Weldra verhuis ik naar onze nieuwe woonst, en ik heb daar een netwerk-bekabeling voorzien. Bekabeling is UTP-5, voorzien naar 3 slaapkamers + woonkamer. Naar elke kamer liggen 2 UTP-kabels (telefoon/data)
Nu overweeg ik de aankoop van een mini-patch (check de NIKO-site voor meer info). Met daarin een patch-paneel voor 12 aansluitingen (ik verbruik er daarvan 8 voor de UTP), en ga er ook 2 gebruiken voor de inkomende telefoon en modem op te zetten.
Hierbij heb ik nog enkele vragen omtrent het plaaten van een switch/router/... Ik beschik over een Thomson-modem, en een linksys-router (4 poorten+wifi).
Mijn idee is om in de patchkast de modem te plaatsen, en een switch. Mijn Linksys-router zou ik in de woonkamer plaatsen voor betere wifi-ontvangst. Is dit een goed idee ? Gaat dit technisch werken ? Of hebben jullie betere voorstellen.
Laat jullie tips en ideetjes maar vast komen ... ik ga mij ondertussen ook wat verdiepen in de details van netwerken.
Thuisnetwerk met mini-patch
Ik zou voor minimaal cat5e en liefst cat6 bekabeling gaan. Cat5e kan nog gigabit aan, maar 6 is door de hogere frequentie beter hiervoor geschikt. Ook dacht ik dat in de toekomst er zelfs tot 10gbit door cat6 zou kunnen gaan, maar dan wel slechts tot +-40meter (maar ik denk niet dat je veel verder per cablerun zal gaan thuis)
Bezuinig verder niet op het aantal aansluitingen, tegenwoordig kan zogoed als alles via utp (radio,tv,internet,radio,printers,...) en het lijkt me niet fijn om later ergens een aansluiting te weinig te hebben.
Verder is het verstandig om de modem zo kort mogelijk bij het ISRA punt te hangen, en vanaf dan verder te gaan via utp omwille van attenuation.
Technisch gaat je idee zeker werken, persoonlijk zou ik niet met wifi werken als je de kans hebt om netwerkbekabeling aan te leggen :
-Het is VEEL trager
-In verhouding veel duurder
-Het is minder veilig dan tranmissie via een kabel (zelfs met WPA2 blijft de kans bestaan dat iemand je gegevens afluistert omdat het radiosignalen blijven ten slotte)
-Het is minder stabiel
-Er zijn nog altijd onderzoeken aan de gang mbt de gezondheidsrisico's ervan, al betwijfel ik of het ernstige schade kan toebrengen
-Indien het voor een laptop gebruikt wordt wordt de levensduur van de accu erdoor verkort en het lijkt me ook dat er meer systemload zal zijn om alle packets te encrypten / decrypten (al zal dit minimaal zijn)
-Kan storingen geven in gebruik met andere draadloze connecties (denk aan bluetooth, je magnetron, draadloze controllers van consoles enz)
Over het patchpaneel, persoonlijk zou ik het niet doen. Met wat simpele stickers of naamkaartjes zal je de 8 kabels ook wel kunnen onderscheiden van de rest, en je hebt zowieso wat snelheidsverlies door de overbrugging van patchkast -> switch (weer miniem maartoch)
Het kost ook nog eens extra geld, geld dat je misschien beter kan investeren in betere bekabeling (denk aan shielded / sftp) / een managed switch / een full rate splitter / ...
Bezuinig verder niet op het aantal aansluitingen, tegenwoordig kan zogoed als alles via utp (radio,tv,internet,radio,printers,...) en het lijkt me niet fijn om later ergens een aansluiting te weinig te hebben.
Verder is het verstandig om de modem zo kort mogelijk bij het ISRA punt te hangen, en vanaf dan verder te gaan via utp omwille van attenuation.
Technisch gaat je idee zeker werken, persoonlijk zou ik niet met wifi werken als je de kans hebt om netwerkbekabeling aan te leggen :
-Het is VEEL trager
-In verhouding veel duurder
-Het is minder veilig dan tranmissie via een kabel (zelfs met WPA2 blijft de kans bestaan dat iemand je gegevens afluistert omdat het radiosignalen blijven ten slotte)
-Het is minder stabiel
-Er zijn nog altijd onderzoeken aan de gang mbt de gezondheidsrisico's ervan, al betwijfel ik of het ernstige schade kan toebrengen
-Indien het voor een laptop gebruikt wordt wordt de levensduur van de accu erdoor verkort en het lijkt me ook dat er meer systemload zal zijn om alle packets te encrypten / decrypten (al zal dit minimaal zijn)
-Kan storingen geven in gebruik met andere draadloze connecties (denk aan bluetooth, je magnetron, draadloze controllers van consoles enz)
Over het patchpaneel, persoonlijk zou ik het niet doen. Met wat simpele stickers of naamkaartjes zal je de 8 kabels ook wel kunnen onderscheiden van de rest, en je hebt zowieso wat snelheidsverlies door de overbrugging van patchkast -> switch (weer miniem maartoch)
Het kost ook nog eens extra geld, geld dat je misschien beter kan investeren in betere bekabeling (denk aan shielded / sftp) / een managed switch / een full rate splitter / ...
De bekabeling ligt er al en zal dus cat5 blijven. Ook het aantal aansluitpunten is naar mijn mening voldoende. Meer aansluitingen betekent ook meer connecties naar de switch. En ik heb geen zin om een switch te installeren met 48 poorten. Dudes ... 't is home, geen small ofice hé
De reden dat ik in de woonkamer draadloos wil werken is trouwens bewegingsvrijheid.
De keuze voor een patchkast ligt nog wat ter discussie. Ik heb ook een schema waarmee ik een eigen 'patch-kast' bouw. volledig met losse componenten. Probleem is dat ik dit alles moet opbouwen in een garage die bij momenten nogal vochtig kan zijn. Vandaar mijn keuze voor toch iets kwaliteitsvoller materiaal dan mijn eigen home-made oplossing.
De reden dat ik in de woonkamer draadloos wil werken is trouwens bewegingsvrijheid.
De keuze voor een patchkast ligt nog wat ter discussie. Ik heb ook een schema waarmee ik een eigen 'patch-kast' bouw. volledig met losse componenten. Probleem is dat ik dit alles moet opbouwen in een garage die bij momenten nogal vochtig kan zijn. Vandaar mijn keuze voor toch iets kwaliteitsvoller materiaal dan mijn eigen home-made oplossing.
Tja meestal als ik aan een pc of laptop werk is dat toch zittend of staand, lijkt me nogal raar om door de hele woonkamer ermee te gaan wandelen dus dat argument over bewegingsvrijheid...
Als je naar alle nadelen van draadloos kijkt had ik gewoon een extra outlet genomen en een netwerkkabel van een paar meter van je outlet tot waar je aan het werken bent, maargoed als je zelf liever draadloos hebt is dat je eigen keuze uiteraard.
Spijtig dat je al de bekabeling gelegd hebt, cat6 was voor de toekomst beter geweest. Hetgeen wat je zegt over meer aansluitingen betekent ook meer connecties naar de switch is vrij onzinnig, als je extra outlets maakt die je nog niet gebruikt koppel je ze toch gewoon nog niet aan op je switch ? Easy as that.. (als je genoeg poorten had en een managed switch kon je gewoon die poorten disablen als het gaat om stroom te besparen)
Als je naar alle nadelen van draadloos kijkt had ik gewoon een extra outlet genomen en een netwerkkabel van een paar meter van je outlet tot waar je aan het werken bent, maargoed als je zelf liever draadloos hebt is dat je eigen keuze uiteraard.
Spijtig dat je al de bekabeling gelegd hebt, cat6 was voor de toekomst beter geweest. Hetgeen wat je zegt over meer aansluitingen betekent ook meer connecties naar de switch is vrij onzinnig, als je extra outlets maakt die je nog niet gebruikt koppel je ze toch gewoon nog niet aan op je switch ? Easy as that.. (als je genoeg poorten had en een managed switch kon je gewoon die poorten disablen als het gaat om stroom te besparen)
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Met een goeie gigabitswitch (met PoE) kan je aan de andere kant een 5-poort gigabitswitchke hangen (dat werkt op PoE). Dan heb je ineens poortjes genoeg om alles aan te sluiten.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
We zitten ondertussen in onze nieuwe woonst en hebben netwerk en mini-patch mooi geïnstalleerd staan.
De Linksys-router staat in de patchkast en ik gebruik momenteel geen draadloos. Nu overweeg ik weldra een laptop aan te kopen en wil ik ook draadloos kunnen werken.
Nu vraag ik mij af of dit mogelijk is met de router in de patchkast. Volgens mij gaat de kast werken als een kooi van Faraday. Wat mij wel opviel was dat ik de antennes van de linksys kon schroeven. Nu, als ik de antennes opnieuw verbind, maar met 20 cm coax tussen de linksys en zijn antenne kan ik deze buiten de kast hangen.
Heeft iemand al ervaring met het loskoppelen van de antennes en verlengen met coax ???
De Linksys-router staat in de patchkast en ik gebruik momenteel geen draadloos. Nu overweeg ik weldra een laptop aan te kopen en wil ik ook draadloos kunnen werken.
Nu vraag ik mij af of dit mogelijk is met de router in de patchkast. Volgens mij gaat de kast werken als een kooi van Faraday. Wat mij wel opviel was dat ik de antennes van de linksys kon schroeven. Nu, als ik de antennes opnieuw verbind, maar met 20 cm coax tussen de linksys en zijn antenne kan ik deze buiten de kast hangen.
Heeft iemand al ervaring met het loskoppelen van de antennes en verlengen met coax ???
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Je kan je draadloze router/access point ook steeds aansluiten op een ander punt in je woonst.
Voor een optimaal signaal, als je verdiepingen hebt in je woonst is om de access point/router boven te plaatsen.
Voor een optimaal signaal, als je verdiepingen hebt in je woonst is om de access point/router boven te plaatsen.
Laatst gewijzigd door Ken 04 maa 2008, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
ja: hoe korter hoe beter, het beste is om antenne's te kopen met een kort kabeltje eraan, dan weet je tenminste dat de lengte van de kabel okee is, ttz dat de antenne erop berekend is. Ga niet zelf kabeltjes tussenvoegen: uw signaal zal heel zwak worden.Kartouch schreef:Heeft iemand al ervaring met het loskoppelen van de antennes en verlengen met coax ???
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Heb dit hier zo gedaan Patch paneel staat in de kelder en alle netwerkaansluitingen komen daar toe, op elke verdieping heb ik een AP gezetKen schreef:Je kan je draadloze router/access point ook steeds aansluiten op een ander punt in je woonst.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Heeft er iemand goeie info over die minipatch, ik vind op de nikko site niet echt een goeie duidelijke tekening/uitleg.
J.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
evt eens kijken naar www.abitana.be ... dat is voor soho toepassingenJoe de Mannen schreef:Heeft er iemand goeie info over die minipatch, ik vind op de nikko site niet echt een goeie duidelijke tekening/uitleg.
J.
ze komen ook met televisie/telefonie toepassingen...
Op http://www.dmlights.be/nl/cat/1835/0/Ni ... Patch.html Vind je alle attributen. Voor meer info moet je maar vragen.Joe de Mannen schreef:Heeft er iemand goeie info over die minipatch, ik vind op de nikko site niet echt een goeie duidelijke tekening/uitleg.
J.
Ach ja, ik heb besteld bij Cl-group wegens dichtbij. Folders of brochures heb ik nooit gehad.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Bedankt voor de links, maar er is bvb een simpel gegeven at ik nergens terugvind, hoe groot zijn die panelen ?
J.
J.
Op de pagina van dmlights kan je op de afbeeldingen klikken. De afbeeldingen van de kastjes verraden de breedte van een paneel. Dat van mij is 29*36*24 dus ik schat zo'n patchpaneel een goeie 30 cm breed. Hoogte en diepte iets van een goeie 5 cm.Joe de Mannen schreef:Bedankt voor de links, maar er is bvb een simpel gegeven at ik nergens terugvind, hoe groot zijn die panelen ?
J.
Op de pagina van dmlights kan je op de afbeeldingen klikken. De afbeeldingen van de kastjes verraden de breedte van een paneel. Kastje van mij is 29*36*24 dus ik schat zo'n patchpaneel een goeie 30 cm breed. Hoogte en diepte iets van een goeie 5 cm.Joe de Mannen schreef:Bedankt voor de links, maar er is bvb een simpel gegeven at ik nergens terugvind, hoe groot zijn die panelen ?
J.
Voor thuistelefonie is patchen niet echt een meerwaarde tenzij je een telefooncentrale wil zetten. Twee datapunten per kamer daarentegen is niet overdreven.Kartouch schreef:Naar elke kamer liggen 2 UTP-kabels (telefoon/data)
Nu overweeg ik de aankoop van een mini-patch (check de NIKO-site voor meer info). Met daarin een patch-paneel voor 12 aansluitingen (ik verbruik er daarvan 8 voor de UTP), en ga er ook 2 gebruiken voor de inkomende telefoon en modem op te zetten.
Mijn minipatch is wel steeds aangenaam warm (transfo + modemrouter in een gesloten doosje). Ze zouden daar een ventilator-optie moeten bijleveren zoals bij de 19"racks.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Voor Thuistelefonie op zich, ga ik volledig akkoord, maar als je UTP/CAT5(e) voorziet kan je daar zowel telefonie als netwerk over sturen, en dan wordt het wel interessant om te kunnen patchen.
J.
J.
Ik pomp inderdaad telefoon over de UTP. Ik heb zo'n nieuwe belgacom-contactdoos met 2 telefoonaansluiting (RJ-11) en 1 6-pins.Joe de Mannen schreef:Voor Thuistelefonie op zich, ga ik volledig akkoord, maar als je UTP/CAT5(e) voorziet kan je daar zowel telefonie als netwerk over sturen, en dan wordt het wel interessant om te kunnen patchen.
J.
Die 2 telefoonaansluitingen gaan via een UTP RJ11-RJ45 naar het patch-panel en zo naar de punten die ik wil (1 boven en 1 in de woonkamer). En een telefoon kan je met zijn RJ11-stekker in een RJ45-punt koppelen.
Op de 6-pins aansluiting zit de splitter voor de ADSL.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Welke onderdelen heb je dan zo allemaal aangekocht ?Kartouch schreef:Op http://www.dmlights.be/nl/cat/1835/0/Ni ... Patch.html Vind je alle attributen. Voor meer info moet je maar vragen.
Waarschijnlijk een 03-001-45, maar wat nog... ?
Een 03-001-45, 03-061, 03-300-00r2504 schreef: Welke onderdelen heb je dan zo allemaal aangekocht ?
Het kastje is net groot genoeg om er een router en modem bij te plaatsen. Maar een groter kastje leek me overkill.
Ik had liever een 03-011-45 (8 UTP + 2 stopcontacten) maar dat was niet mogelijk wegens meer dan 8 UTP-punten. Daardoor diende ik dus voor de aparte stopcontacten te gaan (of alle stopcontacten buiten de kast te brengen).