Fritzbox werkt niet met vaste lijn

Plaats reactie
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

Hey,

Vorige week een duitse fritzbox geinstalleerd :
- Geupdate naar Annex A + nieuwste firmware.
- VOIP account ingesteld (VoipCheap)

Adsl & Voip werken perfect, echter ik kan geen uitgaande gesprekken voeren via mijn Discovery Line (*11#) maar krijg ik direct de bezet toon en als ik naar het nummer bel krijg ik ook direct de bezet.

Op het eerste gezicht lijkt het een aansluitingsprobleem, maar ik heb al verschillende opstelling geprobeerd zonder resultaat. Heb de box aangesloten met de Y-kabel, echter wel een RJ45 -> RJ11 overgangstuk moeten gebruiken voor beide en een extra stukje telefoonkabel.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn ?

Dank bij voorbaat
Stubru
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

- Welke Fritz!box is het?
- werken inkomende gesprekken op de vaste lijn wel? (dan weet je dat de lijn goed is aangesloten) Bedoel je met "naar het nummer bellen" dat je een bezettoon krijgt als je vanaf een extern nummer naar dit vast nummer belt?
- wat zie je in de logs van de Fritz!box?
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

-Welke Fritz!box is het?
7170 Fon WLAN (duits model)

- werken inkomende gesprekken op de vaste lijn wel? (dan weet je dat de lijn goed is aangesloten) Bedoel je met "naar het nummer bellen" dat je een bezettoon krijgt als je vanaf een extern nummer naar dit vast nummer belt?
Als ik van een extern nummer bel naar mijn BGC nr krijg ik de bezettoon. Als ik de telefoon gewoon achter de ADSL splitter hang (zonder de fritz) werkt het wel, dus de lijn zelf is ok.

- wat zie je in de logs van de Fritz!box?
In de oproepenlijst ? Daar is niks van terug te vinden

Ik heb er al aan gedacht om de box eens volledig te herinstalleren want om te pachten naar AnnexA heb ik wel een paar keer moeten proberen met andere updates. maar als ik "return to factory defaults" kies worden enkel de instellingen gereset, de firmwareversie en AnnexA blijven bewaard. Bestaat er een mogelijkheid om alle instellingen volledig te wissen ?

mvg
Xa4
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

was dit dan een annex B? hoe heb je die gepatched naar annex A?
en zijn dit dan geen andere kabels/aansluitingen?
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

was dit dan een annex B? hoe heb je die gepatched naar annex A?
Hiervoor bestaan (niet officiele) patches die je op internet makkelijk kan vinden
en zijn dit dan geen andere kabels/aansluitingen?
Ja, kabels zijn RJ45 (ISDN). Om die te kunnen aansluiten heb ik een converter naar RJ11 gebruikt. Werkt blijkbaar voor het ADSL signaal. Misschien geeft dit problemen voor het telefoonsignaal.
Acid
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:10

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de annex a en de annex b gebruik maken van andere hardware, misschien lukt het daarom niet.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

stubru schreef:-Welke Fritz!box is het?
Als ik van een extern nummer bel naar mijn BGC nr krijg ik de bezettoon. Als ik de telefoon gewoon achter de ADSL splitter hang (zonder de fritz) werkt het wel, dus de lijn zelf is ok.

Dan heb je de Belgacom lijn inderdaad niet goed verbonden met de Fritz!box. Als je via een extern nummer een bezettoon krijgt, betekent het dat de lijn niet ingehaakt is.

stubru schreef:- wat zie je in de logs van de Fritz!box?
In de oproepenlijst ? Daar is niks van terug te vinden

Ik bedoelde in de log ("Ereignisse" in de Duitse versie). Maar als de vaste lijn fout is aangesloten, zal hier wel niets in staan.

stubru schreef:Bestaat er een mogelijkheid om alle instellingen volledig te wissen ?

Ja, Erweiterte Einstellungen -> System -> Zurucksetzen -> Werkseinstellungen

Maar check eerst uw vaste lijn verbinding!

De RJ45 van de 7170 heeft een niet-standaard aansluiting (kan ook moeilijk anders, één stekker voor ADSL+ISDN+analoog) :

- ISDN: pin 1+2+7+8
- ADSL: pin 4+5 (="standaard")
- analoog: pin 3+6

Met de meegeleverde kabels werkt dit direct, behalve natuurlijk als de Fritz!box niet bedoeld is voor het land waar je hem gebruikt.
Uw vaste lijn ("spraak") moet dus op 3+6, en uw ADSL signaal moet nog steeds op pin 4+5 blijven.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Acid schreef:Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de annex a en de annex b gebruik maken van andere hardware, misschien lukt het daarom niet.

Vreemde redenering... Omdat het ADSL protocol anders is, zou de vaste lijn (het telefonie gedeelte) niet goed werken?!

Over de verschillen in hardware is er overigens al veel geschreven. Maar ik heb er al heel wat herflasht van Annex B naar Annex A, en die werken allemaal heel degelijk.

Enkel indien je erg ver van de centrale bent (>4km ofzo) kan het wat minder goed gaan. Maar het ADSL signaal dan natuurlijk, niet het vaste telefonie signaal.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

darkzero schreef:was dit dan een annex B? hoe heb je die gepatched naar annex A?
en zijn dit dan geen andere kabels/aansluitingen?

Annex A of B zijn ADSL protocollen. De aansluitingen blijven hiervoor hetzelfde.

Een toestel dat bedoeld is voor het Duitse telefoonnet, heeft natuurlijk wel een Duitse telefoonstekker.
Acid
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 jul 2006, 20:10

Edward Valckx schreef:
darkzero schreef:was dit dan een annex B? hoe heb je die gepatched naar annex A?
en zijn dit dan geen andere kabels/aansluitingen?

Annex A of B zijn ADSL protocollen. De aansluitingen blijven hiervoor hetzelfde.

Een toestel dat bedoeld is voor het Duitse telefoonnet, heeft natuurlijk wel een Duitse telefoonstekker.


Annex A of B heeft niets te maken met ADSL protocollen. Annex A is voor een PSTN lijn en Annex B voor een ISDN lijn.

Een 7050 kan je zonder problemen flashen van Annex B naar A, voor een 7170 zou dit niet mogelijk zijn.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Acid schreef:Annex A of B heeft niets te maken met ADSL protocollen..

Gelieve toch eens uw bronnen te controleren. Annex A of B heeft *alles* te maken met ADSL protocollen.

ITU G.992.1 annex A is een ADSL protocol
ITU G.992.1 annex B is een ander ADSL protocol

Dit zijn standaarden gedefinieerd door de "International Telecommunication Union" ITU.

Als je beweert dat Annex A of B niets te maken heeft met ADSl protocollen, vraag ik je toch eens wat bronnen te vermelden...

Acid schreef:Annex A is voor een PSTN lijn en Annex B voor een ISDN lijn.

Dat hangt van land tot land af. In Duitsland bijvoorbeeld gebruikt men annex B op zowel analoge als ISDN lijnen. In België is annex A inderdaad gebruikt op analoge lijnen, en annex B op ISDN lijnen - maar dat kan je zeker niet veralgemenen.

PS. Uw gebruik van "PSTN" terwijl je "analoge lijn" bedoelt, is niet correct. PSTN slaat op de ganse telefonie-infrastructuur (Public Switched Telephone Network; zowel analoog als ISDN). Analoge lijnen zijn ook geswitchte lijnen.

Acid schreef:Een 7050 kan je zonder problemen flashen van Annex B naar A, voor een 7170 zou dit niet mogelijk zijn.

Dat kan wel, volgens http://www.ip-phone-forum.de/showpost.p ... ostcount=7
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

Edward Valckx schreef:
Acid schreef: Maar ik heb er al heel wat herflasht van Annex B naar Annex A, en die werken allemaal heel degelijk.

En hoe heb je deze dan aangesloten met de "duitse" kabels ? Want met de standaard kabel (RJ45) lukt het toch niet op ons analoog net ?

mvg
Xa4
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

Ja, Erweiterte Einstellungen -> System -> Zurucksetzen -> Werkseinstellungen

Dit heb ik geprobeerd, maar dit reset enkel de instellngen. De Annex A patch bv blijft behouden, evenals de firmware versie

Maar check eerst uw vaste lijn verbinding!

De RJ45 van de 7170 heeft een niet-standaard aansluiting (kan ook moeilijk anders, één stekker voor ADSL+ISDN+analoog) :

- ISDN: pin 1+2+7+8
- ADSL: pin 4+5 (="standaard")
- analoog: pin 3+6

ok, bedankt voor de info, maar dan moet ik zo'n fiche laten maken zeker ?



Inderdaad, met deze patch ben ik er in geslaagd om naar Annex A te patchen.

mvg
Xa4
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

stubru schreef:En hoe heb je deze dan aangesloten met de "duitse" kabels ? Want met de standaard kabel (RJ45) lukt het toch niet op ons analoog net ?

Als je wil dat het out-of-the-box werkt, dan koop je best een Fritz!box die officiëel in België verkocht wordt.

Maar je kan eenvoudigweg zelf zo'n kabel maken voor een Duitse versie. Indien je niet zo handig bent, kan je een netwerkkabel en een telefoonkabel halverwege doorknippen, en dan de juiste aders (zie hierboven) met elkaar doorverbinden.

stubru schreef:
Ja, Erweiterte Einstellungen -> System -> Zurucksetzen -> Werkseinstellungen

Dit heb ik geprobeerd, maar dit reset enkel de instellngen. De Annex A patch bv blijft behouden, evenals de firmware versie

Je vroeg om alle instellingen te resetten. De firmware en de annex A patch zijn geen instellingen, en die kan je dus niet via een optie terug herstellen. Via een gelijkaardige patch kan je echter wel terug naar annex B gaan, moest je dat willen doen.

PS. Kijk ook eens naar http://www.the-construct.com, als je wat extra functionaliteit aan je Fritz!box wil geven.
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

Edward Valckx schreef:Maar je kan eenvoudigweg zelf zo'n kabel maken voor een Duitse versie. Indien je niet zo handig bent, kan je een netwerkkabel en een telefoonkabel halverwege doorknippen, en dan de juiste aders (zie hierboven) met elkaar doorverbinden.

Ok, dat zal ik proberen. Alvast bedankt voor de hulp ! Zou je toevallig ook nog weten met welke kleurcodes van de netwerkkabel & telefoonkabel dit zijn ? Ik ben inderdaad niet zo handig met zulke dingen :-D
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

stubru schreef:
Edward Valckx schreef:Maar je kan eenvoudigweg zelf zo'n kabel maken voor een Duitse versie. Indien je niet zo handig bent, kan je een netwerkkabel en een telefoonkabel halverwege doorknippen, en dan de juiste aders (zie hierboven) met elkaar doorverbinden.

Ok, dat zal ik proberen. Alvast bedankt voor de hulp ! Zou je toevallig ook nog weten met welke kleurcodes van de netwerkkabel & telefoonkabel dit zijn ? Ik ben inderdaad niet zo handig met zulke dingen :-D

Op http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B zie je de kleurcodes voor de RJ45 die naar je Fritz!box gaat. Je kan de kleuren meestal goed zien in de stekkers, omdat deze doorzichtig zijn.

Langs de andere kant van de kabel (de Belgacom zijde) heb je dan 2 x RJ11 nodig (één voor ADSL en één voor analoge telefonie). Hier moet je telkens de 2 middenste aders nemen (kleurcode kan nogal eens verschillen helaas).

Fritz!box
RJ45

pin 3 --------------- RJ11 telefonie
pin 6 --------------- (2 middenste)

pin 4 --------------- RJ11 ADSL
pin 5 --------------- (2 middenste)
stubru
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 21:14

Edward Valckx schreef:pin 3 --------------- RJ11 telefonie
pin 6 --------------- (2 middenste)

pin 4 --------------- RJ11 ADSL
pin 5 --------------- (2 middenste)

Joepie, werkt perfect ! Ongelooflijk bedankt voor de hulp, anders had ik het nooit gevonden !
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

is er ergens meer uitleg te vinden hoe ik een 7170 annex B kan flashen naar annex B? Liefst in het nederlands of engels?

THX
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

dr.trimble schreef:is er ergens meer uitleg te vinden hoe ik een 7170 annex B kan flashen naar annex B?

Dat kan je zelfs zonder te flashen :-)

Of als je annex B naar annex A bedoelt: zie http://www.ip-phone-forum.de/showpost.p ... ostcount=7 Deze file downloaden, en uploaden naar je Fritz!box. That's all.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Edward Valckx schreef:
dr.trimble schreef:is er ergens meer uitleg te vinden hoe ik een 7170 annex B kan flashen naar annex B?

Dat kan je zelfs zonder te flashen :-)

Of als je annex B naar annex A bedoelt: zie http://www.ip-phone-forum.de/showpost.p ... ostcount=7 Deze file downloaden, en uploaden naar je Fritz!box. That's all.


Hmmm ik bedoel uiteraard flashen van annex B naar annex A :lol:

bedankt voor de tip :!:

Krijg ik dan de duitse software of kan dit ook in het engels geplaatst worden ?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

dr.trimble schreef:Krijg ik dan de duitse software of kan dit ook in het engels geplaatst worden ?

De taal blijft hierdoor hetzelfde.

Een Duitse 7050 kan je ook naar Engels flashen (dit is wel minder eenvoudig dan enkel de annex veranderen), maar een Duitse 7170 kan voorlopig nog niet naar Engels, dacht ik.

Op het http://www.ip-phone-forum.de forum vind je er erg veel over.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Edward Valckx schreef:
dr.trimble schreef:Krijg ik dan de duitse software of kan dit ook in het engels geplaatst worden ?

De taal blijft hierdoor hetzelfde.

Een Duitse 7050 kan je ook naar Engels flashen (dit is wel minder eenvoudig dan enkel de annex veranderen), maar een Duitse 7170 kan voorlopig nog niet naar Engels, dacht ik.

Op het http://www.ip-phone-forum.de forum vind je er erg veel over.


Okidoki, bedankt, zal eens gaan zien en alvast mijn duits woordenboek bovenhalen :? .
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Nog 1 vraagje hier op het forum voor ik in het duitse forum ga rondneuzen:

Als de 7170 geflashed wordt naar annex A, dan kan ik daar dus het analoge ADSL signaal van Belgacom op aansluiten (om te internetten via dommel).
Maar kan ik daar dan ook de gewone analoge telefoonlijn op aansluiten om nog oproepen te kunnen ontvangen op ons bestaand nummer? De gesprekken zelf wil ik dan voeren via de voip-functie van de box.

yves
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

dr.trimble schreef:Als de 7170 geflashed wordt naar annex A, dan kan ik daar dus het analoge ADSL signaal van Belgacom op aansluiten (om te internetten via dommel).
Maar kan ik daar dan ook de gewone analoge telefoonlijn op aansluiten om nog oproepen te kunnen ontvangen op ons bestaand nummer? De gesprekken zelf wil ik dan voeren via de voip-functie van de box.

Uiteraard kan dit nog; dat heeft niets te maken met de annex, maar is een standaard functionaliteit van de 7170.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

stubru schreef:
Edward Valckx schreef:pin 3 --------------- RJ11 telefonie
pin 6 --------------- (2 middenste)

pin 4 --------------- RJ11 ADSL
pin 5 --------------- (2 middenste)

Joepie, werkt perfect ! Ongelooflijk bedankt voor de hulp, anders had ik het nooit gevonden !


snap hier totaal niks van. ik probeer dit maar lukt langs geen kanten. Ik heb een telefoondraad met RJ11 stekker genomen, de stekker eraf en dan heb ik 2 draden, rood en groen (geen 4 of geen 6, maar slechts 2). Volgens de info hier gevonden moet je voor de ADSL die draden verbinden met nr. 4 en 5 op een RJ45, dus met de blauwe en de blauwe gestreepte; ik heb eens de groene met de blauwe verbonden en de rode met de gestreepte en nadien eens omgekeerd. Niks lukt. Zucht... Wie helpt???
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Opgelost: ik had een internationale editie van de Fritzbox met duitse firmware erop. Toestel werd kosteloos door AVM vervangen. Mijn box is retour naar AVM.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”