UMTS/HSDPA

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik loop een beetje verloren op de sites van onze 3 operatoren... Heeft iemand een lijstje wat de mogelijkheden zijn van iemand die (particulier) volop aan "3G" wil doen?

Wat ik gevonden heb:

- Proximus: 15€ / 50Mb, daarna 0,90€/Mb :eek:
- Base: 25€ / 1Gb, daarna 0,10€/Mb wat al schappelijker is, maar toch nog :eek:
- Mobistar: niets, rien de knots, die hunne site trekt op den hond zijn...

Ik weet dat het hier een beetje hetzelfde verhaal zal zijn als het gewone internet, maar als ik zie dat in Nederland "onbeperkt" bundels verkocht worden, dan begin ik toch zachtjes te wenen bij het aanschouwen van bovenstaande tarieven. Zeker die van Proximus, dat is gewoon pure afzetterij zeg. Iemand ideetjes waar het goedkoper kan? :?

EDIT: arghl... tot overmaat van ramp merk ik precies dat Base slechts EDGE/GPRS is en gene UMTS/HSDPA ! Die optie valt dus ook weg. Heeft Proximus hier misschien een monopolie op ofzo? :|
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Bundel 10h € 24,99 / maand 1
Bundel Evening&Weekend € 29,99 / maand 2
Bundel No Limit € 49,99 / maand 3

* Wanneer u slechts af en toe gebruik wenst te maken van uw connectie, betaalt u het standaardtarief “Access Time option”: € 4,99 / uur (gefactureerd per schijf van 5 min.:
€ 0,4158/5 min.)

Tarieven geldig voor nationaal gebruik. Prijzen inclusief btw.

1. Tot 10 uur (kan gebruikt worden 24u per dag, 7 dagen per week). Na de 10 uur, zal u gefactureerd worden aan € 2,49/uur (€ 0,2075 / 5 min).
2. Gebruik tijdens daluren (17 uur - 7 uur op weekdagen, weekends en nationale feestdagen). Tijdens piekuren, extra kost van € 2,49/uur (€ 0,2075 / 5 min). Maximum 2 GB, daarna € 0,10/MB.
3. Onbeperkt gebruik (24 u per dag, 7 dagen per week). Maximum 2 GB, daarna € 0,10/MB.

Mobile Internet Access Time Option, 10h en Evening&Weekend worden per 5 minuten aangerekend.

http://customer.proximus.be/nl/Mobile_I ... puter.html

Ik denk dat je gekeken hebt naar de prijzen voor 3g gsm, hierboven zijn meer de pakketten voor gebruik met laptop of pc, die toch al ietsjes beter uit zien.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Mobistar heeft als enige GSM, GPRS, EDGE, UMTS én HSDPA.
Mobistar is de enige mobiele provider waar je ongeveer overal in België 200 kbit of meer kunt halen.
En dat mobistar hun site op geen kl*ten trekt ben ik het niet mee eens. Zoek op die van Proximus maar eens mobiele instellingen van uw gsm :? .
Enfin; bij mobistar vind je het als "Internet Everywhere" en kost je 5 euro per maand + 1 euro per dag dat je het gebruikt voor 1 GB traffiek.
Ik vraag me af of je je ogen wel open hebt gedaan op die site. Wel niet combineerbaar met voice, maar je geeft niet aan of dat dat de bedoeling was.
Op de homepage, een button van 10x3 cm groot om dat aan te kondigen.
Hoe vind je het? "Mobistar-aanbod -> Internet". Zo moeilijk is dat ...

Helaas gaat Mobistar er van uit dat residentiële klanten niet mobiel surfen en is er geen duidelijk 'raw internet'-aanbod beschikbaar.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Hmpfz. Voor alle duidelijkheid: ik zoek te 3G'en met mijne GSM (WM6).
meon schreef:Enfin; bij mobistar vind je het als "Internet Everywhere" en kost je 5 euro per maand + 1 euro per dag dat je het gebruikt voor 1 GB traffiek.
Ik vraag me af of je je ogen wel open hebt gedaan op die site. Wel niet combineerbaar met voice, maar je geeft niet aan of dat dat de bedoeling was.
Dat is dus weldegelijk de bedoeling. Dus zo'n USB-stickske ben ik niets mee. Nergens staat trouwens dat dit over UMTS zou gaan, enkel wat marketing prietpraat, zelfs bij "details" (waar ik op z'n minst verwacht dat er staat welke technologie enzo gebruikt wordt!). Ik blijf er dus bij: vind hun site maar niets. Het aanbod zelf is ook nog niet jedat: ik zou gewoon 24/24 online willen wezen, zonder dagelijks massa's te verzetten (in denk aan IM, e-mails, af en toe iets opzoeken en VoIP (internationaal)). Bij Mobistar zou me dit dus 35€ kosten. Dan toch precies liever het Base aanbod (denk niet dat ik meer dan 1Gb ga verzetten op een maand).

Maar kan het ook? Jij bent duidelijk handiger in dat soort zaken, dus: kan ik met mijn UMTS toestel - zonder die Mobistar USB-stick - zo'n abonnement afsluiten (en er ook gebruik van maken uiteraard)?
Avenger 2.0 schreef:Ik denk dat je gekeken hebt naar de prijzen voor 3g gsm, hierboven zijn meer de pakketten voor gebruik met laptop of pc, die toch al ietsjes beter uit zien.
Ok, ben dus niet duidelijk geweest. Het is dus weldegelijk om via m'n GSM/PDA te surfen en gewoon 24/24 online te wezen (een "time" abonnement wens ik dus niet). Deze tarieven dus:

http://customer.proximus.be/nl/Mobile_I ... E_PDA.html
meon
Administrator
Administrator
Provider

http://business.mobistar.be/go/nl/soho/ ... op_uw_gsm/

En bij mobistar vermelden ze het inderdaad nooit, maar dat is omdat het afhankelijk is van waar je jezelf bevindt; ze bieden namelijk alles aan van 1G tot 3,5G

En nee, Internet Everywhere is NIET (helaas) combineerbaar met Voice. Je krijgt er een aparte SIM voor. Je kan dus wel degelijk die gebruiken in je WM6, maar zal dan enkel kunnen surfen, mailen, sms'en en niet bellen.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

meon schreef: http://business.mobistar.be/go/nl/soho/ ... op_uw_gsm/

En bij mobistar vermelden ze het inderdaad nooit, maar dat is omdat het afhankelijk is van waar je jezelf bevindt; ze bieden namelijk alles aan van 1G tot 3,5G
Ik vind de logica ver zoek, maar het ligt klaarblijkelijk aan mezelf.

Soit, het kan dus, maar enkel voor bedrijven? Zo neen: waar vind ik het particuliere aanbod en wat kost dit? Of moet ik hiervoor naar een shop (handig zo'n site!)?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

PS: vanop telfort.nl...
Nu onbeperkt surfen, mailen en chatten op je mobiel met UMTS-snelheid (max 128kb/s)! Deze maand betaal je i.p.v. € 10,- slechts € 7,- p.mnd. Voor deze bundel geldt een fair use policy.
:cry:
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ze zijn inderdaad erg karig met hun info. Volgens mij om mensen niet af te schrikken met de verschrikkelijke kosten hiervan :)
Je kan ook bellen naar Mobistar natuurlijk. Ik heb enkel het nummer +32 495 95 95 00 van hun klantendienst.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Het is inderdaad triestig, in Nederland werken ze eerder proactief, terwijl ze hier het totaal tegenovergestelde doen. Je zou bijna denken dat ze geen (particuliere) klanten willen. Ik denk dat er genoeg animo is bij de particulieren voor een betaalbaar always on 3G systeem (kijk maar naar Nederland), we hebben de infrastuctuur, maar de wil is er duidelijk niet. Misschien is er ook te weinig (reden tot) concurrentie.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dus voorlopig blijft Base en zijn - zucht - EDGE de eerste keuze (1Gb is voldoende en 25€ is te veel, doch nét acceptabel). Bijkomend voordeel is de Base Zero postpaid formule (ik bel niet vaak), waarmee ik toch ook weer 5€ ofzo uitspaar t.o.v. de concurrentie.

Ging base niet investeren in UMTS? Had ik dat nergens gelezen enkele jaren terug? :roll:

Soit, ik wacht nog even op het antwoord van Mobistar...
The ghostbuster
Starter Plus
Starter Plus

cloink schreef: Ging base niet investeren in UMTS? Had ik dat nergens gelezen enkele jaren terug?
Ik heb hier in Mol - Millegem 3G van Base "beschikbaar" dus de uitrol van het netwerk is wel bezig, kan voorlopig niet aanloggen op het 3g van base.

b.
Doet ook iets bij Belgacom...
Afbeelding
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

cloink schreef:Dus voorlopig blijft Base en zijn - zucht - EDGE de eerste keuze (1Gb is voldoende en 25€ is te veel, doch nét acceptabel). Bijkomend voordeel is de Base Zero postpaid formule (ik bel niet vaak), waarmee ik toch ook weer 5€ ofzo uitspaar t.o.v. de concurrentie.
Alhoewel je geen GPRS wou hebben, wil ik toch even opmerken dat je voor 5,- euro per maand bij BASE GRPS/EDGE kan hebben. Officieel slechts 10 MB, maar ze houden nog geen rekening met de traffiek momenteel...

Zie ook http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=14048
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Edward Valckx schreef:Alhoewel je geen GPRS wou hebben, wil ik toch even opmerken dat je voor 5,- euro per maand bij BASE GRPS/EDGE kan hebben. Officieel slechts 10 MB, maar ze houden nog geen rekening met de traffiek momenteel...
Hmm, bedankt voor de tip.

Ik wou geen GPRS omdat ik dat in principe een inferieure technologie vind, maar goed, als ik keuze heb uit bovenstaande opties, dan zal het inderdaad alsnog GPRS worden vrees ik.

Trouwens, uit welke bron heb je dat van die datalimiet? Het lijkt me nl. ERG vervelend mocht dat plots wel zo zijn in een maand dat je net een halve Gb ofzo hebt binnen getrokken (kassa kassa). :?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

cloink schreef:Ging base niet investeren in UMTS? Had ik dat nergens gelezen enkele jaren terug? :roll:
Base heeft geïnvesteerd in UMTS en heeft de dekking die ze moeten halen volgens de licentie. Het UMTS netwerk is echter nog niet commercieel beschikbaar. Ze hebben echter wel een volledig EDGE netwerk terwijl een tijdje terug bvb Proximus dit nog niet overal kon aanbieden.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

cloink schreef:Trouwens, uit welke bron heb je dat van die datalimiet?
Eigen ervaring :-)
cloink schreef:Het lijkt me nl. ERG vervelend mocht dat plots wel zo zijn in een maand dat je net een halve Gb ofzo hebt binnen getrokken (kassa kassa). :?
Het is pre-paid, dus kunnen ze niet extra faktureren. Je betaalt 5,- euro, en dan heb je één maand GPRS/EDGE. Zodra je aan je 10 MB zit, of als de maand voorbij is, krijg je een SMS en vervalt GPRS/EDGE.

Echter, ik zit elke maand over mijn 10 MB, en het blijft altijd een maand lang werken. Uiteraard moet je niet overdrijven; ik zou het bvb niet gebruiken als modem voor een laptop. Maar om met de PocketPC mijn email binnen te halen (push IMAP), en af en toe een beetje te surfen werkt het prima.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Edward Valckx schreef:Het is pre-paid, dus kunnen ze niet extra faktureren. Je betaalt 5,- euro, en dan heb je één maand GPRS/EDGE. Zodra je aan je 10 MB zit, of als de maand voorbij is, krijg je een SMS en vervalt GPRS/EDGE.
Ahaaa! Perfect! ;)

Het zal dan toch Base worden, wegens als enige betaalbaar. En zoals gezegd, dat Base Zero abonnement sprak me sowiso al aan... Spijtig voor Proximus, waar ik al meer dan 10 jaar trouwe klant was, maar de tarieven die zij hanteren voor mobiel internet... :x
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Met Base zero moet je wel een keer in de twee maanden bellen, zoniet vervalt de kaart. ;)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

cloink schreef:Soit, ik wacht nog even op het antwoord van Mobistar...
Bij deze:
Mobistar schreef:Als particulier volstaat het om de betalende optie Orange World 10 Mb (15 euro per maand) te activeren op het abonnement dat u kiest.

Voor een abonnement in de business-segmentering moet u over minimaal drie lijnen (of simkaarten) beschikken. De opties hangen af van het abonnement dat u kiest. Voor uitgebreidere informatie neemt u best contact op met de klantendienst op het nummer 0495959500.
Dus 15€/maand met een limiet van 10Mb... Da's 3 keer zo duur als Base en zelfs nog erger dan Proximus (waar je voor die prijs 5x het volume krijgt). Huilen met de pet op in België... :cry:

PS: werken op 1 januari? Jezus.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”