Opzegtermijn bediende CP218

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Hey all,

zit met een vraagje en vind het niet terug in zowel arbeidscontract als google...
Momenteel werk ik al bijna 2 jaar bij dezelfde werkgever als bediende onder CP/PC 218. Ik ben al vrij ver in onderhandelingen met een nieuwe werkgever maar vind nergens de duur van mijn opzegtermijn terug.

Ik heb 2 verschillende zaken gehoord (contradictief...):
- 6 weken / 3 maand bij >3jaar
- 3 maand / 6 maand bij >5jaar

Vermits het intern vrij "touchy" is om die vraag te stellen vroeg ik me af of er hier iemand raad wist.

Alle info is welkom.

THANKS
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Lees het contract opnieuw na! Moet erin staan, zowel vervroegde(eerste 2 maand ofzo) als gewone.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

was mijn mening ook, heb daarom zelfs het contract 3 keer volledig gelezen... tevergeefs.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

stephan schreef:was mijn mening ook, heb daarom zelfs het contract 3 keer volledig gelezen... tevergeefs.
dit is meestal niet in het contract zelf maar in de bijlage van het contract, het arbeidsreglement, of hoe noemt dat ook alweer
stephan
Elite Poster
Elite Poster

heb de bijlages bekeken maar vind er niets in terug...
Het enige dat ik vind is de melding dat ik onder de reglementering van CP218 val... Maar na wat google-werk ben ik nog niets wijzer...
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

contacteer uw vakbond eens, teminste als je bent aangesloten.
of de vdab.

zij zullen wel helpen.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Als ik mij niet vergis is paritair comité 218 standaard voor bedienden en kader met een 'intellectuele' job (waaronder bijv. IT).
Bij mijn vorige job zit ik daar ook onder, en de opzegtermijn was standaard. Meer info daarover kan je vinden op (onderaan de pagina): http://www.ada-online.be/nlada/spip.php?rubrique=68

Naast de voorgeschreven termijnen, kan je ook altijd in onderlinge overeenkomst een opzegtermijn bepalen.

Als je de documenten van CP218 eens wil doornemen, dan kan je dit doen via deze link
Laatst gewijzigd door khsw 03 apr 2008, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
gerardje55
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het zit zo:

Indien je zelf ontslag geeft:
Minder dan 3 jaar in dienst = 6weken opzeg.
Tss 3 en 5 jaar in dienst = 3 maanden opzeg

Indien je onstlagen wordt :
Minder dan 3 jaar in dienst = 3 maanden opzeg.
Tss 3 en 5 jaar in dienst = 6 maanden opzeg.

Voor dit alles moet je in rekening houden dat de periode ingaat vanaf start nieuwe maand na je ontlsag. Dus indien je de 10de april je onstlag geeft dan begint de periode van 6 weken pas te lopen vanaf 1mei.
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

gerardje55 schreef:Het zit zo:

Voor dit alles moet je in rekening houden dat de periode ingaat vanaf start nieuwe maand na je ontlsag. Dus indien je de 10de april je onstlag geeft dan begint de periode van 6 weken pas te lopen vanaf 1mei.
Er zijn ook uitzonderingen per bedrijf/sector, consulteer daarvoor uw CAO (sector), arbeidsreglement(bedrijf) of arbeidscontract(werknemer).
Nu zit ik hier mijn economieles nog eens af te lezen sè
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hangt ook af van je loon.
Vanaf een bepaalde drempel kan/moet de opzegperiode "in overleg" afgesproken worden tussen werkgever en werknemer.
Kijk ook eens bij vacature.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik zit in mijn opzegtermijn ...

Het zit zo, alleen wanneer je ontslag krijgt, zijn er vaste opzegtermijnen die de werkgever moet respecteren (of uitbetalen) en die functie zijn van de anciënniteit (en vanaf een bepaald loon ook van het loon op zich).
Wanneer je zelf ontslag neemt, is de regel heel simpel, je moet de termijn onderling overeenkomen met je werkgever. Indien je niet zou overeenkomen, kan je naar de arbeidsrechtbank stappen, die als richtlijn de formule Claeys zou volgen ...
Zie: http://www.acv-online.be/ACVCSC.Interne ... spx?lang=1
Natuurlijk moet je dat laatste zeker vermijden.
Zo kwam de HR pippo in mijn geval aandraven met het feit dat in mijn geval ze 4,5 maanden zouden mogen vragen, terwijl ik 6 weken vroeg (zowat het absolute minimum), dus zijn we voor de gulden middenweg, nl. 3 maanden gegaan ...
Ter info: Ik werk hier +/- 4,5 jaar.

PS: Best schrijf je trouwens zelf de opzegtermijn die je wil in je ontslagbrief, met daarbij de vermelding dat indien zij hiermee niet akkoord zouden gaan, zij jou een tegenvoorstel dienen te doen, binnen een termijn van een week bv. Dat geeft jou dan opnieuw de kans om hun tegenvoorstel te overwegen.
Bij mijn vorige job-overstap, heeft mijn toemalige baas dat toen gewoon meteen voor akkoord ondertekend (en had ik dus maar 6 weken uit te zitten) ...

Veel stress al die toestanden! Hopelijk heb je er iets aan, ik wens je dan ook veel succes!
(Bij mij is het nog aftellen tot 1 mei, dan kan ik mijn nieuwe job aanvatten).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

gerardje55 schreef:Het zit zo:

True, maar op voorwaarde dat je brutojaarloon een bepaalde grens niet overschrijdt. Ik dacht dat dit iets was rond de 28k.
In de praktijk kan men echter altijd wel onderhandelen over een kortere opzeggingstermijn. Je ex-werkgever heeft er namelijk weinig aan dat je totaal tegen je zin nog 6 weken blijft hangen... Meestal wordt er een periode afgesproken die lang genoeg is voor kennisoverdracht zodat de continuïteit verzekerd is.

Trouwens, ook altijd aangetekend verzenden die ontslagbrief, zodat er later geen betwistingen zijn ivm datum!
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Contacteer:

NickG schreef:In de praktijk kan men echter altijd wel onderhandelen over een kortere opzeggingstermijn. Je ex-werkgever heeft er namelijk weinig aan dat je totaal tegen je zin nog 6 weken blijft hangen... Meestal wordt er een periode afgesproken die lang genoeg is voor kennisoverdracht zodat de continuïteit verzekerd is.

Trouwens, ook altijd aangetekend verzenden die ontslagbrief, zodat er later geen betwistingen zijn ivm datum!
Klopt, en als je bij klanten komt, of aan gevoelige informatie kunt, zijn ze je ook liefst zo gauw mogelijk kwijt.

Je kunt ook je opzegbrief afgeven en onmiddellijk een exemplaar laten tekenen voor ontvangst. Als ze weigeren kun je hem alsnog aangetekend opsturen.
stephan
Elite Poster
Elite Poster

thanks voor alle antwoorden. hopelijk maken ze er niet al te veel problemen over de dag dat ik het meld...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”