens tussen de banken onderling verslechtert, kan het nog zijn dat de acties van de ECB geen effect hebben op de interbancaire rentevoeten - en dus op de kredieten, hetgeen een aantal weken geleden in de VS het geval was). Als de concurrentie tussen de banken voor ons spaargeld nog verhevigt kan het goed zijn dat de huidige interestvoorwaarden aangehouden blijven, zelfs al dalen de interbancaire rentevoeten.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

De Axa Crest10, Crest30 of Crest40 gaat geen roerende voorheffing af als je het bedrag langer dan 8 jaar laat staan. De Crest30 had 5,2 % in 2007. 30 % zit in aandelen, 70 % in obligaties. Bekijk het misschien eens op axa.be.

Je kan natuurlijk ook met een dergelijk bedrag zelf eens op de beurs kijken :P. Allé, als je er een beetje in geïnteresseerd bent en wat risico durft nemen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Je kan zo'n fonds ook in een levensverzekering steken, dan wordt het een verzekeringscontract waar géén RV op betaald moet worden!
Bij Crest 30 moet je ook geen uitstapkosten meer betalen na 3 jaar, daarvoor is het, gezien de uitstapkosten, niet interessanter dan een termijnrekening.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

LaundroMat schreef:Als je meer dan 1.660 euro interesten van 1 rekening krijgt, rapporteert de bank dit aan de fiscus (en ik denk zelfs dat de tax automatisch afgehouden wordt).

Dat gebeurt idd. automatisch...


Lord Utopia schreef:Cueboy, als we het dan willen zetten op een spaarrekening, welke bank geeft dan de meeste basisrente?

Geen idee... ik heb zelf geen geld (net gebouwd weet-je-wel 8) )...
Het weinige dat me rest heb ik wel bij een grootbank weggehaald tvv. Rabobank.be (op dit moment : basisrente 4%).

meon schreef:Je kan zo'n fonds ook in een levensverzekering steken, dan wordt het een verzekeringscontract waar géén RV op betaald moet worden!

meon, doe je het erom in deze thread ? :lol:
Nog zo'n woord waar ik allergisch aan ben :-)
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

4.5% krijg je niet op een termijnrekening voor dit bedrag.

Een goede manier is inderdaad via een beleggingsverzekering. Hier loopt je beleggingshorizon beter wel vanaf 8jaar (vermijden 15% RV). Save Invest Bonus van Dexia ( http://www.dexiainvestor.be/Product_nl/ ... &n2=4&n3=1 ) heeft in 2006 6,4%, in 2007 6% opgebracht. Dit is dus een beter dan de aangehaalde formule van Axa.

Dexia Life Capital bracht vorig jaar 4 % op de reserve en 4,5% op gestorte premies op (--> netto na 8 jaar).
(! eenmalige verzekeringstaks van 1,1%, instapkost 2,5%);

Via een beleggingsverzekering haal je dus hoogstwaarschijnlijk meer uit je centen dan bij een termijnrekening.

Waarom wil je moeder op 5 jaar gaan? Of is dit bij wijze van spreken? Doet ze op dit moment aan Langetermijnsparen of pensioensparen? Wat wil ze achteraf met het geld doen? Herbeleggen, schenken? Probeer het hele plaatje niet uit het oog te verliezen..

ps: als je meerdere rekeningen bij Dexia neemt, wordt er niet automatisch RV ingehouden wanneer de som van alle interesten boven de 1660 euro komt. (tip)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Aangehaalde Dexia formule belegt een groter deel in aandelen, dus er is meer risico, dus niet vergelijkbaar.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dfrog schreef:4.5% krijg je niet op een termijnrekening voor dit bedrag.

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
Bijlagen
KBC.jpg
(102.4 KiB) 55 keer gedownload
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 mar 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

r2504 schreef:
seagull schreef:First invest van Ethias heeft ook een goede naam.
Weet niet of je daar RV op betaalt maar vorig jaar was de opbrengst 6,2%.


Daar gaat inderdaad 15% RV af.


Nee nee nee daar gaat geen 15% RV af -als je je geld minstens 8 jaar laat staan, en dat is net de bedoeling als je instapt.

Ik vind dit een aanrader, o.m. omwille van de lage instapkosten (nl. geen, behalve de eenmalige 1.1% die vadertje Staat eist), maar je bent in zekere zin voor 8 jaar gegijzeld. Als Ethias in 2012 de nieuwe First Invest SUPERPLUS promoot met "zoveel procent rente in 2011 !!!!" en als ze daarbij de First Invest laat stikken wegens niet meer interessant om bijkomend geld te rekruteren, ben je als oude klant gezien. Terwijl nieuwe onwetende massa's zich storten op de First Invest Superplus.

:-)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Voor termijnrekeningen: http://www.spaargids.be/sparen/termijnrekeningen.html

Credit Europe Bank biedt blijkbaar 5,1 % bruto op een termijnrekening van 2 jaar :o.

Weet iemand hoe het dan precies in het werk gaat als je nog geen klant bent bij zo'n bank? Moet je daar absoluut een nieuwe zichtrekening en zo voor openmaken, als je enkel en puur een termijnrekening wil openen voor 2 jaar?

Ideaal voor mij zou zijn:
* termijnrekening openen bij Credit Europe bank
* geld storten van Axa
* termijn uitzitten
* geld + intrest terugstorten naar Axa

Maar ik vermoed dat het niet zo eenvoudig zal zijn???
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:
Dfrog schreef:4.5% krijg je niet op een termijnrekening voor dit bedrag.

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.


Is 4.5% bruto... er gaat 15% RV af en netto zit je onder 4% dus.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Astralon schreef:2) Je kan je geld ook op korte termijn beleggen (minder dan een jaar) en dan ga je met dit bedrag bij de meeste banken (ook de grootbanken) toch een rente krijgen van 4.5% bruto waar dus inderdaad nog 15% roerende voorheffing afmoet.


r2504 schreef:Is 4.5% bruto... er gaat 15% RV af en netto zit je onder 4% dus.

Had ik dus al gezegd, dus dat hoef je niet te herhalen denk ik...
Dfrog schreef:4.5% krijg je niet op een termijnrekening voor dit bedrag.

Ik ben de enige die verwijst naar 4.5% op een termijnrekening en daarom blijft bovenstaande opmerking een lullig antwoord van iemand die niet de moeite neemt om informatie eerst te controleren.
Maar ja voor velen is de kwantiteit van het berichten belangrijker dan de de kwaliteit. :evil:
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Astralon, de rentevoet van KBC is 3,91% op 90 dagen. Zijn die ander 59 basispunten volledig beschikbaar voor klanten? Mijn antwoord is gecontroleerd. Jammer dat je dit lullig vindt.

Goztow, Dexia Safe Invest Bonus belegt tot 40% in aandelen.. het is zo dat aandelen historisch gezien het beste opbrengen. Daarenboven behoudt je de kapitaalsbescherming. Naar kapitaal toe is het dus risicovrij (en beter renderend dan Crest30 of 40).
Bijlagen
KBC 080404.JPG
(36.41 KiB) 22 keer gedownload
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dfrog schreef:Astralon, de rentevoet van KBC is 3,91% op 90 dagen. Zijn die ander 59 basispunten volledig beschikbaar voor klanten? Mijn antwoord is gecontroleerd. Jammer dat je dit lullig vindt.

Dus mijn afschrift van een echte transactie heeft minder waarde dan wat jij van de KBC website haalt? Of bedoel je dat ik dit afschrift vervalst heb en een leugenaar ben?

Punt blijft dat die transactie echt is, dat je 4.5% bruto krijgt en dat het om "maar" 10000 EUR gaat en geen 35000 EUR.

Ik hoop dat je de rest van je keuzes in het leven niet alleen baseert op gegevens die je op web sites vindt.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Astralon, relax...

Chapeau voor KBC als ze u deze rentevoet toekennen. Geen enkele andere (groot)bank biedt dit.

breath in... ... breath out... ... breath in... ... breath out... ...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”