Dommel in de trends

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster

mrsimtec schreef:kijk ik nu scheel of kan ik dat artikel niet meer downloaden ?

greetz, mrsimtec

--- edit ---
ah ik moet ingelogd zijn :)
--- edit ---
leuk artikel, maar rust er dan geen copyright op?
skindred
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer

laurens7 schreef:
mrsimtec schreef:kijk ik nu scheel of kan ik dat artikel niet meer downloaden ?

greetz, mrsimtec

--- edit ---
ah ik moet ingelogd zijn :)
--- edit ---
leuk artikel, maar rust er dan geen copyright op?

Whooaaaaa Gertje, goed gezien zeg!
:roll:
Dat zal wel onze minste zorg zijn, en dwaalt beetje van het topic af...

Nu, tis een mooie zaak dat Dommel positief (hoe kon het ook anders) in een gerespecteerd blad verschenen is.
En hun milde doch krachtige uithaal naar BGC en TN zal hier en daar zelfs bij de digibeten blijven plakken zijn!

En uhh, hippies? Dit lijken mij 2 gezellige en oprechte mensen, die met beide voeten op de grond een mooi gat in de markt hebben gevonden! (niet dat het verborgen zat, maar niemand wou er ECHT naar op zoek gaan :/)

De gedachtengang zit juist, nu nog hopen dat de markt mee wil,
en dat ze hun nu maar haasten dat ik ook op hun netwerk kan, alhoewel ik dat niet meer voor dit jaar mag verwachten (en wrs in het volgende ook niet)
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

fryelectro schreef:In't artikel staat Sandra Schevernels, maar ben er vrij zeker van dat de redacteur de naam verkeerd heeft opgeschreven :p
inderdaad. de journalisten van tegenwoordig :roll:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 7 keer

deej schreef:Lite noemen in het artikel is veel slimmer hé. Iedereen die dit leest en een gewoon of een "light" abo heeft bij Telenet / Belgacom wrijft zich plots de ogen uit en begint vragen te stellen.

De passage over BelgacomTV vind ik ook interessant. Moest BelgacomTV te combineren zijn met CityConnect Plus zouden ze bij mij plots wel in de picture komen.

Na 2 jaar zal het inderdaad wel een zeer rendabele business voor hen worden. Hopelijk kunnen ze zo verder doen.

Is inderdaad ambetant. Ik zal ook een tweede telefoonlijn moeten laten trekken om zowel Belgacom TV als Cityconnect plus te hebben (135 euro installatie kosten, grrr)
daxer
Member
Member

Ook het stuk over de overboekingsgraad is wel interessant. Ik hoop echt dat Dommel dit aanhoudt want dat is inderdaad wel een probleem bij de andere providers. Dommel laat zien dat het ook anders kan. :thumbs:
esben
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 1 keer

WAUW, ik ben nu voor mijn examen jaarrekeninganalyse en audititng aan het studeren.
Die liquiditeitsratio die ze daar zetten ziet er niet goed uit en de solvabiliteitsratio is extreem laag, ik weet niet wat normaal is voor de sector maar daar een normale waarde is 60% en zeker niet 12.25%
zorgwekkende cijfers...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

daxer schreef:Ook het stuk over de overboekingsgraad is wel interessant. Ik hoop echt dat Dommel dit aanhoudt want dat is inderdaad wel een probleem bij de andere providers. Dommel laat zien dat het ook anders kan. :thumbs:
Toch vreemd, nu dat het op papier staat beginnen mensen ineens te beseffen dat ongelimiteerd internet inderdaad een probleem kan zijn en dat je dus bepaalde beperkingen moet inbouwen (lees limieten moet invoeren) en nog beter dat je die beperkingen best bekend maakt.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

tw2007 schreef:
hellsnake schreef:
_rEuTeL_ schreef:die 155mbit backbone lijnen baren me wel zorgen :?
Ze kunnen wel meerdere lijnen tegelijk gebruiken denk ik.
Ja ze kunnen (en moeten) zeker meerdere lijnen tegelijk gebruiken. Plus, als ik mij niet vergis, stond er in het bericht ivm newsserver-upgrade dat Dommel aan het wachten was op de opleveringen van 2 stm-4 lijnen (OC-12, dus iets meer dan 600MBit), dus ik denk niet dat dit veel problemen zal opleveren.

/off topic
Is er eigenlijk een schema te vinden op het internet (of heeft iemand dit toevallig zelf) waarop duidelijk uitgelegd staat hoe de verbindingen lopen van de connecties aan huis tot aan "het internet", maw verbinding van de voordeur via ... naar de centrale van BGC, daarna naar ... enz? Zou mij wel eens interesseren, ik lees hier en daar zo wel iets, maar is nogal moeilijk om een totaalbeeld te vormen.

Greetz
Tom
Mannekes Belgacom biedt die lijnen aan aan zijn klanten. Dommel gebruikt Gbit lijnen van B-Telecom. Het punt dat ze maken is dat Belgacom de markt tegenwerkt door enkel 155Mbit lijnen aan te bieden aan bedrijven die eigen ADSL apparatuur in hun centrales willen plaatsen en dat bedrijven dus zelf voor hun leased lines moeten zorgen indien ze meer capaciteit willen. Wat ze er niet bij vertellen is dat Belgacom vervolgens hun oude afgeschreven lijntjes aan een dumpingprijs in de markt zet als je wat gaat duwen zodat het voor alternatieve providers bijna niet meer interessant is om bij anderen lijnen te huren (laat staan ze zelf te graven).

Wat Dommel ook gedaan heeft by the way. Nogmaals Dommel gebruikt Gbit lijnen van B-Telecom, niet de povere lijntjes van Belgacom.
Laatst gewijzigd door deej 18 jan 2008, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

esben schreef:WAUW, ik ben nu voor mijn examen jaarrekeninganalyse en audititng aan het studeren.
Die liquiditeitsratio die ze daar zetten ziet er niet goed uit en de solvabiliteitsratio is extreem laag, ik weet niet wat normaal is voor de sector maar daar een normale waarde is 60% en zeker niet 12.25%
zorgwekkende cijfers...
Ik zie nergens staan hoe de solvabiliteitsratio wordt uitgerekend dus ik zou daar geen conclusies aan verbinden. Er bestaan namelijk nogal wat manieren om solvabiliteit uit te rekenen.

Schuldgraad = Vreemd Vermogen / Totaal Vermogen

Graad van financiele onafhankelijkheid = Eigen Vermogen / Totaal Vermogen

Dekking van vreemd vermogen door cash-flow = Cash-flow / Vreemd vermogen

enz...

Succes met je examen(s)

Correctie: staat wel vermeld: Eigen Vermogen / Balanstotaal
Zo wat de slechts indicator die er bestaat als je het mij vraagt :wink:
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

esben schreef:WAUW, ik ben nu voor mijn examen jaarrekeninganalyse en audititng aan het studeren.
zorgwekkende cijfers...
Ik zou eerder bezorgd zijn over het feit dat de liquiditeitsratio (hun capaciteit om op korte termijn hun korte termijnschulden te betalen) vrij ver onder de 1 zit.

Dit, gecombineerd met het feit dat ze geen langetermijnschuld hebben (en willen ?) en waarschijnlijk ook geen extern kapitaal wensen, is waarschijnlijk de echte reden van hun trage groeistrategie (waarmee op zich niets mis mee is).

Maw, IMHO, is het zo dat bij behoud van hun huidige (kapitaal)structuur, ze niet anders kunnen dan traag groeien, los van het feit of Belgacom al dan niet meewerkt.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Waarom? om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je de gemiddelde liquiditeitsgraad van de sector weten.

En lijkt me trouwens best logisch, als kleine ISP zal er wel veel van je kapitaal in in zaken als servers, DSLAMs, etc zitten. Vooral nu ze zelf ADSL2+ willen uitrollen. (kijk is naar de prijzen die ze vermelden in het trends artikel).

Oh en het feit dat ze klanten een redelijke prijs aanbieden en geen megawinsten maken op hun producten zou ook wel iets te maken kunnen hebben met hun trage groei strategie.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik snap ni waarom ze geen lening nemen eigenlijk, ook al hebben ze kapitaal lijkt lening interessanter...
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Draco888 schreef:Waarom?
Wel, om te groeien moeten ze investeren.

Hier is geld voor nodig. Waar kan dat vandaan komen ?
- langetermijnschuld, maar blijkbaar is dat niet hun model
- extern kapitaal (idem)
- winst, door meer klanten (maar hier zijn meer investeringen voor nodig of de klantentevredenheid zal dalen) of door hogere prijzen (slechts beperkt mogelijk vermoed ik)
- "korte termijn liquiditeit" (maar die is nu al slecht)

Als ik dan zie dat de trend van 2005->2006 is dat (1) er minder winst is en dat (2) het eigen vermogen heel fel daalt, dan lijkt me dat allemaal niet lang houdbaar, maar wel in lijn met mijn bovenstaande "naieve" analyse.

Hopelijk voor Dommel:
- is er een andere trend voor 2006->2007
- vergis ik me (andere opinies welkom :-))
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Uw redenering is goed, voor de meeste bedrijven, maar niet voor het businessmodel dat Dommel (en andere) hanteren.

Het model dat ge beschrijft gaat vooral op voor de grote(re) bedrijven, vooral met aandeelhouders. Waar winst centraal(er) staat.

Dommel volgt meer het oudere model van "klant is koning" om het maar simpel uit te drukken. Wat winstmarges drukt en vaak gepaard gaat met trage maar gestage groei (en niet de boom en burst van van veel moderne strategieën).

En die dalende winst en liquiditeit zijn maar al te logisch als ge ff nadenkt en Dommel een beetje kent (hier op UB goed meelezen).
Volgens het artikel hebben ze een verdubbeling van hun klantenbestand gehad dit jaar, wat meer inkomsten inhoud. MAAR ook investeringen, ze moeten immers hun servers upgraden om dat allemaal bij te houden en vooral ook: actievatiekost aan BGC, die vragen een serieuze prijs om iemand aan te sluiten op ADSL (ben ni zeker maar dacht is cijfers van tot 300euro/1 ADSL signaal te hebben opgevangen).
Das iets dat ge niet meteen terugverdient aan hun prijzen en wat ze u ervoor geven he. Das dus al een soort investering (in een klant) op lange termijn.

Daarnaast hebben ze dit jaar al serieus geïnvesteerd in upgrades van hun servers, nieuwsservers en de uitrol van hun eigen (ADSL2+) DSLAMs.

Kortom: het is door hun investeringen in hun klanten dat hun winst, liquiditeit,.. op dit moment minder goed lijken. (groot contrast tov bepaalde ISPs die liever iinvesteren in hun aandeelhouders trouwens)
Op (middel)lange termijn is dat trouwens een goede zet aangezien Dommel nu een jaarlijkse verdubbeling lijkt te kennen van klanten ENKEL door mond tot mond reclame van tevreden klanten.

En over dat gebrek aan vreemd kapitaal...das een keuze van een bedrijf he. Durf wedden dat er nog erg veel KMOs zijn die ook zo (willen) werken.

Ge lijkt een beetje vast te zitten in de "moderne" bedrijfslogica :p. (Die allerminst ook een garantie bied op succes)
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Draco888 schreef:Dommel volgt meer het oudere model van "klant is koning" om het maar simpel uit te drukken. Wat winstmarges drukt en vaak gepaard gaat met trage maar gestage groei (en niet de boom en burst van van veel moderne strategieën).
Ik denk dat we eigenlijk ongeveer hetzelfde zeggen: Dommel volgt bewust een trage groeistrategie. Zoals ik eerder al vermeldde is hier niets mis mee (ik zou misschien hetzelfde doen).

Ik wou vooral aanhalen dat er, naast de technische & "Belgacom" redenen, ook redenen zijn van financiele aard (die in mijn ogen zeker even belangrijk zijn).
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat me eerder om hoe ge het verwoord. Het komt over alsof ge over een derde rangs bedrijfje bezig zijd, dat een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat. Gewoon omdat ze een ander model volgen, en zonder rekening te houden met het feit dat een deel van deze resultaten net te wijten zijn aan recente investeringen en door een influx aan klanten.
Maw, IMHO, is het zo dat bij behoud van hun huidige (kapitaal)structuur, ze niet anders kunnen dan traag groeien, los van het feit of Belgacom al dan niet meewerkt.
100% klantengroei (2007 en verwacht voor 2008) is niet echt klein te noemen nochtans. Natuurlijk vertrekken ze van een klein aantal (relatief), maar toch, das zwaar voor elke KMO.

En de overboekingsgraad is maar 1/8 bij hun, wat serieus kan tellen. Betekend dat ze niet zo snel in capaciteitsnood gaan zitten als ISPs die een grote overboeking hanteren.

Het enigste wat ge hun kunt verwijten is een gebrek aan risico (vreemd vermogen, grotere overbooking, snellere groei,..) maar ja der zijn zo al genoeg belletjes gebarsten in IT sector tie te veel te snel wouden.
liger
Elite Poster
Elite Poster

Draco888 schreef:Uw redenering is goed, voor de meeste bedrijven, maar niet voor het businessmodel dat Dommel (en andere) hanteren.

Het model dat ge beschrijft gaat vooral op voor de grote(re) bedrijven, vooral met aandeelhouders. Waar winst centraal(er) staat.

Dommel volgt meer het oudere model van "klant is koning" om het maar simpel uit te drukken. Wat winstmarges drukt en vaak gepaard gaat met trage maar gestage groei (en niet de boom en burst van van veel moderne strategieën).

En die dalende winst en liquiditeit zijn maar al te logisch als ge ff nadenkt en Dommel een beetje kent (hier op UB goed meelezen).
Volgens het artikel hebben ze een verdubbeling van hun klantenbestand gehad dit jaar, wat meer inkomsten inhoud. MAAR ook investeringen, ze moeten immers hun servers upgraden om dat allemaal bij te houden en vooral ook: actievatiekost aan BGC, die vragen een serieuze prijs om iemand aan te sluiten op ADSL (ben ni zeker maar dacht is cijfers van tot 300euro/1 ADSL signaal te hebben opgevangen).
Das iets dat ge niet meteen terugverdient aan hun prijzen en wat ze u ervoor geven he. Das dus al een soort investering (in een klant) op lange termijn.

Daarnaast hebben ze dit jaar al serieus geïnvesteerd in upgrades van hun servers, nieuwsservers en de uitrol van hun eigen (ADSL2+) DSLAMs.

Kortom: het is door hun investeringen in hun klanten dat hun winst, liquiditeit,.. op dit moment minder goed lijken. (groot contrast tov bepaalde ISPs die liever iinvesteren in hun aandeelhouders trouwens)
Op (middel)lange termijn is dat trouwens een goede zet aangezien Dommel nu een jaarlijkse verdubbeling lijkt te kennen van klanten ENKEL door mond tot mond reclame van tevreden klanten.

En over dat gebrek aan vreemd kapitaal...das een keuze van een bedrijf he. Durf wedden dat er nog erg veel KMOs zijn die ook zo (willen) werken.

Ge lijkt een beetje vast te zitten in de "moderne" bedrijfslogica :p. (Die allerminst ook een garantie bied op succes)
sry zenne maar ze lijken niet strategie van klant=koning te hanteren.
eerder van we doen ons ding zoals we willen en je moet ermee leren leven
er is altijd al gebrek aan communicatie geweest naar de klant toe.
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Draco888 schreef:Het gaat me eerder om hoe ge het verwoord. Het komt over alsof ge over een derde rangs bedrijfje bezig zijd, dat een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat. Gewoon omdat ze een ander model volgen, en zonder rekening te houden met het feit dat een deel van deze resultaten net te wijten zijn aan recente investeringen en door een influx aan klanten.
Ik denk dat je mijn woorden verkeerd leest, anders zou ik niet geschreven hebben "ik zou misschien hetzelfde doen".
Draco888 schreef:
100% klantengroei (2007 en verwacht voor 2008) is niet echt klein te noemen nochtans.
Ik geef toe dat ik focuseer op de financiele resultaten omdat het uiteindelijk dat hetgene is dat bepaalt of je kan blijven bestaan (of ik dat nu goed vind of niet is niet relevant). Maw, je kan een factor 10 groeien in klantenbestand en toch failliet gaan.
Draco888 schreef:Het enigste wat ge hun kunt verwijten is een gebrek aan risico (vreemd vermogen, grotere overbooking, snellere groei,..) maar ja der zijn zo al genoeg belletjes gebarsten in IT sector tie te veel te snel wouden.
Opnieuw: ik heb Dommel nergens iets verweten, enkel naar hun cijfers gekeken en vastgesteld dat ze (IMHO) wegens financiele redenen momenteel niet snel kunnen groeien.
freegeek
Member
Member

Alcatel DSLAMs en Juniper routers, duur spul maw
waarschijnlijk de release 5 DSLAM met Gb interfaces of iets uit de Stinger serie

Hadden beter de rommel van Huawei gekocht, veel goedkoper
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster

freegeek schreef:Alcatel DSLAMs en Juniper routers, duur spul maw
waarschijnlijk de release 5 DSLAM met Gb interfaces of iets uit de Stinger serie

't zullen waarschijnlijk wel alcatel asams zijn.

En rommel van Huawei? Dan denk ik dat je je toch eens moet deftig infomeren!
freegeek
Member
Member

Mr.T schreef:
freegeek schreef:Alcatel DSLAMs en Juniper routers, duur spul maw

't zullen waarschijnlijk wel alcatel asams zijn.

En rommel van Huawei? Dan denk ik dat je je toch eens moet deftig infomeren!
mijn "rommel" opmerking was tongue in cheek :wink:

Huawei heeft deftige oplossingen, ik begrijp niet goed waarom een bedrijf zoals Dommel die innovatief zijn op de Belgische ISP markt zo'n conservatieve (lees: dure) oplossingen kiezen voor hun backbone

misschien moet ik eens mijn diensten als consultant aanbieden :wink:

ik wens ze alle succes toe
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Contacteer:

Alcatel Frans bedrijf,

Huawei is chinees bedrijf

Dat kan ook wel mee te maken hebben
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ehm... FF denken, hoeveel ISP's kan ik hetzelfde verwijten?
Silver_Rain
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Goendi schreef:

Bijna allemaal? :-D :P
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Haha Huawei... Goedkope dozen maar niemand krijgt ze deftig in een design gestoken. Ga maar eens met Mobistar babbelen, die hebben er al wreed spijt van dat ze ooit die Chinezen hebben vertrouwd. En Base is ondertussen ook serieus aan het foeteren dat ze geen Juniper of Cisco hebben genomen.

Trust me, die doosjes kosten niks in aankoop maar krijg ze maar eens op en running. Wat bij Huawei een "Senior Architect" is is hier in Europa nog geen "junior engineer" 8). Maar hey, laat alle ISPs maar Huawei kopen, wij verdienen achteraf massa's geld met de shit op te kuisen 8).
Burny
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

deej schreef:Haha Huawei... Goedkope dozen maar niemand krijgt ze deftig in een design gestoken. Ga maar eens met Mobistar babbelen, die hebben er al wreed spijt van dat ze ooit die Chinezen hebben vertrouwd. En Base is ondertussen ook serieus aan het foeteren dat ze geen Juniper of Cisco hebben genomen.

Trust me, die doosjes kosten niks in aankoop maar krijg ze maar eens op en running. Wat bij Huawei een "Senior Architect" is is hier in Europa nog geen "junior engineer" 8). Maar hey, laat alle ISPs maar Huawei kopen, wij verdienen achteraf massa's geld met de shit op te kuisen 8).
Wie is wij? Telindus?
liger
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
tot nu toe heeft edpnet al mijn tickets geantwoord en binnen 1-2 dagen
terwijl ticket openen bij dommel vaak niks oplevert...
telenet antwoordt ook wel (alhoewel met zinloze uitleggen maar toch beter dan niks)
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

LoSeR schreef:telenet antwoordt ook wel (alhoewel met zinloze uitleggen maar toch beter dan niks)
Na twee maanden dan nog wel...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”