IP adres vraagje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Goedeavond

Ik heb een bepaald IP nummer via gastenboek ontdekt. 7 minuten later wordt er met hetzelfde ip nummer een ander bericht verstuurd. Mag ik er dan vanuitgaan dat het over dezelfde computer gaat? Of is er een groot toeval dat er 2 computers zijn met hetzelfde ipadres?

Alvast bedankt om even te lezen
Lizardking
chant Hare Krishna and be happy
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Er kunnen nooit 2 computers met hetzelfde IP adres tegelijkertijd op het internet voorkomen, maar het kan wel dat de eerste persoon zijn modem uitzet en een andere klant van dezelfde provider het IP adres van de eerste klant verkrijgt. Kans is echter zeer klein als het over slechts enkele minuten gaat, en dan nog over berichten in dezelfde gastenboek...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

BMaster schreef:Er kunnen nooit 2 computers met hetzelfde IP adres tegelijkertijd op het internet voorkomen, maar het kan wel dat de eerste persoon zijn modem uitzet en een andere klant van dezelfde provider het IP adres van de eerste klant verkrijgt. Kans is echter zeer klein als het over slechts enkele minuten gaat, en dan nog over berichten in dezelfde gastenboek...


Tiens ... ik heb hier 4 computers ... en die hebben alle 4 hetzelfde publieke internet adres ... :twisted:
lizardking
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jul 2005, 13:30
Locatie: nossegem

Bedankt voor het snelle antwoord. Nu ben ik 100% zeker en weet ik wat te doen

Prettige avond iedereen
Lizardking
chant Hare Krishna and be happy
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Kan ook een proxy zijn...
Jelle
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jan 2007, 13:58

Of een publiek gebouw, een school met 100 pc's bijvoorbeeld...
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Even samenvatten: een Internet Service Provider kan op eender welk moment, een publiek IP adres maar aan een klant geven. Deze klant kan echter NAT (network address translation) gebruiken om met meerdere computers tegelijk, via dat ene publieke IP adres van de ISP, op het internet te kunnen.
Dus, het kan van een andere computer komen, maar dan wel van hetzelfde thuisnetwerk (of bedrijfsnetwerk).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

trobbelke schreef:Even samenvatten


Correct... al vergeet je nog dat HTTP verkeer via een proxy kan gaan, en van dergelijke proxies zijn er wel een aantal publiekelijk (al dan niet bewust), maw. op die manier kan iedereen ter wereld posten met hetzelfde IP-adres. (al geven de meeste proxies ook wel het originele IP-adres mee, maar dan is het aan de forum software om dit eruit te halen).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Waarom een moeilijke uitleg geven als een gemakkelijk ook kan? Kan idd ook via een proxy of nat gebeurd zijn, maar hoogstwaarschijnlijk kwamen de twee postings van dezelfde persoon hé.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

BMaster schreef:Waarom een moeilijke uitleg geven als een gemakkelijk ook kan? Kan idd ook via een proxy of nat gebeurd zijn, maar hoogstwaarschijnlijk kwamen de twee postings van dezelfde persoon hé.


Dan klopte je uitleg nog niet he ...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Wat ik wou duidelijk maken is dat elk IP adres slechts éénmaal op het internet kan voorkomen. Dat er zich meerdere computers kunnen 'verstoppen' achter dat adres klopt natuurlijk...

Waarom zijn informatici allemaal muggezifters? :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

BMaster schreef:Waarom zijn informatici allemaal muggezifters? :-)


Misschien omdat de details soms zoooo belangrijk zijn ?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”