tip tegen automatisch doorsturen van virussen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

een heel goede tip dat bij 95% (of meer) van de virussen werkt,
je maakt in je adresboek een nieuwe contact persoon aan die je "#####" noemt (dit is de naam), en je geeft _geen_ email adres in, er zal dan een fout melding gemaakt worden en de mail wordt niet doorgestuurd naar de anderen!!
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm Sensei, ik heb deze tip ook in meerdere boekjes en sites gelezen, maar dit is niet correct. Uit^pratcische ondervinding weet ik dat er slechts een fout optreedt met het mailen naar deze contact, maar alle andere contacts raken gemailed dus, ni echt effectief.

Zo'n contact toevoegen kan alleszinds geen kwaad, duurt 5" maar men mag er zich niet op blindstaren dat dit een effectieve oplossing is, dat is het zeker niet! Het is slechts een oplossing bij oudere virussen.

Ik kan enkel het volgende aanraden als tip:

krijg je een mail waarbij in het "TO: " vak jouw email-addres of naam niet is ingevuld, hangt hier een attachement aan? en is deze niet verstuurd ivm een mailing (Skynet-News) wel dan heb je 99% kans dat de attachement een virus is.

Oplossing mail deleten: je bent op het ogenblik dat je de attachement niet geopend hebt nog niet besmet. Dus wordt er nix verstuurd ook. Het is gewoon een kwestie van het identificeren van virus-mails. Ben je daar te lui voor of heb je te weinig kaas van emailen gegeten, dan raad ik die mensen aan een complte av te installeren zoals NAV2002.
I love it when a plan comes together!
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Je moet gewoon de extensie van het attachment controleren en de afzender. Gewoon logisch redeneren. Als de e-mail opgesteld is in een andere taal dan de taal die de afzender spreekt, dan moet je al op je hoede zijn. Vb : iemand uit Vlaanderen die je een Spaanse mail stuurt. Dan ga je kijken naar het attachment. Zit er eentje bij, zo ja, wat is de extensie van het bestand. Is dit .txt of .jpg of zoiets onschadelijk, dan kun je dit gerust openen (ik ken wel uitzonderingen, maar meestal kan dit wel zonder gevolgen). Heeft het bestand een extensie .exe of .src of .cpl kortom de extensies die instellingen kunnen wijzigen. Laat deze dan zo. Je moet ook opletten voor bestanden genaamd "iets.txt .exe" eerst een valse extensie, dan een ganse hoop spaties en dan de echte extensie. Als je het niet vertrouwd, ga dan naar www.google.be typ de bestandsnaam in die in de bijlage zit en druk op zoeken. Volledig ingeven + extensie. En als je op pagina's uitkomt van norton en consoorten, dan weet je dat er iets mis is. Dan moet je hem niet openen. Ik pas dit altijd toe en meestal heb ik nog gelijk ook. Heb ook natuurlijk een viruskiller achter de hand :lol: Je weet maar nooit.

Cheers
filter
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 dec 2002, 20:24
Contacteer:

Gebruik geen outlook en geen virusscanner. In vijf jaar online nog geen virus gehad. Je kan ook online virusscannen bij trends online ofzoiets.
Laatst gewijzigd door filter op 08 dec 2002, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Dat vind ik maar een zeer pover advies. Het is niet alleen via mail dat virusen binnenkomen eh. Outlook heeft inderdaad heel wat veiligheidslekken, maja wat ni dat afkomstig is van Microsoft ;-)

Maar geen AV gebruiken, dat vind ik pas een slecht advies. Als je voldoende kennis van zaken hebt, dan kan je dit doen, maar als een virus in een zip-file zit met mallicious code, dan kan jij nog iemand anders dat zien. Alleen een AV scanner kan dat zien, dus ik vraag me af hoe jij clean blijft.
Voor iemand die geen te weinig technische kennis heeft betreffende deze materie is heeft gewoon nood aan een AV scanner, NAV 2002 is voor dergelijke mensen gewoon een luxe. Het is een MUST


btw de mailer die in netscape zit is ook niet vrij van lekken. Virussen kunnen zichzelf daarook in fwden! Maar er zijn natuurlijk nog tal van anderen.

edit: een online virusscanner is ook een virusscanner eh ;-), ja zo kan je verdachte files daar altijd even laten scannen. Is toch wel omslachtig voor ieder verdacht fileke daar te laten scannen, dan een av te installeren die op achtergrond alles in het oog houdt. Tja iedereen is vrij van te doen wat hij wil, een gewaarschuwd man is er 2 waard eh!
I love it when a plan comes together!
filter
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 dec 2002, 20:24
Contacteer:

Je hebt gelijk als advies is dat inderdaad zeer slecht. Dus outlook voor iets anders inruilen en een virus scanner gebruiken.

ps: heb wel een bootcdrom met virusscanner (def van 10/02 denk ik) van ct magazine. ( en harde schijven op overschot )
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Idd das wel een beter advies :-)
maybe wel het beste van allemaal, lol
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
xjs678qr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2002, 19:24

SeNsEi Ze0n schreef:een heel goede tip dat bij 95% (of meer) van de virussen werkt,
je maakt in je adresboek een nieuwe contact persoon aan die je "#####" noemt (dit is de naam), en je geeft _geen_ email adres in, er zal dan een fout melding gemaakt worden en de mail wordt niet doorgestuurd naar de anderen!!


Deze truck houdt het doorsturen niet tegen, want het virus wordt naar e-mail adressen gestuurd (zoals wanneer je zelf een e-mail naar meerdere personen stuurt) Deze e-mail vertrekt bij jou zonder problemen... maar hij komt netjes terug. Op deze manier weet jij tenminste dat je een virus hebt verstuurd, en kan je eventueel nog je contacten waarschuwen.
-----
Founder of Couillon Inc.
http://www.couillon.be
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

[quote="xjs678qrDeze truck houdt het doorsturen niet tegen, want het virus wordt naar e-mail adressen gestuurd (zoals wanneer je zelf een e-mail naar meerdere personen stuurt) Deze e-mail vertrekt bij jou zonder problemen... maar hij komt netjes terug. Op deze manier weet jij tenminste dat je een virus hebt verstuurd, en kan je eventueel nog je contacten waarschuwen.[/quote]

deze werkt wel (toch in outlook (express)) het mail prgm geeft een foutelding als deze persoon tussen de lijst met andere personen staat omsat hij niet weet naar welk adres te sturen dus dit houd (zeker oudere maar daarom niet minder gevaarljike) virussen tegen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

welja, van dat terugkeren heb ik nog niet echt iets ondervonden of persoonlijk gemerkt, dat de emails niet verstuurd raken zoals Sensei zegt, werkt enkel met oudere virusen. De allerlaaste virusen gebruiken een nieuwe techniek om de emails door te sturen, waardoor je machteloos staat indien je het virus niet herkend of als je niet in het bezit bent van bvb NIS2000
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
xjs678qr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2002, 19:24

hm voor het terugkomen van de mails zou het misschien nog het beste zijn om een onbestaand e-mail address in te vullen, maar wel een geldig formaat op te geven, zoals bijvoorbeeld [email protected] Deze e-mails vertrekken altijd uit je PC, maar kunnen niet besteld worden. (Ik denk dat het InternetDomain 000.0 ng steeds ongeldig is :) )

Een andere oplossing, ipv een Anti-Virus te kopen is je systeem 1 maail deftig installeren, vervolgens netjes een image maken en dan 1 maal per maand of zo de boel terugzetten. Images maken is denk'k mogelijk met de std Windows Tools (toch voor xp) zoals sysprep e.d. (ik heb ze nooit getest hoor :))
-----
Founder of Couillon Inc.
http://www.couillon.be
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

xjs678qr schreef:hm voor het terugkomen van de mails zou het misschien nog het beste zijn om een onbestaand e-mail address in te vullen, maar wel een geldig formaat op te geven, zoals bijvoorbeeld [email protected] Deze e-mails vertrekken altijd uit je PC, maar kunnen niet besteld worden. (Ik denk dat het InternetDomain 000.0 ng steeds ongeldig is :) )

Een andere oplossing, ipv een Anti-Virus te kopen is je systeem 1 maail deftig installeren, vervolgens netjes een image maken en dan 1 maal per maand of zo de boel terugzetten. Images maken is denk'k mogelijk met de std Windows Tools (toch voor xp) zoals sysprep e.d. (ik heb ze nooit getest hoor :))



dat emailadres mag je juist niet doen, alleen de mail naar dit emailadres is undeliverable, als je er geen ingeeft en naar deze persoon wordt ook een mail gestuurd dan geeft je mailprgm een foutmaelding, hier wordt het gewoon niet gelevert aan die ene persoon

2) om de maand formateren pas ik nu al zo goed als toe, ik maak geen image want dan heb je niet altijd de nieuwste drivers, en dit helpt ook niets tegen virussen die bv de bios wissen of je hdd blijvend aantasten!! ook andere mensen help je hier niets mee, je blijft virussen doorsturen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
xjs678qr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 dec 2002, 19:24

Bestaan er virussen die je Bios wissen?

Ik weet niet of er dan veel PC's onklaar ge maakt zullen worden, aangezien de bios toegang volgens mij afhangt van fabrikant tot fabrikant.

Het zou ntlk wel gebruikt kunnen worden om bvb alle HP (vroeger Compaq) servers onklaar te maken :)
-----
Founder of Couillon Inc.
http://www.couillon.be
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ja dat emailadres toevoegen helpt wel degelijk niet hoor, ik treed Sensei bij in zijn reply. Hij heeft volkomen gelijk volgens mij. De beste oplossing tegen virusen is zoals je zelf zegt gewoon een Deftige Av installeren.

Maandelijks formateren? tja, daar heb je wel de tijd voor nodig.
Sensei, die image kan je wel gebruiken om een basis te hebben, nadien heb je wel nog véél update werk nodig.

Bios-virusen? Virusen kunnen hardware niet permanent beschadigen, ze kunnen vb uw harde schijf niet volledig defect maken. Ze kunnen ze wel doen crashen maar niet kapot maken.
Wat die bios virusen betreft bestaan er wel beestjes die je bios proberen te updaten met rommel. ipv een goede bios code te flashen, flasht het virus dan gewoon onzinnege code in de bios, waardoor je de werking van de pc grondig omzeep helpt. Wel moet hierbij gezegd worden, dat de kans dat je juist een biosvirus binnenhaalt, die jouw biosversie kan flashen zo goed als miniem is, samen met het feit dat bios-virusen niet frequent voor doen, maakt dat men daar niet zo groot probleem van maakt van die enkele bios-virusen.
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”