Belgacom moet VDSL2-netwerk openstellen

Nieuws omtrent telecom
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Waar haal je dat vandaan? ADSL2+ dekking is heden overal aanwezig waar er VDSL dekking is (sinds Q1 2008). Dat was net de reden dat belgacom VDSL wou geven en geen ADSL2+, zodat ze ADSL kunnen afbouwen....
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Goendi schreef:Waar haal je dat vandaan? ADSL2+ dekking is heden overal aanwezig waar er VDSL dekking is (sinds Q1 2008). Dat was net de reden dat belgacom VDSL wou geven en geen ADSL2+, zodat ze ADSL kunnen afbouwen....


En ik dacht dat ADSL2+ vooral gebruikt werd daar waar er net geen VDSL was?
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Ik ken er zelf niet veel van maar volgens de info die ik hier al heb zien passeren, kunnen alle ADSL aansluitingen in de centrales ook ADSL2+ aan. Als dat niet klopt dan heb ik niks gezegd.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

BungaMan schreef:Ik ken er zelf niet veel van maar volgens de info die ik hier al heb zien passeren, kunnen alle ADSL aansluitingen in de centrales ook ADSL2+ aan. Als dat niet klopt dan heb ik niks gezegd.

Ja dat is juist, is maar een kleine aanpassing, als het ware een druk op de knop

deej schreef:
Goendi schreef:Waar haal je dat vandaan? ADSL2+ dekking is heden overal aanwezig waar er VDSL dekking is (sinds Q1 2008). Dat was net de reden dat belgacom VDSL wou geven en geen ADSL2+, zodat ze ADSL kunnen afbouwen....


En ik dacht dat ADSL2+ vooral gebruikt werd daar waar er net geen VDSL was?

Dat is ook zo, mensen die Belgacom tv willen maar er nog geen Vdsl ligt, krijgen BTV op Adsl2+
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Goendi schreef:Waar haal je dat vandaan? ADSL2+ dekking is heden overal aanwezig waar er VDSL dekking is (sinds Q1 2008). Dat was net de reden dat belgacom VDSL wou geven en geen ADSL2+, zodat ze ADSL kunnen afbouwen....


Hier in Zelzate hebben we nog niks, enkel de andere kant van het Kanaal (Gent - Terneuzen) hebben ze ADSL 2.
En om juist onder Gent te liggen vind ik dit toch geen achtergesteld gebied hier.

Grretz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

En ik dacht dat ADSL2+ vooral gebruikt werd daar waar er net geen VDSL was?


Initieel was dat ook zo, maar die zijn ze nu geleidelijk aan allemaal aan het omschakelen naar VDSL. Dat dit was omdat de VDSL dekking gevoelig uitgebreid was en dus overeenkomt met de huidige ADSL2+ dekking, heb ik in een of ander BIPT document gelezen. Vind het echter niet zo direct terug...
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Goendi schreef:Initieel was dat ook zo, maar die zijn ze nu geleidelijk aan allemaal aan het omschakelen naar VDSL. Dat dit was omdat de VDSL dekking gevoelig uitgebreid was en dus overeenkomt met de huidige ADSL2+ dekking, heb ik in een of ander BIPT document gelezen. Vind het echter niet zo direct terug...


Dan was het toch zeker nog niet zo'n slecht idee om ondertussen ADSL2+ te gaan gebruiken... als ze nu nog bezig zijn alles om te zetten naar VDSL.

Zeker de mensen die wel ADSL2 hebben en (nog?)geen VDSL zullen daar niet rouwig om zijn.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Weetgraag,hier in de regio Wachtebeke-Sintkruiswinkel is er ook nog niets,wat vrij raar is want s-k-w is bij gent,en er staat een Belgacom tel.centrale hier in het dorp.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

deej schreef:En ik dacht dat ADSL2+ vooral gebruikt werd daar waar er net geen VDSL was?


VDSL is een nieuwere technologie en daar zal de uiteindelijke voorkeur dan ook naartoe gaan. Men gaat normaal geen oudere (ie. ADSL2+) technologie uitrollen als je de opvolger reeds ter beschikking hebt.

De huidige ADSL2+ klanten zijn dan ook eerder een noodoplossing (en was eenvoudig realiseerbaar omdat het een firmware upgrade was in de centrale), en is dus zeker niet strategisch. Deze zullen dan ook verdwijnen zodra VDSL hier beschikbaar is (en vermoedelijk zal dat niet lang duren).

BGC zit nu dus met het probleem dat het dankzij de alternatieve providers nu toch een verouderde technologie moet invoeren.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:BGC zit nu dus met het probleem dat het dankzij de alternatieve providers nu toch een verouderde technologie moet invoeren.


Geef iedereen toegang tot VDSL2 en het probleem is opgelost. Maar dat zal wel een beetje te simplistisch gedacht zijn zeker :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Uzzi schreef:Geef iedereen toegang tot VDSL2 en het probleem is opgelost. Maar dat zal wel een beetje te simplistisch gedacht zijn zeker :roll:


Dat zal ook gebeuren (later dit jaar)... is trouwens een verplichting van het BIPT naar BGC toe.

De vraag is dus hoe de alternatieve providers later dit jaar hun ADSL2+ aanbieding gaan positioneren tov. VDSL2. (vermoedelijk zal er wel een prijsverschil zijn).
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Dat zal ook gebeuren (later dit jaar)... is trouwens een verplichting van het BIPT naar BGC toe.

De vraag is dus hoe de alternatieve providers later dit jaar hun ADSL2+ aanbieding gaan positioneren tov. VDSL2. (vermoedelijk zal er wel een prijsverschil zijn).


Moest BGC tegen eind februari geen voorstel klaar hebben ? We zijn ondertussen al voorbij halverwege maart. Heeft er iemand dit voorstel al gespot ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Daarjuist naar de Belgacom winkel geweest, nieuwe GSM gekocht enzo. Sony Ericson, 85 EUR ofzo :P

Ik vroeg zo, nieuwsgierig als ik was, naar VDSL2. Hoeveel dekking er was, toen zei die vriendelijke en knappe gast, vorige week zaten ze aan 7% dekking :"D
Hier in Blankenberge zou het deels beschikbaar zijn. Dan vroeg ik naar VDSL, en dat gingen ze natuurlijk overslaan. Ook zei hij dat BGC TV bijlange nog niet overal beschikbaar is.
Laatst gewijzigd door Lord Utopia 25 maa 2008, 19:07, in totaal 1 gewijzigd.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Mocht de prijs voor ADSL2 of VDSL2 gelijk zijn zou ik toch voor VDSL2 gaan want hier ga je veel meer kans hebben dat je effectief de aangehaalde snelheid zal halen.
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

die vriendelijke en knappe gast

Is Lord Utopia zich aan het uitten als GayLord :lol:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

rowan schreef:
die vriendelijke en knappe gast

Is Lord Utopia zich aan het uitten als GayLord :lol:
kga er geen geheim van maken :P
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

rowan schreef:
die vriendelijke en knappe gast

Is Lord Utopia zich aan het uitten als GayLord :lol:


is daar iets mis mee dan?
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Rogue schreef:
rowan schreef:
die vriendelijke en knappe gast

Is Lord Utopia zich aan het uitten als GayLord :lol:


is daar iets mis mee dan?

oei, nog ene :evil:
Please help, looking for a way to get rich and fast
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

BungaMan schreef:oei, nog ene :evil:


euhm, willen we eens even normaal doen ja ? (ik vermoed dat je post niet serieus bedoeld is, alst toch zo is, tsja, your problem dan :) )

Er zouden er wel eens veel meer kunnen zijn als je denkt :wink: ...
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Om even terug on topic te geraken ....

Heeft er iemand het voorstel van BGC betreffende het verplicht openstellen van zijn VDSL2 netwerk al gespot ? Volgens de openingspost moest dit voorstel begin eind februari/begin maart binnen zijn bij het BIPT.
area32
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 dec 2005, 12:10
Locatie: West-Vlaanderen, Roeselare
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Om even terug on topic te geraken ....

Heeft er iemand het voorstel van BGC betreffende het verplicht openstellen van zijn VDSL2 netwerk al gespot ? Volgens de openingspost moest dit voorstel begin eind februari/begin maart binnen zijn bij het BIPT.

Klik & lees: Belgacom opent adsl2 in juli
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Goztow schreef:In het besluit, gedateerd op 30 januari, staat dat Belgacom binnen de maand een zogenaamd 'referentieaanbod' moet voorstellen dat de voorwaarden omschrijft waartegen alternatieve operatoren het VDSL2-net kunnen gebruiken. Het BIPT moet dat referentieaanbod dan nog goedkeuren, waarna de nieuwe technologie effectief kan worden ingezet. Belgacom heeft daarvoor nog geen precieze datum gegeven, maar zei eerder al dat het in 'de lente' van dit jaar zou gebeuren.


Ik bedoelde de verplichte openstelling van het VDSL2 netwerk. BGC moest tegen +/- eind februari een voorstel naar het BIPT formuleren voor de openstelling van zijn VDSL2 netwerk.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Goztow schreef:De toelating voor VDSL2 houdt echter ook een verplichting in voor Belgacom. Het bedrijf moet het netwerk snel 'ontbundelen' zodat ook concurrerende operatoren ervan gebruik kunnen maken. In het besluit, gedateerd op 30januari, staat dat Belgacom binnen de maand een zogenaamd 'referentieaanbod' moet voorstellen dat de voorwaarden omschrijft waartegen alternatieve operatoren het VDSL2-net kunnen gebruiken. Het BIPT moet dat referentieaanbod dan nog goedkeuren, waarna de nieuwe technologie effectief kan worden ingezet. Belgacom heeft daarvoor nog geen precieze datum gegeven, maar zei eerder al dat het in 'de lente' van dit jaar zou gebeuren.



Bumperdebum .... waar blijft dat referentieaanbood voor VDSL2 ? Iemand al een spoor gevonden ?
Laatst gewijzigd door Uzzi 11 apr 2008, 14:46, in totaal 1 gewijzigd.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Kuch Kuch BGC TV HD is vdsl2. (sarcartisch)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

ljd schreef:Kuch Kuch BGC TV HD is vdsl2. (sarcartisch)


:???:
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”