Doe het zelf netwerkkabel ?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Hallo,

Ik ben recentelijk verhuisd naar een bestaande woning. Deze woning is volledig onderkelderd en BGC telefoonkabel komt binnen in de kelder.

Mijn idee was om in de kelder de ADSL modem te zetten en van daaruit een netwerkkabel (CAT5 of dergelijke) naar boven te trekken. Ik moet een meter of 5 overbruggen in de kelder en dan ligt is er een soort van koker/wachtbuis die uitkomt in de living waar mijn PC staat.

Probleem is echter dat die koker/wachtbuis niet breed genoeg is om de connector van een netwerkkabel door te krijgen. Blijkbaar kost een toestel (een tang zoals we in het Antwerps zeggen 8) ) om een netwerkconnector op een netwerkkabel te zetten stukken van mensen. Zien jullie andere mogelijkheden om toch een netwerkkabel tot in de living te krijgen zonder nieuwe gaten te moeten boren ?

P.S. Ik zou mijn PC zeer graag 'wired' houden. Wireless opties zou ik dus graag buiten beschouwing willen laten.

Alvast bedankt !

Uzzi
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Uzzi schreef: Probleem is echter dat die koker/wachtbuis niet breed genoeg is om de connector van een netwerkkabel door te krijgen. Blijkbaar kost een toestel (een tang zoals we in het Antwerps zeggen 8) ) om een netwerkconnector op een netwerkkabel te zetten stukken van mensen.
Uzzi

Bwa, zo'n tang kan je wel kopen voor 20€ hoor. Met wat geluk kan je er zelfs een "lenen" bij je computerwinkel (tegen een waarborg, uiteraard).
En kabel en een paar RJ45 connectoren kosten ook helemaal niet zo veel!
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: Bwa, zo'n tang kan je wel kopen voor 20€ hoor. Met wat geluk kan je er zelfs een "lenen" bij je computerwinkel (tegen een waarborg, uiteraard).
En kabel en een paar RJ45 connectoren kosten ook helemaal niet zo veel!
Oh, hebben ze mij weer wat wijsgemaakt :evil:

Heb jij toevallig een linkje naar een (web)winkel die zo'n tang verkoopt ? Ik heb die dingen namelijk nog nooit gezien.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

http://tones.be/shop_product.php?idx=103078

Je kan hem waarschijnlijk ook op heel wat plaatsen nog goedkoper krijgen, ik heb gewoon de eerste de beste link genomen :-)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:http://tones.be/shop_product.php?idx=103078

Je kan hem waarschijnlijk ook op heel wat plaatsen nog goedkoper krijgen, ik heb gewoon de eerste de beste link genomen :-)

:thumbs:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

daarstraks zelfs nog in de Gamma zien hangen, of het kwaliteit is weet ik niet...

J.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:daarstraks zelfs nog in de Gamma zien hangen, of het kwaliteit is weet ik niet...

J.
Aha, thx for the info ....

Het gaat over 1 of 2 stekkerkes. Ik ga ervan uit dat het zelfs met de spullen van de Gamma wel zal lukken !
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

In de Brico ook al zien hangen. Het zag er alvast niet iets uit om dagelijks te gebruiken, sporadisch een connector plaatsen zal wss wel lukken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

tip: neem dan ineens ook daar de connectoren mee, er durf nogal eens wat verschil op zitten tussen verschillende fabrikanten van connectors. In dat geval heb je de tang en de connector van dezelfde en zou het moeten lukken.

J.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Plaats die connector wel volgens de standaard :)

Zo dus :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair

Als je ze in een andere volgorde steekt , kan je overspraak krijgen.
Floris Bakker for president!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:daarstraks zelfs nog in de Gamma zien hangen, of het kwaliteit is weet ik niet...
Heb er zo eentje, geen idee wat ik er destijds aan heb gegeven, maar ze heeft al heel wat kabeltjes gemaakt en werkt nog steeds perfect.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Kheb er een half jaar terug in de Brico uit zo'n grabbeldoos 2 gevist voor 10€/stuk. Denk wel niet dat ze lang meegaan maar toch, kan handig zijn om eens een fichke aan te zetten.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Ik heb ook al een aantal jaar zo een goedkope tang en ik vind het niet veel, ik moest regelmatig meer dan één connector pitsen voordat het werktte. Meestal ging er een paar niet.
Nu neem ik die van m'n werk mee en die werkt altijd, er is toch een kwaliteitsverschil ;)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.srt-versand.de/computer-peri ... zange.html

Kei goede sat shop (al tientallen keren besteld zonder enige probleem) maar ze hebben ook belachelijk goedkoop netwerk materiaal.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

oppassen met die kabels en rj45 connectoren, die moeten nl. bij elkaar passen. Er zijn 2 soorten kabel, solid (1 dik kopere draad) vs. stranded (heel veel fijne draadjes), stranded is soepeler and solid is stijver. Bij elk soort moet je passende connector gebruiken ,anders kunnen die wel eens los komen.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Ik zou persoonlijk niet besparen op een krimptang ..

Die RJ45 stukjes zijn goud waard als je er maar een paar stuks van moet hebben (ik heb al prijzen tot 1 euro/stuk gezien!) en als je door een slechte tang regelmatig een connector slecht krimpt en opnieuw moet beginnen is die professionele(re?) tang snel terugbetaald ...

xming heeft een goed punt ... ik zou ook stijve shielded kabel gaan kopen voor je binnenbekabeling.

Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met netwerkkabel die bestaat uit 1 dikke koperen draad hoor xming :?
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
gertd
Plus Member
Plus Member

Sven.VdS schreef: Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met netwerkkabel die bestaat uit 1 dikke koperen draad hoor xming :?
De draaden in de kabel kunnen op zicht bestaan uit 1 kabel of uit nog meer kleine kabels ik heb deze laatste echter nog niet gezien
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

gertd schreef:
Sven.VdS schreef: Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met netwerkkabel die bestaat uit 1 dikke koperen draad hoor xming :?
De draaden in de kabel kunnen op zicht bestaan uit 1 kabel of uit nog meer kleine kabels ik heb deze laatste echter nog niet gezien
Dus zo een kabel die meestal wordt meegeleverd bij een modem of router ?
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

ik heb een krimptang uit de gamma: 10€ met 30 connectors erbij;
je kan altijd een tang lenen, 7 d geld terug garantie he (zo deed ik het vroeger toch/of van het werk)
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

gertd schreef:
De draden in de kabel kunnen op zicht bestaan uit 1 kabel of uit nog meer kleine kabels ik heb deze laatste echter nog niet gezien
allee "dik" is hier heel relatief. UTP/STP bestaat uit 8 gekleurde draadjes. Elk draadje, na dat je 't gestript hebt, kan ofwel uit een solide draad bestaan ofwel uit zo'n tientallen nog fijnere draden. Die stranded UTP is echt *beep* om te strippen. De "solid" kabel zijn veel stijver, moeilijker om ermee te werken maar veel gemakkelijker om te strippen en je moet kei hard knijpen. De meeste prefab zijn stranded, heel aangenaam en soepel.

De connector voor solid heeft rechte messen en die voor standed heeft "schuine" messen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster

Aangezien ik zelf niet van de handigste ben en er toch een bevriend elektrieker dit weekend op bezoek kwam, heb ik hem gevraagd om zijn materiaal mee te pakken. Na 3 connectorkes (één keertje één van de kabeltjes verkeerd gestoken) ben ik terug 'wired' online.

Bedankt allemaal voor de info !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”