Bankwereld: vertrouwen moet je verdienen

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Mooie commentaar van de redacteur vandaag in DS.

Vertrouwen moet je verdienen

Meer dan één Belg op de twee heeft minder vertrouwen in zijn (grote) bank dan enkele maanden geleden, blijkt uit een peiling. Een derde van de ondervraagden denkt dat zijn bank in de problemen kan komen door de kredietcrisis die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Een kwart van de klanten heeft zijn spaargeld al ondergebracht bij een kleinere instelling, en liefst driekwart vreest binnenkort meer kosten te moeten betalen aan zijn bank.

Het zijn geen fraaie cijfers. En het zou niet slim zijn van de grote Belgische banken als ze dat tanende vertrouwen alleen maar op rekening zouden schrijven van de kredietcrisis die het financiële systeem wereldwijd teistert, en waarvan de schuld niet in de eerste plaats bij hen zelf ligt. Want dan zouden ze eraan voorbijgaan dat ze, ook los van die kredietcrisis, kampen met een ernstig imago- en vertrouwensprobleem. Een probleem dat ze wel uitsluitend aan zichzelf te wijten hebben.

Als de klanten met hun spaarcenten weglopen bij een grote bank, is dat immers niet omdat ze vrezen dat hun geld daar niet veilig is. Wel omdat ze zich onheus bejegend voelen door hun bank. Want terwijl die jaar na jaar groots uitpakt met de miljarden winst die ze maakt, betaalt ze haar klanten maar een habbekrats voor het geld dat ze haar toevertrouwen. De link dat de bank miljarden verdient op de rug van de kleine spaarder, is dan snel gelegd.

Als de klanten vrezen dat ze binnenkort meer kosten zullen moeten betalen voor de dienstverlening van hun bank, is dat omdat ze dat liedje inmiddels ook al wel kennen. Telkens opnieuw worden ze naar diensten gelokt die hen eerst gratis worden aangeboden. Maar telkens opnieuw krijgen ze daarvoor later toch de rekening gepresenteerd. Het patroon heeft zich al zo vaak herhaald, dat het niet anders dan een bewuste tactiek kan zijn.

En als de klanten zeggen dat ze minder vertrouwen hebben in hun bank, is dat niet omdat ze vrezen dat hun bank door de kredietcrisis over de kop zou kunnen gaan. Wel omdat veel klanten zich al wel eens beduveld hebben gevoeld door hun bank. Wanneer ze zich bijvoorbeeld een product hebben laten aansmeren waarvan ze eigenlijk niets begrepen, waarvan de risico's hen onvoldoende zijn uitgelegd, en waarvan achteraf blijkt dat vooral de bank er veel geld aan verdiend heeft.

Als de banken het verloren vertrouwen van hun klanten willen terugwinnen, moeten ze hun klanten ook fair en eerlijk behandelen. Door eerlijk en duidelijk met hen te communiceren, in plaats van zich te verschuilen achter kleine lettertjes. Door correcte prijzen te hanteren en correcte, niet misleidende reclame te maken.

Want niet alleen geld en winst, ook vertrouwen moet je verdienen. Elke dag opnieuw.

Bron: DS
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
henke54
Pro Member
Pro Member

Wist je dat je bank maar een fractie van je geld haalt uit spaarboekjes en zichtrekeningen? Het meeste geld creëert de bank uit het niets. Hoe dan denk je? Wel de bank creëert geld met jou schulden. Hoe meer schulden hoe meer geld. Er is dus nood aan zoveel mogelijk schulden om aan het geldtekort te voldoen...Een heel verhelderend filmpje over ons monetair systeem.
http://www.indymedia.be/nl/node/26512
:roll:
wwdj
Member
Member

Ik heb ten zeerste vertrouwen in men nieuwe bank : Argenta

KBC daarentegen , die vertrouwen doe ik nooit meer. Als ge zegt dat iets gratis is , en er daarna toch 20ct verzekeringsrpemie bijrekenen , zoiets is voor mij not done .

En als je visa aanvraagt, geven ze u het volgende advies mee : "he nu kan je u een grote tv kopen op krediet" Ja doe ik vooral :roll:

Na die 2 zaken meegemaakt te hebben bij KBC , ben ik wijselijk overgestapt naar argenta waar men mij niets opdringt. En waar als iets gratis is, het echt gratis is
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Nu zou het nog moeten gaan dat je, zoals een telefoonnummer, gewoon je bankrekeningnummer kan meenemen naar een andere bank.
Zolang dat niet gaat is het toch nog een hele rompslomp om van bank te veranderen.
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Ik ben ook aan het denken om over te stappen naar Argenta, maar als ik overstap, kan ik dan bv. geld gratis geld afhalen aan een selfbank van bv Fortis of bank van de post?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

rowan schreef:Ik ben ook aan het denken om over te stappen naar Argenta, maar als ik overstap, kan ik dan bv. geld gratis geld afhalen aan een selfbank van bv Fortis of bank van de post?
Ik ben net overgestapt. Normaal kan je in alle banken gratis geld afhalen aan een self banking automaat. Bank van de post heeft zo geen automaten, dacht ik.

Ik zie niet in waarom dat niet gratis zou zijn, tenzij dat onlangs gewijzigd is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
wwdj
Member
Member

rowan schreef:Ik ben ook aan het denken om over te stappen naar Argenta, maar als ik overstap, kan ik dan bv. geld gratis geld afhalen aan een selfbank van bv Fortis of bank van de post?
Ja dat kan je!
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Goztow schreef:Ik zie niet in waarom dat niet gratis zou zijn, tenzij dat onlangs gewijzigd is.
Bij de grootbanken (Fortis, KBC, Dexia,...) is het afhalen in een selfbank automaat van een andere bank niet gratis. Er worden kosten aangerekend van 10 tot 15 cent per verrichting !
Bij de Bank van de Post is het afhalen in een selfbank idd. gratis omdat ze zelf geen selfbanks hebben.
If you can't beat them, confuse them.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

CueBoy schreef: Bij de grootbanken (Fortis, KBC, Dexia,...) is het afhalen in een selfbank automaat van een andere bank niet gratis. Er worden kosten aangerekend van 10 tot 15 cent per verrichting !
Van een ANDERE bank. In een filiaal van je eigen bank is het wel gratis.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

on4bam schreef:
CueBoy schreef: Bij de grootbanken (Fortis, KBC, Dexia,...) is het afhalen in een selfbank automaat van een andere bank niet gratis. Er worden kosten aangerekend van 10 tot 15 cent per verrichting !
Van een ANDERE bank. In een filiaal van je eigen bank is het wel gratis.
Euhm... u bedoelt ?
Staat er in mijn post niet "van een andere bank" ?
En staat er ook niet dat je bij de Bank vd Post in elke selfbank kunt binnenstappen zonder je hart te moeten vasthouden dat je kosten aan je been gaat hebben ?
If you can't beat them, confuse them.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

CueBoy schreef: Euhm... u bedoelt ?
Staat er in mijn post niet "van een andere bank" ?
En staat er ook niet dat je bij de Bank vd Post in elke selfbank kunt binnenstappen zonder je hart te moeten vasthouden dat je kosten aan je been gaat hebben ?
Ok... even tekeningetje bij maken :wink:

Er zijn voorlopig nog genoeg filialen van de meeste banken zodat je zowat altijd in een filiaal van je eigen bank terecht kan. Op die manier moet je he geen zorgen maken over eventuele kosten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

binnenkort gaan de banknummers veranderen en ze krijgen een europese vorm opgelegd. het gaat daarna ook mogelijk zijn om uw nummer te kunnen meenemen naar een andere bank.

ik zie momenteel geen reden om te veranderen. zit goed bij Dexia. Bij ook ooit bij Fortis geweest maar ben van ellende weggegaan daar.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

wwdj schreef:Ik heb ten zeerste vertrouwen in men nieuwe bank : Argenta

KBC daarentegen , die vertrouwen doe ik nooit meer. Als ge zegt dat iets gratis is , en er daarna toch 20ct verzekeringsrpemie bijrekenen , zoiets is voor mij not done .

En als je visa aanvraagt, geven ze u het volgende advies mee : "he nu kan je u een grote tv kopen op krediet" Ja doe ik vooral :roll:

Na die 2 zaken meegemaakt te hebben bij KBC , ben ik wijselijk overgestapt naar argenta waar men mij niets opdringt. En waar als iets gratis is, het echt gratis is
Ik heb ooit bij kbc in antwerpen gezeten, en nu zit ik in westerlo, eerlijk het is dag en nacht verschil, in westerlo zijn ze heel vriendelijk informatief enz..

in antwerpen op het sint-jansplein, behandelde ze me alsof ik de bank ging overvallen ! 'k heb ook een visa en in westerlo hebben ze me aangeraden zeker niet op crediet te kopen !
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”