Boot probleem op Debian

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hoikes,

Ik heb een grotere harde schijf in mijn Debian server geplaatst en alles overgezet met ghost.
Tot daar liep het nog goed maar nu krijg ik een snel scrollende 'GRUB' tekst bij het booten.
De nieuwe schijf zit op dezelfde poort van de pci controller als waar de oude schijf stak.

Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen - probleem is dat ik destijds ook lang heb moeten zoeken om het aan de praat te krigjen omdat die controller - promise - niet standaard wordt ondersteund en ik zelf de kernel moest compileren.... :?

Alvast bedankt!
P.
Sloppy Joe
Member
Member

Peterken,

ik heb de volgende ISO eens losgelaten op een openSuSe met boot problemen, mischien kan je hier iets mee...

Greetzzz,

Joe
A man on a mission: http://www.paulswereld.be/
Peterken
Premium Member
Premium Member

Hey Sloppy Joe, zal het eens proberen want door mijn beperkte linux kennis zou ik niet goed weten wat doen.
Was aan het denken om met een ander programma dan ghost te proberen maar ga nu/morgen eerst eens met die Super Grub Disk proberen.

Tnx!
P-ken
Peterken
Premium Member
Premium Member

Het boot probleem is opgelost met bovenstaande oplossing maar nu krijg ik een "Resize inode not valid' boodschap en "fsck died with exit status 4/failed code 4".
Het gaat hier om een nieuwe schijf dus ik veronderstel niet er iets mis is met de schijf zelf.
Slaat die "Resize" op het overzetten van een kleinere disk naar een grotere en is dat dan niet juist gedaan?
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Ik hoop dat je je originele disk nog hebt, want volgens mij is je file systeem corrupt.

Ben je niet beter af met een debian installatie te maken met een Xen, en dan kan je later je VPS zonder problemen overzetten naar een nieuwe server / schijf etc?

Zo heb ik de boel opgebouwd bij mij. Debian Dom0, met verschillende Debian DomU's ( waarvan ene NxServer draait met Gnome voor remote te werken ).

Nu, ik ga er vanuit dat je enkel een grotere schijf ( JOBD ) erbij geplaatst hebt. M.a.w, dat je gene Raid draait. Als dat zo is, waarom niet je grotere HD gewoon erbij plaatsen, mounten op je originele installatie, en je main data hierop zetten ( /home enz? ).

Is deze 'promise' een SATA controlle, en ondersteund je server geen SATA? Want anders zie ik niet veel rede dat je deze gebruikt. Als het voor raid is, ben je even goed ( zelf beter! ) af met software raid.
Peterken
Premium Member
Premium Member

Jaja, de originiele disc werkt nog probleemloos. :wink:
Ik was er net mee bezig en wilde eens proberen met een ander programma dan norton ghost - ben net een bootdisc aan het maken met acronis trueimage.

De controller die ik heb - tx4 - is geen raid controller maar gewoon een sata controller omdat ik geen sata poorten had en niet het geld van een raid controller + disks wilde geven op dat moment maar ook geen pata disc meer wilde kopen.
Arqentus
Premium Member
Premium Member

Ken je niet gewoon proberen met een rsync?

fdisk je nieuwe harddisk, markeer deze als bootbaar, zet er ext3 op, mount deze tijdelijk en dan gewoon een rsync van al je root data naar je nieuwe?

In theorie is dan je disk 100% identiek ...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

je kan best gewoon "dd" gebruiken, oude en nieuwe insteken. live cd booten, dan

dd if=/dev/oud of=/dev/new

daarna kan je dan in linux grote van partities aanpassen.
Peterken
Premium Member
Premium Member

@Argentus, fdisken heb ik wel al gedaan voor een dos/windows xysteem maar vraag me af hoe dat voor linux te doen + dat het een schijf is van 500GB...
De schijf bestaat uit 2 partities, swap en systeem/data; kan ik vanaf de werkende schijf/systeem met rsync alles overzetten?

@crapiecorn: krijg ik met dd op de nieuwe schijf dan partities van dezelfde grootte als de originele en hoe kan ik die resizen; moet dat ook vanaf de livecd of vanuit het werkend systeem?
Peterken
Premium Member
Premium Member

In het verleden heb ik nog al eens gebruik gemaakt van norton ghost om een disk te clonen en heb nooit problemen ondervonden.
Is er verklaring te vinden waarom het in deze situatie niet lukt?
Arqentus
Premium Member
Premium Member

Peterken schreef:@Argentus, fdisken heb ik wel al gedaan voor een dos/windows xysteem maar vraag me af hoe dat voor linux te doen + dat het een schijf is van 500GB...
Het gebruik is gelijkaardig. Gewoon de commando's zijn anders, maar de basis gebruik is dezelfde. Start gewoon fdisk met de correcte hd als parameter ( aka "fdisk /dev/sdb" ), en dan effe drukken op h voor help.
Peterken schreef: De schijf bestaat uit 2 partities, swap en systeem/data; kan ik vanaf de werkende schijf/systeem met rsync alles overzetten?
Hmmm, hier zal ik u het antwoord schuldig moeten blijven. De vraag is, hoe zal Linux reageren erop. Je kan beide partities aanmaken, en je root data rsync'en naar de correcte partitie. In theorie, zou linux moeten in staat zijn op te starten zonder de swap partitie op dat moment. Maar ik heb zelf geen clue hoe de boel zal reageren. Worth a try ...

De enige andere oplossing die ik kan aanbieden, is een Software Raid 1 opzetten met mdadm. En je HD clonen naar de 2de. Je eerste eruit halen, en dan de array vernietigen. Een raid 1 array vernietigen zou geen data verlies tot gevolg mogen hebben.

Ik heb tot op heden geen nood gehad om een volledig actief systeem te verhuizen naar een andere HD, zodus ik ben ook een beetje aan het gokken ;)

Om eerlijk te zijn, ben je niet beter af met gewoon een sata kaartje dat een intel controller heeft? De ondersteuning is veel beter default voor de kernels... Ik heb persoonlijk een hekel aan Kernel recompiles ( en zeker voor zo een pruts controller kaarten ( kan te veel mislopen, en kruipt te veel tijd in zoals je zelf ondervonden hebt ;) ) ).

Dit is exact één van de redenen dat ik voor een xen setup met software raid 5 gegaan ben. Als je moet uitbreiden naar grotere HD's, gewoon 1 HD eruit halen, en een grotere erin stoppen. Laten syncen, en dan hetzelfde voor HD2,3,4,5 enz ... Tot al de grotere HD's synced zijn, en je oudere kleine uit de array zijn. En dan kan je de vrij plaats voorzien van een partitie, en mounten. Ook om die reden zoals je nu voorhebt, bleef ik weg van echte raid controllers, wegens de belabberde driver support voor bepaalde "goedkopere" merken ( die vaak onbetrouwbaar zijn ), en de aanhorende problemen ermee.

Tussen haakjes? Gebaseerd op de huidige informatie, draai je je server op één HD? Een tip, koop nog zo een groter HD erbij, en maak een Raid1 aan. Kan je veel problemen uitsparen naar de toekomst toe.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

In principe kan je een linux systeem gewoon tarren ;) Done it before. 't Was wel naar een server met identieke hardware, dus ik moest niet met kernels foeffelen enzo. Heb je eigenlijk al een kernel met support voor je sata kaart? Of moet je hier nog mee foeffelen?
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

Het is intussen gelukt met Acronis True Image en ik dacht dat het normaal was dat het uuuuren duurde - ik geloof 7 à 8 - om zoveel over te zetten maar dat is blijkbaar dan alleen in Norton Ghost want nu is het in ongeveer 1u gefixed.

Alleszins bedankt voor de hulp hiervoor!

mbt SATA controller: ik heb die toen gekocht omdat dit het beste qua prijs/kwaliteit was die ik kon krijgen.
Er was linux ondersteuning voor maar niet voor debian; heb daar toen een paar dagen op zitten kloojen om uit zoeken hoe ik dat aan de praat kon krijgen. Ik had nog nooit een kernel gecompileerd en dat schrok me ook een beetje af maar al bij al viel het uiteindelijk wel goed mee.
In dit geval zag ik er tegenop om dat terug op te halen omdat ik er geen tijd/zin voor had en ik geloof dat ik die installatie niet meer heb. :oops:

Jaja, ik draai 'op 1 disk' :twisted: - zit nog een 2de kleinere PATA bij en die SATA die erin zat komt in mijn mediacenter.
Ik ben niet zo vertrouwd met RAID maar ik dacht dat het af te raden was om dat softwarematig op te zetten en daarom heb ik dat nooit overwogen; was er niet een serieus nadeel aan in noodsituaties - moelijk/onmogelijk om gegevens te recoveren?
Anderzijds ben ik wel al een tijdje aan het denken hoe ik mijn gegevens veilig kan stellen want naarmate die opslagruimte groeit...
Is het mogelijk om een bestaande installatie om te zetten naar een softwarematige RAID1?

@Sub Zero: tarren is toch vooral voor backup doeleinden, niet? En kan dat dan van 1 disk naar een andere zonder tussenstap?
Jaja, die controller is standaard niet ondersteund in debian :?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Peterken schreef: Jaja, die controller is standaard niet ondersteund in debian :?
Welke release draai je, toch niet woody of sarge ?
Arqentus
Premium Member
Premium Member

Peterken schreef: Ik ben niet zo vertrouwd met RAID maar ik dacht dat het af te raden was om dat softwarematig op te zetten en daarom heb ik dat nooit overwogen; was er niet een serieus nadeel aan in noodsituaties - moelijk/onmogelijk om gegevens te recoveren?
Anderzijds ben ik wel al een tijdje aan het denken hoe ik mijn gegevens veilig kan stellen want naarmate die opslagruimte groeit...
Is het mogelijk om een bestaande installatie om te zetten naar een softwarematige RAID1?
Softwarematig is dat zo geen probleem bij Linux. Moest je dat doen bij Windows ( zoals raid 5, raad ik totaal niet aan. Ik spreek uit ervaring :( ).

In praktijk heb je 2 kampen. De ene dat heilig geloven in hardware raid, en de anderen, die geloven in software raid.

Nu, software raid heeft idd het nadeel dat je de rebuild vaak zelf dient dient op te lossen ( niet zo een ramp, gewoon effe 1 commando string ). Waarbij hardware raid het voor je zelf oplost.

Software raid kwa performance, op gebied van Raid 1, maakt het geen verschil uit. Enkel als je naar raid 5 enz gaat is er een verschil. Maar dat is redelijk beperkt. De moderne cpu's kunnen dat met gemak aan. Een voorbeeld, 5 schijven ( + 1 spare ) rebuilden gebruikt 10 a 20% cpu gebruik op 1 core van een 1.8Ghz Intel L5320.

Een van de voordelen is dan weer, dat je niet moet kloten met drivers voor je hardware raid kaart in je kernel te krijgen ;)

Standaard rule is vaak, hardware raid voor high end servers, en software raid voor low to mid end servers. En in mijn boek versta ik onder hardware raid, kaarten met hun eigen dedicated cpu, memory enz. Niet die 150 a 200€ prutskaarten zoals het merk dat je nu gebruikt voor je SATA controller ;). Blijft van die weg, want ik heb al genoeg horror verhalen gelezen. Voor hardware raid moet je een deftig budget voorzien.

Een bestaande installatie omzetten is idd iets meer werk ;)
Effe een simpele tutorial opgezocht:
http://www.howtoforge.com/software-raid ... ebian-etch
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Peterken schreef:@Sub Zero: tarren is toch vooral voor backup doeleinden, niet? En kan dat dan van 1 disk naar een andere zonder tussenstap?
Bwa, je kan dan ook eerst een 'backup' nemen en die dan op een andere schijf opnieuw 'deployen' als je per se een backup tool wilt noemen.

Wij deployen zo snel xen virtual machines. We hebben x aantal tarballen klaar staan met alles in. Als een klant dan een nieuwe vm wilt, LVM2 region aanmaken, tarbal op uitgieten, xen config file zetten en xm create runnen.

In principe is een linux OS gewoon een set files die samen werken (ok, je mbr enzo moet je wel zelf nog doen, maar de rest is peanuts).
Afbeelding
Peterken
Premium Member
Premium Member

crapiecorn schreef:Welke release draai je, toch niet woody of sarge ?
4.0 - is dat niet Etch?

@Argentus: is er niet zoiets dat wanneer het misgaat met een software raid, het dan tegoei fout zit of is dat afhankelijk van de raid versie?
Is dat het 'rebuilden' wat dan moet gebeuren in zo een geval?
Bedankt voor die tutorial, zal dat zeker in gedachte houden en waarschijnlijk ook gebruiken als ik de stap zou zetten.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster

Sub Zero schreef:In principe is een linux OS gewoon een set files die samen werken (ok, je mbr enzo moet je wel zelf nog doen, maar de rest is peanuts).
Als het om dezelfde systemen gaat kan je weer dd gebruiken :p

Code: Selecteer alles

dd if=/dev/hda of=/nfs/mbr bs=512 count=1

reverse 

dd if=/backup/nfs/mbr of=/dev/hda bs=446 count=1
Arqentus
Premium Member
Premium Member

Peterken schreef:
crapiecorn schreef:Welke release draai je, toch niet woody of sarge ?
4.0 - is dat niet Etch?

@Argentus: is er niet zoiets dat wanneer het misgaat met een software raid, het dan tegoei fout zit of is dat afhankelijk van de raid versie?
Is dat het 'rebuilden' wat dan moet gebeuren in zo een geval?
Bedankt voor die tutorial, zal dat zeker in gedachte houden en waarschijnlijk ook gebruiken als ik de stap zou zetten.
Bij raid 1 kan er in feiten niet veel mislopen. Raid 1 is gewoon een kopie van de andere disk. Het enige waarvoor je moet opletten, is dat je secundaire disk wel bootbaar is ;)

Bij Raid 5,6 enz, alle waarbij je met parity blocken zit, moet je idd een rebuild doen. Wat logische is, sinds men de originele data moet herstellen.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”