Verminderde downloadsnelheid tele2allin

Plaats reactie
KL
Member
Member

Hoi allen

sinds een paar dagen merk ik bij het downloaden dat ik nog een max haal van 300 kb/s terwijl dit vroeger tegen de 500 kb/s was. Zijn er nog mensen die dit voor hebben met de 4mbit lijn van tele2 allin?
Ik hoop dat dit tijdelijk is maar vrees er eerlijk gezegd weer voor :-(

groeten
Rudolf
Member
Member

Hier stabiel rond 1200 Kb/s.
Ik zit wel op 12mbit lijn allin.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Volgens Userbase

Your DOWNLOAD Speed:
9999 kbps or 1250 KB/sec

an efficiency of ~83%

up
Your UPLOAD Speed:
633 kbps or 79 KB/sec
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Het is de laatste paar dagen wel een beetje wisselvallig ja. Ik moet ook meerdere usenet threads openen om de snelheid een beetje op punt te houden, waar ik vroeger gewoon met één threadje een stabiele 300/350kB wist te scoren.

Erger nog, van vrijdag op zaterdag zat ik gewoon volledig zonder internet. Kon netjes aanloggen, DNS werkte ook gewoon, maar ik kreeg verder niets binnen. (Pingen ging dus gewoon, maar surfen/downloaden/gamen) helemaal niet. Probleem bleek van tijdelijke aard en ergens vroeg in de morgend was het opgelost.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Klopt, hier ook gemerkt, maar ik heb toen mijn modem eens gereboot. Had daarna onmiddelijk terug internet, dus dacht ik dat het aan mijn locale situatie lag.
KaiZas
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hier zeker niet. Ik heb 3 verschillende modems getest, allemaal hetzelfde resultaat. Op den duur liep ik zelfs met een dd-wrt routerke door het huis om te zien of ik misschien niet even bij de buren kon "binnenwippen" om m'n mail te bekijken. Daarna heb ik me vrijwillig ingeschreven in de ontwenningskliniek.

Maar de snelheden zijn nog steeds niet je van het momenteel. I blame de kerstvakantie, eigenlijk.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Op den duur liep ik zelfs met een dd-wrt routerke door het huis om te zien of ik misschien niet even bij de buren kon "binnenwippen"
Oh jij stoute jongen ! :twisted:
kaween
Elite Poster
Elite Poster

@Zambo : wat voor een up-sync speed geeft jou modem eigenlijk aan ? Die ruwweg 80 upload lijkt me nog steeds eerder laag te zijn, en blijkbaar een algemene tendens bij mensen met een 12mbps Bruo Sync.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:@Zambo : wat voor een up-sync speed geeft jou modem eigenlijk aan ? Die ruwweg 80 upload lijkt me nog steeds eerder laag te zijn, en blijkbaar een algemene tendens bij mensen met een 12mbps Bruo Sync.
Hoe kan ik aan die gegevens geraken?

Wat uitleg graag en dan zoek ik die op en post deze hier.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

Volgens speedtest;net

Afbeelding
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Hoi Zambo, nee, da's niet wat ik bedoel.

De syncspeed zelf en hoe je deze kan opvragen hangt van modem tot modem af. Ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat je met een Tele2 box zit, dus een ST706 of een 716.

In dat geval zou de link http://www.skyuser.co.uk/tools/RouterStats/ en het selecteren van de juiste modem je je antwoord moeten opleveren, omdat T2 in zijn "wijsheid" besloten heeft om dat soort uitermate gevaarlijke en onnuttige info (kuch) onbereikbaar te houden voor de klant. Ah, en wachtwoorden voor 12mbps klanten zal hopelijk ook nog wel Tele2/Tele2 zijn.

Ik geef grif toe enkel te kunnen dromen van dat soort speeds gecombineerd met dat soort voorwaarden en aan die prijs. :cry:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Contacteer:

Mijn probs met synchverlies zijn met de nieuwe speedtouch al fel verminderd. Het was zoals ik dacht: 716 is -niet- ADSL2+ compatibel zonder firmware flash, en die was dus niet doorgevoerd (raadsel waarom). Ten tweede haalt niemand so it seems de volle 12/1mbit.
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Goed te horen dat je problemen blijkbaar toch lijken opgelost te raken, Goedi, en by the way Prettig Nieuwjaar aan iedereen.

... inderdaad heel raar dat die firmflash niet was uitgevoerd; leek me toch wel primordiaal te zijn. Dat de hardware zelf wel degelijk ADSL2 capable was, daar bestond denk ik nooit echt enige twijfel over. Is zelfs ADSL2+ Annex M capable na de laatste firmwares als ik sommige forums mag geloven (en ST's eigen spec sheets). Over welke stepping beschik je dan nu ? Een hogere als de initiële Bruo stepping neem ik dan toch aan ?

Dat de volle 12/1mb niet wordt behaald komt niet echt als een verrassing want was al meerdere malen vermeld; maar wat me wel opvalt is het procentuele grotere verlies op de upstream tov de downstream vergeleken met de theoretische maximaal-waarden. Het upstreamgetal van 700/800 kbps staat niet in dezelfde verhouding tot de aangegeven maxwaarde van 1024 kpbs vergeleken met de 10.000~11.000 en hoger kbps die in de down wordt gehaald door velen, en zonder de effectieve syncwaardes te kennen is daar ook geen echte verdere uitspraak over mogelijk natuurlijk.

En _dat_ zou ik juist _wel_ willen weten, vooral ook omdat ik plan om de ST716 op te nemen in de migratie naar een andere provider die er voor mezelf in 2008 meer als waarschijnlijk zit aan te komen, want hoewel vervloekt en verkettert zijn die ST's helemaal zo slecht nog niet en een verder gebruik bij een andere ISP maakt de providerswitch natuurlijk financieel en technisch nog aantrekkelijker.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:Hoi Zambo, nee, da's niet wat ik bedoel.

De syncspeed zelf en hoe je deze kan opvragen hangt van modem tot modem af. Ik ga er gemakkelijkheidshalve van uit dat je met een Tele2 box zit, dus een ST706 of een 716.

In dat geval zou de link http://www.skyuser.co.uk/tools/RouterStats/ en het selecteren van de juiste modem je je antwoord moeten opleveren, omdat T2 in zijn "wijsheid" besloten heeft om dat soort uitermate gevaarlijke en onnuttige info (kuch) onbereikbaar te houden voor de klant. Ah, en wachtwoorden voor 12mbps klanten zal hopelijk ook nog wel Tele2/Tele2 zijn.

Ik geef grif toe enkel te kunnen dromen van dat soort speeds gecombineerd met dat soort voorwaarden en aan die prijs. :cry:
Na wat zoeken ben ik hierop uitgekomen, zijn dit normale zaken en hoe moet ik deze gegevens interpreteren? Euh staan er hier gegevens die door iemand misbruikt kunnen worden? Ik ken niet veel van de adsl technologie

Link Information

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 927 / 13.309
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 395,81 / 495,76
Output Power (Up/Down) [dBm]: 4,0 / 1,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 3,0 / 20,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 8,5 / 13,0
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0
FEC Errors (Up/Down): 150 / 2.502
CRC Errors (Up/Down): 1 / 0
HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Nee, ik kan je geruststellen dat met die info er geen security breaches worden uitgelokt.

En da's inderdaad de info die ik zocht, dank je wel.
Over de interpretatie van die data staat aardig wat in de faq's op UB, maar in het kort : je syncspeed, je signaalsterkte, je vermoedelijke afstand tot centrale en je stabiliteit van verbinding kunnen uit deze data worden afgeleid. Ziet er heel behoorlijk uit, trouwens.
Rudolf
Member
Member

Hi Kaween, heb ook eens mijn waarden bekeken.
Ziehier het resultaat:

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 920 / 12.286
Data Transferred (Sent/Received) [KB/MB]: 507,00 / 1,36
Output Power (Up/Down) [dBm]: 12,0 / 0,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 8,0 / 27,5
SN Margin (Up/Down) [dB]: 9,5 / 9,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / GSPN
Loss of Signal (Local/Remote): 51 / 0
Error Seconds (Local/Remote): 541 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 138.290
CRC Errors (Up/Down): 1 / 2
HEC Errors (Up/Down): 0 /

Ik heb geen klachten over mijn verbinding, maar die lokale signaalverliezen en die errors, is dat iets om zorgen over te maken?
Laatst gewijzigd door Rudolf 02 jan 2008, 11:35, in totaal 1 gewijzigd.
jvd1971
Member
Member
Bedankt: 1 keer

Modulation: G.992.1 Annex A
Hoe zijn de waarden van mij ????

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 384 / 4.096
Data Transferred (Sent/Received) [MB/GB]: 50,35 / 1,28
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 13,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 6,0 / 10,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 24,0 / 18,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 0
HEC Errors (Up/Down): 0 / 0
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En er is een enorm verschil tussen oude en nieuwe speedtouch. Nieuwe speedtouch is -veel- stabieler. Nu goed, het probleem situeert zich bij mij niet binnen, de vraag is voorlopig waar wel. Gelukkig is 320i er nog, die is aan het uitzoeken wat er mis is.

Enige merkwaardige bij Zambo is zijn upstream... 900kbit up, maar goed 13 mbit down... Het gaat mogelijk nog kloppen dat die 1mbit nergens effectief gehaald wordt. En blijkbaar tieren de FEC errors welig bij 12 mbit. Klopt toch iets niet? Opmerkelijk... Idem probleem hier, alleen een veelvoud van die waarden :P
320i
Elite Poster
Elite Poster

Goendi,

door jou geval te kennen ben ik op onderzoek uit... hoop hier snel resultaten op te boeken.

Rudolf en Zambo, kan ik jullie klantengegevens even krijgen aub? Dan kan ik mijn onderzoek verderzetten en staven. tnx!
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Goendi :
En blijkbaar tieren de FEC errors welig bij 12 mbit. Klopt toch iets niet?
Yep, is mijn gevoel ook. Zo een groot aantal FEC's duiden normaal op een transmissieprobleem op de fysische DSL transportlaag zelf .... die worden wel normaal opgevangen door modem's error correction zelf voor zover ik weet, dus die zouden eigenlijk niet dodelijk mogen zijn voor je verbinding. Maar het staat inderdaad niet mooi, en *kan* duiden op een onderliggende sluimerend probleem indien dit inderdaad bij alle 12mbps'ers zou blijken te gebeuren, of op een onderliggend firmwareprobleem bij de ST modems in ADSL2 modus.

Met andere woorden, 320i heft weer wat om handen. :D
320i
Elite Poster
Elite Poster

Heb ik zeker Kaween...

Eerste test nu gestart met Goendi, ben benieuwd :D
kaween
Elite Poster
Elite Poster

addendum : ...CAPABELE handen.... 320i's on the case, dus dat komt op één of andere wijze wel in orde, geen twijfel mogelijk.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Uhu, hij krijgt realtime feedback van mij :) Ik hoop dat het hem van nut is. Mijn gok: firmware issue.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

FF ter info ;)

FEC Errors (Up/Down): 9.175.040 / 11.485

Dat zijn de mijnne ;)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:FF ter info ;)

Dat zijn de mijnne ;)
:eek:

En dat op een uptime van slechts enkel dagen of zo ? Yikes. Da's *walgelijk veel*, maar het is raar dat dit vooral in de UPLOAD zit. Bij "normale FEC Error" situaties zie ik meestal quasi geen up errors, maar eerder vooral down errors.

Indien het een zuiver en enkel een firmware fout is, zouden ook de andere mensen een soortgelijk beeld moeten hebben zou ik dan zo denken, ofwel wordt de fout getriggered door een combinatie van factoren. Rare zaak, en ik hoor 320i's hersenpan kraken tot hier. :D
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik ga je suprise nog erger maken kaween... Dat ging over een uptime van 20 minuten ;) Ondertussen wat verder getest, plots is mijn upstream SN margin met 4db gestegen, en mijn downstream SN margin gedaald naar 9.5 met een attenuation van 36.5 (ik zit op 1.6 km vd centrale so it seems, dus aan de hand van die waarden zou dat circa 3km moeten zijn). Straf eh ;) Intriging is ook dat sinds de laatste correctie (9mbit profiel), mijn upstream errors met die SN van 14db zijn verminderd tot 0 volgens de speedtouch. Aan de andere kant, elke seconde komen er downstream 10 FEC errors bij... Heb al gezegd dat een DSLAM probleem niet uit te sluiten is als ik niet de enige ben...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

/me takes popcorn and enjoys the geek talk!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

-brr- het wordt creapy... Ik sta stabiel op 9mbit down, en nam aan dat na de laatste 3 opeenvolgende synchroverliezen ik op een nieuw testprofiel was gezet... Maar mijn profiel is niet verandert, en ik zou zogezegd nog op 12 mbit moeten staan... -BRRR- Dat is volstrekt abnormaal, als dit klopt begin ik toch eerder te neigen naar een DSLAM software issue :/

320i... Ik heb oprecht medelijden met jullie ginds... Kzou zeggen, neem me aan en laat mij zoeken dan hoeft gij he ni te doen ;)
320i
Elite Poster
Elite Poster

tnx voor het medeleven Goendi :-)

zoals ik al zei is adsl2+ iets geavanceerder als het gewone ADSL... maar ik hou je op de hoogte :-)
kaween
Elite Poster
Elite Poster

yep, that's creepy, mede daarom had ik al het vermoeden dat het over een combinatie van factoren zou kunnen gaan. Er zijn blijkbaar genoeg (??) mensen waarbij de 716 zijn werk wel "redelijk" doet. Dat de (inmiddels getweakte) 706 van jouw anders reageert is dan niet geheel onlogisch, maar er zit duidelijk een probleem ten gronde, buiten je ST(s) gerekend.

@320i : we're rooting for ya.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is net dat geavanceerde dat je nu nog het meeste helpt ;) Want ook de error logging en accuratere gegevens die ADSL2+ voorziet, helpen enorm bij het uitzoeken van de oorzaak die gekoppeld is aan een specifiek probleem. Had je dit probleem voor bij een standaard ADSL verbinding, je zou het je effectief beklagen, en uiteindelijk repair profielen toepassen... :) k duim allesinds!
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Er zijn blijkbaar genoeg (??) mensen waarbij de 716 zijn werk wel "redelijk" doet. Dat de (inmiddels getweakte) 706 van jouw anders reageert is dan niet geheel onlogisch, maar er zit duidelijk een probleem ten gronde, buiten je ST(s) gereken
De 706 staat sinds maandag op de zetel, de 716 staat in de plaats. De technieker stelde vast dat de firmware ni geflashed was, maar had een nieuwe bij en heeft die zowiezo installed. Die nieuwe is effectief stabieler (voip is wel onmogelijk om een verbinding te houden), maar de errors blijven dus, en occassioneel valt de synchro nog weg (10 keer sinds maandag). Das de situatie ;)

PS: mijn laatste post was 20 mins geleden. Toen stonden de errors op ongeveer 3800. Ondertussen is dit:
FEC Errors (Up/Down): 0 / 40.276
Bij volgende ruiswaarden:
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 7,0 / 36,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 14,0 / 10,0
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Goendi schreef:FF ter info ;)

Dat zijn de mijnne ;)
Yep dit komt bekend voor , zie :
http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... ht=#189471

Momenteel is het blijkbaar iets beter gesteld, met uptime van 4 dagen:

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 910 / 12.286
FEC Errors (Up/Down): 62 / 2.397

Op welk uploadprofiel zit jij nu Goendi ? Ikzelf heb nooit op 1024kbit gestaan en beste waarden die ik momenteel eruit krijg is +- 600kbit
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Doorgeven aan 320i spacekiek ;) Ik heb al 900kbit gehaald, alleen heb ik enorm veel packetloss ;) En tis altijd het een of het andere dat lastig doet :P

Update: wtf: 5.000.000 FEC errors? -brr- Zeker geen stand alone geval dus :d
Laatst gewijzigd door Goendi 02 jan 2008, 15:33, in totaal 1 gewijzigd.
320i
Elite Poster
Elite Poster

momenteel staat goendi op 509 k up en 7m down
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jep. Resultaat: geen synchroverlies sinds een uur, -maar-:

1. FEC Errors (Up/Down): 0 / 123.084
2. Wisselende reactiesnelheid van browser/dns requests/traces/ftp sessies
3. Vaak wegvallen van connectie op de applicatielaag

Is het Interleaf of fast? Anders moeten we eens met een correctieprofiel werken?
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”