[ CITYCONNECT+] Instellen van reverse dns

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

Weet er iemand hoe je je reverse dns van je static IP kan instellen bij Dommel. Dit is niet terug te vinden op het controlpanel, en op tickets reageert men niet.

Ik heb 20 minuten in wacht gestaan en toen werd de lijn gewoon afgebroken :s
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider

Ditch, normaal doe je dit via een ticket, zelf kan je de reversed dns niet aanpassen. Bij mij was dit in een dag in orde.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Provider

L-army schreef:Ditch, normaal doe je dit via een ticket, zelf kan je de reversed dns niet aanpassen. Bij mij was dit in een dag in orde.
Ik heb al 4 tickets openstaan omtrend reverse dns :( ( van meer dan een week oud ... )
Nikon
Plus Member
Plus Member
Provider

kheb er ook ooit is een ticket voor geschreven maar daar is nooit iet van gekomen, enkel voor de leut dat ik dit wil wijzigen dus heb het maar zo gelate
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Bel dan eens met je ticket nummer in de hand?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Provider

L-army schreef:Bel dan eens met je ticket nummer in de hand?
Ik heb 20 minuten in wacht gestaan en toen werd de lijn gewoon afgebroken :s
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Sorry Ditch ;)

De griep heeft mij nog een beetje in zijn macht (dus had ik even het verband niet gemaakt).
Epo
Plus Member
Plus Member
Provider

Wat doet dat dan precies? Ik weet wel wat Reversed DNS is, maar wat heeft Dommel daar mee te zien?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

Epo schreef:Wat doet dat dan precies? Ik weet wel wat Reversed DNS is, maar wat heeft Dommel daar mee te zien?
Zij moeten dat configureren uiteraard. Zodat jij enorm cool kan wezen op IRC met een hostname alla "epo.pwnz.dommel.be". Ofzo. :P
ooh. shiny.
Epo
Plus Member
Plus Member
Provider

Hmm, ik volg niet helemaal. Zin om het simpel uit te leggen?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:
Provider

Epo schreef:Hmm, ik volg niet helemaal. Zin om het simpel uit te leggen?
Simpel? Eh...

Dommel heeft een DNS-server draaien alwaar ze elk IP-adres dat ze bezitten kunnen omzetten naar een "naam". Elk IP-adres kan maar naar 1 naam "resolven" d.m.v. een PTR-record (IN-ADDR) in de nameserver. Zo is het IP-adres dat eigenlijk achter www.dommel.be zit, bijvoorbeeld 193.109.184.76 en daarvan is de reverse lookup luca.schedom-europe.net.

Normalerwijze gebruiken ze voor klanten met een dynamisch IP-adres aardig logische namen. Zo wordt 83.101.8.40 vertaald naar ip40.dyn1.antwerpen.schedom-europe.net (een dynamisch adres gebruikt in de provincie antwerpen). Aangezien dit dynamisch toegewezen wordt moet het een beetje generiek zijn.

Jij daarentegen hebt een vast IP. En hoewel je geen eigenaar bent van het IP (dat blijft Dommel natuurlijk), mag je van hen wel bepalen wat de reverse lookup is. Zo zou jij kunnen vragen dat i.p.v. ip10.fix1.leuven.schedom-europe.net (ik zeg maar wat) er netjes een gepersonaliseerde host alla epo.schedom-europe.net tevoorschijn komt. Niet alleen nuttig voor inkomende connecties (zo moet je zelf geen nameserver runnen), maar ook vaak gebruikt om stoer te wezen op bv. IRC alwaar je dan te bekijken bent als [email protected].

Hopelijk een beetje duidelijk?
ooh. shiny.
tequila
Plus Member
Plus Member
Provider

cloink schreef:Hopelijk een beetje duidelijk?
Heel!
Epo
Plus Member
Plus Member
Provider

tequila schreef:
cloink schreef:Hopelijk een beetje duidelijk?
Heel!
Idem, zeer duidelijk :-)

Ik kan dus zelf bepalen naarwat mijn IP dan zou resolven... Dat kan dus evengoed zijn "groetjes.van.epo.aan.cloink.lol" ? :-)

Stoer! Where do I sign up =)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer
Provider

*zucht* precies toch nog niet helemaal begrepen :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Voor alle duidelijkheid, je moet niet persé een iets.dommel.be of iets.schedom-europe.net hebben. Bij dommel doen ze er ook niet moeilijk om als je bijvoorbeeld hierthuis.cloink.com wil :)

Een grappig feit aan reversed DNS, als je vroeger de reversed dns van thepiratebay.org opvroeg, dan kreeg je:
hey.mpaa.and.apb.bite.my.shiny.metal.ass.thepiratebay.org.
Ze hebben het ondertussen wel terug veranderd...
selder schreef:*zucht* precies toch nog niet helemaal begrepen :)
Waarom niet goed begrepen? dit gaat perfect. Enkel heeft het totaal geen nut, en je gaat wat probleempjes krijgen als je het ip voor bepaalde dingen wilt gebruiken ;)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer
Provider

L-army schreef:Waarom niet goed begrepen? dit gaat perfect. Enkel heeft het totaal geen nut, en je gaat wat probleempjes krijgen als je het ip voor bepaalde dingen wilt gebruiken ;)
Jah, ik doe dat ook al wel eens, dingen instellen die theoretisch wel kunnen, maar die ge dan in de praktijk niet kunt gebruiken :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Selder, dan ben ik toch niet de eenige die "the meaning of life" doorheeft ;)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

cloink schreef:
Epo schreef:Wat doet dat dan precies? Ik weet wel wat Reversed DNS is, maar wat heeft Dommel daar mee te zien?
Zij moeten dat configureren uiteraard. Zodat jij enorm cool kan wezen op IRC met een hostname alla "epo.pwnz.dommel.be". Ofzo. :P
Als ge daar reverse DNS voor nodig hebt, stel ik mij toch serieuze vragen daarbij.... :roll:

Ik zou eerder denken in het geval je een eigen mailserver draait. Het gebeurd wel meer dat mailsersvers e-mail blokkeren waarvan niet gevalideerd kan worden dat het mailadres met domein x ook wel afkomstig (verstuurd) is van domein x...
Door een reverse lookup te doen om het IP adres van de mailserver, kan dan makkelijk achterhaald worden of het domein vanwaar de e-mail komt wel dezelfde is als waar het e-mail adres in kwestie (afzender) toe behoort.

Verder zie ik niet zoveel nut in van reverse DNS, uiteraard wel voor de gebruikelijke forward lookups (bvb een A-record voor uw eigen domeinnaam).
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

TomG,

De modale gebruiker draait geen eigen mailserver ;)

Het systeem van nslookup bij spam filtering is trouwens vrij verouderd. Tegenwoordig is het meest effectieve dns blacklisting en Bayesian denk ik toch wel :)

Ik draai trouwens sinds kort GFI MailEssentials en ik moet zeggen, het is zeker en vast zijn geld waard :) (800€ voor 50 mailboxen, anti-spam en anti-virus -- dit lijkt veel voor de huis tuin en keuken gebruiker, maar als je professioneel bezig bent is het renderende investering).
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Miischien een domme vraag :oops:

Ik kan mijn vast ip adres ook koppelen aan een tld domeinnaam. Ik veronderstel dat de agent dan moet instaan voor de koppeling ?
Of moet daarbij dommel ook ingeschakeld worden??
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer
Provider

tarzan1990 schreef:Miischien een domme vraag :oops:

Ik kan mijn vast ip adres ook koppelen aan een tld domeinnaam. Ik veronderstel dat de agent dan moet instaan voor de koppeling ?
Of moet daarbij dommel ook ingeschakeld worden??
Je agent, of jezelf als je agent een control panel heeft om dit zelf te kunnen aan te passen.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

L-army schreef:Het systeem van nslookup bij spam filtering is trouwens vrij verouderd. Tegenwoordig is het meest effectieve dns blacklisting en Bayesian denk ik toch wel :)
OT maar IP reputation filtering is nog veel beter. Je moet dan wel een Ironport hebben staan ;-).
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ondertussen is mijn reverse van vrijdag in orde ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

TomG schreef:Ik zou eerder denken in het geval je een eigen mailserver draait. Het gebeurd wel meer dat mailsersvers e-mail blokkeren waarvan niet gevalideerd kan worden dat het mailadres met domein x ook wel afkomstig (verstuurd) is van domein x...
Het probleem is dat reverse DNS niet altijd iets oplost... de range die Dommel gebruikt voor (semi) vaste IP-adressen is waarschijnlijk in de diverse databases nog steeds een "dialup" reeks en de kans dat je mail aanzien wordt als spam blijft dus groot.

Misschien moet iemand met een "vast IP-adres" eens controleren of hij in http://www.au.sorbs.net/lookup.shtml zit ?
gr4vity
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Nee, de range die dommel gebruikt is enkel voor vaste ip's. Is ook nooit gebruikt voor iets anders.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”