kabel van telenet en ADSL(de kabel die in je PC steekt)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wezze
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 sep 2003, 17:34

ik heb dus momenteel nog telenet maar ga binnekort ADSL hebben
miin pc staat boven en nu gaat er van beneden naar boven een kabel tot in mijn PC

is die KABEL vanbinnen hetzelfde als een kabel die je nodig heb voor ADSL of is dat iets anders?

dus de kabel die in je splitter steekt in je modem en van je modem in je pc die kabel is dat hetzelfde als de kabel van telenet die van die modem in je PC steekt

of moet ik ergens een andere kabel gaan kopen?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

'normaal' gezien is die kabel een gewoneutp kabel met rj-45 pluggen, als dit zo is, kan je deze gebruiken tussen modem en pc _als_ je een ethernet modem (vh thompson speedtuch home) koopt, met een usb modem zal je ofwel andere plugjes erop moeten nijpen, ofwel een andere kabel kopen
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Telenet : kabel tss. modem en ethernetkaart (in je PC) : da's een netwerkkabel (UTP cat 5)

ADSL :
- kabel van splitter tot aan je ADSL modem : gewone telefoonkabel (ook al worden er in de Teleboetiek speciale ADSL verlengkabels verkocht)
- en dan afhankelijk van je opstelling :
* bij een USB modem : modem wordt aangesloten op USB poort (duh :wink: )
* bij een netwerk(ethernet)modem : wordt aangesloten op de ethernetkaart, dus zelfde kabel als bij Telenet (veronderstel ik).

Voila, nu weet je evenveel als ik :-)
If you can't beat them, confuse them.
wezze
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 sep 2003, 17:34

ah ok dus de plugjes kunnen anders zijn maar in principe is de binnenkant hetzelfde?

als dat zo is zal ik er dan wel andere plugjes opzetten dan :-o
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

Nee, een UTP kabel en een USB-kabel zijn iets totaal anders. Je kan door de plugjes te veranderen de kabel niet anders gaan gebruiken.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

wezze schreef:ah ok dus de plugjes kunnen anders zijn maar in principe is de binnenkant hetzelfde?

als dat zo is zal ik er dan wel andere plugjes opzetten dan :-o


Ja zo is het. Het binnenwerk van de kabel is dezelfde. Enkel andere plugjes. Een telefoonkabel heeft RJ-11 pluggen en de kabel die er nu ligt (netwerkkabel) heeft RJ-45 pluggen. Gewoon plugje afknippen en rj-11 plug op knijpen. Let wel op met de draadjes die je verbind bij het opknijpen, deze moeten namelijk overeen komen.

Cheers

PS : Debruineogenboy, het gaat over het verschil tussen netwerkkabel en telefoonkabel. De USB-kabel is idd een heel ander soort kabel, maar doet hier niets ter zake ;)
Afbeelding
J@kk£
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2003, 22:35

Euhm ik weet ni wat jullie allemaal zitte te zeveren van plugge, maar als ge het mij vraagt he.
Koop gewoon een ethernet adsl modem (thompson speedtouch 510 of home).
Zet deze modem op de plaats waar je telenet modem staat trek een telefoonkabel van je telefoonstekker naar je adsl modem, en steek dan die kabel die dat telenet van je telenetmodem naar je pc heeft getrokken gewoon in je modem en die kabel die in je pc stak (dus in de ethernet kaart van je pc) laat je gewoon steken waar ie steekt en klaar is kees :D

Het is ni moeilijk ;) geen gezever van pluggeskes verandere.

MVG

Jakke
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@J@kk£ :
Euhm ik weet ni wat jullie allemaal zitte te zeveren van plugge


Veralgemenen keur ik af - je zou moeten proberen dat niet te doen :-) , we zeggen hier niet allemaal iets over het veranderen van plugskes... maar ik begrijp je punt : waarom het moeilijk maken, als het gemakkelijk ook kan. :wink:

Zelfs als er een kabel moet bijgekocht worden (vanuit splitter naar ADSL modem), dan nog is dat niet de grote kost...
If you can't beat them, confuse them.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Jakke,

Die mogelijkheid is hoger in de topic gegeven. Zeon heeft duidelijk gezegd waar die kabel tussen gebruikt kan worden. Dus tussen splitter en modem met andere fiches, of tussen modem en pc. Is aan wezze om de keuze te maken...

Zie niet in waarom ons fixeren op 1 oplossing als er meerdere zijn...

De ene heeft graag zijn modem bij de hand om snel te zien of er iets misloopt ofzo.. de andere kan het niet schelen en ziet die liever in garage of berging staan.

Denk dat het bij deze wel duidelijk moet zijn..
I love it when a plan comes together!
wezze
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 sep 2003, 17:34

ok thx dus als ik het goed begrijp

de etelenet kabel heeft RJ-45 pluggen en voor ADSL moet ik er rj-11 pluggen opzetten ok no problem

moet ik dan gewoon naar een winkel gaan en vragen achter rj-11 pluggen? zijn die makkelijk te vinden of alleen in speciaalzaken?

thx
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

als je een ethernet modem gaat plaatsen, dan kan je de kabel zo laten, dan hang je de kabel tussen modem en pc

koop je een usb modem, dan moet je er idd rj-11 fishes aanhangen, deze zijn niet heel moeilik te vinden maa je hebt wel een speciale tang nodig om deze vast te zetten
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik blijf je aanraden gewoon een andere kabel te kopen... een kabel van 12meter met rj-11 pluggen eraan, kost bij de Belgacom Teleboetiek de volle 5 Euro... zo'n tang alleen kostte er een paar jaar geleden 15... you do the math :-)

Het prutsen met kabels kan, mijns insziens, enkel leiden tot problemen... zeker als je niet echt weet wat je aan't doen bent.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

CueBoy schreef:Ik blijf je aanraden gewoon een andere kabel te kopen... een kabel van 12meter met rj-11 pluggen eraan, kost bij de Belgacom Teleboetiek de volle 5 Euro... zo'n tang alleen kostte er een paar jaar geleden 15... you do the math :-)

Het prutsen met kabels kan, mijns insziens, enkel leiden tot problemen... zeker als je niet echt weet wat je aan't doen bent.


das is allemaal wel mooi he maar als je die kabel dan door een buis naarboven moet trekken gaat dat ook niet he.
ik heb gewoon die stekkerkes toen van mijne kabel afgeknipt en dieje kabel aangesloten op een kastje waar de telefoon binnenkomt en op mijn kamer waar mijn pc staat heb ik gewoon op die kabel een los doosje gekocht dat je bv ergens kan tegenschroeven en daar heb ik dan mijn splitter ingestoken en dat gaat naar de modem met de bijgeleverde kabel. dus dees heeft mij 0.5€ gekost
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Over deze bedragen gaan we niet zeveren hé, maar als je natuurlijk zit met kabels die door muren moeten is het inderdaad beter om de bestaande kabel te gebruiken en gewoon de uiteinden even veranderen. Is echt super simpel. En m'n maat doet het zonder die tang en het werkt wel degelijk hoor. Gewoon letten op kleurtjes, want anders gaat het niet werken.
J@kk£
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 sep 2003, 22:35

Of gewoon niks aan de kabel doen, geen gepruts. De modem kopen, die op telefon aansluite en dan die kabel die er ligt gewoon in modem steken en klaar is kees. Kost u 0,0 euro, buiten de modem natuurlijk :D

PS: van de modem graag zo dicht mogelijk bij handberijk hebben om te zien of er iets mis is das ook de moeite ni :). Bij die nieuwe Thomson modellen staan er maar 3 lichtjes op en als alles werkt brand gewoon alles veel valt er ni aan te zien he (1 ethernet lampke, 1 powerlampke, 1 internet sync lampke) + er zit software bij "Dr SpeedTouch", kan je perfect mee testen waar het probleem zich bevind (PC-modem-internetprovider-internet).

Voila, wie is nu het goedkoopste? :)
En ge moet er niks voor kunnen en het is gewoon het logisch ;)
Het is niks persoonlijks he manne, maar gewoon iemand die een leek is (allez ik weet ni wat voor iemand deze persoon is), moet je toch ni fishkes gaan laten veranderen. Het voorstel van die wandcontactdozen vond ik dan nog mee één van de betere voorstellen ;)


MVG

Jakke
wezze
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 sep 2003, 17:34

seg manne fishkes vervangen zo moeilijk kan da nu tog niet zijn he toch?

iedereen kan dat aan jullie uitleg te horen en ja ik ben probably een newbie op dat gebied maar tzal wel lukken zeker :-D

of ben ik echt zo stom :?

NAAAAH :-)
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

J@kke, het gaat niet over een moeilijke of een makkelijke oplossing aanbieden.. in dit geval geven we gewoon de mogelijkheden.. daar is toch niks mis mee... wij gaan er gewoon niet vanuit of iemand er capabel of niet voor is.. dat wijst zichzelf wel uit.. wij geven gewoon de mogelijke scenario's...

Wat betreft die fichkes nijpen.. is idd niets moeilijk aan, zelfs zonder fichkes met wanddoos ook niet. Moet alleen weten hoe je het doet.. en weten welke kleurkes te nemen...en enige handigheid..

Wat betreft die modem: véél mensen laten die modem software niet meer meelopen in systray ofzo.. laten die gewoon weg, neemt geen resources en de diag lampjes staan ook op de modem.. het is trouwens het enige dat je nodig hebt. Ik wou gewoon de mogelijkheden overlopen waar je de modem kan zetten.. gewoon omdat ik mensen ken die dat bij zich willen hebben.. (hier staat hij ook vrij dicht bij mij.. en voor mijn pa staat hij weggestoken..) is een kwestie van persoonlijke voorkeur eh..
I love it when a plan comes together!
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 13 aug 2003, 17:58
Locatie: Reet
Contacteer:

Je kan inderdaad die kabel meteen op dat telefooncontact aansluiten, ik heb dat hier zo gedaan zodanig dat ik die lelijke splitter niet meer zie hangen hier. Alles steekt achter een mooi plaatje vastgevezen en alles werkt perfect. Je moet inderdaad zien welke draadjes je moet gebruiken, want hier waren de kabels in de muur niet dezelfde als die van kabel tussen telefooncontact en router (wat kleuren betreft toch niet).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”