Surfen op netwerk van iemand anders

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

Wat ik niet begrijp is dat je kunt surfen op iemands anders netwerk.

Persoonlijk heb ik net een adsl-adapter en draadloze modem aangesloten. Het enige wat je ziet is dat er een verbinding is tussen adapter en router, maar daarom kan je nog niet surfen. Zonder de login en passwoord van provider kom je nergens. En toch kunnen anderen op je netwerk surfen.

Strange! Als je geen passwoord en login invult kan je toch niet surfen? :?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ik snap je redenering niet, wat is trouwens een adsl adapter?
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

Sorry.

USB-adapter voor adsl. :wink:

Antwoord: als je geen login en passwoord invult in het configuratiescherm van je browser, hoe kan je dan surfen? Iemand die illegaal surft op een andermans netwerk moet toch ook eerst die gegevens invullen?

Je kunt toch niet zomaar surfen zonder ook maar énige vorm van login en passwoord? Hetgeen je overigens meestal in een brief toegestuurd krijgt van je ISP.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Fustigateur schreef:Sorry.

USB-adapter voor adsl. :wink:

Antwoord: als je geen login en passwoord invult in het configuratiescherm van je browser, hoe kan je dan surfen? Iemand die illegaal surft op een andermans netwerk moet toch ook eerst die gegevens invullen?

Je kunt toch niet zomaar surfen zonder ook maar énige vorm van login en passwoord? Hetgeen je overigens meestal in een brief toegestuurd krijgt van je ISP.
Nope dat is niet waar, aangezien jij die gegevens hebt ingevuld kan er iemand surfen op uw lijn.
Je moet wel uw draadloos netwerk beveiligen met WEP of WPA zodat niemand anders op uw lijn kan
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

De login en het wachtwoord zijn opgeslaan in je router. Als iemand naar je router kan connecten, dan surft hij ook op je Internetlijn.
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef:De login en het wachtwoord zijn opgeslaan in je router. Als iemand naar je router kan connecten, dan surft hij ook op je Internetlijn.

Als ik een tweede draadloze computer aansluit hoef ik in feite enkel de SSID in te vullen en niet meer de login en pw?

Aangezien je zegt dat het weten van de ssid voldoende is om te surfen. Schept dit geen problemen dan met je andere pc? En is het niet beter om nog eens apart het passwoord en login in te stellen op de 2de draadloze pc? Zodanig dat de 2de computer geen complicaties geeft?

Ben redelijk nieuw op dat vlak, maar wil gauw wat bijleren. Zeker inzake beveiliging van je connectie. Ik lees overal dat beveiliging geen zin heeft, want draadloos valt alles sowieso te hacken. Allez vooruit, best dan alles weer met draad en vaste modem zeker?

Wat kan je dan wel doen? Ik zie hier bij de advanced settings, wireless - security staan. Ofwel wep ofwel wpa. Blijkbaar kan je ze samen niet invullen zodanig dat je dubbel beveiligd bent. Eén van de twee. Heb al gelezen dat wpa het beste is. Ook je ssid onzichtbaar maken kan je doen. Maar hoe?

Zal waarschijnlijk enkele domme redeneringen hebben gemaakt, maar al doende leert men. :wink:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Je haalt 2 zaken door mekaar. Je hebt:
* Authenticatie / Opbouwen connectie naar Internet
* Authenticatie / connectie met je LAN (al dan niet draadloos of bedraad)

Het eerste gebeurt bij de meeste draadloze (en niet-draadloze) modems IN de modem zélf. In de instellingen van de router staan je Belgacom, Scarlet, Dommel, ... login en paswoord ingegeven. Als deze correct zijn zal de router een connectie maken met het Intranet, ook al zijn er geen computer verbonden.

Dan heb je het 2e gedeelte: je LAN. Als je bedraad connectie maakt gebeurt daar geen authenticatie op (maakt dus niet uit wie aansluit). De kans op misbruik is klein, aangezien dan iemand al fysiek een draadje in je modem moet prikken ;-).
Je kan ook draadloos verbinding maken met het LAN. Dat kan volledig open staan (gewoon dubbelklikken op de SSID en klaar is kees -- een onbeveiligd netwerk dus) of beveilgd zijn via WEP en/of WPA(2). WEP zorgt voor encryptie van hetgene dat door de lucht vliegt, WPA voor authenticatie. Als je WPA kiest, wordt WEP nog wel degelijk steeds gebruikt! Het éne vervangt het andere dus niet, ze vullen mekaar aan, want ze doen beiden iets verschillends. Voor WPA wordt meestal gebruik gemaakt van TKIP, dit is het meest simpele: gewoon een passphrase (een lang wachtwoord) is voldoende om het te gebruiken. Dat kan allemaal nog ingewikkelder, gebruik makend van radius enz, maar dat zou te ver afdwalen zijn eh :-).

Al een beetje mist die optrekt met mijn uitleg? :)
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

meon schreef:Je haalt 2 zaken door mekaar. Je hebt:
* Authenticatie / Opbouwen connectie naar Internet
* Authenticatie / connectie met je LAN (al dan niet draadloos of bedraad)

Het eerste gebeurt bij de meeste draadloze (en niet-draadloze) modems IN de modem zélf. In de instellingen van de router staan je Belgacom, Scarlet, Dommel, ... login en paswoord ingegeven. Als deze correct zijn zal de router een connectie maken met het Intranet, ook al zijn er geen computer verbonden.

Dan heb je het 2e gedeelte: je LAN. Als je bedraad connectie maakt gebeurt daar geen authenticatie op (maakt dus niet uit wie aansluit). De kans op misbruik is klein, aangezien dan iemand al fysiek een draadje in je modem moet prikken ;-).
Je kan ook draadloos verbinding maken met het LAN. Dat kan volledig open staan (gewoon dubbelklikken op de SSID en klaar is kees -- een onbeveiligd netwerk dus) of beveilgd zijn via WEP en/of WPA(2). WEP zorgt voor encryptie van hetgene dat door de lucht vliegt, WPA voor authenticatie. Als je WPA kiest, wordt WEP nog wel degelijk steeds gebruikt! Het éne vervangt het andere dus niet, ze vullen mekaar aan, want ze doen beiden iets verschillends. Voor WPA wordt meestal gebruik gemaakt van TKIP, dit is het meest simpele: gewoon een passphrase (een lang wachtwoord) is voldoende om het te gebruiken. Dat kan allemaal nog ingewikkelder, gebruik makend van radius enz, maar dat zou te ver afdwalen zijn eh :-).

Al een beetje mist die optrekt met mijn uitleg? :)
Zal hier eens een lang passwoord met speciale tekens invullen voor WPA, naar ik mag aannemen ben ik dan het best beveiligd? :wink:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ja, maar vergeet het niet ergens neer te pennen want het zal je gevraagd worden de eerste keer dat je een (nieuwe) pc wil aansluiten op je draadloos netwerk.
Qbe
Plus Member
Plus Member

Zie cursus netwerken :-) :-)
Fustigateur
Pro Member
Pro Member

Goztow schreef:Ja, maar vergeet het niet ergens neer te pennen want het zal je gevraagd worden de eerste keer dat je een (nieuwe) pc wil aansluiten op je draadloos netwerk.
Was hier even schrikken. Heb via de Asus usb-adapter de beveiliging ingesteld op WPA. Daarna een passwoord ingevuld en de gegegevens gesaved. Daarna was mijn verbinding weg. Oei oei oei, paniek dus! :oops:

Bleek dat je daarna gewoon nog eens op het icoontje van de asus moest klikken, via survey je modem dient te selecteren en daarna je passwoord nog eens invullen. Er staat wel degelijk een hangslot bij het netwerk. Dit betekent dat die verbinding vanaf nu beveiligd is. Allez, denk bij deze dat het niet meer zo makkelijk zal zijn om illegaal op mijn netwerk te surfen? :wink:

Je ziet soms mensen in een wagen rondrijden die netwerken scannen op hun beveiliging. Dit betekent voortaan dat mijn netwerk als beveiligd zal gescand worden? En je al een echte hacker zult moeten zijn om binnen te breken?

Nog iets, ik verhuis binnenkort van provider. Wat zal er precies gebeuren? Dat ik geen internet meer zal hebben zonder de nieuwe login en passwoord in te vullen is duidelijk. Maar zal de adapter connectie blijven behouden met de modem? Op die manier is het eenvoudig om via je browser de nieuwe login en passwoord in te vullen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

meon schreef:WEP zorgt voor encryptie van hetgene dat door de lucht vliegt, WPA voor authenticatie. Als je WPA kiest, wordt WEP nog wel degelijk steeds gebruikt! Het éne vervangt het andere dus niet, ze vullen mekaar aan, want ze doen beiden iets verschillends.
Mmm... ik denk dat je dringend eens wat literatuur moet lezen betreffende WPA ! Wat je schrijft is namelijk compleet fout !
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Fustigateur schreef: Nog iets, ik verhuis binnenkort van provider. Wat zal er precies gebeuren? Dat ik geen internet meer zal hebben zonder de nieuwe login en passwoord in te vullen is duidelijk. Maar zal de adapter connectie blijven behouden met de modem? Op die manier is het eenvoudig om via je browser de nieuwe login en passwoord in te vullen.
Gewoon login/pass veranderen in je modem/router en je bent vertrokken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”