Video bewerking en grootte bestand

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey

Ik zit met een probleemke. Ik heb video'kes binnengekregen die gemaakt zijn met een digitaal fototoestel (Olympus). Deze staan in MOV formaat en zijn 4MB groot zonder audio. (Zie foto voor meer info). Ik wil deze filmkes op mijn site zetten, geen prob,moest het niet zijn dat er een aantal geroteerd moeten worden en ik nog wat effectjes wil toevoegen. En ik na dit te doen met Mediostudio Pro 6.0 van Uleud met het probleem zit dat de video's (terug in mov formaat) 144MB groot zijn. Ik moet denk ik niet vertellen dat dat veel te veel is voor een filmke van 16sec om op een site te zetten

Dus nu is de vraag, hoe krijg ik dezelfde filmpkes na bewerking terug zo klein (in bytes). Het probleem is dat als ik ze opslaag in MPEG (2,5MB) de kwaliteit zichtbaar veel minder is. Dus ik zou ze graag in een formaat krijgen dat gemakkelijk is voor iedereen om te bezien (zonder eerst software of codecs te moeten downloaden) en ze toch en deftige kwaliteit en gangbare omvang hebben.



Greetz
Braziboy
Bijlagen
videoprops.jpg
Video specificaties
(19.9 KiB) 720 keer gedownload
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ook quicktime (dat zijn die .mov-files) kent een heleboel codecs. ik vermoed dat jouw files uiteindelijk niet meer gecodeerd zijn. Je moet eens kijken welke exportmogelijkheden je hebt in dat programma van Ulead. De quicktime-codec die in mijn ogen het beste resultaat geeft is Sorenson Video 3. Ongeveer alle filmtrailers op het net in quicktimeformaat zijn met die codec gedaan. Beeldkwaliteit is daar erg goed mee.
Anders moet je kijken of je niet naar Windows Media-formaat kan exporteren, deze zijn minder van kwaliteit, maar in verhouding wel erg, erg klein.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik zat al te wachten op het antwoord van meon. :)

greetz,

Nob
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Mercikes voor de snelle reacties

Maar ik zit eigenlijk al met een probleem wanneer ik het programma opstart, dan moet ik kiezen in welk formaat ik ga edit'en. Ik heb alleen keuze tussen MPEG en AVI, en daarin een aantal categoriën (zie foto's). En ik vraag mijn af wat ik het beste kies, ik denk avi omdat ik dan met hoge kwaliteit werk en achteraf de kwaliteit nog kan verlagen (verbeter indien fout).
Ik kan ook zelf templates aanmaken (ook alleen voor avi en mpeg) en kan dan zaken kiezen zoals formaat (dit zou 320x320worden) aantal frames (moet niet boven de orginele waarde (15) liggen denk ik). Maar dan zijn er nog zaken zoals frame-type (kiezen tussen frame-based, field order A en field order B en compression (DV video encoder, codec cinepack da Radius, Intel indeo video R3.2, Microsoft video 1 en microsoft RLE. Dit zijn alle mogelijkheden onder AVI. Het enigste verschil bij de mpeg is de te kiezen compressie (mpeg 1, mpeg 2, NTSC vcd en PAL vcd.

Na het edit'en kan er dan geëxporteerd worden in vele formaten, maar daar kan dan geen compressie of zo gekozen worden. Eventueel kan ik daar wel een apart programma voor gebruiken (voorstellen zeer welkom)

Omzetten naar windows media formaat (wmv voor video) kan ik nomaal met de windows media encoder 7.1 (de 9 draait niet onder win98) die ik hier heb. Maar dat lukt niet omdat de video zonder audio is.

En is er een locatie waar ik codecs kan downloaden, want ik heb bv ook geen audio codec voor asf (advanced streaming format)

Greetz
Braziboy
Bijlagen
videoinstavi.jpg
AVI edit keuzes
(32.05 KiB) 683 keer gedownload
videoinstmpeg.jpg
MPEG edit keuzes
(29.07 KiB) 683 keer gedownload
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geen enkel van die formaten die je hier aanhaalt zijn geschikt voor lage bitrates (en dus voor op het web). Cinepak en Indeo, video 1 en RLE zijn al enorm oud en geven veel te slechte kwaliteit voor de grootte die ze genereren (dateren nog van windows 3.11, stel u voor).
DV is enorm goed van kwaliteit, want ... ongecomprimeerd. (s)VCD is enkel geschikt voor naar cd te schrijven.
De beste instellingen die je kan hebben voor een gewone presentatie voor op het web is: 320x240 @ 15 fps. De codec is dan best iets als DivX of een andere mpeg-4-variant (zoals windows media).
Field order is voor presentatie naar computerschermen altijd UIT (enkel tv's werken met fields).
Ik vrees gewoon dat je programma niet geschikt is voor web-editing...
Het programma dat je eigenlijk nodig hebt is Discreet's Cleaner XL, die dit allemaal in een handomdraai doet. Een trial is beschikbaar op http://www.discreet.com/cleanerxl/ .

Als je codecs wilt hebben kan je een codecpack installeren, dan heb je alles ineens, zoals het K-Lite Codec pack ( http://fe1.edskes.com/k/klcodec210f.exe )
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Hey,

Ik moet rap even een rechtzetting doen (voor er nog meer reacties komen): het is wel mogelijk om bij het exporteren van bestanden alles te kiezen: formaat, grootte beeld, compressie formaat,zo ook Sorenson Video 3 voor mov-bestanden, ...

Dus zeer bedankt voor de hulp.
Ik moet wel zeggen dat na bewerking het bestand groter blijft (22MB en bij niet bewerkte 4,5MB), maar dat is ook omdat het van 320x240 naar 320x320 is gegaan en er dingen zijn aan toegevoegd, tenmiste toch als ik het terug op JPEG-photo zet. Maar op het moment ben ik bezig met de Sorenson Video 3 compressie. (maar dat durrt hier vrij lang met dat krot, brazilië staat achter op technologie hé)

Ik moet zeggen schitterend resultaat, en kwaliteit is hetzelfde (of het verschil is onzichtbaar)

Greetz
Braziboy

P.S.: dit programma blijft naderhand toch gschikt (maar met de eerste uitleg natuurlijk niet), en heeft veel mogelijkheden, ik zou het kunnen aanraden.
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Alles dus dik in orde met defile, maar nu moet ik nog zien de mov-video te integreren in mijn html pagina. Ik werk met frontage, of in code taal, maar in frontpage bestaat er wel de mogelijkheid u videos te integreren. maar niet voor mov-bestanden. En mijn kennis van html is nog niet vergenoeg ontwikkeld om dit te doen

Dus suggesties over hoe een mov te integreren, schiet maar af

Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ongeveer alle media krijgt ge in een webpagina met <embed>
Dus dan krijg je iets als

Code: Selecteer alles

<embed src="film.mov" width="320" height="240">
maar wij gaan voor het betere werk en voorzien alles in 1 brok code:

Code: Selecteer alles

<object classid="clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B" width="320" height="240" codebase="http://www.apple.com/qtactivex/qtplugin.cab">
                        <param name="Src" value="film.mov" />
                        <param name="Autoplay" value="True" />
                        <param name="Controller" value="True" />
                        <param name="Loop" value="False" />
                        <param name="bgcolor" value="#000000" />
                        <embed src="film.mov" width="320" height="240" autoplay="true" controller="true" pluginspage="http://www.apple.com/quicktime/download/" bgcolor="#000000">                        </embed>
                     </object>
braziboy
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2003, 22:58
Locatie: momenteel brazilië
Contacteer:

Chique dingen, rap en goed.

Alles werkt, maar een mens zo ook wel iets leren, daarom dus de verdere post: waarom staan de waarden zoals loop, autoplay, ... zowel gedefinieerd in parem als in embed.
De vraag eigenlijk, waarom alles 2x zetten voor 1 filmke??

Greetz
Braziboy
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Opera en mozilla gebruikten oorspronkelijk via <object> en dan parameters, Internet Explorer oorspronkelijk enkel <embed>.
Dus om alle browsers te bereiken moest je beide manieren gebruiken. Ondertussen kunnen alle browsers alle manieren aan, maar het is een kwestie van correct te zijn eh ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”