Algemene Internetcommunicatie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Jonas_vdb
Starter
Starter

Hallo,

Ik studeer nu al 4 jaar informatica maar toch zijn er nog een paar dingen waar ik nog vragen bij heb. Vooral over de opbouw van het internet in België.

Uit ondervindingen en forum posts heb ik dus begrepen dat er 2 grote fysiek gescheiden ADSL netwerken zijn nl. dat van belgacom en dat van Scarlet. Zijn er nog zo'n netwerken?

Providers zoals Edpnet maken dus gebruik van het scarlet netwerk.
Van welk netwerk maakt euphony/dommel gebruik?

Waar gebeurt eigenlijk de splitsing tussen die 2 netwerken. De telefoonlijnen zijn allemaal van belgacom zeker. Edpnet/scarlet zullen dus huur moeten betalen om deze eerste lijnen tot de centrale te gebruiken. Maar gebeurt dan de opsplitsing meteen in die eerste centrale? Die meestal binnen de 2km ligt van de woning.

Verder komen deze fysiek gescheiden netwerken dan samen in bepaalde knopen nl de BNIX knopen als ik het goed voorheb. Deze worden dan beheert door Belnet en zij behoren dan weer tot een hoger organisatie die zo'n knopen over heel europa beheren en dan behoren zij weer tot een hogere organisatie enzo.
Zijn er dan buiten deze BNIX knopen nog belangrijke knooppunten in ons land? Zijn het in deze knopen ook dat telenet verbinding heeft met de andere ISP's? Hebben de onderlingen ISP's nog aparte knooppunten?

Hopelijk kunnen jullie mij hier wat duidelijkheid over verschaffen.

Alvast bedankt

Jonas Van Den Bossche
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Anderen zullen hier een beter/correcter antwoord op kunnen geven, maar Er zijn wel degelijk meerdere netwerken, alleen zijn die niet allemaal landelijk dekkend.
Netwerken die wél landelijk dekkend zijn, zijn BRUO en BROBA, beiden van Belgacom, waarbij de éne 'van Belgacom' is en de andere verhuurd wordt, aan bijvoorbeeld Scarlet, dat het op haar beurt weer verder verhuurt.

En BNIX heeft niks met die netwerken te maken, verkeerde OSI layer ;-)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hier andere netwerken, maar in totaal andere verhouding. (dus niet wat je schreef over 2 grote fysiek gescheiden ADSL)

Wou dit toch eens melden, ter attentie van Jonas_vdb
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”