torrents instabiel 's avonds (netconnect)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
LethPhaos
Starter
Starter

ik ben vrij tot zeer tevreden van m'n netconnect lijntje, ligt er nu bijna 2 maand
ik heb echter 1 probleem: bij het gebruik van torrents wordt mijn downstream snelheid instabiel
als ik uTorrent afsluit haal ik via usenet de volle snelheid, maar vanaf ik uTorrent start haal ik nog maar een gemiddelde van pakweg 100kb/s...

ik gebruik een linksys wag200g met kabel, wireless staat uitgeschakeld

vroeger gebruikte ik geen splitter maar nu heb ik er een bij de Belgacom shop gehaald (9€! :/) en ik zit nog steeds met hetzelfde probleem

ik heb er meestal ook enkel last van 's avonds heb ik gemerkt in't begin, overdag in de week of 's nachts na een uur of 3 gaat het stabiel, dus ik denk niet dat het per se aan m'n modem moet liggen

EDIT: zone 03, moest dat er toe doen, en de lijnwaarden zijn goed, ik zit maar op 1km van de centrale
ook wordt de lijn niet gebruikt om te bellen, enkel voor internet

EDIT2: Dit probleem zorgt er ook voor dat tijdens het torrenten IRC servers disconnecten en dat websites timeouten. De lijn zelf disconnect op die moment niet altijd, maar soms moet de modem wel terug inbellen op het ADSL netwerk, dat varieert

Er is nog een ding dat ik kan proberen, de QoS voor de torrentpoort op low zetten, en als dat niet helpt ben ik ten einde raad.

Iemand hier ervaring mee per ongeluk?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Het is en blijft adsl he ... als je aan het torrenten bent ( en dus upload ) wordt je downstream capaciteit daardoor beinvloed.
LethPhaos
Starter
Starter

Ah, is dat een eigenschap van ADSL? :p
Ik heb altijd Telenet gehad, met ADSL werk ik nu voor de eerste keer...

Hoe hard is die invloed gewoonlijk? En hoe komt het dat dit dan af en toe wel goed werkt?

Merci voor de toelichting! :)

EDIT: ik vermoed toch dat normaalgezien niet meer downstream snelheid verloren gaat dan wat je upstream verbruikt, dus dan is mijn geval daarmee niet te verklaren, de maximum uploadspeed is 40k, dan moet ik down nog altijd een stabiele 300k kunnen halen zou ik zeggen?
OmarH
Member
Member

mss seeder/leecher verhouding van de torrent?
skitzo
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Idd gewoon u upload snelheid beperken in uTorrent (iets van 80% van max upload snelheid) en u downloadproblemen zullen verdwijnen (toch zeker de disconnects). Als u downloadsnelheid nog altijd laag blijft, gewoon wat spelen met de uploadsnelheid-beperking tot ge een goeie downloadsnelheid bereikt.
LethPhaos
Starter
Starter

Kheb download gecapped op 350k en upload op 35k, 'k heb beide al proberen lager zetten en dat draait ook niet goed

en de seeder/leecher ratio is zeker goed genoeg om de lijn op z'n maximum te houden moest ze stabiel zijn, met Telenet vroeger haalde ik op die tracker ook altijd het maximum...
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

LethPhaos schreef:Kheb download gecapped op 350k en upload op 35k [...]
In principe is alleen de upload cappen voldoende (maar blijkbaar zit het probleem bij jou sowieso elders).
skitzo
Starter Plus
Starter Plus

Lijkt mij toch iets met gebrek aan bandbreedte te maken te hebben.
Ik zit ook in de zone 03, mijn max upload speed is 40-45kB/s.
Na een paar maanden spelen met de uTorrent sneheidsbeperkingen, heb ik nu mijn upload speed gecapped op 25kB/s.
Als ik dan download van de nieuwsgroepen haal ik ongeveer 380kB/s download snelheid redelijk constant (met uTorrent gesloten 412kB/s constant), natuurlijk download ik dan niet met uTorrent (anders ligt snelheid een pak lager aangezien dat die verdeelt wordt). Als ik in uTorrent mijn upload hoger zet dan krijg ik ook timeouts op websites en disconnects op IRC, gewoon omdat er te weinig bandbreedte overschiet om goed te communiceren met servers en sites. Ik zou toch eens proberen van de uploadsnelheid nog wat lager te zetten en niet tegelijk aan hoge snelheid te downloaden van torrents en usenet.
LethPhaos
Starter
Starter

goed, ik heb QoS net aangezet, als dat op zich niet helpt zal ik men up speed cappen op 25k

downloaden van usenet of torrents tegelijk doe ik zowiso al niet

wel spijtig dat ik dan nog maar aan 25k zal kunnen seeden, ik hou ni zo van enkel leechen :p
skitzo
Starter Plus
Starter Plus

Ge kunt vertrekken vanaf 40kB/s en altijd wat lager gaan en zien vanaf welke waarde het voor u stabiel en snel genoeg download.
Bij mij gaf 25kB/s een goed resultaat, ik zet mijn pc zelden af, dus ookal upload ik traag, mijn upload telt wel op.
En het scheelt toch een pak met Telenet :)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

skitzo schreef:Ge kunt vertrekken vanaf 40kB/s en altijd wat lager gaan en zien vanaf welke waarde het voor u stabiel en snel genoeg download.
Bij mij gaf 25kB/s een goed resultaat, ik zet mijn pc zelden af, dus ookal upload ik traag, mijn upload telt wel op.
En het scheelt toch een pak met Telenet :)
6kb gebruik ik altijd alhoewel ik amper torrent,soms eens voor linux distros
Tibbeh
Starter
Starter

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Ik zorgde er steeds voor dat iedereen hier thuis aan een smallband snelheid kon surfen :D

Je moet gewoon het aantal verbindingen veel lager zetten,
Ik gebruik wel azureus, maar ik heb snel even gegoogled voor een beschrijving van wat je allemaal moet doen met utorrent:

http://www.johntp.com/2006/04/19/how-to ... -utorrent/

Mvg,
Tibbeh
LethPhaos
Starter
Starter

Ok, QoS helpt al iets (geen/minder timeouts op websites en geen/minder disconnects op IRC), maar de torrentsnelheid is nog steeds instabiel, dus ga ik uTorrent eens wat herconfigureren, ik heb idd al die settings nogal hoog staan :p
LethPhaos
Starter
Starter

Vannacht toch weer veel IRC-disconnects gehad :'(
Al bij al krijg ik het precies toch niet opgelost aan mijne kant...
Rogue
Premium Member
Premium Member

Zet je upload eens op 20k dan. Als je een beter ratio wilt hebben, seed dan gewoon langer.
LethPhaos
Starter
Starter

Rogue schreef:Zet je upload eens op 20k dan. Als je een beter ratio wilt hebben, seed dan gewoon langer.
Ik seed áltijd :p
Rogue
Premium Member
Premium Member

mja verlaag je upload gwn een beetje en test tot je irc terug stabiel is :)
LethPhaos
Starter
Starter

will do ;)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”