[The Cleaner] schreef:
- windows home server is voorlopig geen optie gezien de nog niet opgeloste situatie ivm data corruption (zie
http://core.tweakers.net/nieuws/52349/b ... osoft.html)
- software raid: beter onder linux (ken ik nog weinig van buiten wat debian en ubuntu) of beter onder win (ben goed bekend met zowel client als server edities van windows vanaf win3.11 tot vista ultimate/server2003)? Linux zal goedkoper en beter zijn i presume? Maar als het een te helse job is om in te stellen, dan liever een iets minder performant maar wel werkend win systeem... wat raden jullie hier aan?
Windows Home Server = Do Not Touch. Te veel problemen met data corruptie.
Ik kan enkel ervaringen geven van beide:
Ik draaide vroeger origineel een Server met 4 IDE op een Win2000 server als ik me correct herinder ( met software raid 5 ). Niks! maar dan ook niets dan miserie. Traag: 8MB/s met iedere IDE op zijn eigen kanaal ( alle 4 op een gewoon kabels was 4MB/s ).
Natuurlijk, om de zoveel tijd deed de software raid 5 van windows effe lastig, en voor je het wist, was de boel vastgelopen,en kon je gans de hd's hersyncen. Geen fun werk ( als dat een uur of 20 duurde ). Gewoon opgegeven wegens de constante frustraties, en een aantal keer data verloren.
Nu draai ik Linux ( Debian ), met Raid 5 + LVM ( voor Xen ). Op de niet LVM partities, doet het 200MB+ read ( 6 HD's ), en 120MB schrijven ( met een cpu verbruik van 12% op een L5320 ( 1.86Ghz quad core ). Note: die 12% is op 1! core ). Op de LVM Xen is het ofcourse pakken trager ( 120MB read, en 45MB write ), maar LVM knalt 50% van de performance weg, en de Xen servers ook een stuk. Maar perfect doenbaar.
Server is zoals Linux beaamt, stabiel ...
Voor je gewoon huis, tuin servertje, waar je puur samba installeerde op je dom0 ( je main os dus ), is het vrij simpel hoor. Gewoon tijdens de installatie van Debian kiezen voor manueel partitie aanmaken, en ieder schrijf onderverdelen in ( enkel de basis installeren, alle andere spullen zoals desktop, apache niet installeren. Hoe minder hoe beter voor op een server. ). /boot op een Raid 1 zetten ( overkill doen, zoals ik, gewoon op iedere! schrijf je /boot raid 1
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
), en de rest onderverdelen ( beetje googelen, want zijn 2 kampen over de meest ideale onderverdeling ).
Je zal verbaast zijn hoe snel je kan bijleren. Je kan enorm zalig zaken uithalen onder linux, dat je niet moet proberen onder windows ( omdat je het toch niet kunt ). Een leuk voorbeeld, ik had geen goesting om de LVM partitie die gemount was onder een Xen ( DomU ) server op te vullen op de trage methode ( wegens de performance hit van de DomU xen server op de IO ). Zodus, die DomU server plat gelegd, mount in de dom0, copy gedaan van de usb drive tegen volle snelheid, unmount, en DomU terug online. Plop.