Intern Netwerk te Traag

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
xjs678qr

Ik heb hier een 100 mbit Netwerk met Switch (cat 5e UTP cables). Al mijn netwerkkaarten zijn ingesteld op 100mbit full duplex. De hele boel werkt wel, maar ik kan mijn netwerk nooit meer dan 15% belasten. Wanneer ik een bestand van 1GB of zo oversmijt wordt dat gewoon aan 1MB/sec tot 1.5MB/sec overgezet, maar meer krijg ik er niet uit. Ik heb dan maar eens geprobeerd met een crossed cable, maar dat gaf al even min resultaat. Ook een ander operating System bracht geen oplossing (toch niet op 1 van de PC's, ik probeerde win 2k, win XP en win LH)

Any idea?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik weet niet of het zal helpen maar welk merk had je switch (netwerkkaarten ook eventueel)?
NuKeM
xjs678qr

Ik heb een Target Switch (maar die heb ik een gebypassed via de Crossed cable).

Netwerkkaarten zijn:
3Com 920 (On Board)
US robotics
Realtek
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm, geef eens wat info over de computers die aangesloten zijn op het netwerk.

Als we er vanuit gaan dat de kaarten en kabel in orde zijn, kan dit ook liggen aan gewoon een véél te trage computer. Stel dat je die wil versluizen naar een pc met vb. 16mb ram, dan zal je niet de max snelheid hebben, naar ik dacht.

Zijn de juiste drivers goed geinstalleerd van je NIC's? Ben je zeker dat ze allemaal 100Mbps ondersteunen?? Ze moeten het zeker hardwarematig ondersteunen! Als je software matig 100 instelt op een kaart van 10 zal die zeker maar 10 gaan!!!! Ben je zeker van de snelheid van al je kaarten? want 1 kaart lager in het netwerk vb: 3x100; 1x10 --> ganse netwerk zal in principe maar aan 10 gaan!! (bij gebruik van switches: is dit anders: direct connection between pc's, info gaat niet ganse netwerk af)

Het balngrijkste van allemaal: ondersteund je switch 100Mbit's???? Als hij het niet ondersteund, dan zal de snelheid nooit hoger gaan, dan de gemeenschappelijke hoogste snelheid!

Als je al andere os'en geprobeerd hebt, andere kabels, hmmja, dan is het even zoeken.
I love it when a plan comes together!
xjs678qr

Wel, de switch ondersteunt wel degelijk 100mbit full duplex (alle lampjes groen :) ). Ik heb de boel gisteren ff op 10mbit gezet, en dan kreeg ik een belasting van 50 à 60%.
Over 1 van de 3 PC's maak ik me geen zorgen, dat is een antiek geval dat toch meestal af staat.
De 2e is een AMD K6-2 aan 400 MHz met 512 RAM en Windows .net Standard Server.
De 3e is een Intel P4 aan 1300MHz met 256 Ram...
Misschien moet ik die .net eens vervangen door een 2000 Server?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

xjs678qr schreef:Wel, de switch ondersteunt wel degelijk 100mbit full duplex (alle lampjes groen :) ). Ik heb de boel gisteren ff op 10mbit gezet, en dan kreeg ik een belasting van 50 à 60%.
Over 1 van de 3 PC's maak ik me geen zorgen, dat is een antiek geval dat toch meestal af staat.
De 2e is een AMD K6-2 aan 400 MHz met 512 RAM en Windows .net Standard Server.
De 3e is een Intel P4 aan 1300MHz met 256 Ram...
Misschien moet ik die .net eens vervangen door een 2000 Server?


Normaal gezien zouden deze beide pc's dit moeten aankunnen. De tijd dat de HDs maar max 5Mb/s konden leveren is al lang voorbij :)

Van OS veranderen zal volgens mij niets uitmaken.

Als ik mij niet vergis zijn crossed cables enkel geschikt voor 10Mbit/s, sla me niet dood als ik fout ben :)
Misschien moet je eens kijken of je kabels nergens teveel gestoord worden (teveel langs electriciteitskabels lopen Bv alhoewel dit nu ook weer niet zoveel zou mogen uitmaken) of slechte contacten hebben (cat 5e UTP cables zijn op zich meer dan voldoende, maar er kunnen altijd fabrieksfoutjes aan de contacten zitten)... probeer het dus ook eens met een andere kabel.
Als dat niet help kan je eens even de switch van een vriend lenen, zo kan je zien of het nu aan je switch ligt of aan het netwerk daarbuiten.

Hier thuis werkt alles met een 3com switchje met 8 poorten. Zelfs op een privé lanpartietje waar alleman vollebak de switch belaste (demotjes en shareware doorsturen hé ;) ) was er geen probleem.

Een defecte switch kan dus ook het probleem zijn.

Verder wil ik nog even opmerken dat niet alles waarop staat 'Switch' ook een echte switch is! Veel fabrikanten misbruiken deze term om te verkopen.
Eigenlijk bedoelen ze dan gewoon dat er een bridge is tussen het 10 en 100Mbit/s gedeelte, maar dat voor de rest het een gewone hub is!
Dit zal jouw probleem wel niet zijn aangezien zelfs een 100Mbit hub in een 1 to 1 communication even goed zou moeten scoren als een echte switch.
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ok, die os en andere software zou ik niet wijzigen, aangezien je zegt dat je reeds geprobeerd hebt met andere zal het wel niet liggen aan het os.

Aangezien je bij 10Mbit/s wel een grotere belasting krijgt dan bij 100Mbit/s zou ik beginnen zoeken naar:

  • Netwerkkaart die de 100Mbit/s transfer snelheid niet of niet degelijk ondersteund.
  • Defecte netwerkkaart die niet volledig meer werkt, ze verzendt wel nog data, maar niet met haar maximaal vermogen.
  • Dubieuze switch die niet of niet degelijk de 100Mbit/s tranfers snelgeid ondersteund.


heb je wat meer specs van die Targa switch, dan zoeken we dat even op op de website van Targa.
Eerlijk gezegd heb ik geen enkele ervaring met Targa en ken ik het ook niet echt, heb enkel eens pc's van Targa in den aldi zien staan :-)

Moest je een reserve nic liggen hebben zou ik eens proberen nic's te vervangen en te kijken wat dat doet. Zo elimeneer je al één mogelijk probleem.
I love it when a plan comes together!
xjs678qr

Ik heb nog wat verder gezocht en... Ik kreeg op de "server" een CPU belasting van 100% wanneer ik bestanden doorstuur. Wanneer ik gebruik maak van mapped network drives, is het explorer.exe, wanneer ik ff een ftp server opzet is het de ftp server die 100% cpu neemt. Misschien ff een 3com kaart met ingebouwde chip in die PC steken?
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

gij moogt geen servers opzetten zelf niet voor effe :mrgreen:
Registered Linux user #286313
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Erik, het betreft hier een interne server, voor een intern netwerk. Als die server niet toegankelijk is vanop het internet mag dit dus wel.

Hmm, is maybe geen slecht idee om nic's eens te vervangen, kijken wat het geeft. Heb dat al hoger gesuggereerd.
I love it when a plan comes together!
xjs678qr

ja, maar dan vrees'k dat ik de 3com en de US robotics ga moeten veranderen, maar de 3com is een on-board kaart :(
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Probeer anders eerst eens gewoon die onboard NIC te disablen en daar een externe 100Mbit/s duplex kaart in te steken, en test met die configuratie je netwerk eens. Die onboard chip kan natuurlijk ook voor roet in het eten strooien. Dit zou ik eigenlijk eerst proberen.

Ben namelijk genen voorstander voor on-board features. Zeker niet met een netwerkkaart, maar dit terzijde. Moest je een kaartje van iemand kunnen lenen ofzo, die 100Mbit/s aankan, dan zou ik dit eens proberen. Je moet ze niet allemaal te gelijk vervangen eh, je zou ze 1 voor 1 moeten afgaan om het probleem te verfijnen, zodat je uitsluitsel krijgt. Maar ik vermoed dat je kans maakt bij die onboad card.

Laat ons iets weten!
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”