m0djo schreef:deej schreef:De DSLAMs die Dommel gebruikt zijn auto-negotating wat betekent dat je ook met een gewone ADSL2+ modem kan werken als je geen Annex M hebt. Uiteraard val je dan terug op 1Mbit upload ipv 3.
Dat is dus ook hetgeen ik wil zeggen fieldoxide. Je sprak van 1.3Mbps, maar die kan je zonder annex-m nooit halen. Dat bekom je na berekening van 3Mbps - verlies door afstand.
Om je snelheidverlies te berekenen zonder annex-m moet je dus zoiezo van 1Mbps vertrekken. From there the only way is down
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Wat ik me nog kan herinneren van telecomunnicatie is dat de voornaamste beperking van bandbreedte de Signal-to-Noise Ratio (SNR) is aan het einde van de lijn. Deze is afhankelijk van de signaalsterkte (de hoeveelheid energie dat op de lijn wordt gezet) en de verzwakkingskarakteristiek van de lijn (glasvezel is hier beter dan coax is beter dan telefoon kabels).
Op
wikipedia staat er het volgende te lezen over Annex M
The main difference between this specification and ITU G.992.5 (ADSL2+) is that the upstream/downstream frequency split has been shifted from 138kHz up to 276kHz, allowing upstream bandwidth to be increased from 1 Mbit/s to 3.5 Mbit/s, with a corresponding decrease in download bandwidth
Hiervan kan ik opmaken dat de SNR van de uploadband ruwweg hetzelfde blijft (frequenties verschuiven niet zoveel, dus de lijnkarakteristiek blijft ongeveer hetzelfde). Aangezien de ADSL2+ downloadfrequenties tot 12MHz gaan en boven deze van de uploadband liggen, zal de SNR van de uploadband hoger liggen dan deze van de downloadband (hogere frequenties worden normaalgezien sterker verzwakt dan lagere).
Conclusie: mss heb je meer dan 1.3mbps upload
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(Dit is ook een deel wishfull thinking, want zit ook 2800m van de centrale
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
)