Draadloos via USB - geen gegevensoverdracht

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Mijn buurman - een computerleek - heeft sinds enige tijd Belgacom TV met een Aethra VDSL modem/router. Daarvoor hebben ze op zijn PC boven een draadloze USB-ontvanger geïnstalleerd (ASUS), maar helaas: om de haverklap gebeurt het dat hij na een minuut of twee geen gegevens meer kan ontvangen of verzenden; toch is er geen verbindingsverlies met de router. Soms gaat de gegevensoverdracht wel, maar dan weer traag, en er zijn momenten dat het allemaal zonder problemen werkt ... Er is dus geen touw aan vast te knopen.
Ik had uit curiositeit de ASUS-ontvanger eens door een Linksys-exemplaar vervangen, maar de resultaten bleven hetzelfde. Merkwaardig genoeg is de sterkte van het signaal gemiddeld heel zwak: nauwelijks 10%, terwijl de router eigenlijk vlak onder de computer op de verdieping eronder staat.
Nu heb ik eens met mijn laptop verbinding gemaakt met zijn router op ongeveer dezelfde plaats, en het probleem doet zich niet voor ... Ik heb constante overdracht en een signaalsterkte van ruim 80%.
Dat doet mij dus vermoeden dat het probleem bij zijn PC ligt (een Dell). Zou het kunnen dat het iets met de USB-poorten te maken heeft? Zo ja, hoe kan ik dit oplossen???
Alvast bedankt voor de hulp!
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Eventueel 'n probleem met de voeding van de USB poorten.

Configuratie scherm.
>Systeem > Hardware > Apparaat beheer

USB Controllers eens nazien of 'n USB poort niet uitgeschakeld word bij te hoog stroomverbruik.

Als men het hokje controllers [+] aanklikt openen zich meerdere ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 03 feb 2008, 08:52, in totaal 1 gewijzigd.
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

OK, bedankt voor de snelle reactie ... Ik ga het subiet eens gaan nakijken ...
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Screenshot gemaakt... (daarom vorige reply 1 x bewerkt)

Met andere woorden, die adapter verbruikt zoveel stroom dat de USB voeding door de knie zakt... :-)

Wat soms soulaas kan brengen is een The D-Link DUB-H4 2.0 of ander merk.

Die hebben hun eigen voeding welke niet instort bij belasting...
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Het uitschakelen van de energiebesparing op de USB-poorten bracht helaas geen soelaas. Ik heb de USB-adapter nu eens in een andere poort gestoken (die rechtstreeks op het moederbord zit, en dus niet via een apart kaartje gelinkt is aan het mobo) en de verbinding is iets stabieler en beter.
Maar in het begin kreeg ik ook geen verbinding, ook al waren paswoord voor de beveiliging e.d. correct: ik heb de modem/router moeten uitschakelen eer ik weer connectie kreeg ... Ik zit dus met de handen in het haar: ligt het aan de modem/router of aan de PC?
(Is het overigens slechts mijn indruk, of is die Aethra VDSL-modem/router niet echt stabiel? Ik vind dat die sowieso nogal een zwak draadloos signaal afgeeft ...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bisebaer schreef:Merkwaardig genoeg is de sterkte van het signaal gemiddeld heel zwak: nauwelijks 10%, terwijl de router eigenlijk vlak onder de computer op de verdieping eronder staat.
Nu heb ik eens met mijn laptop verbinding gemaakt met zijn router op ongeveer dezelfde plaats, en het probleem doet zich niet voor ... Ik heb constante overdracht en een signaalsterkte van ruim 80%.
De antenne die in een USB stick zit, in vergelijking met je laptop is natuurlijk van een andere orde. Eventueel kan hij een PCI kaart met externe antenne in z'n PC steken... maar met wireless weet je natuurlijk nooit op voorhand wat het resultaat zal zijn (al geeft jou laptop wel een goede indicatie).

Gouden raad blijft echter... voor vaste toestellen gebruik je UTP kabel !
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Ja, ik zou maar al te graag een kabel trekken, maar mijn gebuur ziet dat niet zitten ... En een PCI-kaart lukt niet, want 't is zo'n soort workstation waarin uitbreiding quasi onmogelijk zijn; mijn USR PCI-kaart krijg ik er alleszins voor geen meter in ...
Zou een repeater uitkomst kunnen bieden?
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Hetgeen wat ook kan helpen bij die aethra modems, is mode op 802.11b zetten. Ik heb de indruk dat het dan een stuk beter werkt.
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Zal ik eens proberen!

In elk geval reeds bedankt voor de suggesties!
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het is ook mogelijk om een Access Point in Bridge mode op de PC z'n netwerk kaart aan te sluiten. Dit wordt wel eens gedaan door Linux gebruikers die hun wireless niet aan de praat krijgen. Voordeel in uw geval is dat Access Points een betere antenne hebben dan zo'n USB stick. ge kunt de standaard antenne ook vervangen door een 'directional' antenne.
(ik veronderstel dat uw wireless router in Bridge mode kan werken, 't is in ieder geval het onderzoeken waard)
cavecat
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Een echte network bridge kan ook ... Linksys WET54g is er ook zo eentje.

Heb je in die aethra al eens van kanaal gewisseld trouwens ?
Kan zijn dat er wat storing zit op het channel dat gebruikt wordt.

Die PCI kaart die niet past , is dat omdat het een lowprofile slot is ? (halve hoogte)
Je kan normaal wel kaartjes vinden die daarin passen hoor.
Floris Bakker for president!
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Het is inderdaad een low-profile slot in de PC ...

Ik heb alle kanalen uitgeprobeerd, maar enkel op kanaal 11 bleef de verbinding stabiel; bij sommige andere kanalen was het signaal sterker maar viel het vrijwel onmiddellijk weg, bij andere kreeg ik gewoonweg geen verbinding ...

Voorlopig heb ik sinds gisteren mijn buurman niet meer teruggezien, maar ik vrees dat hij hier straks terug zal staan :-(
Probleem is ook dat heel die Belgacom TV-handel hem al redelijk veel geld heeft gekost ...
trobbelke
Premium Member
Premium Member

netstumbler toont u of er andere buren zijn die een Wifi hebben, en op welk kanaal. Ge kunt dan zelf het minst gebruikte kanaal kiezen, of beter, het kanaal waar de signaalsterkte van naburige AP's het zwakst is. Maar denk aan de overlapping van de kanalen! Ge kunt op Wikipedia info vinden daarover.
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Ik kan bij mijn gebuur mijn eigen router zien met netstumbler, en ik zit op kanaal 11. Maar zoals gezegd: als ik op zijn router een ander kanaal instel, dan valt de verbinding zeker weg.
Daarnet stond mijn buurman hier weer ... Ik had hem aangeraden om eens te kijken of het hielp, na het wegvallen van de verbinding, om de router even zonder stroom te zetten, en inderdaad: daarna was er weer gegevensoverdracht mogelijk ...
Doet mij een beetje denken aan mijn problemen met mijn USR5461: zolang ik met één PC verbinding maak (hetzij draadloos, hetzij via kabel) is er geen probleem maar zodra ik bv. mijn Wii 24/24 laat verbinding maken, moet ik om de dag mijn router uittrekken ...; op de router van mijn buurman is permanent zo'n Ruckus-adapter voor draadloze TV aangesloten; kan het daarmee iets te maken hebben?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bisebaer schreef:Ik heb alle kanalen uitgeprobeerd
Weet dat er eigenlijk maar 3 kanalen zijn die niet overlappen... 1, 6 en 11.

Een WIFI signaal is namelijk breder dan één kanaal... wat je opgeeft is dus eigenlijk de 'center' van je kanaal.
cavecat
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Die Ruckus zendt probably ook al fameus uit ... in welke frequentie zit dat ding?
Floris Bakker for president!
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

cavecat schreef:Die Ruckus zendt probably ook al fameus uit ... in welke frequentie zit dat ding?
Hmm, geen idee ... Ik geraak niet op de configuratiepagina van die Ruckusdingen ... En ik heb inmiddels de b i.p.v. g-stand uitgeprobeerd maar dat verslechterde de zaken alleen maar ...

Ik denk dat ik vannacht stiekem een kabeltje ga trekken :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cavecat schreef:Die Ruckus zendt probably ook al fameus uit ... in welke frequentie zit dat ding?
Is dat ook niet gewoon wireless ? (trouwens veel keuze aan frequenties die vrij zijn van licentie heb je niet, eigenlijk geen zelfs) Vermoedelijk gebruikt het ding ook nog verschillende kanalen zodat het niet echt WLAN friendly is.
bisebaer
Starter Plus
Starter Plus

Die Ruckus is volgens mij inderdaad ook gewoon wireless ... De verbinding met de TV is super ... Overigens heb ik het eens getest: als ik die Ruckus-dingen uitschakel, is er geen verbindingsverlies met de USB-ontvanger op de PC ...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”