Ik ben op zoek naar een systeem om 2 aparte verbindingen over 1 utp kabel te kunnen maken wegens 'onmogelijk' om nog 1 kabel bij te trekken.
Waarschijnlijk kan je zoiets ook zelf in mekaar sjiepoteren maar weet er iemand waar ik in de buurt van Genk dat kan krijgen of het mag ook een webwinkel zijn die het levert?
Alvast bedankt!
P.
UTP ontdubbelaar
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En wat versta jij onder "twee aparte verbindingen" ?
Vertel eens iets meer over wat je precies wil bereiken ?
Vertel eens iets meer over wat je precies wil bereiken ?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Je kan 1 cat-5-kabel gebruiken om 2 netwerkverbindingen over te laten lopen (100 mbit gebruikt maar 4 van de 8 draden). Er zijn dus van die stekkerkes die die uit mekaar halen (moet ze dan dus wel aan beide kanten gebruiken).
In theorie perfect mogelijk. In praktijk gaat dat over 10 meter waarschijnlijk wel werken, 20 meter misschien ook nog. Maar 50 heb ik toch men twijfels over.
Zo'n splitter ga je volgens mij niet vinden. Je kan bijvoorbeeld wel een RJ45 stopcontact met dubbele uitgang gebruiken.
http://www.graficall.nl/ProductImages/3478P.jpg
Zo'n splitter ga je volgens mij niet vinden. Je kan bijvoorbeeld wel een RJ45 stopcontact met dubbele uitgang gebruiken.
http://www.graficall.nl/ProductImages/3478P.jpg
Dit is perfect mogelijk via splitters. Wij gebruiken dit op het werk ook. Heb er hier thuis geen liggen en kan ook het merk niet direct uit het hoofd, maar ik zal volgende week desnoods nog wel even kijken. Eventueel eens zoeken/mailen bij Redcorp of Blackbox.
-
- Deel van't meubilair
Zoals Joris reeds aangaf in theorie wel... ik praktijk kan je heel gekke resultaten krijgen, zeker over "langere" afstanden, en dat hoeft helemaal geen 50m te zijn.Kartouch schreef:Dit is perfect mogelijk via splitters.
De wantcontactdoos heeft intern trouwens eveneens twee aansluitingen en lost dus niets op... tenzij je je kabelparen uit elkaar gaat halen om aan te sluiten op de twee RJ45's.
Mits wat geluk kan het dus werken... maar ik weet liever de reden waarom Peterken dit wil doen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Noemt dat system niet een switch ?Peterken schreef:Ik ben op zoek naar een systeem om 2 aparte verbindingen over 1 utp kabel te kunnen maken wegens 'onmogelijk' om nog 1 kabel bij te trekken.

-
- Deel van't meubilair
Misschien wel, misschien niet... vandaar dat het belangrijk is dat hij wat meer achtergrond geeft.crapiecorn schreef:Noemt dat system niet een switch ?
jup ik gebruik om die reden 3 switches, ook zeer makkelijk voor bezoekers, plug maar in.r2504 schreef:Misschien wel, misschien niet... vandaar dat het belangrijk is dat hij wat meer achtergrond geeft.crapiecorn schreef:Noemt dat system niet een switch ?
Iemand uit de vereniging waar ik in zit heeft een zaak en wil zijn privé pc zowel op het bedrijfsnetwerk aansluiten als op een privé internetaansluiting - telenet.r2504 schreef:Misschien wel, misschien niet... vandaar dat het belangrijk is dat hij wat meer achtergrond geeft.
Aan het netwerk van de zaak kan niks gewijzigd worden en er loopt maar 1 kabel naar het centraal punt waar een switch & de telenet modem staat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Zijn beide telenet ? Een schets van topologie zou handig zijn.Peterken schreef:Iemand uit de vereniging waar ik in zit heeft een zaak en wil zijn privé pc zowel op het bedrijfsnetwerk aansluiten als op een privé internetaansluiting - telenet.r2504 schreef:Misschien wel, misschien niet... vandaar dat het belangrijk is dat hij wat meer achtergrond geeft.
Aan het netwerk van de zaak kan niks gewijzigd worden en er loopt maar 1 kabel naar het centraal punt waar een switch & de telenet modem staat.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... waar staat dan de tweede (privé) modem en PC... en heeft de zaak een router of niet (os is het een fixed IP)... heeft hij privé een router, ... waar staat dit alles ?crapiecorn schreef:Een schets van topologie zou handig zijn.
Een schets... probeer dat hier maar eens te doen met cijferkes en letterkes!
Bedrijfsnetwerk:
server: ?linux/unix? met gegevens
switch & ?router? met verbinding naar verdeler; hebben langs deze weg ook via proxy toegang tot het internet.
Windows 2000 pc's met fixed ip-adressen
Privé:
Telenetabo, waarvan de modem bij de server & switch staat
1 pc
Apparatuur:
- telenet modem die bij de switch van de zaak staat
- netwerk zaak is via ik weet niet wat permanent verbonden met verdeler
Doel op privépc:
1) Voor privé: gebruik maken van die telenetaansluiting
2) Voor werk:
- toegang tot gegevens op server
- toegang tot intranet
- ...
Er loopt 1 kabel van die telenetmodem naar de privépc dus ik dacht dat het mogelijk zou moeten zijn om met een 2e netwerkkaart beide netwerken te gebruiken, niet?
Nu vroeg ik me wel af hoe er een onderscheid kan gemaakt worden via welke verbinding bepaald verkeer moet verlopen...
(edit: situatie proberen te vervolledigen/verduidelijken)

Bedrijfsnetwerk:
server: ?linux/unix? met gegevens
switch & ?router? met verbinding naar verdeler; hebben langs deze weg ook via proxy toegang tot het internet.
Windows 2000 pc's met fixed ip-adressen
Privé:
Telenetabo, waarvan de modem bij de server & switch staat
1 pc
Apparatuur:
- telenet modem die bij de switch van de zaak staat
- netwerk zaak is via ik weet niet wat permanent verbonden met verdeler
Doel op privépc:
1) Voor privé: gebruik maken van die telenetaansluiting
2) Voor werk:
- toegang tot gegevens op server
- toegang tot intranet
- ...
Er loopt 1 kabel van die telenetmodem naar de privépc dus ik dacht dat het mogelijk zou moeten zijn om met een 2e netwerkkaart beide netwerken te gebruiken, niet?
Nu vroeg ik me wel af hoe er een onderscheid kan gemaakt worden via welke verbinding bepaald verkeer moet verlopen...
(edit: situatie proberen te vervolledigen/verduidelijken)
Laatst gewijzigd door Peterken 05 jan 2008, 16:43, in totaal 1 gewijzigd.
Als je met een ander subnet werkt voor uw privenetwerk. Kan je dan niet alles netjes gescheiden houden? En dan met een scriptje uw ip adressering aanpassen voor werk en prive of zo? Tis maar een eerste gedacht he... Hoef je ook niet die kabel te gaan opdelen.
Ik zie nog wel niet of er nu 2 of 1 internetaansluiting is? Hoe gebeurt de ipadressering? Die server is ook router of ...? voor uw priveaansluiting is er allesinds toch een router of ...?
Ik zie nog wel niet of er nu 2 of 1 internetaansluiting is? Hoe gebeurt de ipadressering? Die server is ook router of ...? voor uw priveaansluiting is er allesinds toch een router of ...?
-
- Deel van't meubilair
Het is me nog steeds niet duidelijk waar de twee modems staan... er zijn toch twee modems (en dus abonnementen) ?
In ieder geval, indien deze bij elkaar staan dan kan je de uitgang van de router van je privé aansluiten op de switch van je bedrijfsnetwerk en zorg je dat je privé router geen DHCP server actief heeft.
Je zou dan het volgende kunnen hebben... netwerk 192.168.1.x (default gateway 192.168.1.254 met DHCP naar je bedrijsmodem) en (default gateway 192.168.1.253 zonder DHCP naar je privémodem).... dit beide op dezelfde fysieke kabel. Wanneer je dan gewoon DHCP gebruikt zit je "op" het bedrijfsnetwerk, geef je zelf een vast IP-adres (wel buiten de DHCP pool, met .253 als gateway zit je prive maar kan je toch aan alle bedrijfsdata aan).
In ieder geval, indien deze bij elkaar staan dan kan je de uitgang van de router van je privé aansluiten op de switch van je bedrijfsnetwerk en zorg je dat je privé router geen DHCP server actief heeft.
Je zou dan het volgende kunnen hebben... netwerk 192.168.1.x (default gateway 192.168.1.254 met DHCP naar je bedrijsmodem) en (default gateway 192.168.1.253 zonder DHCP naar je privémodem).... dit beide op dezelfde fysieke kabel. Wanneer je dan gewoon DHCP gebruikt zit je "op" het bedrijfsnetwerk, geef je zelf een vast IP-adres (wel buiten de DHCP pool, met .253 als gateway zit je prive maar kan je toch aan alle bedrijfsdata aan).
Is een ander subnet; voor privé krijgt de pc via dhcp van TN toch een adres en voor de zaak moet een een fixed ip zijn.Joris84 schreef:Als je met een ander subnet werkt voor uw privenetwerk. Kan je dan niet alles netjes gescheiden houden? En dan met een scriptje uw ip adressering aanpassen voor werk en prive of zo? Tis maar een eerste gedacht he... Hoef je ook niet die kabel te gaan opdelen.
Heb de situatie een beetje bijgewerkt ter verduidelijking: er zijn dus 2 aparte 'internetaansluitingen'.Joris84 schreef:Ik zie nog wel niet of er nu 2 of 1 internetaansluiting is? Hoe gebeurt de ipadressering? Die server is ook router of ...? voor uw priveaansluiting is er allesinds toch een router of ...?
Werkt dat wel om een pc met 2 verschillende netwerken te verbinden?
Ik dacht wel al aan een oplossing voor toegang tot het intranet van de verdeler: een 2e browser installeren met daarin de proxy instellingen voor het bedrijfsnetwerk.
Voor privé dan de proxy server van telenet en dan hoop/veronderstel ik dat outlook diezelfde gebruikt als het IE is, niet?
Ik dacht wel al aan een oplossing voor toegang tot het intranet van de verdeler: een 2e browser installeren met daarin de proxy instellingen voor het bedrijfsnetwerk.
Voor privé dan de proxy server van telenet en dan hoop/veronderstel ik dat outlook diezelfde gebruikt als het IE is, niet?
-
- Deel van't meubilair
Je hebt geen twee subnets nodig... wat dan krijg je het probleem (tenzij je een echte router hebt die volledig te configureren is) van routing tussen die twee subnets.
Plaats gewoon alle PC's in hetzelfde subnet, maar zorg gewoon dat één van de twee routers geen DHCP actief heeft. Op de client bepaal je dan gewoon door het instellen van je default gateway dat je op internet gaat... en verder kan je steeds aan zowel je privé als werk servers aan.
Eigenlijk heb je dan geen twee netwerken, maar gewoon één netwerk met twee internet gateways (werk en privé).
Plaats gewoon alle PC's in hetzelfde subnet, maar zorg gewoon dat één van de twee routers geen DHCP actief heeft. Op de client bepaal je dan gewoon door het instellen van je default gateway dat je op internet gaat... en verder kan je steeds aan zowel je privé als werk servers aan.
Eigenlijk heb je dan geen twee netwerken, maar gewoon één netwerk met twee internet gateways (werk en privé).
Die setup is geen probleem. Als de kabel gesplitst is en elk op een netwerk kaart aangesloten dan zorgt de routering er vanzelf voor.
Kaart 1 krijgt netwerk instellingen van telenet en kaart 2 die van bedrijfsnetwerk. Er zal dan een default gateway ingesteld worden en (als ik me niet vergis) zal bij faling de andere gateway genomen worden. Je moet er dan enkel voor zorgen dat de telenet gateway default is.
Kaart 1 krijgt netwerk instellingen van telenet en kaart 2 die van bedrijfsnetwerk. Er zal dan een default gateway ingesteld worden en (als ik me niet vergis) zal bij faling de andere gateway genomen worden. Je moet er dan enkel voor zorgen dat de telenet gateway default is.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Ok, dat zou dan alleen kunnen door een router te hangen tussen de TN modem en pc.r2504 schreef:Plaats gewoon alle PC's in hetzelfde subnet, maar zorg gewoon dat één van de twee routers geen DHCP actief heeft. Op de client bepaal je dan gewoon door het instellen van je default gateway dat je op internet gaat... en verder kan je steeds aan zowel je privé als werk servers aan.
Hoe moet ik dat dan zien met die gateway en wat met DNS?
Het bedrijfsnetwerk is met fixed ip's geconfigureerd - dacht dat ik dat hierboven al had geschreven...
Wel, zo heb ik het geprobeerd: TN via dhcp en voor het werk fixed met alle specifieke instellingen die daarvoor nodig zijn.BungaMan schreef:Die setup is geen probleem. Als de kabel gesplitst is en elk op een netwerk kaart aangesloten dan zorgt de routering er vanzelf voor.
Ik kreeg alleszins in de browser en outlook geen verbinding met TN.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Probeer eens met de gateway voor je netwerk niet in te vullen ..
dan gaat moet het volgens mij zeker lukken om te surfen over telenet .
De vraag is alleen of je netwerk de gateway wel nodig heeft ? ( staat die server daar lokaal ? ) Meestal is de gateway in een lan toch voor connectie met een ander netwerk ( hetzij internet hetzij een vpn naar ander netwerk ? )
Zou eens proberen .. 2 netwerkkaarten op een xp met 2 verschillende gateways is gegarandeerd miserie ..
Ofwel moet je de gateway die krijgt van telenet op metric 1 zetten en die van je lokale netwerk op metric 2 ..
Als die gateway van het bedrijfsnetwerk ook internet heeft ..zie ik nie in waarom ie telenet er nog eens bij wilt .. dus ik ga er eigenlijk van uit dat zijn bedrijfsnetwerk geen internet link heeft ?
dan gaat moet het volgens mij zeker lukken om te surfen over telenet .
De vraag is alleen of je netwerk de gateway wel nodig heeft ? ( staat die server daar lokaal ? ) Meestal is de gateway in een lan toch voor connectie met een ander netwerk ( hetzij internet hetzij een vpn naar ander netwerk ? )
Zou eens proberen .. 2 netwerkkaarten op een xp met 2 verschillende gateways is gegarandeerd miserie ..
Ofwel moet je de gateway die krijgt van telenet op metric 1 zetten en die van je lokale netwerk op metric 2 ..
Als die gateway van het bedrijfsnetwerk ook internet heeft ..zie ik nie in waarom ie telenet er nog eens bij wilt .. dus ik ga er eigenlijk van uit dat zijn bedrijfsnetwerk geen internet link heeft ?
Het probleem is dat voor het bedrijfsnetwerk er ook via een proxy toegang is tot een intranet met informatie die ze willen raadplegen.
Daarvoor moet in die browsersessie uiteraard het proxyadres ingevuld worden.
Daarom dat ik dacht aan 2 verschillende browsers met elk hun netwerkinstellingen maar dat is maar een klein deel van het probleem/de oplossing vrees ik.
Ja, daar staat ook een server waarvan ze evt ook aan de gegevens zouden willen kunnen...
Daarvoor moet in die browsersessie uiteraard het proxyadres ingevuld worden.
Daarom dat ik dacht aan 2 verschillende browsers met elk hun netwerkinstellingen maar dat is maar een klein deel van het probleem/de oplossing vrees ik.
Ja, daar staat ook een server waarvan ze evt ook aan de gegevens zouden willen kunnen...
Dan zal je verplicht zijn om met bv internet explorer via telenet te surfen. Andere windows programma's nemen de settings daarvan over zoals msn en outlook. Dan kan je bv met firefox de proxy instellen. Die proxy moet dan op het bedrijfsnetwerk zitten of het gaat ook via telenet. Tenzij je voor dat specifiek adres de route aanpast.
Please help, looking for a way to get rich and fast
-
- Deel van't meubilair
Waarom zou je voor een lokaal netwerk een proxy nodig hebben ? Je hebt geen enkele instelling nodig in je browser, lokale servers zal hij zo vinden, en voor het overige gaat hij naar je default gateway (aangezien je met fixed IP's werkt moet je deze ook instellen, en is het je router die aan TN hangt).Peterken schreef:Het probleem is dat voor het bedrijfsnetwerk er ook via een proxy toegang is tot een intranet met informatie die ze willen raadplegen.
Wat de DHCP betreft op je tweede router in je netwerk... zorg dat deze gewoon adressen geeft die buiten de reeks van je werk-netwerk liggen (of geef ze eventueel ook een fixed IP). In ieder geval, de prive PC's krijgen op die manier als default gateway de tweede router die aan je privé TN modem hangt.
Dat lokaal netwerk is een bedrijfsnetwerk dat ook gekoppeld is via een of andere WAN verbinding met een overkoepelend netwerk. Om die intranet applicatie te gebruiken moet de proxy server ingevuld worden.r2504 schreef:Waarom zou je voor een lokaal netwerk een proxy nodig hebben ? Je hebt geen enkele instelling nodig in je browser, lokale servers zal hij zo vinden, en voor het overige gaat hij naar je default gateway (aangezien je met fixed IP's werkt moet je deze ook instellen, en is het je router die aan TN hangt).Peterken schreef:Het probleem is dat voor het bedrijfsnetwerk er ook via een proxy toegang is tot een intranet met informatie die ze willen raadplegen.
Er is nu geen 2e router, dus die pc hangt met de 'privénetwerkkaart' rechtstreeks op de TN modem. Door de DHCP van TN had die kaart een adres dat buiten de range lag van het lokale/bedrijfsnetwerk.r2504 schreef:Wat de DHCP betreft op je tweede router in je netwerk... zorg dat deze gewoon adressen geeft die buiten de reeks van je werk-netwerk liggen (of geef ze eventueel ook een fixed IP). In ieder geval, de prive PC's krijgen op die manier als default gateway de tweede router die aan je privé TN modem hangt.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
-
- Deel van't meubilair
Dan vrees ik dat je er niet zomaar gaat komen... misschien een Linux PCeetje plaatsen waarop je deftig routing en proxy'ing kan doen ?