Herinstallatie win.xp met voorafgeinstalleerde xp

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
jjvk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 sep 2007, 21:37

Dag,

Graag Uw advies :

Ik heb een 4 tal jaar geleden mij een pc aangeschaft waarop windows xp home edition reeds " voorgeinstalleerd " was.
Daarbij heb ik een recovery dvd en een cd met bijhorende drivers meegekregen.
( siemens pc aangekocht in de carrefour ).

Mijn vraag is nu :
indien mijn hd het moest begeven, en niettegenstaande ik alle belangrijke backups bezit, ben ik eigenlijk niet in het bezit van een windows[ xp
dat ik kan herinstalleren op mijn nieuwe hd.
Nu het allemaal vista is, zou ik wel graag vernemen wat er mij te doen staat, om toch nog te kunnen werken met een xp en deze te installeren waarop ik mijn backups zou kunnen plaatsen.
Eerlijk vind ik het niet dat we een xp bijbetalen maar indien er iets gebeurt de betaalde xp niet in onze handen hebben om "her" te installeren. op de nieuwe hd.
Momenteel werkt nog alles goed, maar in de toekomst weet men nooit...

Mogelijk om wat uitleg te verkrijgen aub?

Vriendelijke groeten,
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

jjvk schreef:Daarbij heb ik een recovery dvd en een cd met bijhorende drivers meegekregen.


Je kan die gewoon opnieuw installeren... bij het activeren is het mogelijk dat je misschien Microsoft moet contacteren, maar op zich is dat geen probleem.
jjvk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 sep 2007, 21:37

Hoi,

In de clickx van 24 december, staat onder de rubriek " computer zonder installatie cd " vermeld dat je met een recovery cd (xp ) deze niet kan herinstalleren op een andere hd, om illigaal kopieren tegen te gaan.
Enfin, begrijp ik toch, maar ben geen technische knobbel in deze materie.

Zijn er nog xp te verkrijgen?

Groeten
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Normaal zou er een product key klevertje moeten aanhangen aan uw pc.
om windows xp opnieuw te activeren.
Maar dan moet je wel de windows xp cd-rom hebben
Lukt het niet meer met die key, dan kan je bellen naar microsoft .be/nl
die geven je dan aan de telefoon een nieuwe activatie-key voor uwe XP
het microsoft tel-nr die je moeten bellen staat op uw pc wanneer je de product key moet ingeven.

jjvk schreef:Hoi,

In de clickx van 24 december, staat onder de rubriek " computer zonder installatie cd " vermeld dat je met een recovery cd (xp ) deze niet kan herinstalleren op een andere hd, om illigaal kopieren tegen te gaan.
Enfin, begrijp ik toch, maar ben geen technische knobbel in deze materie.

Zijn er nog xp te verkrijgen?

Groeten

Normaal in de meeste computer shops kan men nog wel een cd kopen met XP ( + actievatie key ) kostprijs rond de 100 €
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Als ik bij iemand xp moet herinstalleren en die heeft de originele cd niet liggen, los ik dat redelijk simpel op. Ik haal gewoon een versie van het internet en die installeer ik dan met de product key die op de pc kleeft.

Heb paar keer een probleem tegen gekomen bij herinstallatie van Medion Pc's. Dan gewoon bellen naar Microsoft en je krijgt een key die wel werkt.
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Berichten: 263
Lid geworden op: 02 jun 2007, 23:29
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Kenneth schreef:Ik haal gewoon een versie van het internet en die installeer ik dan met de product key die op de pc kleeft.

Heb paar keer een probleem tegen gekomen bij herinstallatie van Medion Pc's. Dan gewoon bellen naar Microsoft en je krijgt een key die wel werkt.


Je moet het zelfs niet downloaden. Gewoon met een OEM-CD van een andere PC installeren lukt ook, zolang het een normale OEM installatie CD is en geen aanpassingen/locks ofzo bevat voor een bepaald merk.

Daarna moet je inderdaad bellen naar MS om de key te activeren.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

gert.jansen schreef:
Kenneth schreef:Ik haal gewoon een versie van het internet en die installeer ik dan met de product key die op de pc kleeft.

Heb paar keer een probleem tegen gekomen bij herinstallatie van Medion Pc's. Dan gewoon bellen naar Microsoft en je krijgt een key die wel werkt.


Je moet het zelfs niet downloaden. Gewoon met een OEM-CD van een andere PC installeren lukt ook, zolang het een normale OEM installatie CD is en geen aanpassingen/locks ofzo bevat voor een bepaald merk.

Daarna moet je inderdaad bellen naar MS om de key te activeren.


ik heb vandaag mijn oude dell, windoxs xp home geherinstalleerd met het origineel meegeleverde xp besturingssysteem. Alles is perfect uitgevoerd, drivers geïnstalleerd, windows update enz.
Maar ik heb nergens de key moeten invullen ?
Iemand verklaring hiervoor ?
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Dell CDtje gebruikt I guess ?

Die CD "herkent" je PC als een Dell en dan wordt alles automatisch geregeld ... CD key & activatie.... no questions asked.

Werkt zelfs als de PC ouder is als het OS :-)
Ik heb massa's Dell op 't werk (global contract) dus genoeg testmogelijkheid :-)

Windows XP op een GX110 (geleverd met '98 ooit) ... no problem :-p
Vista idem , zolang je de Dell CD gebruikt , installeert dat gewoon.
Floris Bakker for president!
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

cavecat schreef:Dell CDtje gebruikt I guess ?

klopt, enkel de origineel bijgeleverde software gebruikt
thanks
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

HP heeft er ook zo. Vreemd genoeg doen die het wel niet allemaal even voorbeeldig :)

Zo heb ik een oud setje EN, NL en FR met Windows XP SP2 waarbij de EN nooit activatie vraagt na installatie, maar de NL en FR wel :|
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”