aanschaf adsl & hardware vraagske

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gast

hey ik wil ADSL2fit bestellen ,net gemaild en ze hebben mij bevestigd dat ik voor de hardware zelf moet zorgen

nu wat verstaan ze onder "hardware" ...ik heb alleen een belgacom analoge lijn (pstn?) dus :

- adsl moden
nu weet ik niet welke modem ..ik wil graag 2 pc's op het internet dus veronderstel ik dat er router bij moet
in beide pc's zit al een netwerkkaart dus liefst ethernet
dus zoek ik eigenlijk een ethernet adsl modem met router erin ..hebben jullie mssn links naar goede modellen?

- adsl splitter (kan iem zeggen wat dit precies is ?) ...dit moet gewoon op de telefoonstekker ? & deze zijn gewoon los verkrijgbaar bij belgacom?

ben ik dan technisch gezien klaar voor "internet" ?
vscomp001

Ikzelf gebruik de mentor ADSL modem, ook met ingebouwde router.
Een splitter is er om het telefoonverkeer van je internetverkeer te "splitten"Over die modem, het is een zeer goede, makkelijk instelbare modem aan een deftige prijs (€ 106 ofzo)


Mvg,

Stijn

[mod="The Oddity"]
Geen persoonlijke reclame[/mod]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wat je zoal nodig hebt is idd een modem en splitters.

Die spliters zijn te koop bij BGC. Ze kosten iets van een 20€ het stuk daar dacht ik (ik kan mis zijn ook hoor). Zo een splitter moet op elk stopcontact van de telefoon. Een splitter zorgt voor de verdeling van het signaal. De onderste frequenties van je telefoonsignaal wordt gebruikt om te bellen, de bovenste om te surfen/internetten. Dat is het zowat.

Nu nog een router. Ik heb al veel positiefs gehoord over de modellen van SMC. Je moet kijken bij adsl-router. Dat is router en modem in 1.

Cheers
Afbeelding
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Ik heb zo'n SMC router en ben er zeer tevreden over. Deze zijn echt heel stabiel. Eens ze goed ingesteld zijn heb je geen problemen meer en het deze routers bieden tevens vele extra functies wat handig kan zijn.

Nu wat Sub Zero zegt klopt niet helemaal aangezien je niet op elk telefooncontact. Enkel maar op die contacten waar een toestel (fax, antwoordapparaat, telefoon, ...) op aangesloten is. Op de andere hoeft dit niet. Anders zou het wel eens een dure zaak kunnen worden. :-D

Er moet natuurlijk ook een splitter op het contact waar je computer op het internet aangesloten is.
vscompany001

In carrefour betaal je slechts € 5 per splitter en ze werken even goed ;)
J@kk£
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2003, 22:35

Bij belgacom verkopen ze 2 ethernet modellen. Allebij van het merk Thomson, heel goeie modemkes. Je kan kiezen ofwel koop je er ene met 1 ethernetpoort (Thomson speedtouch 510(i) v4) en sluit je daar een hub op aan, deze modem kost €80 bij belgacom. In sommige computer stores kan je ze voor €63 aankopen.
http://www.speedtouchdsl.com/prod510.htm
En dan heb je nog een tweede model dat is een modem met 4 ethernet aansluitingen (Thomson speedtouch 530), deze kost een €130 dacht ik bij belgacom. Op een andere plaats heb ik geen idee.
http://www.speedtouchdsl.com/prod530.htm

En dan uiteraard een splitter of meerdere, hangt ervanaf hoeveel telefoon stopcontacten jullie in huis hebben. Als dat er meerdere zijn, moet je het aantal aankopen als er contacten zijn. Er is ook een andere manier om met 1 splitter alle contacten te filtreren, maar dan moet je wel een beetje logisch inzicht hebben en kwa elentric/electronica een heeeeel klein beetje op de hoogte zijn ;)

MVG

Jakke
Laatst gewijzigd door J@kk£ 17 nov 2003, 18:28, in totaal 2 gewijzigd.
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Ik denk dat je enkel maar 1 splitter kan gebruiken door in het begin van jouw telefoondraad, dus waar hij binnenkomt in het huis, een splitter te bevestigen en dan van daaruit alles doorsturen.
J@kk£
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2003, 22:35

Ja zoiets inderdaad ja, maar let er wel op dat het internet signaal (dus de adsl modem) moet rechtstreeks op de telefoonlijn staan en niet achter de splitter! ;)

MVG

Jakke
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Wat bedoel je? Ik snap niet goed wat je bedoelt. Volgens mij ben je wel fout hoor. Je hebt een telefooncontact waar je die splitter inplugt. In die splitter kan je dan een gewone telefoonstekker steken voor bevoorbeeld telefonie. En onder aan die splitter is een contact voor jouw kabel op aan te sluiten voor naar jouw modem. Dus het is niet rechtstreeks op het telefoonsignaal, want dat wordt eerst gesplitst door die splitter.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Heatryn schreef:Nu wat Sub Zero zegt klopt niet helemaal aangezien je niet op elk telefooncontact. Enkel maar op die contacten waar een toestel (fax, antwoordapparaat, telefoon, ...) op aangesloten is. Op de andere hoeft dit niet. Anders zou het wel eens een dure zaak kunnen worden


Wel, in sommige oudere wandcontactdozen zit er een RC-keten. Als je er een stekker in steekt, dan wordt deze verbinding verbroken met de rest van de lijn. Als je deze zo laat kan dit soms voor synchloss zorgen. Dus we hebben beiden half gelijk. Steek er een gewone stekker in of splitter ;) of gooi die RC-keten er uit :) En het probleem is opgelost.

Cheers
Afbeelding
J@kk£
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2003, 22:35

Heatryn, als je die splitter eens open vijst he dan zal je wel zien wat ik bedoel ;)
Het komt erop neer dat het contact voor adsl in de splitter rechtstreeks op de pinnekes van die splitter aangesloten zijn, dus dit komt erop neer dat het rechstreeks op de telefoonlijn hangt. De telefoonplug die van je telefoontoestel komt word bovenop de splitter gestoken en dan zie je dat die achter dat RC filter zit.

MVG

Jakke
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

[off topic]

't klinkt misschien raar, maar hier thuis gebruik ik geen splitter zelfs. Ik moest eens een ADSL install gaan doen bij iemand thuis en die had er geen dus heb ik de mijne meegenomen. Bij thuiskomst bleek alles echter perfect te werken .. ook telefoon + adsl werkt, zonder ruis, zonder onderbreking ... zeer raar.

Telefoontoestel is een draadloze Siemens GigaSet 3000 (classic). Beneden komt de lijn binnen, daar steken er 2 "gewone" stekkers bovenop mekaar op. De onderste gaat naar m'n router, de bovenste naar m'n wanddoos boven waar m'n basisstation is aangesloten.

Als iemand hier een verklaring voor kan geven , graag ...

Grtz Siske
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Siske, ook geen disconnect on ring syndroom?

Maybe heb je al een full rate splitter staan in het begin van de lijn? Of is de lijn ergens anders reeds gesplit? normaal gezien gaat je sowieso een disconnect on ring te gemoet zonder splitters :)

Wat betreft die splitter die in het begin staat: het beste is gewoon een splitter in het begin van de lijn te zetten. Direct op het adsl contact van de splitter aftaken naar de modem en alle andere telcontacten aftakken van de tel. kant van de splitter aftakken.. niet van iets anders.

Trouwens mensen, alle bovenstaande zaken zijn reeds in het forum terug te vinden.. enig zoeken moet dit zeker opleveren!
I love it when a plan comes together!
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Dit laatste is wel een goede oplossing voor het in het begin af te takken en te verdelen, maar hier gaat dat nogal moeilijk aangezien onze lijn binnenkomt in de garage en m'n modem staat in m'n kamer en heb geen goesting om onze muur onnodig te gaan beschadigen daarvoor. :-D

Gaat het m'n moeder niet aandoen, denk dat die een hartaanval krijg als ik hier begin te boren. :P
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”