Dynamisch/Vast ipadres

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
MiKe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007, 11:53

Goeiedag,

Ik vraag me het volgende af:

Bij Telenet heb je een dynamisch ipadres, alhoewel deze hetzelfde blijft indien je met een router/server werkt die 24/7 aanstaat. Zo heb ik al lange tijd hetzelfde ipadres bij m'n Telenetabo.

Vele jaren terug heb ik nog adsl gehad bij verschillende providers, waarbij je iedere 36u de pppoe connectie verloor, reconnecte en toen direct een nieuw ipadres kreeg.

Mijn vraag is nu, werkt dit nog steeds op dezelfde manier of zijn er ondertussen al providers zoals Dommel/Edpnet/etc die de connectie niet verbreken na x aantal uur/dagen ?

Graag zou ik zo snel mogelijk weggaan van Telenet vanwege de belachelijke limiet, maar ik zie het ook niet zitten om 70€/maand te betalen voor een vast ipadres terwijl ik genoeg heb met een standaard abo bij Dommel of dergelijke.

Vandaar dus de vraag, zijn er bepaalde isp's waarbij je de connectie niet "opzettelijk" verliest en een nieuw ipadres krijgt ?

Alleszins bedankt voor enige reactie!

MiKe
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dommel en edpnet hebben geen 36u disconnects.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
MiKe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007, 11:53

Goztow schreef:Dommel en edpnet hebben geen 36u disconnects.


Kan je er dan vanuitgaan dat je bvb zelfde ip hebt voor meer dan een jaar zoals bij Telenet het geval is of is dit niet zo stabiel ?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

MiKe schreef:Kan je er dan vanuitgaan dat je bvb zelfde ip hebt voor meer dan een jaar zoals bij Telenet het geval is of is dit niet zo stabiel ?


Als ze het niet als static IP verkopen dan kan je hier niet vanuitgaan.
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

Beter is een abbo te nemen met een static IP (dacht dat geekDSL van realDSL de goedkoopste oplossing was op dit vlak) of te werken met een soort van DynDNS oplossing
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

De spontane vraag rijst: waarom heb je een semi-vast IP nodig?

Je kan het niet gebruiken als een echt vast IP (voor bv. mailrouting e.d.) en als het enkel is om van buitenaf steeds op dezelfde host te komen, dan zijn er diensten alla dyndns.org. Dus waarom precies die wens?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

The_One_be schreef:Beter is een abbo te nemen met een static IP (dacht dat geekDSL van realDSL de goedkoopste oplossing was op dit vlak) of te werken met een soort van DynDNS oplossing


GeekDSL bestaat al lang niet meer. dommel bied met zijn cityconnect plus wel een abonnement met een vast ip aan ( ik heb dit in bestelling :) ).
MiKe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007, 11:53

ditCh schreef:
MiKe schreef:Kan je er dan vanuitgaan dat je bvb zelfde ip hebt voor meer dan een jaar zoals bij Telenet het geval is of is dit niet zo stabiel ?


Als ze het niet als static IP verkopen dan kan je hier niet vanuitgaan.


Ik bedoel, is dit in de praktijk zo of niet? Bij telenet heb ik al meer dan jaar dezelfde gehad, alhoewel het ook dynamisch is.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

MiKe schreef:Ik bedoel, is dit in de praktijk zo of niet? Bij telenet heb ik al meer dan jaar dezelfde gehad, alhoewel het ook dynamisch is.


Bij ADSL is dit in de praktijk lang niet zo als bij Telenet ( weet ik uit ervaring ).
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

ditCh schreef:Bij ADSL is dit in de praktijk lang niet zo als bij Telenet ( weet ik uit ervaring ).

²

Hier is het zelfs nog wat "erger": daar ik op 4,x km van de centrale zit, verlies ik om de zoveel dagen spontaan verbinding. Niet doordat Dommel disconnects doorvoert, maar doordat het signaal te slecht wordt (vaak als de heel de straat hunne modem opzet, 's avonds zo rond een uur of 20.00).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

ditCh schreef:
The_One_be schreef:Beter is een abbo te nemen met een static IP (dacht dat geekDSL van realDSL de goedkoopste oplossing was op dit vlak) of te werken met een soort van DynDNS oplossing


GeekDSL bestaat al lang niet meer. dommel bied met zijn cityconnect plus wel een abonnement met een vast ip aan ( ik heb dit in bestelling :) ).

Heb nog steeds een Geekdsl met fixed ip via fulldsl hoor ;)
Nadelen zijn alleen een 24 uur disconnect en de upload van 512 is teruggebracht naar 384.
MiKe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007, 11:53

ditCh: Bedankt voor de info, dat was hetgeen ik zocht. Jammer maarja, het zal nog wat afwachten zijn dan. Kan er momenteel geen 60-70€/maand aan spenderen.

cloink: Ik heb daar zo mijn redenen voor ;) Het is ook allesbehalve leuk als je bezig bent met iets, bvb gamen, dat je plots verbinding verliest omdat je juist 36u bereikt hebt.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

MiKe schreef:cloink: Ik heb daar zo mijn redenen voor ;) Het is ook allesbehalve leuk als je bezig bent met iets, bvb gamen, dat je plots verbinding verliest omdat je juist 36u bereikt hebt.

EDIT: incorrecte info, zie lager. :?
Laatst gewijzigd door cloink 13 dec 2007, 15:38, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Limburg schreef:Heb nog steeds een Geekdsl met fixed ip via fulldsl hoor ;)
Nadelen zijn alleen een 24 uur disconnect en de upload van 512 is teruggebracht naar 384.


Maar je kan het niet meer bestellen he :) Dus op zich bestaat het product niet meer.
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

MiKe schreef:cloink: Ik heb daar zo mijn redenen voor ;) Het is ook allesbehalve leuk als je bezig bent met iets, bvb gamen, dat je plots verbinding verliest omdat je juist 36u bereikt hebt.


Ik denk dat hij naar de reden vroeg om een passend antwoord te kunnen geven.
Kan No-Ip u niet helpen?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Goztow schreef:Dommel en edpnet hebben geen 36u disconnects.
Alles wat op het Belgacom netwerk zit, heeft wel een 36 u disconnect.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Lord Utopia schreef:
Goztow schreef:Dommel en edpnet hebben geen 36u disconnects.
Alles wat op het Belgacom netwerk zit, heeft wel een 36 u disconnect.


Dat was ik trouwens ook aan het denken ... alleen wist ik het niet meer zeker. Dommel dus zeker voor hun gewone abonnementen want die gebruiken Turboline. EDPnet gebruikt dat niet.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Hmm, inderdaad, Dommel netconnect heeft dus weldegelijk om de 36u een disconnect...

Vreemd dat ik dat niet altijd in de logs van m'n router zie? :eek:
MiKe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007, 11:53

Peterken schreef:
MiKe schreef:cloink: Ik heb daar zo mijn redenen voor ;) Het is ook allesbehalve leuk als je bezig bent met iets, bvb gamen, dat je plots verbinding verliest omdat je juist 36u bereikt hebt.


Ik denk dat hij naar de reden vroeg om een passend antwoord te kunnen geven.
Kan No-Ip u niet helpen?


No-ip gebruik ik ja en is enorm handig.

Als Dommel en Edpnet echt geen disconnects doorvoeren dan is het handig, maar terzelfdertijd zegt ditch dat je er toch af en toe eens zal "van vliegen" wat dan meer zal zijn door een technisch probleem zoals cloink zegt vermoed ik.

Toen ik adsl had heb ik dat probleem ook veel gehad omdat ik te ver van de centrale woonde waardoor het signaal zwak was en regelmatig wegviel.

Nu woon ik op een veel betere locatie waardoor ik dacht dat adsl nu wel perfect stabiel zou zijn, afstand zal namelijk geen probleem meer zijn, ben ik hier verkeerd in om dat te veronderstellen?

Buiten de limieten vind ik niets ergers dan internetconnectie verliezen (bij 36u disconnects bvb, of signaal dat wegvalt). Bij telenet gebeurt dat hier nooit, de reden dus waarom ik bij hen zit. Dat is dus een grote reden voor mij om "zogezegd" een vast ip te hebben.

Nu lees ik juist dat alles op Belgacomnetwerk 36u disconnet heeft...dan blijft alleen nog edpnet over? Via scarletnetwerk ? Iemand daar praktijkervaring mee omtrent de ipchanges?
Gebruikersavatar
kweezie wabbit
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 28 feb 2007, 14:55
Contacteer:

Ik ben scarlet klant en ik heb geen router. Modem is rechtstreeks op de pc aangesloten en ik krijg mijn IP van een DHCP server.
IP van DHCP server krijgt een 'lease time' van een aantal uren. De duur van die 'lease time' kan je terugvinden via het commando "ipconfig /all" in de DOS prompt.
De pc staat niet 24/7 aan maar wordt wel dagelijks gebruikt. Als je disconnect en reconnect voor het einde van de 'lease time' krijg je hetzelfde IP-adres en gaat er een nieuwe 'lease time' in.
Op die manier heb ik al maanden hetzelfde IP-adres.
Normaal gaat je systeem tegen het einde van de 'lease time' een request sturen naar de DHCP server om een nieuw IP-adres en meestal krijg je dan toch hetzelfde IP-adres met een nieuwe 'lease time'.
Als je tegen de lamp loopt, breng dan wat licht mee.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Zoveel dommel fanaten en niemand die Netconnect Plus aanraad?

Daar betaal je 60€ ongeveer (zou mijn factuur moeten nakijken) voor 200GB download, unlimited upload, vast ip (echt vast), geen disconnect (in hoevere de kwaliteit van je lijn dit toelaat), online backup mogelijkheid, en de gewone dommel voordelen (happy hours, geen ATM meegerekend...)

Greetzzzz
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Is leuk, heb het zelf overwogen, maar ik vind de upstream van 320kbps wat laag.
Na aftrek van overhead schiet er slechts zo'n 260kbps over.
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Het dxadsl business abonnement kost 40 euro incl. en biedt ook een vast IP. 6Mbps down- en 640Kbps upstream, maar wel "slechts" 75GB trafiek.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

dxADSL, welk netwerk is dat? Belgacom Scarlet of ander?
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Limburg schreef:dxADSL, welk netwerk is dat? Belgacom Scarlet of ander?


Scarlet blijkbaar, belgacom laat geen 6Mbit toe, 8Mbit wel; maar er niemand die daar gebruik van kan maken ;)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Limburg schreef:dxADSL, welk netwerk is dat? Belgacom Scarlet of ander?


Dat zijn fulladsl resellers blijkbaar.

( Iemand dat ik ken had er een bestelling geplaatst, en kreeg zijn bevestiging van bestelling vanuit fulladsl. )
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

cloink schreef:De spontane vraag rijst: waarom heb je een semi-vast IP nodig?

Je kan het niet gebruiken als een echt vast IP (voor bv. mailrouting e.d.) en als het enkel is om van buitenaf steeds op dezelfde host te komen, dan zijn er diensten alla dyndns.org. Dus waarom precies die wens?


Waarom niet !? Ik vind het belachelijk dat dit een vraag is.

- Veiligheid, identificatie bv: acl's
- Unwanted traffic bv: een of ander kieke is wat ambetant aan het doen geweest want hij heeft toch een dynamisch ip, de volgende krijgt dat ip ddos, .. een hoop volume packs kwijt

Als iedereen een statisch ip zou hebben zou er ook minder creditcard fraude zijn ! Want dan zouden IP's verbonden kunnen worden met u CreditCard, maar dan zouden er ook te weinig ip's zijn.

Nu ook heel vervelend, bv je bent iets aan het downloaden van 3giga stel u voor 2,999999 isp dropped connection download failed start over ?

Tijdens het gamen, .. ook heel vervelend, .. reeds aangehaald zoals hij vraagt het hoeft niet perse statisch te zijn zolang het maar niet 36h is maandlijks zou ook al te doen zijn, .. waarvan die obsessie om iedereen een dynamisch ip te geven, .. semi dynamisch is ook goed ze !
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ofloo schreef:- Veiligheid, identificatie bv: acl's
- Unwanted traffic bv: een of ander kieke is wat ambetant aan het doen geweest want hij heeft toch een dynamisch ip, de volgende krijgt dat ip ddos, .. een hoop volume packs kwijt
!


acl's voor huis-tuin-en keuken gebruik ? LOL

en niet iedereen is een irc kiddie zoals jij die constant ddos trekt hoor ;) ( ik meen mij nog te herinneren dat je met je realdsl ook regelmatig ddos kreeg ... misschien ligt het gewoon aan jou ? :p )
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:Ik vind het belachelijk dat dit een vraag is.

Leuk, ik vind u ook sympathiek.

Ofloo schreef:- Veiligheid, identificatie bv: acl's

Right. Veiligheid a.d.h.v. een statisch IP adres. Goed bezig.

Ofloo schreef:- Unwanted traffic bv: een of ander kieke is wat ambetant aan het doen geweest want hij heeft toch een dynamisch ip, de volgende krijgt dat ip ddos, .. een hoop volume packs kwijt

Honestly, wat een non-issue. Ik zit toch al ruim een decennium op internet, met alles erop en eraan (chatten, gamen, you name it) en dit is me nog geen enkele keer (!) voorgevallen. Zoals ditCh al zei: misschien ligt het wel aan u dan?

Ofloo schreef:Als iedereen een statisch ip zou hebben zou er ook minder creditcard fraude zijn ! Want dan zouden IP's verbonden kunnen worden met u CreditCard

Again, als je veiligheid gaat linken aan statisch IP adres, dan ben je niet goed bezig.

Ofloo schreef:maar dan zouden er ook te weinig ip's zijn.

Ach, als IPv6 toch eindelijk eens gemeengoed wordt, krijgt elke aardbewoner een paar quadriljoen IP adressen. Should be sufficient for a while.

Ofloo schreef:Nu ook heel vervelend, bv je bent iets aan het downloaden van 3giga stel u voor 2,999999 isp dropped connection download failed start over ?

Dat is uiteraard vervelend, doch er bestaan genoeg "resume" programma's en bv. mijn router verbreekt ook automatisch dagelijks verbinding als het kan, om zo de disconnects tegen te gaan.

Enfin, ik maak niet iemands rekening en als de OP graag een vast IP adres heeft, dan is dat zijn goed recht. Ik vroeg me alleen af waarom precies.
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Ter info: 'k heb gisteren eens met dxadsl gemaild, en men beweert dat er bij hen geen forced disconnects zijn, en al helemaal niet op de abonnementen met een statisch IP.

Als ze inderdaad fulladsl reseller zijn, dan kan ik dat ook geloven.

De toekomst zal het uitwijzen, ik ben verkocht. :-)
Nu eerst en vooral uitvissen of ik volgende maand al van Telenet kan afgeraken.

En ik wil een statisch IP omdat ik thuis nu eindelijk zelf een persoonlijke mailserver kan draaien, inclusief eigen dns & low-profile website. Thuis mijn sysadmin-hartje kunnen ophalen zonder nog dyndns rommel nodig te hebben, biedt voor mij een serieuze meerwaarde t.o.v. de dure office abonnementen van Telenet.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Joy Division schreef:En ik wil een statisch IP omdat ik thuis nu eindelijk zelf een persoonlijke mailserver kan draaien, inclusief eigen dns & low-profile website. Thuis mijn sysadmin-hartje kunnen ophalen zonder nog dyndns rommel nodig te hebben, biedt voor mij een serieuze meerwaarde t.o.v. de dure office abonnementen van Telenet.

Ha kijk, dát is nu eens een geldige reden zie. (zonder sarcasme trouwens, voor zij die er aan zouden twijfelen)

Ik heb ook al jeukende handen gehad wat dat betreft, doch het is er nog nooit van gekomen aangezien ik toch onvoldoende tijd zou hebben om dat deftig te onderhouden en dat het in mijn geval allicht meer stress zou met zich meebrengen aan een hogere kostprijs. :)
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Een extra motivatie om dit nu eindelijk eens te gaan doen, is dat mijn @telenet adres nu toch vervalt, en ik dus sowieso iedereen moet gaan rondmailen dat ze het niet meer mogen gebruiken.

Deze week heb ik dus een eigen domeinnaam geregistreerd om nooit meer dat probleem te hebben. En in plaats van het te laten forwarden naar een of andere rot-webmail, ga ik het nu zelf in handen hebben :-)

Onderhoud valt wel mee... af en toe apt-get update && apt-get upgrade draaien en je komt al een heel eind met Debian en z'n uitstekende security updates.

Dat ik nu ook al een mailservertje draai, waar ik m.b.v. de "fetchmail" package m'n POP e-mail kan inpompen, helpt natuurlijk de drempel te verlagen :-)

Enige minpunt is de prijs van de elektriciteit... Dus goed uitkijken bij de aanschaf van zuinige hardware.

Groeten,

JD
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”