Hoe maak ik zelf een basiswebsite?

Plaats reactie
Telenet_user
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 maa 2008, 07:39

Mijn man heeft een zelfstandig beroep en heeft nooit een website nodig gehad omdat hij doorgaans teveel werk heeft dan te weinig.
Nu hebben wij foto's van uitgevoerde werken die we regelmatig bij offerte's in mail bijvoegen.
Maar nu denken we er toch aan om een website in elkaar te steken zodat de foto's enzo... daar dan ook kunnen op staan.
Omdat ik graag met de computer werk zou het voor mij een uitdaging zijn om dit zelf te doen.

Maar nu de hamvraag: bestaat er een gratis tool op het internet om een aantal webpagina's te maken?
Hoe begin ik hier en waar haal ik genoeg duidelijke informatie die mij op weg helpt om een website te maken?
Ik heb al eens gegoogeld maar ben bang dat ik dingen ga gebruiken die toch niet zo goed zijn.
Misschien heeft iemand van jullie ervaring en kunnen jullie mij op weg helpen?
Een domeinnaam aanvragen en voor de hosting zorgen dat kan ik wel allemaal maar nu nog de website. :oops:

Al heel erg bedankt op het voorhand!
Alle kleine tips zijn welkom.
Let op! Ik ben leek EN vrouw! Maar al bij al valt het nogal mee. Je moet wel wat geduld met mij hebben ;-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Afhankelijk van wat je wil (veel controle over de site of weinig) heb ik 2 suggesties:
Veel controle: volg de cursus Dreamweaver basis via een avondschool, bvb bij Syntra (ik ken het curriculum, heb het zelf gegeven :)). De mensen die daar op af komen zijn mensen die zich in dezelfde situatie als jij bevinden.
Minder controle, maar relatief eenvoudig: ergens (gratis) hosting zoeken dat PHP/MySQL ondersteunt en zet er Wordpress op. Wordpress dient eigenlijk voor weblogs in te maken, maar je kan ook zonder veel kennis pagina's aanmaken, zoals bvb dit: http://www.sprengertimmerwerken.nl/.
In dit laatste geval heb ik gewoon een bestaand thema gezocht, de header wat aangepast met het logo (gewoon een afbeelding vervangen), een plug-in geïnstalleerd om foto's te tonen en de weinige content die er is geupload. Dat is het :)
Diod
Plus Member
Plus Member
Berichten: 204
Lid geworden op: 16 dec 2006, 21:52

Zoals meon al zei kun je bv Dreamweaver gebruiken, maar daar moet je voor betalen. Ik heb eens gezocht naar een gratis WYSIWYG editor en kheb dit gevonden: http://nvudev.com/
Je kan het via deze link downloaden: http://downloads.mozdev.org/mozillanl/N ... taller.exe

Kheb het zelf nog niet geprobeerd, maar zou wel voldoende moeten zijn :)
Hornet
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:54
Locatie: Aalter

Is Frontpage niet eenvoudiger om mee te werken??? :think:
Ik heb ook Dreamweaver gevolgd op de avondschool en vond dat toch niet eenvoudig.
Geef Buzze!!!
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hornet schreef:Is Frontpage niet eenvoudiger om mee te werken??? :think:
Ik heb ook Dreamweaver gevolgd op de avondschool en vond dat toch niet eenvoudig.
Dreamweaver vind ik dan toch nog eenvoudiger. NVU is ook wel leuk voor enkel HTML.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Frontpage is echt het eenvoudigst maar is niet gratis. Tja, Microsoft applicatie, hé. Maar met frontpage heb je echt het gevoel om in Word een webpagina te maken.

Nu, eigenlijk heb je die programma's niet echt nodig. Je kan eenvoudigweg met Notepad of een "uitgebreide notepad" zoals Crimson Editor (prachtprogrammaatje en volledig gratis) en een tutorial zoals bijvoorbeeld te vinden op web site maken.be makkelijk HTML zelf leren. Als je een open mind hebt, zou ik dat ten zeerste aanraden :).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Frontpage bestaat niet meer, dus kan onmogelijk nog aan te raden zijn. De nieuwe Microsoft-tegenhanger is Microsoft Expression Web, en die is wel degelijk goed!
En ik zou voor een niet-techneut NOOIT aanraden te beginnen met HTML-code, maar met wysiwyg-spul.
De goeie editors zijn helaas nooit gratis.
Hornet, als je Dreamweaver niet eenvoudig vond, dan heb je geen les van mij gehad :p
Nu, ik vind dat Dreamweaver de perfecte balans weet te houden tussen gebruiksvriendelijkheid en kracht, vandaar dat ik het, ondanks zijn prijskaartje toch een aanrader vindt voor iedereen die een website wilt maken.
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2005, 19:07
Contacteer:

Nooit een domeinnaam kopen bij telenet ( aan je nicknaam te zien) . Voor die prijs heb je een goedkoop hosting account.

Je kan ook werken met joomla. (ook een cms zoals wordpress,drupal,...)


Je kan thuis ook eens een servertje installeren (lokaal want telenet blokkeert poort 80 ) . De bedoeling is dat je op je pc eens met die pakketten kennismaakt.
Een goede is xampp.
http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html

Dit moet je installeren op je computer.
Na de installatie ,moet je normaal de veiligheid instellen
http://localhost/security/index.php

De MySQL-admin gebruiker 'root'kan je een wachtwoord geven
Ftp server,mercury (mail) is nu niet nodig omdat je toch maar locaal werkt


Eerst wat je moet doen is een database aanmaken.
http://www.xampp.nl/mysql-database-aanmaken-t157.html


Download dan het pakket joomla,wordpres,..... van de site van de makers. pak ze uit met winrar etc.
Zet deze bestanden in de map htdocs (deze map staat waar je xampp geinstalleerd hebt)

Nu begint de installatie van de website
Surf naar http://localhost en komt je in de installatiemap van het pakket.
Hier moet je je mysqlgegevens invullen.

localhost (server)
root (gebruiker)
;;;;; (paswoord dat je ingesteld hebt)

Het is te vergelijken als een programma dat je installeert


Na de installatie verwijder je de install of installation map in htdocs.

http://localhost je website
http://localhost/administrator de administrator pagina


Er is een mogelijk om joomla,wordpres,drupal uit te breiden met pakketten zoals een fotogallerij,forum,.... Een andere layout downloaden en via de adminpagina erop zetten. De layout kan je dan bewerken.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

tarzan1990,

Telenet wou eenvoudig een website maken, dus ik denk niet dat ze een cms systeem wil gebruiken.

In ieder geval telenet, ik zou even proberen met nvu. Hier zitten als ik mij niet vergis een paar handige templates in. Of je kan zelf aan het werk gaan om een website te ontwerpen. Als je vragen hebt of je wil even een mening van iemand mag dat altijd op dit forum.

Als je een domeinnaam en hosting wilt gebruiken, ik zou zeker eens bij one.com gaan kijken, ze zijn zeer goedkoop en bieden toch wel handige en vooral makkelijke tools.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

meon schreef:Frontpage bestaat niet meer, dus kan onmogelijk nog aan te raden zijn. De nieuwe Microsoft-tegenhanger is Microsoft Expression Web, en die is wel degelijk goed!
En ik zou voor een niet-techneut NOOIT aanraden te beginnen met HTML-code, maar met wysiwyg-spul.
De goeie editors zijn helaas nooit gratis.
Hornet, als je Dreamweaver niet eenvoudig vond, dan heb je geen les van mij gehad :p
Nu, ik vind dat Dreamweaver de perfecte balans weet te houden tussen gebruiksvriendelijkheid en kracht, vandaar dat ik het, ondanks zijn prijskaartje toch een aanrader vindt voor iedereen die een website wilt maken.
HTML is zo eenvoudig, zelfs voor niet-techneuten...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
witte!
Pro Member
Pro Member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:10

kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Als het vooral voor foto's is, is Jalbum mss een idee (is wel héél basis en enkel voor foto's + bijhorende commentaar).

Offline selecteer je je fotos en je plaatst er commentaar bij. Het programma gaat dan zelf alle html maken en je kan het gewoon op je webspace van telenet plaatsen (geen speciale hosting nodig maw).

(er staat zelfs een online 'tutorial' van computertotaal, om een idee te geven)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

tarzan1990 schreef:Je kan thuis ook eens een servertje installeren (lokaal want telenet blokkeert poort 80 ) . De bedoeling is dat je op je pc eens met die pakketten kennismaakt.


Voor iemand die z'n eerste stapjes zet om een website te maken is er absoluut geen behoefte om thuis eigen servers te draaien. Gewoon een directory op je PC en daar plaats je je HTML en images in, en gewoon de eerste file openen in je browser en je kan alles testen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Misschien om de beginnen eens kijken naar pages.google.com? Gewoon ontwerpen zoals je een brief maakt geen speciale studies voor nodig, om basis dingen te doen is dit zeer gebruiksvriendelijk. Een domeinnaam kan je hier ook naar laten verwijzen.

http://stoopske.googlepages.com is een voorbeeldje van een fotograaf
http://openpandora.googlepages.com een voorbeeld over een programma
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Vandaag nog in Het Belang van Limburg een link gezien waar je handleidingen etc. kan vinden om een website te maken.

http://www.web-garden.be/
tarzan1990
Plus Member
Plus Member
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 aug 2005, 19:07
Contacteer:

r2504 schreef:
tarzan1990 schreef:Je kan thuis ook eens een servertje installeren (lokaal want telenet blokkeert poort 80 ) . De bedoeling is dat je op je pc eens met die pakketten kennismaakt.


Voor iemand die z'n eerste stapjes zet om een website te maken is er absoluut geen behoefte om thuis eigen servers te draaien. Gewoon een directory op je PC en daar plaats je je HTML en images in, en gewoon de eerste file openen in je browser en je kan alles testen.


Ik wou maar xamp voorstellen omdat je niet onmiddelijk een hosting moet nemen. Trouwens bij telenet langs poort 80 (waar ie standaard op staat) kan je geen server draaien. Nogmaals het is gewoon lokaal bedoelt om het pakket te leren kennen.

L-army schreef:tarzan1990,

Telenet wou eenvoudig een website maken, dus ik denk niet dat ze een cms systeem wil gebruiken.

In ieder geval telenet, ik zou even proberen met nvu. Hier zitten als ik mij niet vergis een paar handige templates in. Of je kan zelf aan het werk gaan om een website te ontwerpen. Als je vragen hebt of je wil even een mening van iemand mag dat altijd op dit forum.

Als je een domeinnaam en hosting wilt gebruiken, ik zou zeker eens bij one.com gaan kijken, ze zijn zeer goedkoop en bieden toch wel handige en vooral makkelijke tools.



Cms standaard is één van de gemakkelijkste dingen ,hoef je niks zelf te schrijven ,even moeilijk als nvu maar met veel meer mogelijkheden. Je stelt trouwens een hosting voor met sql. Dan kan je beter ergens een domeinnaam kopen en laten forwarden naar je provider space.

ik ben niet de enigste die erover denkt (meegaan met de tijd)

meon schreef:Afhankelijk van wat je wil (veel controle over de site of weinig) heb ik 2 suggesties:
Veel controle: volg de cursus Dreamweaver basis via een avondschool, bvb bij Syntra (ik ken het curriculum, heb het zelf gegeven :)). De mensen die daar op af komen zijn mensen die zich in dezelfde situatie als jij bevinden.
Minder controle, maar reletief eenvoudig: ergens (gratis) hosting zoeken dat PHP/MySQL ondersteunt en zet er Wordpress op. Wordpress dient eigenlijk voor weblogs in te maken, maar je kan ook zonder veel kennis pagina's aanmaken, zoals bvb dit: http://www.sprengertimmerwerken.nl/.
In dit laatste geval heb ik gewoon een bestaand thema gezocht, de header wat aangepast met het logo (gewoon een afbeelding vervangen), een plug-in geïnstalleerd om foto's te tonen en de weinige content die er is geupload. Dat is het :)
Laatst gewijzigd door tarzan1990 29 maa 2008, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

AnD schreef:Vandaag nog in Het Belang van Limburg een link gezien waar je handleidingen etc. kan vinden om een website te maken.

http://www.web-garden.be/

Altijd fijn als zo'n "referentie" zelf al zo'n 34 warnings genereert wat betreft W3C-validiteit...

Mijn raad is ook nog altijd: leer HTML. Het is dus écht niet zo moeilijk en je zal het ja later nooit berouwen daar dit toch de basis van alles is.
ooh. shiny.
Hornet
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:54
Locatie: Aalter

meon schreef:Hornet, als je Dreamweaver niet eenvoudig vond, dan heb je geen les van mij gehad :p

Tja...moet wel zeggen dat die lesgever het toen belangrijker vond om over zijn eigen webdesign-winkeltje reclame te maken dan les te geven........
:evil:
Moet wel zeggen dat, in 2002, Dreamweaver een indrukwekkend software pakket was :thumbs:
Geef Buzze!!!
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

tarzan1990 schreef:Cms standaard is één van de gemakkelijkste dingen ,hoef je niks zelf te schrijven ,even moeilijk als nvu maar met veel meer mogelijkheden. Je stelt trouwens een hosting voor met sql. Dan kan je beter ergens een domeinnaam kopen en laten forwarden naar je provider space.

ik ben niet de enigste die erover denkt (meegaan met de tijd)


Meegaan met je tijd is heel leuk, maar je moet het niet moeilijker maken dan het al is. Met NVU kan letterlijk iedereen een vrij professioneel uitziende website maken (die gepersonaliseerd is). Je hebt bijna geen kennis nodig over grafische dingen, template engines of css.

De reden dat ik voor One.com kies is eenvoudig. Bij je provider kan je niet uitbreiden naar een cms (indien nodig). Je zit met alles op één plaats en je hebt een SLA (Service Level Agreement). Alles wat jij zegt is 'stoere-jongens' praat als ik mij zo mag uitdrukken (even benadrukken dat dit NIET kwetsend bedoeld is). Voor een niet techneut is dat toch allemaal chinees. Telenet wil op de meest eenvoudige manier een website maken. Daarom moet ze niet gebruik maken van SQL of PHP/ASP, met NVU kan ze alles zelf doen en heeft ze virtueel geen beperkingen. Dat kan je van een 'standaard' CMS niet zeggen.

Eventueel kan Telenet ook eens kijken naar een 'sitebuilder' paket, onderanderen combell bied dit aan.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Soms is te veel informatie ook niet goed. Zoals al een aantal keer gezegd heeft het weinig nut om het over dynamische content , etc.. te hebben. Begin bij het begin. Probeer het vooral zo simpel mogelijk te houden, less is more.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik geef crapiecorn helemaal gelijk, hou het heel simpel en steek desnoods het meeste tijd in je foto's. Niet teveel tekst, niet te ingewikkeld. Als de mensen duidelijk zien waar ze moeten klikken om op een pagina te komen ben je goed bezig.

Wat doet je man eigenlijk (ik ben maar een beetje curieus :) )? Misschien kunnen we je al op weg helpen, door ongeveer te zeggen wat jij misschien in gedachte hebt? een soortgelijke site of bedrijf bijvoorbeeld.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Telenet_user
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 maa 2008, 07:39

Dag iedereen
eerst en vooral al een dikke merci voor jullie hulp!!
Sorry dat ik niet reageerde maar ik zal het eens goed doorlezen.
Ik zal het makkelijkste eruit selecteren want ben echt een leek.

Nog eens erg bedankt! xxx
Let op! Ik ben leek EN vrouw! Maar al bij al valt het nogal mee. Je moet wel wat geduld met mij hebben ;-)
Telenet_user
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 maa 2008, 07:39

Block schreef:Ik geef crapiecorn helemaal gelijk, hou het heel simpel en steek desnoods het meeste tijd in je foto's. Niet teveel tekst, niet te ingewikkeld. Als de mensen duidelijk zien waar ze moeten klikken om op een pagina te komen ben je goed bezig.

Wat doet je man eigenlijk (ik ben maar een beetje curieus :) )? Misschien kunnen we je al op weg helpen, door ongeveer te zeggen wat jij misschien in gedachte hebt? een soortgelijke site of bedrijf bijvoorbeeld.


Oh, nu voel ik me schuldig dat ik niet reageerde! :oops:
1000 maal sorry!

Mijn man is plaatser van klinkers en afsluitingen.
Let op! Ik ben leek EN vrouw! Maar al bij al valt het nogal mee. Je moet wel wat geduld met mij hebben ;-)
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

en dan weer iemand anders moeten zoeken voor de medeklinkers zeker? Die zelfstandigen toch é :lol:

flauwe klucht, kweet het :oops:

Bij one.com heb je nog redelijk wat mogelijkheden met hun online foto album en site editor
Corleone
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:02

www.e107.org


is wreed simpel om een goed ogende website te maken , is met een uitgebreid admin systeem waar je zelf paginas kan bijmaken en alles maar dan ook alles heel simpel kunt aanpassen...is imo de beste cms die er is.
Afbeelding
Afbeelding
generalbongo
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2008, 17:09
Locatie: Melsele
Contacteer:

L-army schreef:tarzan1990,

Telenet wou eenvoudig een website maken, dus ik denk niet dat ze een cms systeem wil gebruiken.



Niet mee eens,

via de Joomla! site kan je een duidelijke nederlandstalige handleiding downloaden. Je maakt je site zo moeilijk of ingewikkeld als je zelf wilt. Er bestaan tonnen extensions voor enz.

Ik raad iedereen aan om Joomla! te gebruiken.

Als dat niet lukt zou ik me nog eens bezinnen eerlijk gezegd.
Soms moet je natuurlijk eens iets durven uitzoeken.
ivmediabvba
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2009, 08:31

Opgelet, laat je zelf gemaakte site toch eventjes screenen op bv:
http://www.websitemaken.be/forum/viewfo ... =d&start=0

Beter geen site dan een slordig knip/plakselwerkje

Als je enkel afbeeldingen en beknopte info wenst te publiceren ben je mischien
beter af met een imagevue app! http://www.imagevuex.com/

Groeten,
Maxime
http://www.ivmedia.be
Plaats reactie

Terug naar “Development”