Enkele vraagjes
Ik wil/moet een netwerkkabel leggen van zo'n 20m en hiervoor dien ik een 6 tal bochten van 90graden te nemen. Kan dit kwaad? Nu loopt er op deze wijze een telefoonkabel, maar deze wil ik dus gaan vervangen.
Momenteel is er 1 pc aangesloten op adsl-internet. De huidige adslmodem (type ethernet) staat vlak naast de pc. Naar de adslmodem loopt een telefoondraad (20m) die vertrekt vanuit de plaats waar de telefooncontactdoos staat.
Nu wil ik mogelijkheid tot aansluiten van 2 pc's en een NAS
PC1 blijft op de zelfde plaats staan als de huidige. PC2 zal een htpc worden die vlak aan de tv komt. Over de plaats van de NAS twijfel ik nog. Indien het 'lawaai' meevalt kan hij in de woonkamer bij de htpc geplaatst worden, zoniet wil ik de nas plaatsen in de kamer waar PC1 staat.
Klopt nu devolgende opstelling
Ik plaats een nieuwe adslmodem met ingebouwde router (+ switch ??)die in de woonkamer komt. Vanuit een ethernetpoort vertrekt een kabel van 20m rechtstreeks naar de ethernetaansluiting op PC1. Vanuit een andere ethernetpoort vertrekt een andere kabel naar de HTPC (PC2). Tenslotte vanuit een derde ethernetpoort vertrekt een kabel naar de NAS. In deze opstelling staat de NAS dus in de buurt van de htpc.
Indien achteraf blijkt dat de NAS teveel lawaai maakt, is het dan simpel en zonder al te veel kosten om hem in de andere kamer te plaatsen waar PC1 staat? Loopt er dan in deze opstelling een ethernetkabel (20m) naar een soort hub? of router die in de andere kamer staat, en aan die hub sluit ik dan mijn nas en PC1 aan?
ps: zien jullie homeplug adapter ook zitten?
netwerken en bekabeling
In principe met UTP bekabeling niet, maar hoe minder bochten hoe beter. Probeer het in ieder geval zoveel mogelijk te vermijden. Zelfde voor de afstand : minder is beter.bartman schreef: Ik wil/moet een netwerkkabel leggen van zo'n 20m en hiervoor dien ik een 6 tal bochten van 90graden te nemen. Kan dit kwaad?
Klopt in principe, maar hou er rekening mee dat de switching performance van de meeste routerkes niet geweldig is. Ook mis je de mogelijkheid om een gigabit netwerk te maken, wat wel handig is als je grote files via het netwerk wil verplaatsen van je nas naar htpc bevoorbeeld.bartman schreef: Klopt nu devolgende opstelling
Ik plaats een nieuwe adslmodem met ingebouwde router (+ switch ??)die in de woonkamer komt. Vanuit een ethernetpoort vertrekt een kabel van 20m rechtstreeks naar de ethernetaansluiting op PC1. Vanuit een andere ethernetpoort vertrekt een andere kabel naar de HTPC (PC2). Tenslotte vanuit een derde ethernetpoort vertrekt een kabel naar de NAS.
Je kan hem dan zonder veel kosten inderdaad verplaatsen ja, al is het beter om ineens je opstelling goed uit te dokteren, gaat je onnodig boorwerk en frustraties besparen.bartman schreef: Indien achteraf blijkt dat de NAS teveel lawaai maakt, is het dan simpel en zonder al te veel kosten om hem in de andere kamer te plaatsen waar PC1 staat? Loopt er dan in deze opstelling een ethernetkabel (20m) naar een soort hub? of router die in de andere kamer staat, en aan die hub sluit ik dan mijn nas en PC1 aan?
Als je een centrale repeater in je netwerk zoekt neem dan een switch, hubs zijn langzaam, onveilig, en niet meer van deze tijd.
Nee, niet doen :bartman schreef: ps: zien jullie homeplug adapter ook zitten?
-Het is duur
-De snelheid is ondermaats
-De stabiliteit vaak ook
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 29 keer
je zegt dat utp bekabeling in principe niet hoeft, betekent dit dat ik mijn 20m lange telefoondraad kan behouden?
Is het dan beter van een losse adslmodem te kopen en een losse gigarouter. Ik zou ook graag een hardware firewall zetten en teven mogelijkheid om aan mijn files op de nas te geraken van buitenaf, dus via een soort van beveiligde verbinding vanop afstand
Is het dan beter van een losse adslmodem te kopen en een losse gigarouter. Ik zou ook graag een hardware firewall zetten en teven mogelijkheid om aan mijn files op de nas te geraken van buitenaf, dus via een soort van beveiligde verbinding vanop afstand
Toch wel, op 20m telefoondraad heb je veel te veel verlies. Belgacom zelf raad ook aan om niet meer dan 15m telefoondraad te gebruiken binnenshuis.bartman schreef:je zegt dat utp bekabeling in principe niet hoeft, betekent dit dat ik mijn 20m lange telefoondraad kan behouden?
Wat betreft die bochten, zolang je de UTP kabel niet gaan knellen/torsen/twisten mag jij zoveel bochten leggen als je wilt. Wat betreft de switching snelheid van de routers van tegenwoordig, goh, dat valt wel mee hoor. Op mijn linksys routerkes haal ik toch altijd een vlotte 10Mb/sec op een 100MBit netwerk. Als je een 100MBit netwerk hebt, hoef je trouwens niks meer van NAS naar HTPC over te zetten want met zulke snelheden kan je al gemakkellijk HD content streamen ook.
Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
- Bedankt: 113 keer
Inderdaad, dat maakt niet uit, zoals hierboven staat mag de utp kabel niet knellen etc.X-2datop schreef:Toch wel, op 20m telefoondraad heb je veel te veel verlies. Belgacom zelf raad ook aan om niet meer dan 15m telefoondraad te gebruiken binnenshuis.bartman schreef:je zegt dat utp bekabeling in principe niet hoeft, betekent dit dat ik mijn 20m lange telefoondraad kan behouden?
Wat betreft die bochten, zolang je de UTP kabel niet gaan knellen/torsen/twisten mag jij zoveel bochten leggen als je wilt.
X
Dat heb ik helemaal niet gezegd, vervang die telefoondraad maar zo snel mogelijk door UTP : het zal je stabiliteit en snelheid alleen maar ten goede komen.bartman schreef:je zegt dat utp bekabeling in principe niet hoeft, betekent dit dat ik mijn 20m lange telefoondraad kan behouden?
Als je meer snelheid / stabiliteit wil kan je het beste een apparte modem nemen en een gigabitswitch. Hardware firewall is zowieso een goed idee, veel meer mogelijkheden, veel meer 'power'.bartman schreef: Is het dan beter van een losse adslmodem te kopen en een losse gigarouter. Ik zou ook graag een hardware firewall zetten en teven mogelijkheid om aan mijn files op de nas te geraken van buitenaf, dus via een soort van beveiligde verbinding vanop afstand
De magische 3 letters die je zoekt op van 'buitenaf' aan je nas te geraken zijn 'VPN'

Mocht je het bij windows houden : een opensource vnc daemon die je beveiligt met een ssl tunnnel en ook eventueel nog verborgen houd dmv portknocking.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Ik heb een ouder PCke gepakt , daar Untangle op geinstalleerd en ik had direct een firewall ,router, antivirus en OpenVPN gateway.
Met Smoothwall kan je normaal iets gelijkaardigs.
Beide zijn normaal gratis te downloaden

Floris Bakker for president!
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
- Bedankt: 113 keer
Bestaat die untangle ook voor linux ?cavecat schreef:Ik heb een ouder PCke gepakt , daar Untangle op geinstalleerd en ik had direct een firewall ,router, antivirus en OpenVPN gateway.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Untangle draait op Linux dacht ik , of is het BSD ?
Da's geen aparte soft he , je installeert dat door van een CD op te starten en die PC zo te installeren.
De PC is dus dedicated daarvoor.
Je kan 'm ofwel als transparant bridge zetten of volledig als router/dns/Dhcp etc.
Het laatste werkt het efficientst natuurlijk , dan heb je alle info in de logs , ook alles over DNS/DHCP etc.
www.untangle.com
De interface is heel erg goed , een van de redenen waarom we Untangle gepakt hadden toen we een security gateway nodig hadden.
Da's geen aparte soft he , je installeert dat door van een CD op te starten en die PC zo te installeren.
De PC is dus dedicated daarvoor.
Je kan 'm ofwel als transparant bridge zetten of volledig als router/dns/Dhcp etc.
Het laatste werkt het efficientst natuurlijk , dan heb je alle info in de logs , ook alles over DNS/DHCP etc.
www.untangle.com
De interface is heel erg goed , een van de redenen waarom we Untangle gepakt hadden toen we een security gateway nodig hadden.
Floris Bakker for president!