dommel telefonie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nikon
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 maa 2007, 09:29

aangezien het totaal ongeoptimaliseerd uitgeven van geld qua internet en telefonie hier thuis dacht ik van een paar veranderingen hier door te voeren.

- huidige telefoonlijn bij belgacom omzetten naar een discovery line en niet meer gebruiken om mee te bellen
- dommel telefonie nemen om mee te bellen

nu had ik eerst een paar vragen aan diegene die hier ervaring mee hebben

1. kost mij dat iets om mijn huidige lijn te laten omzetten naar een discovery line en welke problemen gaat dat teweeg brengen als ik het laat doorvoeren, week zonder telefoon/adsl signaal ofzo?
2. moet ik een andere router nemen om gebruik te kunnen maken van die digitale telefonie en wat voor telefoon moet ik daar voor gebruiken
( ik heb nu een WRT54G waar ik dd-wrt op zou kunnen zetten met support voor VoIP maar heeft dat wel iets te maken met die digitel van dommel? of is dat een volledig ander systeem )
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Nikon schreef:1. kost mij dat iets om mijn huidige lijn te laten omzetten naar een discovery line en welke problemen gaat dat teweeg brengen als ik het laat doorvoeren, week zonder telefoon/adsl signaal ofzo?

Neen, kosteloos en er wijzigt niets aan je lijn.

Nikon schreef:2. moet ik een andere router nemen om gebruik te kunnen maken van die digitale telefonie en wat voor telefoon moet ik daar voor gebruiken

Voor de VoIP dienst van Dommel ben je verplicht een Fritz!box van hen te nemen en deze staat dan ook dichtgetimmerd. Ik raad het af, tenzij het gebruikt moet worden door absolute leken die niet eens een poort moeten openzetten ofzo. Veel voordeliger is zelf een Fritz!box kopen (of VoIP op je huidige router activeren?) en zelf aan de slag gaan met Betamax klonen (bv. Voipbuster.com).
lanky
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2007, 14:04

Ik zou ook de telefonie van dommel afraden. Heb deze gehad en eigenlijk wel wat miserie mee gehad voor het goed werkte.

Voor een fritzbox van hun moet je ook nog is 100 euro waarborg geven. Ik heb er nu zelf een tweedehandse gekocht op ebay voor 60 euro en een account genomen bij voipcheap.

Bij dommel betaalde ik een 25 euro per maand aan telefoonkosten. Bij voipcheap is vandaag de eerste maand net gepasseerd en heb een klein 7 euro gebeld deze maand.

Zo moeilijk was het niet om de fritzbox zelf in te stellen, staan zelfs volledige handleidingen op het internet.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

@Lanky : heb je vlot je 100 euro teruggekregen bij Dommel ?
Wil namelijk net hetzelfde doen.
Niet alleen goedkoper bellen, maar nu is wireless router apart.
Een hele kluwen.
Heb je de Fritzbox in Belgie gekocht ?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
Nikon
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 maa 2007, 09:29

Ik zal dan mischien opteren voor voipbuster, heb wat berekeningen gedaan en het is wel spotgoedkoop precies. Ik ga dan wel voor zon SIP ata kastje waar ik men huidige telefoontoestel aan kan hangen samen met mijn oude discovery lijn.

maar ik vraag af of bij voipcheap/voipbuster die prijs voor vaste lijnen naar belgië hetzelfde is als men naar telenet belt, want bij belgacom krijgt ge hier een ander tarief voor. Kan iemand dat bevestigen?
lanky
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2007, 14:04

dietervanb schreef:@Lanky : heb je vlot je 100 euro teruggekregen bij Dommel ?
Wil namelijk net hetzelfde doen.
Niet alleen goedkoper bellen, maar nu is wireless router apart.
Een hele kluwen.
Heb je de Fritzbox in Belgie gekocht ?
Alvast bedankt voor je antwoord.


Ik moet de fritzbox van dommel nog steeds terugsturen.

Ik heb mijn fritzbox gevonden via ebay van een verkoper in frankrijk. Is wel niet een wireless model. Maar 60 euro vond ik een koopje en dat was met verzending vanuit Frankrijk bij.
lanky
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 okt 2007, 14:04

Nikon schreef:Ik zal dan mischien opteren voor voipbuster, heb wat berekeningen gedaan en het is wel spotgoedkoop precies. Ik ga dan wel voor zon SIP ata kastje waar ik men huidige telefoontoestel aan kan hangen samen met mijn oude discovery lijn.

maar ik vraag af of bij voipcheap/voipbuster die prijs voor vaste lijnen naar belgië hetzelfde is als men naar telenet belt, want bij belgacom krijgt ge hier een ander tarief voor. Kan iemand dat bevestigen?


Ik vroeg mij dit ook af, maar ja het is volledig gratis naar alle vaste lijnen (met voipcheap toch voipbuster heb ik nog niet gebruikt).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Overzetten classic naar discovery is zo eenvoudig als een BC winkel binnenstappen. Ik heb dit in december gedaan en nog geen moment spijt van gehad.

Ik heb een Fritzbox gekocht (ebay, Belgische winkel) en een account bij VOIPcheap aangemaakt. 12.5 Euro betaald met CC en 90 dagen gratis naar vaste lijnen gekregen. Voorlopig ( 5 weken) heb ik al 12 cent opgebeld (GSM) en 0 euro naar vaste lijnen, zowel BC als TN.

Alles is probleemloos verlopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bmantra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 jan 2008, 10:33
Bedankt: 1 keer

on4bam schreef:Overzetten classic naar discovery is zo eenvoudig als een BC winkel binnenstappen. Ik heb dit in december gedaan en nog geen moment spijt van gehad.

Ik heb een Fritzbox gekocht (ebay, Belgische winkel) en een account bij VOIPcheap aangemaakt. 12.5 Euro betaald met CC en 90 dagen gratis naar vaste lijnen gekregen. Voorlopig ( 5 weken) heb ik al 12 cent opgebeld (GSM) en 0 euro naar vaste lijnen, zowel BC als TN.

Alles is probleemloos verlopen.

Ik heb net hetzelfde gedaan. In november een belgacom-winkel binnengestapt en mijn lijn laten downgraden naar een discovery-line.
Een linksys spa3102 gekocht (omdat ik nog 2 draadloze analoge telefoons had) en een nummer aangevraagd bij 3starsnet. Werkte goed, belplan ingesteld dat ik gemakkelijk kon bellen enz...prima
Toen cityconnect van Dommel besteld waardoor ik omwille van de fantastische communicatie van Dommel al meer dan 2 maanden zonder internet zit en ondertussen dus ook al meer dan 2 maanden niet meer kan bellen.
In elk geval bekijk de prijzen eens van 3stars, en waarschijnlijk ga je er vlug goedkoper mee bellen dan bij dommel.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik heb het anders gedaan ;) ik heb eind december gebeld naar belgacom om mijn lijn om te zetten van classic naar discoverly. is probleemloos verlopen. fritzbox aangekocht op ebay wel een annex A model in combinatie met een voipbuster account dat ik al had. werkt prima. ik heb misschien voor enkele eurocents gebeld naar gsm. gratis lijnen altijd gratis. sms-en ook gratis. vandaag telefoonrekening Belgacom: lekker weinig betalen (er stonden nog wat gesprekken op van nov/dec)
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
blork
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 jul 2007, 13:17
Locatie: Neerpelt
Contacteer:

Ik heb een hele tijd geleden ook al dommel telefonie aangevraagd. Een dikke maand terug heb ik de 100 euro borg overgemaakt, en we hadden 10 januari een afspraak voor de installatie. Nu is die afspraak niet kunnen doorgaan, en moet ik dus een nieuw afspraak maken.
Maar nu ik zo deze berichten lees vraag ik me af of ik misschien niet beter alles kan afzegge, en mijn borg terugvragen, en zelf alles installeren.
Alleen zou ik dan wel graag een "howto" hebben.
Heeft er iemand links waar word uitgelegd wat ik dan precies moet regelen en hoe?
En wat zijn de voordelen van het zelf regelen t.o.v. dommel telefonie..
(ik heb nu al een discovery lijn, en bel via Belgacom.. (dat is pas duur)
bmantra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 jan 2008, 10:33
Bedankt: 1 keer

Voordeel is natuurlijk dat je eender welke SIP-provider kan gebruiken ipv Dommel. Op de site van 3starsnet staan in de FAQ de configuraties die nodig zijn voor de verschillende toestellen. Misschien kan je best beginnen met daar eens te kijken?
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb sinds begin 2007 een discovery line in combinatie met een fritz!box 7050. Ik heb reeds wat ervaringen met de betamax klonen, en zit momenteel bij voipdiscount. Vergelijk eens op: http://backsla.sh/betamax Je kan een Fritz!box 7050 Annex B model op Ebay in Duitsland nu rond 45 EUR tweedehands aankopen. Het patchen naar een Annex A model voor gebruik in België is kinderspel sinds FW 14.04.33. Wel zal de gebruikersinterface in het Duits zijn. Indien je nauwe contacten eveneens een ATA aanschaffen, kan je gratis met elkaar bellen met een betere geluidskwaliteit dan via een betamax provider. Indien je heel weinig/kort naar andere mensen zonder ATA belt, dan kan je zelfs die betalende account bij "Betamax" achterwege laten en evt. met GSM of extra betalend via de discovery line bellen.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

pussyfooter schreef: Indien je nauwe contacten eveneens een ATA aanschaffen, kan je gratis met elkaar bellen met een betere geluidskwaliteit dan via een betamax provider.
hoe bel je die andere gebruiker dan op?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

pussyfooter schreef:Het patchen naar een Annex A model voor gebruik in België is kinderspel sinds FW 14.04.33.

Vergeet er ook niet bij te vermelden dat een "gepatchte" Annex B NOOIT een echte Annex B zal worden, daar de hardware simpelweg verschillend is. Hij zal dan wel werken op het Belgische net, doch zal problemen ondervinden bij bv. hoge snelheden.

Mijn raad: kijk niet op 50€ en koop gewoon een Annex A model in België of Nederland.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

@xenne: beide ATA-gebruikers nemen een account bij een gratis sip-provider. Ik gebruik "voxalot", maar er zijn er een heleboel. Google anders eens op "SIP-URI".

@Cloink: inderdaad hardware is verschillend maar heeft bij mij nog nooit problemen gegeven sedert 1 jaar. Ik ben niet op snelheid ingesteld, maar enkele honderden KB's zijn geen probleem. Een andere oplossing is een Duitse Fritz!box enkel als ATA-router/Voip-PBX gebruiken en een aparte Annex A modem gebruiken. Velen hebben toch al een modem in gebruik. Of anders wat extra geld neertellen voor een echte Annex A fritz!box, zoals je reeds vertelde.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”