Down Noise margin schommeling

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Zoals sommigen al weten heb ik al enkele maanden last van disconnects op mijn adsl lijn, en is het begonnen de dag dat ik mijn modem/router moest resetten (naar de fabrieksinstellingen).
Nu heb ik eindelijk de pagina in men router gevonden die noise margins en att en zo bijhoud (is verborgen in mijn Belkin).

En ben dat nu al en hele tijd in de gaten aan het houden. Wat me opvalt is dat de download noise margin zeer stabiel blijft bij 8, 9 en vooral 10db, maar dat hij soms naar 2db valt.
Nu, erg normaal is dat toch niet of wel? Zou dat aan een slechte splitter of modem kunnen liggen? een schommeling van 12->2db onder een minuut lijkt me veel. Vooral omdat er op het moment niets verandert, geen telefoongesprekken of zo.

Blijf het rouwens raar vinden dat die disconnects gestart zijn op het moment dat ik de router moest resetten naar fabrieksinstellingen.
Laatst gewijzigd door Draco888 31 jan 2008, 03:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Het zou te maken kunnen hebben met de dslam poort, de mijne is al 3 keer vervangen in de afgelopen 2 jaar :P
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Hmm zou dan best met Dommel contact opnemen dan? 5en zij dan met BGC lol).

Maar wat ik zo raar blijf vinden is dat die disconnects tegelijk met de reset van de modem begonnen waren, moet een enorm toeval zijn.

EDIT: net trouwens een margin van 0 !! gehad, maar geen disconnect. Daarvoor enkele keren een 1 gezien en ook geen disconnect. Nu al een hele tijd weer 7 stabiel. Echt raar.
Bijlagen
Noise margin 0.JPG
(93.52 KiB) 90 keer gedownload
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Draco888 schreef:net trouwens een margin van 0 !! gehad

Geen paniek: ik heb wel eens SNR waardes die negatief zijn... :P
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Hmmm odd, . . na dit hier te posten en een mail naar Belkin en Dommel ist opeens weer stabieler geworden, Margin is nu bijna steeds 6-7, met heel af en toe even een 4 of zo. Gisteren trouwens 15u aan een stuk verbonden gebleven en nu ook al goed op weg naar 24u zonder disconnect (in 3uurkes).

Ga het blijven in de gaten houden.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Draco,

Heb je eenig idee hoe ver je van de centrale zit in kabel lengte? Dit valt ook af te leiden van de cijfers die je gaf. Maar ik wil het toch even dubbel checken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Volgens laatste test (jaar geleden) 3800meter.
(Trouwens wel beetje raar, heb Hollebollegijs onlangs is gevraagd hoe dat met de lijn van familie van me zit die hier 100m verder wonen, zelfde straat en kant en zouden op 1,2km of zo zitten volgens een eerste indicatie.

BTW sinds een dag of zo is mijn down attenuation stabiel op 48db ook.

En, ja ik zou men modem dichter kunnen zetten, hij staat momenteel op mijn kamer, via een goede telefoonkabel van beneden naar zolder, en dan naar mijn kamer. (Router staat hoog voor betere Wifi ontvangst ook in tuin).
Maar Ik heb van april of zo tot oktober(geloof ik) wanneer ik de router moest resetten steeds perfecte ontvangst gehad, enkel 36u disconnects.
Heb trouwens is de telefoon en splitter beneden uitgetrokken voor een paar uur en dat hielp niet veel aan de schommelingen. Vanavond belde er iemand en men margin bleef op 6-7db. Denk dus niet dat het aan de binnenbekabeling ligt.

Dit was trouwens de test van een jaar terug:
SynchroState synchro

PortState unlock
DownstreamBitRate 4640 Kbps
UpstreamBitRate 512 Kbps
DownstreamNoiseMargin 9 dB
UpstreamNoiseMargin 24 dB
DownstreamAttenuation 48 dB
UpstreamAttenuation 26 dB

4TEL measurement result for subscriber number

DiagnosticMessage TESTED_OK
CableLength 3800 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 6 MOHMS
BA_Insulation 5 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
AE_Capacitance 305 nF
BE_Capacitance 310 nF
AB_Capacitance 229 nF
BA_Capacitance 229 nF
CableCapacitance 171 nF
MutualCapacitance 396 nF
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Draco888 schreef:Volgens laatste test (jaar geleden) 3800meter.

BTW sinds een dag of zo is mijn down attenuation stabiel op 48db ook.

ben je zeker dat je maar op 3800m v/d centrale zit? uw Downstream Attenuation is hoger dan die van mij en ik zit op 5,260m v/d centrale.

hier net nog iets gevonden:
http://users.on.net/richard.moulynox/wh ... atorv1.xls
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb dit probleem ook gehad gedurende 6 jaar.
Het lag dus afterall aan het draadje vanuit de verdeelkast in de straat naar de wijkcentrale. Nu heb ik een SN margin die 100% stabiel blijft.

Eerst was hij constant 19, maar nu blijkbaar maar 14 meer :| zijn die draadjes weeral aan het verzwakken?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

bke schreef:Eerst was hij constant 19, maar nu blijkbaar maar 14 meer :| zijn die draadjes weeral aan het verzwakken?
Zolang het functioneert, best afblijven.
Kan wel iets te maken hebben met de luchtvochtigheid in de verdeelkast (rangering van de draden)

Bij conditie drogere lucht zal dat waarschijnlijk minder het geval zijn. (dit i.v.m. weersomstandigheden)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

xenne schreef:
Draco888 schreef:Volgens laatste test (jaar geleden) 3800meter.

BTW sinds een dag of zo is mijn down attenuation stabiel op 48db ook.

ben je zeker dat je maar op 3800m v/d centrale zit? uw Downstream Attenuation is hoger dan die van mij en ik zit op 5,260m v/d centrale.

hier net nog iets gevonden:
http://users.on.net/richard.moulynox/wh ... atorv1.xls

Volgens uw toolke zit ik op 3400m van de centrale. (Als ik de up att ingeef ist 3900 wat dichter bij de 3800m ligt)
Misschien hebt ge gewoon chance met goede kabel en/of zo een versterker/mini-DSLAM (sorry naam weer vergeten) .
BTW zit wel nog paar meter binnen bekabeling tussen, maar die is aangelegd door ne BGC technieker (familie :) ). En heeft nooit eerder voor problemen gezorgd in de errrrr . . 8-10jaar dat ik ADSL heb.

Verbinding blijft trouwens redelijk stabiel opt moment meestal 6-7db met soms is 4-5db. En geen disconnects. Mijn vorige sessie was iets meer dan 24u.
En die werd onderbroken door de router, bekend probleem bij verschillende Belkin's: log geraakt vol en hij reset. Mijn log was helemaal leeg bij de reset, dus die disconnect was de router.

(Weet hoe ik dat misschien kan verhelpen, maar dat betekend ook dat ge de Firewall zwakker moet maken dus...liever niet)
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Heb hier bij cityconnect ook niks anders dan disconnects,(zie al mijn posts in de cityconnect fora),heb ondertussen al een belgacom technieker laten komen om mijn telefoonlijn te laten testen , deze was volgens hem perfect in orde, binnenbekabeling nagezien,draden van de binnenbekabeling terug gestript en contactpunten proper gemaakt, nieuwe splitter gestoken, met 2 modems getest ,continue SNR margins schommelingen van 3 naar 9 dan naar 11 dan weer naar beneden,....
De mensen van dommel zijn ondertussen mijn probleem ook aan het opvolgen en mij ook al op een lager profiel geplaatst maar het wordt wel wat stabieler maar toch nog af en toe disconnects,ik weet het ook niet meer wat ik kan doen,misschien eens de binnenbekabeling volledig vernieuwen en een nieuw contactdoosje laten zetten alhoewel al een aantal mensen mij gezegd hebben dat dat niks gaat uithalen.
To be continued . :cry:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fieldoxide schreef:misschien eens de binnenbekabeling volledig vernieuwen


Regel één... schakel alle mogelijke problemen uit !

Gewoon je modem plaatsen waar je BGC lijn binnen komt. Op die manier schakel je mogelijke problemen met je binnenbekabling gewoon uit.
smetjen26
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 aug 2008, 20:40

Meestal s avonds heb ik volgende waarden:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 21 dB 1 dB
Attenuation 29 dB 32 dB

Nu was mijn noise margin 1, dit schommelt tss 1 en 6. Onder de zes is zééér slecht. Kheb soms een uitval van 30 seconden of ff blokjes op belgacom tv.

Overdag en soms ook s avonds: Noise Margin 22 dB 16 dB . Dus soms zijn de waarden ook goed.

Binnenbekabeling zelfde en geen andere apparaten uit of ingestoken, en toch zo een verschillen...

Iemand raad? of uitleg?


Ten tweede snelheid:
Download zonder B TV 2200 kbps tot 3500.
Met Belgacom TV op: 458 kbps

Modem zegt: Up Stream 512 (Kbps.)
Down Stream 4640 (Kbps.)
Heb adsl light v skynet belgacom, BTV, een ADSL2+ lijn met 1 stream.


Kheb da toolke ook is getest:
Enter your Downstream attenuation (dB) 32,00

Attainable Rate (ADSL1) - kb/s 7783

Attainable Rate (ADSL2+) - kb/s 13828

Distance to the exchange (metres) 2317
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”