Olieprijs piekt opnieuw met 111,42 dollar

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Provider

SINGAPORE - (Belga) De olieprijs heeft maandag bij elektronische transacties in Azië een nieuwe recordhoogte geboekt met 111,42 dollar voor een vat. Vorige week werd er op de beurs in New York voor het eerst 111 dollar voor een vat neergeteld.

De goudprijs bereikte een nieuwe recordkoers in Londen na de nieuwe duik van de financiële aandelen op de beurzen. De dollar, die zakte naar een nieuw dieptepunt, zwengelde de vraag naar goud aan. Ook de olieprijs piekt opnieuw.
Veel financiële aandelen in Europa en Azië verloren terrein nadat bekend werd dat JPMorgan de noodlijdende zakenbank Bear Stearns overneemt voor 240 miljoen dollar, zowat een tiende van wat de bank vorige week nog waard was.

De dollar bereikte een nieuw dieptepunt tegenover de euro en de yen, nadat de Fed een van zijn belangrijke rentevoeten onverwacht met een kwart procent verlaagde.

'Bij dit soort omstandigheden waarbij men geen zicht heeft op wat er gaat gebeuren, wordt goud een alternatieve, veilige belegging', zegt analist Robin Bahr bij UBS AG. 'Dit is misschien wel de zwaarste financiële crisis sinds de jaren dertig.'

In Londen steeg de goudprijs met twee procent tot 1.022,93 dollar per ounce, na eerst gepiekt te hebben op 1.032,70 dollar per ounce.

Olie
De olieprijs heeft vanmorgen bij elektronische transacties in Azië een nieuwe recordhoogte geboekt met 111,42 dollar voor een vat. Daarna viel de prijs terug tot 111,08 dollar.

In New York openden de olieprijzen fors lager, ondanks een nieuwe record van 111,80 dollar tijdens de elektronische handel voorbeurs. Vanmiddag was een vat olie op de New Yorkse markt 107,41 dollar waard: 2,80 dollar lager tegenover de slotkoers van vrijdag.

Sinds vorige week maandag haalde het zwarte goud de recordhoogtes van 107, 108, 109, 110 en 111 dollar. Zo steeg de prijs in een week tijd met ongeveer 6 dollar, met meer dan 10 dollar sinds het begin van de maand en met ongeveer 15 dollar sinds 1 januari. (DWM) BELGA

Bron: De Standaard.be 17 maart 2008
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:
Provider

Gelukkig is de dollar niet veel waard op deze moment anders betaalden we nu 2 euro of meer
MacE501
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

ljd schreef:Gelukkig is de dollar niet veel waard op deze moment anders betaalden we nu 2 euro of meer
111.08 USD = 70.3698 EUR. Als de dollar stijgt, zakt de olie prijs terug. Wel niet meer zo spectaculair, maar toch. Eigenlijk zijn die Amerikanen clever: jaren van overconsumptie en speculeren met geleend (dus onbestaand) geld, en daarna het schuldsaldo over de gehele wereld uitsmeren waardoor iederéén dit gelag betaalt...
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

MacE501 schreef:Eigenlijk zijn die Amerikanen clever: jaren van overconsumptie en speculeren met geleend (dus onbestaand) geld, en daarna het schuldsaldo over de gehele wereld uitsmeren waardoor iederéén dit gelag betaalt...
Ik kan je redenering niet helemaal volgen: waarom is het voor de US clever om diep in de schulden te zitten, maw via welk mechanisme betalen we allemaal hun schulden af (als ik je goed begrepen heb) ?
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Al die subprime leningen zijn herverpakt voor de snelle winst en wereldwijd verkocht aan andere banken. Met de instorting van de huismarkt in de USA zitten de banken daar met onderpand dat veel minder opbrengt. In feite hebben de subprime leningen er voor gezorgd dat mensen met een veel te bescheiden inkomen veel te grote woningen hebben kunnen kopen.

't Is dus niet dat we hun schulden afbetalen maar de roekeloosheid van de Amerikaanse bankiers zet nu wel heel de wereldeconomie in crisis.
gertd
Plus Member
Plus Member
Provider

dat clever moet je idd met een korrel zout nemen

iemand leent veel geld met een onderpand
kan dit niet terugbetalen
onderpand word verkocht voor minder dan het nog openstaande bedrag
de rest van het geleend bedrag zal de bank niet terug zien
waardoor dit uit de zak van de aandeelhouders komt
dus voor de personen die hun lening niet kunnen terugbetalen is dit geen goed nieuws zij zijn alles kwijt maar de aandeelhouder zijn ook een deel kwijt in het huidige geval veel

dus betaald iedereen (aandeelhouders) mee voor de schuld van de amerikanen
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Provider

@ gertd en deej

Ivm subprime kan ik jullie volgen.

Ik dacht echter (misschien verkeerderlijk ?) dat MacE501 het had over de gigantische overheidsschuld van de US.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Om terug on topic te gaan: ik begin die stijgende olieprijs serieus beu te worden. Ik voel het toch al serieus en ik doe dan nog maar weinig kilometers.

En de Staat maar zijn zakken vullen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Provider

Goztow schreef:Om terug on topic te gaan: ik begin die stijgende olieprijs serieus beu te worden.
Ik ook ! Echter: je zit met een goed dat nog maar beperkt aanwezig is en met een sterk stijgende vraag (vooral India en China).

De enige "hoop" op dalende prijzen is een algemene wereldwijde economische crisis (maar dan zijn er natuurlijk andere, ergere problemen).

Mijn persoonlijke verwachting is dat de olieprijzen nu nog enkel zullen stijgen (kleine schommelingen daargelaten) totdat de olie echt op zal zijn.

Het enige positieve aan de prijsstijgingen nu is dat er nu nog tijd is om te investeren in alternatieven.
Goztow schreef:En de Staat maar zijn zakken vullen...
Wel, "zakken vullen": we zitten toch nog steeds met een deficit dacht ik. Indien de belastingen op brandstof zouden afnemen, door welke andere ingreep zou je dat dan compenseren ? Extra belasting op arbeid ? Hoger BTW tarief ? Minder ambtenaren ? Toch niet zo eenvoudig vind ik.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Feit is dat de Staat veel meer binnenkrijgt dan het verwachtte. Dat er tekorten zijn is niet gelegen aan de inkomstenzijde - de belastingsdruk is van de hoogste in Europa - maar aan de uitgavenzijde. Er is veel te veel verspilling in België. En dat begint bij het aantal ministers, kabinetten, ... en al het geld dat in zakken gaat waar het niet zou moeten gaan.
MacE501
Pro Member
Pro Member
Provider

Jan_B schreef:Ik dacht echter (misschien verkeerderlijk ?) dat MacE501 het had over de gigantische overheidsschuld van de US.
Niet de overheidsschuld, wel de "inventieve" en vooral ongeduldige bankiers in de States die geen twintig jaar wilden wachten tot de hypotheken afbetaald zijn, maar ondertussen wel massaal leningen hebben toegestaan die jaarlijks(!) herzienbaar waren. Met de bekende subprime crisis tot gevolg...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

MacE501 schreef:111.08 USD = 70.3698 EUR. Als de dollar stijgt, zakt de olie prijs terug.
Hoe bedoel je? Ik ben even niet mee. Bedoel je dat Amerika de olieprijs kan bijsturen dankzij hun oliebelangen, dan ben je verkeerd. Die tijd is voorbij vrees ik. Hun eigen oliereserves zijn te klein om nog een echt prijsverschil te kunnen maken op de markt. Dalende vraag door stijgende prijs is ook niet echt aan de orde met de energiehonger van china en india.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Als de dollar stijgt, zakt de olie prijs terug
Dit moet je toch even beter verduidelijken aub.

Ik dacht dat tot op heden alle olie transacties in dollar geschiedden.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
MacE501
Pro Member
Pro Member
Provider

Mahimahi schreef:

Klopt, en waarom viel Bush Irak binnen? Omdat Saddam zijn olie wou verkopen en koppelen aan de euro, en niet langer aan de dollar. Was dat gebeurd, dan was Amerika nu al failliet. Waarom oorlogsdreiging tegen Iran? Omdat Ahmadinejad óók zijn olie wil koppelen aan de euro (of er althans mee gedreigd heeft). Dáárom zitten de Amerikanen overal ter wereld "boel" te zoeken, als de olie niet meer aan de dollar zou gekoppeld worden, gaan alle dollar bezitters massaal hun dollars willen verkopen. Gevolg: de States gaan bankroet.

Het staatsoliebedrijf van Venezuela gaat nieuwe olie contracten uitschrijven in euro! Dàt is de grote schrik van de Amerikanen, en dat zit er aan te komen. Landen als China hebben enorm veel dollars liggen, als die tegelijkertijd hun dollars gaan verkopen, liggen ze in de States op hun gat. Er zijn immers de laatste jaren vele dollars bijgedrukt, zonder dat daar iets "fysisch" als goud tegenover staat. Vroeger was één dollar gelijk aan een zekere waarde/gewicht in goud. Dat is al lang het geval niet meer.

Dus: als de dollar terug stijgt, zal er een (lichte) daling zijn van de olieprijzen. Ik zeg niet dat die prijs enorm zal terugvallen, maar er zal volgens mij zeker een dalend effect zijn.
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Provider

Van de mogelijkheid om de olieprijzen aan de Euro te koppelen had ik nog niet gehoord.

Dank voor de uitleg. :-)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Zover ik weet, had Saddam dit al gedaan: hij verkocht enkel nog in Euro, niet in Dollar, een symbolisch verzet tegen de VSA.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mahimahi schreef:

De meeste transacties gebeuren in dollar maar iran is non-dollar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_Oil_Bourse

Die olieprijs wordt volledig kunstmatig bepaald volgens de opec, wel nog rekening houdend met vraag/aanbod natuurlijk. Als ze zien dat de vraag stijgt, stijgt de prijs. Als ze zien dat de dollar zakt stijgt de prijs ook want met hun dollar kunnen ze dan minder kopen in landen buiten de US. Stijgt de dollar zonder dat de vraag stijgt dan moet in principe de prijs wat zakken want anders wordt de olie toch duurder voor de landen buiten US maar als er niks wijzigt aan vraag/aanbod dan zou in principe de prijs hetzelfde moeten blijven. De opec kan ook beslissen om wat buffer in te bouwen en de prijs toch te laten voor wat het is. Met 2/3 van de voorraad in handen zijn ze al iets minder onderhevig aan de vraag/aanbod regels.

http://en.wikipedia.org/wiki/Opec
Please help, looking for a way to get rich and fast
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”