Intel, wereldwijd de grootste producent van computerchips, kan zich verwachten aan een onderzoek over concurrentie van het parket in New York.
Procureur Andrew M. Cuomo zal uitzoeken of Intel op oneerlijke wijze concurrentie heeft gevoerd met AMD, een bedrijf dat onder meer microprocessors voor computers maakt. Intel wordt verzocht de speurders documenten en informatie ter beschikking te stellen, zo deelde Cuomo donderdag mee.
Er zal onderzocht worden of Intel computerfabrikanten bestrafte, omdat zij processors bij de concurrentie kochten, klanten met onrechtmatige betalingen lokte en de concurrentie van de verkoopskanalen weghield.
De openbaar aanklager is tot het besluit gekomen dat die vragen over Intel een grondig onderzoek rechtvaardigen.
In juli 2007 startte de Europese Commissie al een procedure tegen Intel op verdenking van het misbruiken van zijn monopoliepositie. Daarbij zou Intel met illegale praktijken AMD van de markt voor computerprocessors weggehouden hebben.
Intel ontkent de beschuldigingen.
Bron: Gazet Van Antwerpen 11/01/2008
Concurrentieslag Intel met AMD onder de loep genomen
Ben dan wel ne Intel-Adept (ni echt ne gamer, vooral multitasker) maar toch kan ik ni anders dan dit toejuichen. De proc-markt heeft nood aan een deftige uitdager voor Intel, anders zitten we ne monopolist, en dat is slecht (meestal toch in de praktijk) voor zowel de ontwikkeling en de prijzen.
AMD moet zich is goed herpakken, ze hebben een zwaar pak rammel gekregen met de dual en multicores, en op een paar andere vlakken ook dacht ik, maar ze zijn broodnodig.
AMD moet zich is goed herpakken, ze hebben een zwaar pak rammel gekregen met de dual en multicores, en op een paar andere vlakken ook dacht ik, maar ze zijn broodnodig.