Hi,
Heb sinds deze week zowel Telenet (ouders) als ADSL (ikzelf) in huis.
Voor Telenet loopt er een ethernet kabel van de modem (benedenverdieping) naar een (draadloze) router op de eerste verdieping. Van daaruit lopen er kabels naar de pc's op de eerste verdieping.
Voor ADSL staat er een draadloze gateway op de benedenverdieping. Ik zou op de tweede verdieping daar gebruik van willen maken en ondervind momenteel een wat wisselende connectie. Gisteren heb ik eens via newsleecher een en ander gedownload en de boel slibt binnen de kortste keren dicht.
Is er een manier om zonder al te veel kosten en bekabeling het draadloze bereik van de ADSL gateway uit te breiden? Bvb. via de draadloze router die momenteel op de eerste verdieping staat. Ik zou willen vermijden een kabel bij te moeten trekken. De draadloze router op de eerste verdieping hoeft niet per se gebruikt te worden voor Telenet (heb nog een gewoon wired router op overschot).
Thanks voor enige tips.
Grtz,
Joris
Wireless range uitbreiden
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het uitbreiden van een wireless range vraagt meestal specifieke ondersteuning van de wireless routers die je gebruikt, en is vaak ook merk afhankelijk. De kans dat het dus zal werken met je bestaande hardware is dus klein.
Persoonlijk zou ik in jou situatie eens bekijken of ik beide providers niet op hetzelfde interne netwerk kan plaatsen (mits het uitschakelen van de DHCP server in één van beide routers kan dit perfect). Uiteindelijk kan je dan door middel van de default gateway eenvoudig bepalen welke provider je gebruikt.
Op die manier heb je ook meer vrijheid ivm. het plaatsen van je wireless (die dan eigenlijk enkel als AP dienst moet doen, en niet als router).
Persoonlijk zou ik in jou situatie eens bekijken of ik beide providers niet op hetzelfde interne netwerk kan plaatsen (mits het uitschakelen van de DHCP server in één van beide routers kan dit perfect). Uiteindelijk kan je dan door middel van de default gateway eenvoudig bepalen welke provider je gebruikt.
Op die manier heb je ook meer vrijheid ivm. het plaatsen van je wireless (die dan eigenlijk enkel als AP dienst moet doen, en niet als router).
Daar had ik ook aan gedacht...maar bij deze dus de vraag: hoe kun je Telenet en ADSL via 1 router/gateway of whatever verdelen over het netwerk?r2504 schreef:Het uitbreiden van een wireless range vraagt meestal specifieke ondersteuning van de wireless routers die je gebruikt, en is vaak ook merk afhankelijk. De kans dat het dus zal werken met je bestaande hardware is dus klein.
-
- Pro Member
Bij mij thuis is de situatie is gelijkaardig
ADSL + Telenet (huisgenoot wou email niet kwijt)
We hebben 2 routers op ons netwerk, 1 op x.x.x.254 en de andere op x.x.x.253 en deze zijn met mekaar verbonden en van daaruit loopt een kabel naar een switch in de computerruimte
Gebruik maken van de ADSL of Telenet is simpel je default GW te veranderen op de client PC. Beide routers hebben een DNS service dus dit hoef je niet mee te reconfigureren
We hebben 2 routers op ons netwerk, 1 op x.x.x.254 en de andere op x.x.x.253 en deze zijn met mekaar verbonden en van daaruit loopt een kabel naar een switch in de computerruimte
Gebruik maken van de ADSL of Telenet is simpel je default GW te veranderen op de client PC. Beide routers hebben een DNS service dus dit hoef je niet mee te reconfigureren
A post without a signature is like a fish without a bike
Dat lijkt me wel een goede manier! Worden de routers met elkaar verbonden via een uplink poort? Moet ik hierbij gebruik maken van een cross-cable?The_One_be schreef:Bij mij thuis is de situatie is gelijkaardig
-
- Deel van't meubilair
Hangt een beetje van router tot router af... de meeste huis-tuin en keuken routertjes hebben trouwens geen uplink poort (een WAN poort is NIET hetzelfde als een uplink !). Wat kabels betreft beschikken de meeste wel over auto-sensing.osieke schreef:Worden de routers met elkaar verbonden via een uplink poort? Moet ik hierbij gebruik maken van een cross-cable?
-
- Pro Member
de routers hebben auto-sensing portsosieke schreef:Dat lijkt me wel een goede manier! Worden de routers met elkaar verbonden via een uplink poort? Moet ik hierbij gebruik maken van een cross-cable?
- SniFManS
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
die software dat in die viedo clip te zien iemand een gedacht hoe die noemd ? Was de sofwtare om te zien waar er wifi uitzendingen zijn .Goztow schreef:Probeer dit alvast eens
De operatie is inmiddels geslaagd met uitstekende ontvangst tot gevolg.
Het enige wat ik heb gemerkt, is dat ik geen toegang kreeg tot internet zonder het instellen van de DNS servers van Telenet en Dommel. Alle pc's hebben nu een vast IP en op de pc met Telenet staan de bijhorende dns servers. Op die met Dommel eveneens.
Is er een manier om die DNS servers automatisch op te halen of maakt dat weinig verschil t.o.v. de huidige opstelling?
Het enige wat ik heb gemerkt, is dat ik geen toegang kreeg tot internet zonder het instellen van de DNS servers van Telenet en Dommel. Alle pc's hebben nu een vast IP en op de pc met Telenet staan de bijhorende dns servers. Op die met Dommel eveneens.
Is er een manier om die DNS servers automatisch op te halen of maakt dat weinig verschil t.o.v. de huidige opstelling?
-
- Deel van't meubilair
Mmm... blijkbaar laat TN en Dommel dus niet toe hun DNS servers te gebruiken vanop een andere verbinding... een alternatief zou dan het gebruik van publieke DNS servers zijn.
Op zich is met je huidige werkwijze niets fout... al is het natuurlijk een statische setup welke blijft werken zolang met niets aanpast.
Op zich is met je huidige werkwijze niets fout... al is het natuurlijk een statische setup welke blijft werken zolang met niets aanpast.
De routers voor Telenet en Dommel krijgen de DNS servers wel automatisch door. Dit wordt blijkbaar niet doorgegeven naar de pc's. Ik heb eens geprobeerd om op een PC het IP-adres van de router als DNS server in te vullen, maar dat doet niets.
Vind het toch wat vreemd dat die DNS servers niet automatisch doorkomen als ik het ip-adres van de router ingeef als Default Gateway.
Vind het toch wat vreemd dat die DNS servers niet automatisch doorkomen als ik het ip-adres van de router ingeef als Default Gateway.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Omdat DNS servers niet worden meegegeven via de gateway maar via je DHCP server.osieke schreef: Vind het toch wat vreemd dat die DNS servers niet automatisch doorkomen als ik het ip-adres van de router ingeef als Default Gateway.
Thanks! Dat verklaart de zaak aangezien ik op alle routers de DHCP heb uitgeschakeld. Het werkt en dat is het belangrijkste natuurlijkditCh schreef:Omdat DNS servers niet worden meegegeven via de gateway maar via je DHCP server.
Nog een bijkomende vraag...
De pc op de hoogste verdieping heeft nu een Wireless-connectie met de router beneden. Deze pc heeft eveneens nog een gewone wired ethernet kaart. In dezelfde kamer staat een Xbox met XBMC en ik overweeg ook nog de aankoop van een NAS. Die twee extra toestellen kunnen zo geen verbinding maken met de router beneden.
Stel: ik sluit de pc, xbox en NAS op de bovenverdieping aan op een nieuwe switch. Kan ik dan een bridge maken tussen de wireless kaart en de wired kaart van de pc zodat de andere toestellen ook naar internet geraken? Dus een soort van ICS via de pc.
-
- Deel van't meubilair
Ik krijg altijd kriebels van gans die ICS toestanden... beste is gewoon een kabel naar boven trekken (al is dat waarschijnlijk moeilijk), of gewoon een wireless bridge installeren zoals de WET54G.osieke schreef:Dus een soort van ICS via de pc.
ICS is inderdaad om de kriebels van te krijgen...heb wat gezocht en het zou mogelijk moeten zijn om een wireless en wired kaart te bridgen via XP (zonder ICS).r2504 schreef:Ik krijg altijd kriebels van gans die ICS toestanden... beste is gewoon een kabel naar boven trekken (al is dat waarschijnlijk moeilijk), of gewoon een wireless bridge installeren zoals de WET54G.osieke schreef:Dus een soort van ICS via de pc.
Mocht dat niet werken, zal ik eens uitkijken naar een hardware bridge.
-
- Deel van't meubilair
-
- Pro Member
In mijn geval zijn mijn beide routers uitgerust met een DNS serviceosieke schreef:Is er een manier om die DNS servers automatisch op te halen of maakt dat weinig verschil t.o.v. de huidige opstelling?
Dus ik heb als DNS servers x.x.x.253 en x.x.x.254 ingesteld staan
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
update, betere linkGoztow schreef:Probeer dit alvast eens
http://binarywolf.com/249/diy-parabolic-reflector.htm
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- CiBi
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
twerkt nog ook. 50 Kb/sec meer met da ding der op.
srry voor de foto maar hij is getrokken met mijn gsm
srry voor de foto maar hij is getrokken met mijn gsm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
STARBUCKS : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
ik heb er ook ééntje gemaakt. wou connecteren met een DLink op zo'n 100 meter - ik kon het signaal ontvangen, maar het signaal was heel zwak - bleek te weinig om te connecteren. met zo'n ding erop lukt het wel
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m