Peterken schreef:@Argentus, fdisken heb ik wel al gedaan voor een dos/windows xysteem maar vraag me af hoe dat voor linux te doen + dat het een schijf is van 500GB...
Het gebruik is gelijkaardig. Gewoon de commando's zijn anders, maar de basis gebruik is dezelfde. Start gewoon fdisk met de correcte hd als parameter ( aka "fdisk /dev/sdb" ), en dan effe drukken op h voor help.
Peterken schreef:
De schijf bestaat uit 2 partities, swap en systeem/data; kan ik vanaf de werkende schijf/systeem met rsync alles overzetten?
Hmmm, hier zal ik u het antwoord schuldig moeten blijven. De vraag is, hoe zal Linux reageren erop. Je kan beide partities aanmaken, en je root data rsync'en naar de correcte partitie. In theorie, zou linux moeten in staat zijn op te starten zonder de swap partitie op dat moment. Maar ik heb zelf geen clue hoe de boel zal reageren. Worth a try ...
De enige andere oplossing die ik kan aanbieden, is een Software Raid 1 opzetten met mdadm. En je HD clonen naar de 2de. Je eerste eruit halen, en dan de array vernietigen. Een raid 1 array vernietigen zou geen data verlies tot gevolg mogen hebben.
Ik heb tot op heden geen nood gehad om een volledig actief systeem te verhuizen naar een andere HD, zodus ik ben ook een beetje aan het gokken
Om eerlijk te zijn, ben je niet beter af met gewoon een sata kaartje dat een intel controller heeft? De ondersteuning is veel beter default voor de kernels... Ik heb persoonlijk een hekel aan Kernel recompiles ( en zeker voor zo een pruts controller kaarten ( kan te veel mislopen, en kruipt te veel tijd in zoals je zelf ondervonden hebt

) ).
Dit is exact één van de redenen dat ik voor een xen setup met software raid 5 gegaan ben. Als je moet uitbreiden naar grotere HD's, gewoon 1 HD eruit halen, en een grotere erin stoppen. Laten syncen, en dan hetzelfde voor HD2,3,4,5 enz ... Tot al de grotere HD's synced zijn, en je oudere kleine uit de array zijn. En dan kan je de vrij plaats voorzien van een partitie, en mounten. Ook om die reden zoals je nu voorhebt, bleef ik weg van echte raid controllers, wegens de belabberde driver support voor bepaalde "goedkopere" merken ( die vaak onbetrouwbaar zijn ), en de aanhorende problemen ermee.
Tussen haakjes? Gebaseerd op de huidige informatie, draai je je server op één HD? Een tip, koop nog zo een groter HD erbij, en maak een Raid1 aan. Kan je veel problemen uitsparen naar de toekomst toe.