Kabel <> ADSL: help mij kiezen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Ghostwalker1978
Starter
Starter

Binnenkort ga ik verhuizen, en ben mij de haren uit het hoofd aan het trekken welke breedbandaansluiting te kiezen.

Momenteel heb ik Skynet ADSL Plus: 3.3Mbit/192Kbit, 15GB verkeer. Deze gebruik ik ongeveer een tweetal jaar en zeer content van. Daarvoor jarenlang Telenet gehad (van in den beginne), eigenlijk ook altijd content van geweest maar uiteindelijk overgegaan op ADSL wegens veel minder beperkingen.

Ik ga hier proberen de voor- en nadelen van beide op een rijtje te zetten, jullie kunnen eventueel nog aanvullen:

rood = nadeel
blauw = voordeel

Kabel (Telenet):

- Gemak (Gewoon inpluggen in nic en het werkt, geen gedoe met drivers, inbellen,...)
- Snelheid (Hoewel tegenwoordig ook gecapt wordt)
- Je hoeft zelf geen hardware te kopen
- Verbruikslimiet (Vooral de beperking in uploadlimiet dan)
- Poorten < 1024 gesloten (Vind ik een zeer groot nadeel)
- Glijdende verbruikslimiet

ADSL (Algemeen):

- Verbruikslimiet (Je bepaalt zelf de verhouding up/down)
- Alle poorten open (Ten minste bij Skynet)
- Inbellen/automatische disconnect (Weet niet of dit voor alle providers geldt)
- Gevoelige modem (Modem is tweemaal stuk geweest door waarschijnlijk stroomschommelingen)
- Zelf de hardware kopen

Enkele specifieke vragen:
- Is het nog steeds zo dat je voor ADSL een telefoonabo nodig hebt?
- Is er een betaalbaar abo (max 100,00 EUR) met fixed IP dat door een particulier kan genomen worden?
- Welke ADSL provider zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie input!
The trouble with computers is that they do what you tell them, not what you want.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Mijn modem is nog nooit stuk geweest, dus ik denk dat je pech gehad hebt. (ik heb een alcatel speed touch home en die gaat nu al > 3 jaar mee en die staat 24/24 7/7 op.)

Inbellen is toch geen probleem? Dit kan je automatisch laten doen. Wel dat je om de 36 uur gedisconnect wordt natuurlijk.

Ik denk dat jij het best is gaat kijken naar www.adsl2fit.be

Die zijn voor jouw oplossing (fixed IP (enkel bij de duurdere abbo's), geen disconnects, alle poorten open, geen limiet, en bij de duurdere abbo's: geen telefoonlijn nodig -> wel effe nagaan of je ze nog kan nemen....) het goedkoopst denk ik.

Let wel: voor de moment zijn er nog altijd (snelheids)problemen met adsl2fit, maar die zouden normaal ten laatste eind deze week moeten opgelost zijn.

Ps: als je zelf wat had gelezen op het forum had je zo ook wel van het bestaan van adsl2fit afgeweten, want het staat er hier vol van.

greetz,

Nob
Gast

Ghostwalker,

En als je jezelf een Ethernet modem/router aanschaft (40-120€) dan heb je ook dat probleem niet meer met je drivers/inbellen. Dan is het ook gewoon NIC inpluggen en klaar.

Als je gaat kijken geeft a2f idd het comptetitiefste aanbod van het moment. Maar voor dat fixed IP, is dat voor bedrijfstoepassingen of voor de gemakkellijkheid van een webserver te kunnen draaien etc ... want je kan altijd een no-ip.com account nemen hé !

Mvg,

Siske
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Bij Skynet hebben ze onlangs een nieuw abo gelanceerd "Skynet Pro Compact". Je vindt hier een samenvatting. Je kan dit ook eens lezen.

Maar anders zou ik je zoals de rest aanraden om eens bij adsl2fit te gaan kijken.

Cheers
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Meeste is al beantwoord, verder zou ik zeggen even search gebruiken voor nog enkele details of anderen hun meningen te lezen en dan kan je deze topic ook even lezen: topic. Gaat over keuze tss Adsl/Kabel
I love it when a plan comes together!
Lukse
Premium Member
Premium Member

Toch nog ff meegeven dat Skynet poort 25 blokkeert :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lukse schreef:Toch nog ff meegeven dat Skynet poort 25 blokkeert :wink:
Toch niet wat betreft uitgaand verkeer... 90% van alle virussen die ik krijg komen van SkyNet abonnees waar het virus zijn eigen SMTP engine blijkbaar zonder problemen zich kan verspreiden.

Poorten open... maar in welke richting ?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Lukse
Premium Member
Premium Member

Tuurlijk inbound. Hoe gaat ge anders uw eigen mail versturen? :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lukse schreef:Tuurlijk inbound. Hoe gaat ge anders uw eigen mail versturen? :wink:
Nog nooit van een relay server gehoord :???:

Bij Telenet werkt men op deze manier, en persoonlijk heb ik er absoluut geen probleem mee (zie ook niet in wat het probleem zou kunnen zijn). Tevens kan men spammers controleren omdat men een link kan leggen tussen IP-adres en het sturen van de mail.

Bij SkyNet doet men dit niet met alle gevolgen vandien... de meest actieve virus en spam provider die er bestaat in Belgie.
Lukse
Premium Member
Premium Member

En op welke poort denkt ge da zo ne relay server werkt?
Inderdaad: 25 :wink:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Het maakt nog enigszins iets uit als r2504 had gezegd "verplicht gebruiken van de relay-server van telenet". Ik gebruik zelf ook niet de skynet-mailserver, maar draai uitgaand zelf ook een mail exchanger.
En naast smtp zijn ook de netbiospoorten inbound gesloten bij skynet.
Bij telenet zijn alle poorten onder de 1024 enkel op de local loop te bereiken... Het is maar wat je nodig hebt...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lukse schreef:En op welke poort denkt ge da zo ne relay server werkt?
Inderdaad: 25 :wink:
Die relay server bij Telenet staat wel 'voor' de firewall naar Internet he slimmeke :!: Eerst nadenken, dan commentaar geven.

De blokkering van poorten zit niet op elke aansluiting afzonderlijk, maar op de interconnectie naar Internet van de provider.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 21 nov 2003, 09:41, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:Het maakt nog enigszins iets uit als r2504 had gezegd "verplicht gebruiken van de relay-server van telenet". Ik gebruik zelf ook niet de skynet-mailserver, maar draai uitgaand zelf ook een mail exchanger.
Euh... wat heb ik misdaan... of begrijp ik iets niet ?

Bij Telenet houdt ook niemand je tegen een eigen mail exchanger te draaien (al zie ik daar weinig nut in)... al moet die dan wel verder forwarden naar hun relay-server.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

r2504 schreef:Euh... wat heb ik misdaan... of begrijp ik iets niet ?

Bij Telenet houdt ook niemand je tegen een eigen mail exchanger te draaien (al zie ik daar weinig nut in)... al moet die dan wel verder forwarden naar hun relay-server.
r2504 schreef:Bij Telenet werkt men op deze manier, en persoonlijk heb ik er absoluut geen probleem mee (zie ook niet in wat het probleem zou kunnen zijn). Tevens kan men spammers controleren omdat men een link kan leggen tussen IP-adres en het sturen van de mail.

Bij SkyNet doet men dit niet met alle gevolgen vandien... de meest actieve virus en spam provider die er bestaat in Belgie.
En wat is het verschil dan met Skynet?
Ik relay ook verder naar een andere mailserver (heb geen zin om MX-records te updaten), maar niet die van Skynet (en gelukkig maar, je eigen mailserver gebruiken gaat sneller en veiliger). Maar moet je bij telenet verplicht relayen naar uit.telenet.be? <- dat was mijn vraag.
Ik vind dat een nadeel hoor, niet de mailserver van je bedrijf of wat dan ook te kunnen gebruiken ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

meon schreef:En wat is het verschil dan met Skynet?
Het verschil met SkyNet is dat je bij SkyNet niet moet relayen (en daar maken virussen gretig gebruik van). Eerst en vooral gaan die virussen met eigen SMTP engine bij Telenet gewoon de mist in, en ten tweede zou men bij Telenet zelfs outbound mail kunnen filteren op virussen.
meon schreef:Ik relay ook verder naar een andere mailserver (heb geen zin om MX-records te updaten), maar niet die van Skynet (en gelukkig maar, je eigen mailserver gebruiken gaat sneller en veiliger).
Je eigen mailserver gaat sneller (eigenlijk trager, maar je leverd sneller lokaal af... en dan doet je eigen mail server er even lang over). Wat je wil zeggen met veiliger ontgaat me echter. Ik zie trouwens niet in waarom je MX-records moet gaan aanpassen.
meon schreef:Maar moet je bij telenet verplicht relayen naar uit.telenet.be? <- dat was mijn vraag.
Bij Telenet ben je inderdaad verplicht te relayen... poort 25 outbound en inbound staat dicht.
meon schreef:Ik vind dat een nadeel hoor, niet de mailserver van je bedrijf of wat dan ook te kunnen gebruiken ...
Nadeel ? Ligt een bestemmeling wakker of hij een mail via server X of server Y ontvangt ? Zelfs als ik voor m'n werk mail vanaf thuis, tja dan staat er als eerste SMTP server uit.telenet.be in de headers ... so what ?

Het enige nadeel is dat ik ergens anders een volledige server heb draaien, en dat ik vanaf men Telenet account niet kan controleren of de SMTP server nog actief is. Enfin... ik kan een VPN opzetten naar die server, en dan heb ik geen beperkingen meer 8)
Ghostwalker1978
Starter
Starter

Effe terug on-topic nu ;)

Wat denken jullie van dit: http://www.xs4all.be/index.php?page=011112n: ADSL Business 4?

Lijkt zeer billijk 84 EURO en voor 11 EURO kan je raw copper vragen ipv een shared lijn. Wil dit dan zeggen dat je geen telefoonlijn nodig hebt met een abonnement?
The trouble with computers is that they do what you tell them, not what you want.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

raw copper -> geen abo geld meer in elk geval aan Belgacom voor de lijn ;-). Meestal moet je dan gewoon bij de andere provider wat extra betalen.. waardoor dat je toch blijft betalen voor de lijn ;-) Maw: maakt niet zo véél uit.. prijzen schelen zelf niet zo véél dacht ik.

meer info over raw copper: http://www.belgacom.be/carrier/cbu/jsp/ ... raw_copper
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Met die raw copper, die 11 euro is dus per maand he!

Een Belgacom abbo is +- 18 euro voor 2 maand!

Dus een BGC abbo is nog altijd goedkoper en je kan er nog is mee bellen (en opgebeld worden natuurlijk).

(Paul van adsl2fit maakte mij hier onlangs nog attent op, bij mij was het uit mijn hoofd geschoten)

greetz,

Nob
Ghostwalker1978
Starter
Starter

Nob schreef:Met die raw copper, die 11 euro is dus per maand he!

Een Belgacom abbo is +- 18 euro voor 2 maand!

Dus een BGC abbo is nog altijd goedkoper en je kan er nog is mee bellen (en opgebeld worden natuurlijk).

(Paul van adsl2fit maakte mij hier onlangs nog attent op, bij mij was het uit mijn hoofd geschoten)

greetz,

Nob
Mja, ma er gaat zeker nooit een telefoon aankomen. Dus is een abo op zich zinloos. Komt daarbij als ik die raw copper neem, dan blijft alles binnen dezelfde firma, dus geen gezever met Belgacom EN Xs4all.

Nu nog afwachten of ik dit abo als particulier kan aangaan, mailtje is al verstuurd.
Ghostwalker1978
Starter
Starter

Zijn er hier mensen die een XS4ALL ADSL aansluiting hebben en mij wat meer over de stabiliteit/snelheid/service kunnen vertellen?

Linkje

Waarom zou je nog een klassiek 3Mbit/128kbit abo nemen als je voor dezelfde prijs een 4Mbit/256kbit abo kan nemen? Daar kan ik niet goed in volgen. Voor de rest ziet dat er heel deftig uit.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Een waarom je nog zou kiezen voor 3.3abo's.Met andere woorden waarom kiezen voor BGC netwerk?

Want daar kies je tussen bij dat verchil in verbindingsnelheden: het netwerk: Belgacom of Scarlet.

Je kiest tussen een reeds lang bestaand en onderhouden Belgacom netwerk dat onderhouden is.. en een eerder nieuw aan de grote massa opengesteld Scarlet netwerk....waar nog weinig info over is...

Maw: kiezen voor nieuwste van nieuwste.. of voor gevestigde waarde...
Het is een punt dat je moet overwegen.

Iets wat je in rekening moet brengen zijn vind ik nu toch wel de download en upload problemen die er al geweest zijn op dat netwerk.. lees hiervoor de topics eens na...

Over Xs4all weet ik zelf weinig kan enkel melden even te kijken naar het netwerk dat ook xs4all gebruikt. de problemen die er al geweest zijn.. vind dat niet onbelangrijk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”