Clone gebruiken als nieuwe windows opstartinstallatie?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
jjvk
Starter Plus
Starter Plus

Hallo,

Ik heb zopas een nieuwe "verse installatie" gemaakt van mijn windows xp home.
Alle programma's zijn terug geinstalleerd, backups teruggezet alsook de sp2 is erbijgevoegd.
Daar ik enkel een recovery dvd bezit van mijn xp home edition en mijn pc reeds 5 jaar oud is had ik gedacht een clone te maken ( 1op1 of volledig image, spiegelbeeld of ... ) van mijn windows.
Nu is mijn vraag :
Is dit mogelijk een volldedige clone te maken? ( met wat en hoe? )
Kan ik dan deze "clone" in een nieuwe aangekochte pc overzetten, want daar staat toch ook normalerwijs mijn windows xp home sp2 op?
Ik kan namelijk mijn oude bijgeleverde win home recovery versie waarschijnlijk niet herinstalleren op een nieuwe pc?( dus ook niet eerlijk, want het is een aangekochte versie )
Is het moglijk daarvan een eigen automatische opstart dvd -cd te maken die ik enkel maar hoef in te steken in die eventuele nieuwe pc en zo mijn eigen nieuwe home xp terug te hebben? ( zonder rompslomp, want ik ken daarvan niets van)
Volgens dat ik zo even rondkijk zijn alle nieuwe pc ( gewone middenklasse ) enkel nog te verkrijgen met vista[

Mag ik jullie advies?

Hartelijk bedankt
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Je kan een "ghost" image maken zodat je bij een volgend probleem je PC terug in originele staat terugbrengt. Dat is zowat het systeem van de recovery CD die je hebt. Als je ondertussen hardware toevoegt of vervangt KAN je problemen hebben.

Deze CD dan gebruiken op een nieuwe PC gaat niet lukken behalve wanneer deze hardwarematig dezelfde is (maar dat is meestal niet de bedoeling :wink: )

Dat je XP gekocht hebt klopt wel maar het is een OEM versie, dus zeer lage prijs, omdat deze bij de hardware geleverd wordt. Je mag deze dus niet zomaar op een andere PC installeren (ook niet na het verwijderen van de andere PC). Niemand zou aanvaarden dat je bij een koffiemachine kopjes krijgt en bij aanschaf van een nieuwe machine de kopjes van de oude niet meer mag gebruiken. Je bent dan ook geen "eigenaar" van je WP maar hebt een licensie om XP te gebruiken.

Indien je geen Vista wil kan je proberen om korting te krijgen op een PC zonder OS of je geld terug te krijgen van MS bij terugsturen van je OEM CD.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

on4bam schreef:Deze CD dan gebruiken op een nieuwe PC gaat niet lukken behalve wanneer deze hardwarematig dezelfde is (maar dat is meestal niet de bedoeling :wink: )
Is niet helemaal waar. Het is niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk.

Je kan namelijk de Critical Device Database (registry) aanpassen. Ik gebruik hiervoor ERD commander. Is ondertussen opgekocht door Microsoft en noemt nu Microsoft Diagnostics and Recovery Toolset.
Mijn huidige desktop is al de 3e computer waar ik op die manier Windows XP heb opgezet en sedert 2002 is er toch al behoorlijk wat veranderd. Van Pentium 4 naar Dual Core en nu Quad Core. Van ATA naar SATA, enz...
Dezelfde oefening heb ik gedaan met mijn nieuwe portable (november 2007) waar nu een image uit 2003 op draait :wink:

Maar zoals ik reeds zei: niet voor beginners!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Astralon schreef:
on4bam schreef:Deze CD dan gebruiken op een nieuwe PC gaat niet lukken behalve wanneer deze hardwarematig dezelfde is (maar dat is meestal niet de bedoeling :wink: )
Is niet helemaal waar. Het is niet makkelijk maar zeker niet onmogelijk.

Maar zoals ik reeds zei: niet voor beginners!
Klopt. Ik heb dat ook al gedaan. Maar ik vond het de moeite niet waard om op deze manier te werken. Clean install ging toch iets vlotter.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
gert.jansen
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Met Acronis True Image zou het ook moeten lukken, als je der restore uitvoert met "Universal Restore" optie.
Dat zou hardware onafhankelijk moeten zijn.

Heb hier in het verleden al een paar keer een image van een server mee op een testmachine geïnstalleerd, en telkens werkt dat OK.

Je komt uiteraard een paar zaken tegen (zeker bij servers) die het dan niet direkt doen, zoals aansturing van de RAID-array enz... maar OS en data zijn normaal direkt beschikbaar.

Zogauw of je netwerkkaart of je USB poorten herkend worden, kun je vooruit, dan kun je op de site van de fabrikant al je drivers zoeken en krijg je dit uiteindelijk wel aan de gang.

Of het oplevert voor jouw situatie weet ik niet, maar het kan dus wél.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”