Flash ADSL-modem firmware van een ander land = gevaarlijk?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Hallo,

Vandaag in de Carrefour een ADSL-modem/router gekocht "van Belgacom". Nu, ik wist dat er een Thomson Speedtouch 536v6 in zat, inclusief twee splitters, dus het was een goeie deal en ik ben niet van plan het Belgacom-ADSL aanbod te gebruiken :-)

Probleem is echter dat Belgacom z'n eigen firmware in die dingen heeft gestoken, zelfs een factory reset helpt niet, en standaard is er enkel een "BGC_User" gedefinieerd zonder wachtwoord. Veel valt er dan ook niet te beleven in de webinterface, de firmware versie is stokoud, inlogen met telnet of ftp lukt ook al niet (invalid user/pass etc.).

Op http://mirror.opensourcehub.com/pub/speedtouch/routers/ST536v6/ kan je echter nieuwe firmware downloaden, en op http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies.cfm?t=643716&r=10041774#r10041774 staat ook uitgelegd hoe je dat flashen kan doen. Dit is dus de volgende stap in de poging tot exorcisme op mijn Speedtouch 536... En naar 't schijnt is dit een bullet-proof methode om een ISP lock-in te verwijderen.

Wat ik mij nu nog afvraag: is ADSL steeds ADSL? Of kan de firmware per land verschillen t.g.v. de telecominfrastructuur in die landen? Op sommige sites kom ik bijvoorbeeld al eens "UK only" firmware tegen.

Heeft iemand reeds gelijkaardige (succesvolle) ervaringen? Vooraleer ik mijn nieuwe modem verander in een paperweight...

Groeten,
JD
toettoet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007, 18:20

hmm waarom zouden dan opensource firmwares als dd-wrt en tomato dan wel werken?

denk dat van die uk-only firmware, types zijn met speciale uitbreidingen of belemmeringen voor de bepaalde isp waarvoor het uigebracht is

dus ik zou het proberen

maar als het niet lukt kan je wel fluiten naar je garantie enzo :(
dus tis riskant, maar zou het toch proberen
wwdj
Member
Member
Berichten: 93
Lid geworden op: 18 dec 2007, 17:07

ik heb onlangs zelfde gedaan met tele2 geval, en werkt perfect.

Vragen hieromtrent PM me gerust
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Hmm, inderdaad, ik had niet aan openwrt en consorten gedacht... Dus ik hoef mij geen zorgen te maken :-)

Maar beter voorkomen dan genezen, bij deze kan ik met een gerust hartje een flash proberen. Als het mij niet lukt, hoor je het wel :wink:

Bedankt,

JD
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb dit gedaan bij een nonkel van me, die ging naar edpnet en daarom moest de modem geflasht worden. Dat ging zonder problemen.
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Opdracht volbracht 8)

Slechts twee keer moeten proberen, de eerste keer was ik waarschijnlijk te traag en kreeg ik bij de start van het flashen een authentication error.
Gewoon opnieuw geprobeerd, een beetje rapper, en no problemo.

Merci!

Groeten,

JD

P.S. Het flashtooltje zelf stond op http://mirror.opensourcehub.com/pub/speedtouch/utilities/UpgradeWiz/
toettoet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007, 18:20

proficiat :)
sammetjuuh
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 okt 2009, 09:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier,

ik heb hetzelde probleem met het upgraden van mijn speedtouch
maar die link voor het flashen werkt niet meer?
kan iemand mij helpen?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

sammetjuuh schreef:Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier,

ik heb hetzelde probleem met het upgraden van mijn speedtouch
maar die link voor het flashen werkt niet meer?
kan iemand mij helpen?
Is al 2 jaar geleden dat dit hier werd gepost, daarom dat die link niet meer werkt.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
sammetjuuh
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 okt 2009, 09:18
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Patje schreef:
sammetjuuh schreef:Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier,

ik heb hetzelde probleem met het upgraden van mijn speedtouch
maar die link voor het flashen werkt niet meer?
kan iemand mij helpen?
Is al 2 jaar geleden dat dit hier werd gepost, daarom dat die link niet meer werkt.
weet ik ook hoor ;)

mss heeft iemand het nog op ze harde schijf?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”