Zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Dag iedereen,

Ik zou me graag wat informeren over zonnepanelen. (voor het opwekken van elektriciteit) Heeft iemand er al ervaring mee om dit in België te doen? (is dit wel voordelig?)

Heeft iemand daar soms wat meer info over?

Wouter
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik zou beginnen bij eens te informeren bij je gemeente/stad. Je kan dus veel subsidies voor zoiets krijgen, het hangt natuurlijk af waar je woont :( .

Ik ben ook van plan volgend jaar zonnepanelen op m'n dak te leggen maar ik heb helaas nog geen ervaring met een echte aankoop. Dus ik kan je niet echt helpen aangezien ik zelf nog wat aan het rondzien. Je kan mss best is langsgaan bij mensen die al panelen hebben. Die hebben meestal wel een uitgesproken mening en dan kan je de installatie is in het echt bezien! Ik denk dat een gemiddelde installatie zo'n 15 000 tot 18 000 euro kost en dit voor een 2Kwh installatie. Je krijgt van de overheid jaarlijks 500 Euro per opgewekte Kwh en dit voor een aantal jaar. Dus met die subsidies van je gemeente en deze overheids premie zou je na een jaar of 4-10 uw panelen afbetaald hebben. En die 500 Euro krijg je langer dan 10 jaar + gratis elektriciteit na 10 jaar. Dus uiteindelijk als je het kapitaal hebt is het zeker de moeite. Ik ga thuis eerst zien voor van die zonneboilers, aangezien ik vloerverwarming heb en de mazout nogal duur staat. Dat is voor mij op het moment gewoon veeel voordeliger dan fotovoltaïsche panelen :)

Mvg,

jo
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Linkje, mag men dan 'n gewone boiler welke elektrisch verwarmt gebruiken.

Ergens iets over gelezen dat het niet mocht, 'k dacht dat men dan geen over accumulatie verwarming mocht hebben.
Dit in verband met subsidies voor zonnepanelen
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Klopt, je mag geen electrische verwarming hebben. Electrische boiler is geen probleem.

Zeker deze thread lezen ivm kosten en opbrengsten:

http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=15859
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Misschien een domme vraag maar is het wel nuttig om dit in België te doen?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

reyntjensw schreef:Misschien een domme vraag maar is het wel nuttig om dit in België te doen?
op het forum van tweakers loopt er een heel topic over zonnepanelen. Er zitten daar ook veel mensen die er zelf hebben gekocht, dus je kan daar missihen eens kijken.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1252233
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Mss nog een domme vraag...
Maar waarom mag je geen electrische verwarming hebben met die panelen? Ze willen wel groene energie maar mensen mogen hun eigen energie niet gebruiken om hun huis op te warmen waar ze dan zelf nog eens stevig in moeten investeren ook? Waarschijnlijk zie ik hier iets over het hoofd maar ik zie het nut niet in van die regel.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

pm schreef:Mss nog een domme vraag...
Groenestroomcertificaten worden enkel uitgereikt voor de productie van elektriciteit. Zonneboilers, die worden gebruikt voor verwarming, kunnen niet van dit type overheidssteun genieten.
Dit kon men lezen ^^^ in de link in vorige reply, zie hier het korte antwoord in quote... 8)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Zou het kunnen dat ze binnen x aantal jaren je belastingen laten betalen op die panelen ?

Alles kan, maar ik denk het niet. Dat er een (hogere) grijze energietaks komt moet je niet aan twijfelen.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

reyntjensw schreef:Misschien een domme vraag maar is het wel nuttig om dit in België te doen?
De juiste getallen weet ik nu niet bepaald niet meer maar ongeveer:

In de ruimte kan je van de zon 1300Watt/m² opvangen en op de aarde in de beste gebieden 300watt/m² en in België dacht ik zo'n 150watt/m². Dus natuurlijk niet ideaal in België maar omdat die zonnepanelen steeds efficiënter worden , kan dit toch als een goed alternatief bezien worden.

Ideaal zou zijn het type zonnepanelen te gebruiken dat ze in de ruimte (sattelieten en dergelijke gebruiken) die hebben een rendement van 35%+ . Natuurlijk zijn zonnepanelen wel goed voor de eindgebruiker maar ik stel me toch vragen bij de produktie aangezien die mss al zo vervuilend is dat het uiteindelijk voor het milieu niks heeft uitgemaakt... Je ziet wel dat ze druk bezig zijn met fabriceren van zonnepanelen en nieuwe technologieën om de zon op te vangen. Binnen dit en 10 jaar gaat er volgens mij wel wat veranderen op deze markt! Ik denk wel met de subsidies dat het de moeite is , zeker met de stijgende energie prijzen.
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster

het is niet enkel het milieu waarvoor ze het doen zenne , het is eerst de geldbeugel en dan komt als bijzaak het milieu . Geen enkele werkende arbeider doet het enkel maar voor het milieu bij mijn gedacht .Veel te duur nog . En waar ik mijn vraag bij bedank is hoelang gaan die zonnepanelen mee ? En van af welk jaar verliezen ze rendement ?
Ik weet bij de panelen die gebruikt worden voor warm water productie dat deze maar een 5 jaar mee gaan en dan al rendement verliezen en op tien jaar zijn ze op .
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Hoelang is dit voor zonnepanelen die energie opwekken?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Sniffie schreef: Ik weet bij de panelen die gebruikt worden voor warm water productie dat deze maar een 5 jaar mee gaan en dan al rendement verliezen en op tien jaar zijn ze op .
Dat zijn dan ook warmtecollectoren ... iets heel anders dan fotovoltaische cellen. Ik ben zelf momenteel aan het rondkijken en heb reeds met een plaatser van dergelijke systemen gesproken.

Er worden panelen aangeboden met een rendementsgarantie van 80% op 20 jaar, de duurdere gaan zelfs tot 90%.
Block
Erelid
Erelid

Total en Sharp geven een vermogensgarantie van 80 % op 25 jaar.

Ik overweeg om een starterspak te laten leggen en later uitbreiden, ik moet nog wel eens kijken of ik twee a drie keer de kosten kan inbrengen bij de belastingen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
KingsMonkeys
Starter Plus
Starter Plus

Op Energiesparen kan je een calculator vinden voor zonnepanelensubsidies en op deze link is een producent van zonnepanelen te vinden. ('k haal deze aan omdat hij er ook prijzen heeft bijstaan.

Korte samenvatting:
Voor een opbrengst van 1785kWh/jaar, is een installatie van 2.1kWpiek en 17m² oppervlakte nodig aan een prijskaartje van €14.545
Voor een opbrengst van 3570kWh/jaar, is een installatie van 4.2kWpiek en 34m² oppervlakte nodig aan een prijskaartje van €27.832

Met energiecalculator, komt dit neer op (is afhankelijk van gemeentebelasting, uitgerekend voor Leuven en 6%BTW):
€10847 investeren, terugbetaald in 10jaar en 2 maanden en op 30jaar een verwachte winst van €11025
respectievelijk
€24134 investeren, terugbetaald in 11jaar en 3 maanden en op 30jaar een verwachte winst van €19610

Zoals ge hierboven ziet is het beter om niet teveel cellen te installeren, dan is het percentage subsidie dat je ervoor krijgt groter (en dus ook je winst). 'k weet niet of de energieopbrengsten zelf in bovenstaande berekening zitten (anders heb je bvb 1785-3570 minder elektriciteitsverbruik op je factuur)

Als je enkel voor een gunstige investering wil gaan, doe dan de oefening vb €10847 investeren voor 30 jaar aan een rente van 4-5% op lange termijn, met winsten terug investeren, levert: 10847*(1.05)^(30)=€46880.

Als het groene karakter je meer zegt, zelf de rekening maken :wink:
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Er is hier overlaatst een link gepost, waar je de subsidies per gemeente + de kosten en hoe lang het duurt voor dat er terugverdient wordt. Maar ik kan hem niet meer vinden?
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

t-town schreef:Er is hier overlaatst een link gepost, waar je de subsidies per gemeente + de kosten en hoe lang het duurt voor dat er terugverdient wordt. Maar ik kan hem niet meer vinden?
hierboven misschien :lol:
Block
Erelid
Erelid

Bedankt voor de links die calculators zijn wel makkelijk. Bedankt.
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Nee, het was een andere, zou wel heel dom van mij zijn. :P
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

Sniffie schreef:... Geen enkele werkende arbeider doet het enkel maar voor het milieu bij mijn gedacht .
Ja, maar die dingen zijn helemaal niet zo mileuvriendelijk als algemeen wordt voorgesteld.
Die zonnepanelen hebben zelfs een negatieve inpact op het milieu... Maar geen één groentje die dit (wil/kan/mag) inzien/toegeven.
Zoek maar eens op Cradle to Cradle.
bvb http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_cradle
Idem met de zgn. "groene Prius". Al snel kwam men tot de ontdekking dat die even smerig is als een Range Rover Freelander... Maar niemand van de bewindslui die de kat de bel durft aanbinden want dit plaatje past niet in het "politiek correcte" denkwereldje :evil: ... Jammer voor de echte Groenen.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Cradle to Cradle (of het gelijksoortige LCA) heeft volgens mij het probleem dat het helemaal niet makkelijk is om zo'n analyse erg goed op te stellen (veel schattingen en verwachtingen, weinig echte metingen wat ook erg moeilijk is).
De eerste Prius rijdt nog steeds rond, uitspraken doen over smerig zijn (Cradle to Cradle gezien) is misschien voorbarig.
Koelreuteria
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 6 keer

NuKeM schreef:... De eerste Prius rijdt nog steeds rond, uitspraken doen over smerig zijn (Cradle to Cradle gezien) is misschien voorbarig.
Klopt, die filosofie/werkmethode staat nog in zijn kinderschoenen, maar het begint vorm te krijgen.
Wat betreft de Prius is men er toch al voor een stuk uit hoor ;-) : het aanmaken en vervoeren van de batterijen naar de automontage is er oorzaak van dat de ganse groene winst over de volledige [economische] levensduur van deze auto reeds "in rook is opgegaan".
Dan is er nog geen rekening gehouden met de recyclage van die batterijen, wat een nog zwaardere hypotheek op de hybriden zal leggen.
Wat ik de politiek/media ernstig verwijt is dat zij maar één kant van zaak ophemelen en zo a-technische mensen, met mooie & eerlijke bedoelingen, een rad voor de ogen draaien.
BTW... Ken je het productieproces van zonnecellen (beide types)? Dan besef je dat hier voorlopig geen groen winst valt te halen. :-(
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Koelreuteria schreef:Wat betreft de Prius is men er toch al voor een stuk uit hoor ;-) : het aanmaken en vervoeren van de batterijen naar de automontage is er oorzaak van dat de ganse groene winst over de volledige [economische] levensduur van deze auto reeds "in rook is opgegaan".
Dan is er nog geen rekening gehouden met de recyclage van die batterijen, wat een nog zwaardere hypotheek op de hybriden zal leggen.
Ik zit in de branche (niet die van zonnepanelen) en persoonlijk wil ik zo'n dingen eerst in een deftige publicatie bewezen zien voor ik ze geloof ;) (er wordt immers zoveel gezegd).
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik dacht zelfs dat de studie die bewees dat de prius even vervuilend was als een SUV besteld was door een amerikaans autobedrijf.
Ooit ook in een docu gehoord dat het patent om een batterij voor de ideale elektrische auto te kunnen maken in handen is van Texaco.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Block
Erelid
Erelid

Cradle to cradle kan, mag je nog niet als eis stellen. Hoewel het idee knap en toch simpel is, staat deze lijnrecht op onze consumptie-maatschappij. Het duurt ook jaren en jaren ( en enorm veel geld) om een bedrijf 25% cradle to cradle te maken. Als het om logistiek gaat, blijft c2c dikwijls een moeilijk te integreren iets.

Batterijen hebben hun dienst en kracht al bewezen (denk maar aan vorkheftrucks bijv.).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”