En ben je van Lokeren?
Ik ben aan het proberen een FTTH (Fiber to the Home) project van de grond te krijgen, om te beginnen in Lokeren. Ben dus op zoek naar mensen die willen meehelpen & denken.
Systeem wat ik zou willen gebruiken heet GEPON en is schaalbaar tot maar liefst 1 Gigabits per eindgebruiker (zowel up- als download) en daar tegelijk nog eens ook een volledig (analoog en digitaal) tv=aanbod via coax omzetter bij kan.
Een dergelijk project is ook in Nederland uitgevoerd, waar de inwoners nu 50 euro per maand voor 100 Mbps up- en down zonder limiet, met tv/radio en telefoon.
Interresse? Ideeen?
Interesse in FTTH?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Je gaat teneerste veel investeerders maw geld nodig hebben, dát is wat ik weet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Om iedereen eens te laten schrikken, bij dat project in Nederland hebben ze uiteindelijk 2100,- euro per aansluiting betaald:
- 6800 aansluitingen graafwerk en fiber
- 6800 eindapperatuur
- 1 serverruimte met airco e.d.
- 1 10Gbps verbinding met Amsterdam voor internet
Wel hebben ze 800 euro subsidie gehad per aansluiting.
Dus moet ik proberen subsidie te krijgen, uit te vinden wat mensen zouden willen betalen als aansluitkost voor zo'n verbinding en immidels zal de apperatuur wat goedkoper moeten zijn.
- 6800 aansluitingen graafwerk en fiber
- 6800 eindapperatuur
- 1 serverruimte met airco e.d.
- 1 10Gbps verbinding met Amsterdam voor internet
Wel hebben ze 800 euro subsidie gehad per aansluiting.
Dus moet ik proberen subsidie te krijgen, uit te vinden wat mensen zouden willen betalen als aansluitkost voor zo'n verbinding en immidels zal de apperatuur wat goedkoper moeten zijn.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
... en de leasekosten van de lijn naar BNIX?
Vind het wel interessante denk-oefening hoor, maar ik vrees voor de praktische haalbaarheid.
Deze keer zou een vergelijking met Nederland wél kunnen op gaan denk ik, aangezien je redelijk van scratch moet beginnen.
Vind het wel interessante denk-oefening hoor, maar ik vrees voor de praktische haalbaarheid.
Deze keer zou een vergelijking met Nederland wél kunnen op gaan denk ik, aangezien je redelijk van scratch moet beginnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
No offence ... je trekt niet zomaar een lijntje naar BNIX he voor wat internet. Je gaat zelf eerst een backbone netwerk moeten uitbouwen en met meerdere upstream partners in zee gaan. BNIX is nog altijd een IX, wat wil zeggen dat je peerings gaat moeten afsluiten met andere leden op de BNIX ...meon schreef:... en de leasekosten van de lijn naar BNIX?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Ik bedoelde eigenlijk Belnet, Telenet, of een andere partij waarbij je zonder enorme eigen investeringen gigabitjes aan internet-connectie kan afnemen.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Redelijk verMr.T schreef:En hoe ver gaat de technische kennis van qless?
Weet ook niet of ik zelf provider wil gaan spelen of dat ik een dommel/edpnet e.d ga uitnodigen. Lijntjes naar internet zijn er genoeg te huur, 1 gbps via belgacom, telenet, versatel, kpn, b-telecom kan allemaal
Belnet ben je niks mee meon.
Je zal moeten kijken naar een ISP als belgacom, Scarlet, Dommel, ...
@qless define redelijk ver
Want aan je posts te zien, stel ik me toch ernstig vragen. Heb je wel enig idee hoeveel een 10GE of zelfs 1GE al kost qua maandelijkse huurlasten van Lokeren naar Brussel?
Want aan je posts te zien, stel ik me toch ernstig vragen. Heb je wel enig idee hoeveel een 10GE of zelfs 1GE al kost qua maandelijkse huurlasten van Lokeren naar Brussel?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
En dan zit er nog geen verkeer op ...Mr.T schreef: Want aan je posts te zien, stel ik me toch ernstig vragen. Heb je wel enig idee hoeveel een 10GE of zelfs 1GE al kost qua maandelijkse huurlasten van Lokeren naar Brussel?
- xming
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Ik vind dit echt wel interessant. Lokeren is natuurlijk wel een beetje ver van Brussel of Antwerpen waar je veel meer POPs gaan vinden. Via bnix/freebix kan je gaan peren, de vraag is wie wilt met je peren? 1mbit/s zal tegenwoordig zoiets van =/-15 euro kosten (als je je +100 neemt ). De maandelijke kosten zijn wel heel hoog, maar ik vind het toch wel heel interessant. Als je dit eens in N. van Antwerpen zal doen, dan wil ik wel eens overwegen om mee te doen Er zijn heel wat POPs op de Noordenlaan
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Jep, vandaar dat ik me ook afvraag of ik wel *zelf* provider wil gaan spelen, of dat ik dat aan dommel/edpenet e.d. ga overlaten.Mr.T schreef:Belnet ben je niks mee meon.
Overigens heeft een B-Telecom gewoon een POP in Lokeren
Juist omdat je klein wil beginnen zou ik ook niet direct 100 Mbps gaan toelaten, maar beginnen op, bijvoorbeeld 10 Mbps, dat stelt veel minder eisen aan je internet verbinding.
Het is natuurlijk zo dat je ergens moet beginnen - alleen maar klagen dat er nooit wat veranderd is niet genoeg.
- X-2datop
- Pro Member
- Contacteer:
Een 10Mbit lijn over Fiber of E3 (Bundled copper) kost je al gauw rond de 1000€ / maand (naargelang de afstand naar de POP en de provider).
Nu, in Sint-Niklaas ga ik normaal eind dit jaar zo een project ook opstarten, maar dan voor bedrijven uit de buurt waar we de lijn aanleggen om zo de kosten te delen.
Mijn kennis over zulke lijnen gaat ook redelijk ver, doch weet ik ook wel dat je dit nooit alleen gaat kunnen doen. Voor je klanten gaat zoeken, want die ga je zowiezo vinden (zoek trouwens eerst de bedrijven op, de residentiële klanten komen wel als de prijs goed is) en zoek partners/investeerders.
De CPE / Infrastructuur alleen al die je gaat nodig hebben (BGP routers etc ..) kosten een fortuin.
Grtz,
X2
Nu, in Sint-Niklaas ga ik normaal eind dit jaar zo een project ook opstarten, maar dan voor bedrijven uit de buurt waar we de lijn aanleggen om zo de kosten te delen.
Mijn kennis over zulke lijnen gaat ook redelijk ver, doch weet ik ook wel dat je dit nooit alleen gaat kunnen doen. Voor je klanten gaat zoeken, want die ga je zowiezo vinden (zoek trouwens eerst de bedrijven op, de residentiële klanten komen wel als de prijs goed is) en zoek partners/investeerders.
De CPE / Infrastructuur alleen al die je gaat nodig hebben (BGP routers etc ..) kosten een fortuin.
Grtz,
X2
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
wishfull thinking
je hebt een paar 100.000 euro nodig om nog maar te kunnen starten en dan nog zal het genen vetten zijn. Backbone routers + interfaces kosten een klein fortuin. Je hebt backhaul capaciteit nodig (fiber, microwave, ...). Een upstream provider betalen is ook niet voor te lachen + je hebt de technische kennis nodig om alles te designen en te implementeren. FTTH is in de US bijvoorbeeld gemakkelijker te implementeren omdat ze in veel steden en gebieden de fiber bovengronds op palen fixen, in België niet mogelijk dus een hele hoop graafwerken. Nadat je al die investeringen hebt gedaan moet je nog klanten zoeken. No offense, maar het feit dat je zoiets post bewijst dat je geen idee hebt waarover je het hebt.
je hebt een paar 100.000 euro nodig om nog maar te kunnen starten en dan nog zal het genen vetten zijn. Backbone routers + interfaces kosten een klein fortuin. Je hebt backhaul capaciteit nodig (fiber, microwave, ...). Een upstream provider betalen is ook niet voor te lachen + je hebt de technische kennis nodig om alles te designen en te implementeren. FTTH is in de US bijvoorbeeld gemakkelijker te implementeren omdat ze in veel steden en gebieden de fiber bovengronds op palen fixen, in België niet mogelijk dus een hele hoop graafwerken. Nadat je al die investeringen hebt gedaan moet je nog klanten zoeken. No offense, maar het feit dat je zoiets post bewijst dat je geen idee hebt waarover je het hebt.
als het dan allemaal zo duur is, hoe komt het dan dat er ISP's bestaan? 10Mbit -> neem dan nog dikke overboeking 10 dommeltjes -> 360 euro < 1000 euro
ik denk dat ik het ergens niet snap :)
ik denk dat ik het ergens niet snap :)
Please help, looking for a way to get rich and fast
enkel bedrijven met veel kapitaal kunnen aan zoiets beginnen. Ik denk bijvoorbeeld dat Dommel een paar jaar nodig zal hebben voor ze winst hebben met hun cityconnect project (gelezen in trends). Er zijn al genoeg voorbeelden van Belgische ISP die het niet overleefd hebben en dat was dan in het wholesale model waar je bijna geen eigen netwerk moet financierenBungaMan schreef:als het dan allemaal zo duur is, hoe komt het dan dat er ISP's bestaan? 10Mbit -> neem dan nog dikke overboeking 10 dommeltjes -> 360 euro < 1000 euro
ik denk dat ik het ergens niet snap
- xming
- Pro Member
Belgacom POP, oh jeetje, je geraakt nooit meer uit de kosten Een provider independant POP is veel interessanter, je kan dan "goedkoop" en "premium" routes hebben. Dus je heeft de transport van Lokeren naar Antwerpen of Brussel nodig, dat gaat wel wat kosten.
Ik heb een idee, laat ons allemaal verhuizen naar eenzelfde straat!!!
Ik heb een idee, laat ons allemaal verhuizen naar eenzelfde straat!!!
- xming
- Pro Member
hehe overboeking van 1/10 voor consumenten? Tis een droom. 1/40 wordt veel gebruikt, 1/25 is "standaard", 1/15~1/10 is al "premium"/business class.BungaMan schreef:als het dan allemaal zo duur is, hoe komt het dan dat er ISP's bestaan? 10Mbit -> neem dan nog dikke overboeking 10 dommeltjes -> 360 euro < 1000 euro
ik denk dat ik het ergens niet snap
En de wet van grote getallen werkt hier zeker mee. Voor 1 klant, kan men heel moeilijk 1/40 toepassen (10 mbps beloven en altijd maar 250kbps halen). Maar bij 10k klanten is dit al heel doenbaar.
Inderdaad, behalve misschien in stedelijke gebieden waar er meer mensen/vierkante km wonen.L-army schreef:Lijkt mij bijna onmogelijk. De kosten voor de consument gaan zoiezo al verschrikkelijk hoog liggen. Nog maar gezwegen van de investeringskost en het onderhoud.
De overheid zou beter in een FTH project investeren ipv steeds maar te zeggen dat we een vooruitstrevende en innovatieve regio zijn, zoals men in de US zou zeggen "put your money where your mouth is". In een regio als Vlaanderen en het Brussels gewest zou dat nog doenbaar zijn.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Als het in Nuenen lukt, waarom niet hier? Doem denken brengt je nooit vooruit...freegeek schreef:wishfull thinking
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Misschien kan je beetje uitleggen hoever je staat? Welke informatie heb je reeds ingewonnen? Business plan aan het opmaken?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken