Bekabeling vragen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Goeiedag,
Ik heb onlangs telenet verlaten om naar Dommel te gaan en had hierbij enkele vragen omtrent de bekabeling die er bij ons ligt.
De telefoonkabel komt uit de muur en gaat over een goeie 5 meter afstand naar de telefooncontactdoos. Deze kabel is een platte zwarte(ziet er uit als 2 kabeltjes naast elkaar geplakt) en heb gelezen dat deze niet al te goed is voor internet-aansluitingen. Klopt dit? en is dit te vervangen?
Dan uit de telefooncontactdoos is er opnieuw een goeie meter telefoondraad die naar de modem/router gaat.
De bekabeling is zon 8j+ oud.
Zou het mogelijk zijn dat er enige problemen ontstaan met deze bekabeling? Ik zou toch graag de 4Mbit halen(zon 2.5km van de centrale). Enige tips zijn ook welkom.
Alvast bedankt.
Matthias
Ik heb onlangs telenet verlaten om naar Dommel te gaan en had hierbij enkele vragen omtrent de bekabeling die er bij ons ligt.
De telefoonkabel komt uit de muur en gaat over een goeie 5 meter afstand naar de telefooncontactdoos. Deze kabel is een platte zwarte(ziet er uit als 2 kabeltjes naast elkaar geplakt) en heb gelezen dat deze niet al te goed is voor internet-aansluitingen. Klopt dit? en is dit te vervangen?
Dan uit de telefooncontactdoos is er opnieuw een goeie meter telefoondraad die naar de modem/router gaat.
De bekabeling is zon 8j+ oud.
Zou het mogelijk zijn dat er enige problemen ontstaan met deze bekabeling? Ik zou toch graag de 4Mbit halen(zon 2.5km van de centrale). Enige tips zijn ook welkom.
Alvast bedankt.
Matthias
Gevolgen ja, grote gevolgen . . . waarschijnlijk niet. Misschien enkele kilobytes minder en/of lagere SNR waarde.
En die 5m kabel kunt ge zeker vervangen, gewoon op plaats waar het binnenkomt afsnijden en nieuwe betere kabel (twisted) op aansluiten. Beste dat ge daar dan een klein kastje/doosje over zet of zo, oogt misschien ook beter dan laats ons zeggen ducked tape (ned woord ontsnapt me ff, van die stevige tape).
En 8 jaar zegt niet veel, hangt er voornamelijk van af welke kwaliteit ze toen gebruikt hebben.
Bij ons thuis heeft iemand van de familie (werkt bij BGC) 14jaar of zo geleden de tel lijn doorgetrokken naar boven waar mijn modem staat, zelfs met een omwegje via de zolder. En toch heb ik nog redelijk goede line stats op 3,8km van de centrale. Waarom? Hij heeft toen waarschijnlijk en goede kwaliteit kabel gelegd he
.
En die 5m kabel kunt ge zeker vervangen, gewoon op plaats waar het binnenkomt afsnijden en nieuwe betere kabel (twisted) op aansluiten. Beste dat ge daar dan een klein kastje/doosje over zet of zo, oogt misschien ook beter dan laats ons zeggen ducked tape (ned woord ontsnapt me ff, van die stevige tape).
En 8 jaar zegt niet veel, hangt er voornamelijk van af welke kwaliteit ze toen gebruikt hebben.
Bij ons thuis heeft iemand van de familie (werkt bij BGC) 14jaar of zo geleden de tel lijn doorgetrokken naar boven waar mijn modem staat, zelfs met een omwegje via de zolder. En toch heb ik nog redelijk goede line stats op 3,8km van de centrale. Waarom? Hij heeft toen waarschijnlijk en goede kwaliteit kabel gelegd he
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Als deze zo uit de muur komt dan ga je vermoedelijk niet echt veel winst boeken... probleem is dat je de kabel gaat doorknippen en terug aan elkaar zetten... dan mag die 5m nog beter kwaliteit zijn, de extra koppeling verprutst misschien alles.Matthias schreef:De telefoonkabel komt uit de muur en gaat over een goeie 5 meter afstand naar de telefooncontactdoos. Deze kabel is een platte zwarte(ziet er uit als 2 kabeltjes naast elkaar geplakt)
Nu vind ik het wel bizar dat BGC dergelijke draad zou hebben gebruikt... komt er nergens anders de normale "grijze BGC" kabel binnen ?
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
lijkt me ook onwaarschijnlijk dat belgacom met zo'n zwarte platte kabel binnen zou komen . er zal nog wel ergens een aftakking tussen zitten, van daaruit vertrekken met deftige telefoonkabel
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Deel van't meubilair
Als die uit één stuk is (en dus origineel BGC), en je slechts 5m kan besparen zou ik er af blijven... eventueel je modem meteen plaatsen waar hij binnen komt (en vandaar verder met ethernet), maar deze gaan doorknippen om er een stuk UTP aan te zetten zou ik niet meteen doen.Matthias schreef:maar de BGC kabel(ne grijze ronden) ligt er ook en is even lang.
Ik heb hier 25 meter platte kabel vervangen door UTP kabel waar ik RJ11 fichkes opgestoken heb en da scheelde toch serieus wa in mijn kwaliteit.
Maar denk dat ik gewoon rechtstreeks een RJ11 op de binnenkomende telefoonkabel ga steken en direct de modem in, de rest zal ik dan met UTP netwerkkabel doen, op die manier moet ik toch het 'onderste uit de kan' kunnen halen.
Maar denk dat ik gewoon rechtstreeks een RJ11 op de binnenkomende telefoonkabel ga steken en direct de modem in, de rest zal ik dan met UTP netwerkkabel doen, op die manier moet ik toch het 'onderste uit de kan' kunnen halen.
- xenne
- Elite Poster
gewoon afblijven, geen zotte werken doen. op die 5m zal het niet aankomen, toch zeker niet als het telefoonkabel is van topkwaliteitr2504 schreef:Als die uit één stuk is (en dus origineel BGC), en je slechts 5m kan besparen zou ik er af blijven... eventueel je modem meteen plaatsen waar hij binnen komt (en vandaar verder met ethernet), maar deze gaan doorknippen om er een stuk UTP aan te zetten zou ik niet meteen doen.Matthias schreef:maar de BGC kabel(ne grijze ronden) ligt er ook en is even lang.
idem, ik heb de telefoonkabel helemaal naar de beneden verdieping getrokken (knoopje aan de utp kabel),kabel komt de muur door en gaat meteen naar een full rate splitter, geen effect. Bekabeling +-20j oud.xenne schreef:gewoon afblijven, geen zotte werken doen. op die 5m zal het niet aankomen, toch zeker niet als het telefoonkabel is van topkwaliteitr2504 schreef:Als die uit één stuk is (en dus origineel BGC), en je slechts 5m kan besparen zou ik er af blijven... eventueel je modem meteen plaatsen waar hij binnen komt (en vandaar verder met ethernet), maar deze gaan doorknippen om er een stuk UTP aan te zetten zou ik niet meteen doen.Matthias schreef:maar de BGC kabel(ne grijze ronden) ligt er ook en is even lang.
off topic
Hier ligt een ongelofelijk zalig telefoon-wifi-UTP-COAX-netwerk. 12 netwerktoestellen zijn aangesloten.Alles op remote control.erg leuk.
off topic
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
---> incoming RJ11 cable (1m in-house) ---> full rate splitter ---> small RJ11 cable ---> ADSL modem/router/firewall ---> (gigabit switch) ---> UTP cat 5+ ---> ... ---> ...
Nog steeds het logische en beste dat er te doen is. Je laat best een Belgacom technieker komen, die doen dat aan een uurloon na hun uren of gratis bij insallatie van een 'nieuwe' discovery lijn (exclusief modem en splitter).
Nog steeds het logische en beste dat er te doen is. Je laat best een Belgacom technieker komen, die doen dat aan een uurloon na hun uren of gratis bij insallatie van een 'nieuwe' discovery lijn (exclusief modem en splitter).
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
serieus, zoiets kan je als doe-het-zelver toch echt zelf wel.Ken schreef:---> incoming RJ11 cable (1m in-house) ---> full rate splitter ---> small RJ11 cable ---> ADSL modem/router/firewall ---> (gigabit switch) ---> UTP cat 5+ ---> ... ---> ...
Full rate is gemakkelijk, maar nogal overrated hier op het forum.(heb zelf ook full rate)
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Niet iedereen is doe-het-zelver...laurens7 schreef:serieus, zoiets kan je als doe-het-zelver toch echt zelf wel.Ken schreef:---> incoming RJ11 cable (1m in-house) ---> full rate splitter ---> small RJ11 cable ---> ADSL modem/router/firewall ---> (gigabit switch) ---> UTP cat 5+ ---> ... ---> ...
Full rate is gemakkelijk, maar nogal overrated hier op het forum.(heb zelf ook full rate)
Kan jij UTP kabel correcht, ik zeg wel correct aan een RJ45 connector 'hangen'?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Deel van't meubilair
Voor enkele euro's kan je een speciale tang kopen bij een BRICO, GAMMA, ... en al wat je moet weten staat op http://en.wikipedia.org/wiki/T568BKen schreef:Kan jij UTP kabel correcht, ik zeg wel correct aan een RJ45 connector 'hangen'?Ik niet...
- fieldoxide
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 25 keer
De kabel die bij ons in het huis ooit geinstalleerd is dateert van 1971 (!!!) er staat nog zelfs RTT op (de voorganger van Belgacom), het is een ronde kabel volledig in het grijs en ziet er toch nog goed uit,het enige dat ooit eens zou moeten aangepast worden door belgacom is dat kleine zwarte kastje dat in de garage staat waar de kabel van de telefoon is op aangesloten,dat ziet er echt wel heel oud uit . Zou belgacom dat willen doen ?Draco888 schreef:Gevolgen ja, grote gevolgen . . . waarschijnlijk niet. Misschien enkele kilobytes minder en/of lagere SNR waarde.
Bij ons thuis heeft iemand van de familie (werkt bij BGC) 14jaar of zo geleden de tel lijn doorgetrokken naar boven waar mijn modem staat, zelfs met een omwegje via de zolder. En toch heb ik nog redelijk goede line stats op 3,8km van de centrale. Waarom? Hij heeft toen waarschijnlijk en goede kwaliteit kabel gelegd he.
- fieldoxide
- Elite Poster
En zouden ze dat zwarte kastje in de garage bij ons (van daar uit vertrekt de telefoonkabel richting ons huis) niet willen vervangen,lijkt mij er eentje van begin jaren 70.a3ke schreef:tegen betaling altijd vrees ik
is binneninstallatie zullen ze zeggen ...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
- fieldoxide
- Elite Poster
Spijtig genoeg is dat bij mij niet zo .Draco888 schreef:Beste is als ge een BGC werknemer kent hem is vragen of hij dat na de uren wil doen he. Nog beter als er zo ene in uw (uitgebreide) familie zit.
Maar misschien kan je zo een kastje wel ergens kopen,misschien bij belgacom zelf,ik weet juist de benaming er niet voor .
-
- Deel van't meubilair
Kastje... gewoon een vijf potig telefoon kastje... kan je gewoon kopen in zowat alle electriciteitswinkels of warenhuizen. Meer hoef je echt niet te hebben staan als eerste "kastje".fieldoxide schreef:Maar misschien kan je zo een kastje wel ergens kopen,misschien bij belgacom zelf,ik weet juist de benaming er niet voor .
- fieldoxide
- Elite Poster
Ok,r2504 schreef:Kastje... gewoon een vijf potig telefoon kastje... kan je gewoon kopen in zowat alle electriciteitswinkels of warenhuizen. Meer hoef je echt niet te hebben staan als eerste "kastje".fieldoxide schreef:Maar misschien kan je zo een kastje wel ergens kopen,misschien bij belgacom zelf,ik weet juist de benaming er niet voor .
ga eerst wat op internet rondkijken of ik het ergens kan vinden,zal wel niet moeilijk zijn om aan te sluiten zeker .
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- Deel van't meubilair
Op internet ga je er langer achter zoeken dan in de BRICO of de GAMMA.fieldoxide schreef:ga eerst wat op internet rondkijken of ik het ergens kan vinden,zal wel niet moeilijk zijn om aan te sluiten zeker .
Moeilijk... tenzij je geen twee draadjes kan vastvijzen.
- fieldoxide
- Elite Poster
Ok,r2504 schreef:Op internet ga je er langer achter zoeken dan in de BRICO of de GAMMA.fieldoxide schreef:ga eerst wat op internet rondkijken of ik het ergens kan vinden,zal wel niet moeilijk zijn om aan te sluiten zeker .
Moeilijk... tenzij je geen twee draadjes kan vastvijzen.
morgen eens kijken in de brico.
hoi,
ik heb 9 januari mijn telefoonlijn hier van bgc ( discovery )
10 januari ga ik dus dommel aanvragen
nu was mijn vraag
ik woon in een app.
enkel aan de inkom hebk een telefoonaansluiting,
hoe zou ik deze nu het beste tot aan mijn pc brengen ( toch een 7 meter verder)?
zou ik daar een router zetten en met gewone netwerkkabel tot hier komen
of zou ik gewoon van daaruit naar hier komen met telefoonkabel en dan de router hier laten staan langs mijn pc?
voor mij maakt het niet uit, ik wil gewoon de beste oplossing, de kostprijs maakt ook niet uit maar ik zou wel graag geholpen worden![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
groetjes
en tis men eerste maar waarschijnlijk niet mijn laatste post op userbase!!! hello folks![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
nu was mijn vraag
ik woon in een app.
hoe zou ik deze nu het beste tot aan mijn pc brengen ( toch een 7 meter verder)?
of zou ik gewoon van daaruit naar hier komen met telefoonkabel en dan de router hier laten staan langs mijn pc?
voor mij maakt het niet uit, ik wil gewoon de beste oplossing, de kostprijs maakt ook niet uit maar ik zou wel graag geholpen worden
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
groetjes
en tis men eerste maar waarschijnlijk niet mijn laatste post op userbase!!! hello folks
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Er is geen verschil of je de modem nu in de hal zet of naast uw pc. Gebruik wel goeie kabel natuurlijk (geen platte rj11 kabel), maar wel bij voorkeur VVT (of eventueel UTP) als je je modem bij de pc zet en UTP als de modem in de hal blijft staan. Maar steek zo'n kabel niet tussen de deur of zo want dan gaat het nie lang duren.predje schreef:hoi,
nu was mijn vraag
ik woon in een app.
voor mij maakt het niet uit, ik wil gewoon de beste oplossing, de kostprijs maakt ook niet uit maar ik zou wel graag geholpen worden
groetjes
en tis men eerste maar waarschijnlijk niet mijn laatste post op userbase!!! hello folks
-
- Deel van't meubilair
Er is wel degelijk een verschil... iedere meter telefoonkabel is er in princiepe één teveel ! De gouden regel is dan ook, plaats je modem zo dicht mogelijk bij het binnen komen van de telefoonkabel.Joris84 schreef:Er is geen verschil of je de modem nu in de hal zet of naast uw pc.
Kan je dit niet om welke reden dan ook, dan kan het soms aangewezen zijn de telefoonkabel te vervangen door een goede UTP kabel, echter je knipt je BGC kabel daar best niet voor door (maw. als je 5 of 10m BGC kabel binnen hebt liggen laat je die best liggen... het is niet echt ideaal om deze door te knippen en er 5 of 10m UTP kabel aan te hangen... anders is het indien die 5 fo 10m slechte telefoonkabel is, en de BGC kabel dus reeds is doorgeknipt).
Een ander belangrijk aspect zijn je signaal waardes in de modem... als die reeds goed zijn dan ga je ook weinig nut hebben bij je telefoondraad te vervangen... zijn die echter slecht en zit je op een kritiek punt wat betreft sync snelheid en verlies van connectie... dan kunnen die meters wel belangrijk zijn.
- TanknaT
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 42 keer
Plaats gewoon de modem waar je dat best uitkomt. Als je ADSL verbinding actief is post je de specificaties van je modem op dit forum en laat de deskundigen (waartoe ik niet behoor) deze verbinding beoordelen.
Indien nodig kan je dan nog aanpassingen doen en nadien vaststellenof er verbetering is.
Indien nodig kan je dan nog aanpassingen doen en nadien vaststellenof er verbetering is.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Uit een oude thread...
('n paar is gedraaid haal dus deze niet uit elkaar, zoniet kun je per vergissing 'n draad aansluiten met 'n draad van het aldere paar)
Deze afgeschermde kabel is 'n 2 paar, waar je dus maar 1 paar van nodig hebt.Ik plak je hier een tekening.
Koppel de overbodige draden los in het overgave punt Belgacom, zoek daar de a en de b ader, dit is het enige paar waar het signaal op zit.(afkomstig van de tf centrale Belgacom)
Van daar uit verbind je een nieuwe afgeschermde kabel naar de plaatst waar je PC staat.
Daar plaatst je de Telefoon doos en sluit je uw nieuwe kabel aan, plaats er een tf toestel in en test.
Plaats nu uw splitter en plaats daar uw telefoon in.
Verbind de onderkant van de splitter met de voorziene kabel naar uw modem of router.
Op deze wijze heb je alle mogelijke oude bedrading in uw woning omzeild.
(veronderstellend dat jij alleen in dit gebouw woont)
Opletten dat je geen andere users afkoppelt van het tf net
('n paar is gedraaid haal dus deze niet uit elkaar, zoniet kun je per vergissing 'n draad aansluiten met 'n draad van het aldere paar)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 6 keer
- Contacteer:
Als je de kabel vòòr de modem wil verlengen gebruik je best de vvt met alu-folie rond de 4 draden.
Bij adsl maakt het nog niet echt veel verschil, maar bij de opvolger vdsl is utp minder goed.
Bij adsl maakt het nog niet echt veel verschil, maar bij de opvolger vdsl is utp minder goed.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Zijn mijn waarden goed ?
Vroeger had ik ook nog een telefoonlijn nodig wat niet meer nodig is en daarom kan ik een modem onder in de kelder zetten en het signaal dan over ethernet (utp) versturen.
Vroeger had ik ook nog een telefoonlijn nodig wat niet meer nodig is en daarom kan ik een modem onder in de kelder zetten en het signaal dan over ethernet (utp) versturen.
- Bijlagen
-
- ADSL_waardes.jpg
- (153.63 KiB) 23 keer gedownload
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 7 keer
Dus algemeen genomen is het beter om vanaf het Belgacom aansluitpunt in huis een VVT-F2 kabel te leggen tot aan de modem in plaats van een UTP Cat6 kabel, of ben ik verkeerdVieten schreef:Als je de kabel vòòr de modem wil verlengen gebruik je best de vvt met alu-folie rond de 4 draden.
-
- Deel van't meubilair
De nadelen van VDSL over UTP treden pas op over langere afstanden (dus niet enkele meters), en hiervoor heeft men ondertussen reeds de nodige technologie ontwikkeld (VDSL-DMT, echter geen idee of dat ook gebruikt wordt).DaNat schreef:Dus algemeen genomen is het beter om vanaf het Belgacom aansluitpunt in huis een VVT-F2 kabel te leggen tot aan de modem in plaats van een UTP Cat6 kabel, of ben ik verkeerd
Algemeen genomen hou je de kabel tussen aansluitpunt en modem gewoon best zo kort mogelijk, en dan maakt VVT-F2 of UTP zeker niet uit.
- xenne
- Elite Poster
modem in kelder plaatsen zou beterschap kunnen opleveren. ik hoop het voor jou, want 1.1Mbit is toch wel erg flauw.AnD schreef:Zijn mijn waarden goed ?
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Tja, ik ben het al wat gewoon, want voor dat ik bij dommel zat was ik bij versatel en toen ik bij dommel kwam had ik ineens 2.2 Mbit, maar wel onstabiel (dus soms 1.1 en dan 2.2). En op een keer bleef ik op 1.1 Mbit hangen.xenne schreef:modem in kelder plaatsen zou beterschap kunnen opleveren. ik hoop het voor jou, want 1.1Mbit is toch wel erg flauw.AnD schreef:Zijn mijn waarden goed ?