geheugen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
sabine.

Hallo, ik heb een Pentium III PC. met 128,0 MB Ram geheugen,waarvan ik nu nog maar 30% van overblijft om te werken.
Alles loopt hier veel te traag en ik kan soms maar 1 bestand tergelijkertijd openen :evil: ,soms loopt het hier ook vast.
Zou het helpen als ik wat geheugen bij steek?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Welk besturingssysteem staat er op? Want normaal is 128 MB voldoende, zelfs voor windows XP. Hoe meer hoe beter, maar toch. Ik heb zelfs eens windows XP gedraait met 64 MB en dat ging ook nog (wel traag, maar kom). Kijk als je uw PC opstart, zijn er dan veel programma's die mee opstarten? Druk op crtl + alt + delete (1 keer maar anders herstart de PC en dat is niet de bedoeling). Dan krijg je een lijst met alle programma's die op de achtergrond werken. Als dat er veel zijn, dan kan ik het ook begrijpen, maar dan nog. Controleer dat eens wil je?

Cheers
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Met XP is 128 MB aan de nipte kant. Heb hier een tijdje geleden een kapotte geheugenmodule gehad (van 384 naar 128 getuimeld) en dat scheelt een slok op een borrel. Het is wel zo dat voornamelijk zware grafische (CAD) software gedraaid worden en dan kom je met die 384 eigenlijk nog tekort (doch dit terzijde).

Er bestaat een heel eenvoudige truuk om te weten of je te weinig geheugen hebt. Let gewoon op het lampje van je harde schijf : als je harde schijf veel moet werken terwijl je eigenlijk niet bezig bent met bestanden of programma's te laden/saven is het best om wat geheugen bij te steken. Dit komt omdat Windows met virtueel geheugen werkt : Als je RAM geheugen vol geraakt wordt je harde schijf als RAM geheugen gebruikt, wat uiteraard enorm traag werkt.

Onder Windows XP of 2000 kan je natuurlijk ook je taakbeheer in de gaten houden. Onder prestaties kan je daar zien hoe het met die RAM's (fysiek geheugen) gesteld is.

met vriendelijke groeten,

Polleke
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

128 is niet echt genoeg voor WinXp.

Indien je niet met een memory-virus zit, die je pc extreem traag doet werken, kan je maar 1 ding doen om je pc sneller te laten werken:
RAM bijsteken. houd hier uw moedebord specificaties goed in het oog, voor het type ram, snelheid ed.

Prijzen van 256Mb DDR-Ram: +- € 65
(prijs ter info)
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Efkens muggeziften : de kans dat een PIII met DDR-ram is uitgerust is redelijk klein, gewone SD-Simmkes op 133 Mhz zullen waarschijnlijk beter lukken (een 45 € voor 256 MB moet te vinden zijn). Maar zoals je zegt, wel eerst even je handleiding doorsnuffelen.

met vriendelijke groeten,

Polleke
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

ja eigenlijk wel, heb er ni bij stilgestaan -tis al laat eh:-)-werk tegen woordig niet veel meer met SDRAM, altijd DDR véél sneller ;-), maar ge hebt volkomen gelijk. Negen kansen op tien zal din 133Mhz SDRAM zijn, prijs ligt dan idd ook wat lager.
I love it when a plan comes together!
sabine
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 dec 2002, 20:29
Locatie: brugge

Sorry voor het laate antwoord maar ik heb ook niet zoveel tijd. :cry:
Als mijn CP opstart start er inderdaad veel programma's op,die blijven staan onderaan mijn werkbalk.
bestuuringssysteem is windows 98 2-de editie maar met XP office.
Alfast bedankt voor de tip :D
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Om je geheugen wat te sparen zet je best programma's als icq, msn, real player, winamp, en andere internet tools af. Dit doe je door start >> uitvoeren/run >> "msconfig" intikken zonder " " en dan naar het laatste tabblad gaan (opstarten noemt het) en dan vink je dergelijke programma's af. Programma's zoals powerprofile ed. laat je best aan staan. Die die je niet kent blijf je ook best af of vraag je hier even.

Dit zal al heel wat geheugen vrijmaken tijdens het opstarten. zal iets sneller gaan.

Maar toch 128 SDRAM is weinig vind ik persoonlijk.
I love it when a plan comes together!
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

kijk ook maar eens in start,
dan opstarten vele software zet daar ook een onnodige snelkoppeling (bv office snelmenu of zoiets gooi die er maar af)
in de tray mag ge ook een grote schoonmaak doen :wink:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmmja, in de opstart dir kan je ook eens kuisen. Maar vanaf Win2000 wordt dat al weergegeven in msconfig. In de systray kuisen doe je via msconfig, maar moet je opletten dat je niet te veel kuist eh ;-), anders veroorzaak je nog meer trouble.
I love it when a plan comes together!
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

i know teveel is ook niet goed , maar de meeste hebben 10 a 15 icoontjes in tray staan dat is wat overdreven
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Welja, ik zelf sta er met een 7-tal voor het gemak. Het pure minimum om goed te kunnen draaien is bij mij 4, drie extra progies voor diagnostics, performance, keyboard. Dat is altijd wel handig. Maar het is idd aan te raden om icq, msn, winamp, real ed daar niet in te laten opstarten. Dat kost idd veel geheuden.
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”