Vorige week een Fritzbox 7170 aangeschaft. Van het weekend tijd gehad voor de installatie.
Internet zonder problemen werkend. Nog niks van voip geconfigureerd. Inkomende telefoon functioneerd ook standaard. Echter bij het uitbellen krijg ik een vriendelijke dame die mij vermeld dat ik een foutief nummer gekozen heb.
Zelf al vanalles geprobeerd. Met internationaal (0032) ervoor geprobeerd en noem het maar op. Internet afgestruind naar vermeldingen van dezelfde problemen. Niet veel kunnen vinden. Uiteindelijk gevonden dat er voor Belgacom een Prefix is van 1551. Handmatig testen lukt het hiermee wel. Daarbij krijg je de volgende situatie:
Goede situatie:
- pak hoorn op
- toets 1551, wacht een momentje
- toets nummer 0032...
- krijg verbinding
Slechte situatie:
- pak hoorn op
- toets nummer 0032...
- vriendelijke vrouw die verteld dat ik een verkeerd nummer heb
Vervolgens in de Fritzbox aan het kijken geweest naar specifieke netwerkinstellingen. Bij regional settings staat geen België bij. Daarom daar gekozen voor "other". Bij dialing rules een optie om een prefix toe te voegen. Daar de betreffende 1551 toegevoegd. Weer getest, als er nu gebeld word krijg ik dezelfde vriendelijke vrouw aan de lijn dat het nummer niet correct is. In de logging van de inkomende/uitgaande gesprekken staat nu het volgende:
15510032...
Echter als ik nu bovenstaande uitzet en nogmaals hetzelfde nummer probeer maar dan handmatig en 1551 met nummer erachter kies, krijg ik wel een verbinding maar zie ik in de logging alleen:
1551
Lijkt erop dat er na die 1551 een pauze moet plaatsvinden. Echter kunnen in de prefix alleen numerals opgegeven worden, geen spaties of streepjes of comma's.
Het geheel werkt nu dus wel echter moeten we bij het uitbellen op het moment voor het nummer 1551 draaien. Ook nog enkele malen getest door de telefoon om te prikken van fritzbox naar filter, maar dan gaat het bellen gewoon meteen goed (zonder er 1551 voor te moeten zetten of iets dergelijks).
Hopelijk is het probleem voldoende duidelijk omschreven, mocht dit niet het geval zijn laat dit dan weten dan zal ik proberen nog duidelijker e.e.a. te omschrijven.
Probleem uitbellen over belgacom met fritzbox 7170
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
had ik nooit eerder gehoord?? hier werkt het iig wel zonder prefix. welke provider gebruik je trouwens?mr_willes schreef:Uiteindelijk gevonden dat er voor Belgacom een Prefix is van 1551.
regional options staat hier ook op "other". bij Internet Telephony - Advanced Settings - staat er bij Location data "Belgium" , country code 00 32
als ik gewoon belgische nummers bel moet ik die 0032 niet vormen, gewoon 02533....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Telefoon provider is Belgacom
Internet provider is EDPNET
voor de duidelijkheid, het gaat niet om bellen via VOIP maar het bellen naar buiten via de lifeline over het belgacom netwerk.
de 0032 was ter voorbeeld... ik heb namelijk een mobiele van mijn nederlandse baas, dus er is getest met 00316, er is overigens ook getest met belgische nummers dus het is niet zo dat daar het probleem in ligt.
Als je zoekt op de 1551 i.c.m. Belgacom krijg je wel e.e.a. gevonden over prefixes om via verschillende netwerken te bellen.
Ik zal vanavond even de location data nakijken, maar als ik het mij goed herinner staan die gegevens al ingevuld. Ook zal ik dan meteen configureren dat ik er vanaf afstand bij kan
Het rare vind ik ook dat het lijkt alsof er niemand is die hier problemen mee gehad heeft (oftewel hiervoor dus waarschijnlijk geen aanpassingen heeft gedaan om dit te laten werken) ik krijg dit dus alleen nergens bevestigd. Of het moet zijn dat de mensen die een dergelijke constructie hebben totaal niet meer via de belgacom lijn bellen. Echter lijkt me wel dat er dan problemen zijn met het bellen van alarmnummers (112 en 999 die standaard op de fixed line gezet worden door de fritzbox).
Internet provider is EDPNET
voor de duidelijkheid, het gaat niet om bellen via VOIP maar het bellen naar buiten via de lifeline over het belgacom netwerk.
de 0032 was ter voorbeeld... ik heb namelijk een mobiele van mijn nederlandse baas, dus er is getest met 00316, er is overigens ook getest met belgische nummers dus het is niet zo dat daar het probleem in ligt.
Als je zoekt op de 1551 i.c.m. Belgacom krijg je wel e.e.a. gevonden over prefixes om via verschillende netwerken te bellen.
Ik zal vanavond even de location data nakijken, maar als ik het mij goed herinner staan die gegevens al ingevuld. Ook zal ik dan meteen configureren dat ik er vanaf afstand bij kan

Het rare vind ik ook dat het lijkt alsof er niemand is die hier problemen mee gehad heeft (oftewel hiervoor dus waarschijnlijk geen aanpassingen heeft gedaan om dit te laten werken) ik krijg dit dus alleen nergens bevestigd. Of het moet zijn dat de mensen die een dergelijke constructie hebben totaal niet meer via de belgacom lijn bellen. Echter lijkt me wel dat er dan problemen zijn met het bellen van alarmnummers (112 en 999 die standaard op de fixed line gezet worden door de fritzbox).
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
- xenne
- Elite Poster
ok, misverstand. dacht dat het hier ging over VoIP bellen.
Zou je het heel vervelend vinden om te testen hoe het gaat met het bellen via de lifeline? Kan me niet voorstellen dat het fout gaat, maar bevestiging is altijd prettiger.
(dialing rule voor 1 specifiek nummer instellen via de fixed line, en hopelijk krijg jij dan ook een vriendelijke vrouw aan de lijn die zegt dat het nummer niet correct is
)
(dialing rule voor 1 specifiek nummer instellen via de fixed line, en hopelijk krijg jij dan ook een vriendelijke vrouw aan de lijn die zegt dat het nummer niet correct is

Probleem is opgelost.
Gisteren 2 dingen gedaan:
1. De location data zoals xenne aangegeven heeft aangepast naar belgium 0032.
2. Firmware geupdate naar de laatste versie
Nu heb ik beide dingen tegelijk gedaan dus 100% zeker wat het probleem opgelost heeft durf ik niet te zeggen. Wel heb ik na de constatering dat het goed functioneerd de location data weer teruggezet op blanco en daarna functioneerd het nog steeds. Dus waarschijnlijk was de firmware update de oplossing.
Xenne toch hartelijk bedankt voor de hulp
Gisteren 2 dingen gedaan:
1. De location data zoals xenne aangegeven heeft aangepast naar belgium 0032.
2. Firmware geupdate naar de laatste versie
Nu heb ik beide dingen tegelijk gedaan dus 100% zeker wat het probleem opgelost heeft durf ik niet te zeggen. Wel heb ik na de constatering dat het goed functioneerd de location data weer teruggezet op blanco en daarna functioneerd het nog steeds. Dus waarschijnlijk was de firmware update de oplossing.
Xenne toch hartelijk bedankt voor de hulp
- xenne
- Elite Poster
ik heb graag proberen helpenmr_willes schreef:Xenne toch hartelijk bedankt voor de hulp

maar ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je een FritzBox aangekocht hebt als je geen gebruik wil maken van het VoIP bellen?
Ik WIL wel gebruik maken van het voip, maar ik heb pas zojuist geld overgemaakt naar voipcheap oftewel ik KAN nu nog niet voipen.
En het belangrijkste als backup wil ik zoiezo dat we altijd naar buiten kunnen bellen, ook al is het dan niet via voip.
Vandaar dat ik alles al aangesloten heb (heb zelfs alle info van voipcheap er al in gezet, maar de optie uitgevinkt op dit moment) om zodoende nu al te kunnen werken met alle opties van de Fritzbox. Mijn vorige modem had ook geen draadloos dus vandaar dat ik het in deze volgorde gedaan heb. Zo kan ik mooi gefaseerd overgaan en heb ik mogelijk niet heel veel problemen tegelijk
(maar ook gefaseerd blijkt uit de praktijk
)

En het belangrijkste als backup wil ik zoiezo dat we altijd naar buiten kunnen bellen, ook al is het dan niet via voip.
Vandaar dat ik alles al aangesloten heb (heb zelfs alle info van voipcheap er al in gezet, maar de optie uitgevinkt op dit moment) om zodoende nu al te kunnen werken met alle opties van de Fritzbox. Mijn vorige modem had ook geen draadloos dus vandaar dat ik het in deze volgorde gedaan heb. Zo kan ik mooi gefaseerd overgaan en heb ik mogelijk niet heel veel problemen tegelijk

- xenne
- Elite Poster
ah zo, maar ik heb eigenlijk nooit problemen gehad om naar buiten te bellen via belgacom met Fritzbox. maar sinds ik discoverylijn heb al van in het begin de optie "Use fixed-line substitute connection" uitgevinkt om geen verrassingen te krijgen op mijn belgacom-factuur. enkel uitzondering voor 0800 en 1* nummers