VoIP vraagje

Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik ben van plan hier thuis voor eens en voor altijd iets fatsoenlijk op te zetten zodat ik goedkoop kan bellen. Dit had gedacht te doen via een Fritzbox, maar ik had toch graag geweten of dit allemaal correct is, aangezien ik een redelijke VoIP leek ben. Mijn netwerkje ziet er (simplistisch) uit zoals in bijlage.

Mijn vraag: als ik mijn gewone analoge telefoon aansluite op een RJ11 connectie van die fritzbox, kan ik dan zonder prefix bellen via een SIP provider? En als iemand mij probeert te bereiken op mijn Belgacom discovery nummer, kan dit dan gerouteerd worden naar dezelfde telefoon? En als ik wil kan ik via een prefix op deze telefoon ook via belgacom naar buiten bellen, ipv standaard via mijn SIP provider?

Ik verwacht overal "ja" als antwoord, maar wil toch even bevestiging hiervan!

Als iemand nog dingen heeft waar ik zeker moet op letten ofzo, roep maar :-)
Bijlagen
Drawing1.jpg
(17.64 KiB) 944 keer gedownload
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik sta eigenlijk op punt dezelfde stap te zetten en ik heb nog wat bijkomende vraagjes

    is het moeilijk om in te stellen?
    is het mogelijk te bellen als de pc afstaat?
    is het nog nodig een splitter aan te sluiten?
    ik veronderstel dat je een telefoon aansluit op de Fritz... je belt dan via VOIP, als je gebeld wordt zou die telefoon ook moeten rinkelen - heb je dan geen vertraging in het belsignaal?
    en gaan die inkomende telefoons dan via VOIP of kan je dat instellen dat het gewoon via de discoverylijn gaat?
    kan je een goedkope Duitse Fritzbox (bv de 7050) 'flashen' naar Annex A?


mvg
xenne
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

xenne schreef:
    is het moeilijk om in te stellen?
    is het mogelijk te bellen als de pc afstaat?
    is het nog nodig een splitter aan te sluiten?
    (bv de 7050) 'flashen' naar Annex A?

Moeilijk in te stellen is relatief, maar ik veronderstel als je een beetje netwerkkennis hebt en al ooit een router ingesteld hebt dit wel zou moeten lukken. Bellen als de pc afstaat is natuurlijk mogelijk, aangezien de pc niks te maken heeft met je telefoon/fritz!box. Een splitter is altijd nodig dacht ik, anders zal je ADSL signaal (en dus je internet) wegvallen als iemand je probeert te bellen...
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ten eerste, NickG: ja ! (op al uw vragen)
xenne schreef:is het moeilijk om in te stellen?

Neen, als je ietsofwat van PC's kent dan is het een fluitje van een cent. Een ABSOLUTE leek zou er mogelijks wat moeilijkheden mee hebben.
xenne schreef:is het mogelijk te bellen als de pc afstaat?

Jazeker.
xenne schreef:is het nog nodig een splitter aan te sluiten?

Als je via je BGC-lijn inkomende gesprekken wil voeren wel. Anders niet. Hou wel rekening met de opmerking van NickG: er mag dan niet gebeld worden op je PSTN-lijn!
xenne schreef:ik veronderstel dat je een telefoon aansluit op de Fritz... je belt dan via VOIP, als je gebeld wordt zou die telefoon ook moeten rinkelen - heb je dan geen vertraging in het belsignaal?

Begrijp je vraag niet helemaal... Je kan inderdaad tegelijkertijd bellen (via VoIP) én opgebeld worden (via BGC-lijn). Je kan in je Fritzbox instellen wat er dan moet gebeuren. Qua vertraging: het gaat allemaal een fractie van een seconde trager dan gewoon via je PSTN-lijn ja, maar echt storend is dat niet.
xenne schreef:en gaan die inkomende telefoons dan via VOIP of kan je dat instellen dat het gewoon via de discoverylijn gaat?

Beide zijn mogelijk (zelfs een combinatie, er zijn 2 PSTN-uitgangen op mijn 7140). Daar VoIP-in nummers bij de meeste VoIP providers nogal uitgeput zijn en/of geld kosten, is het "makkelijkste" scenario inderdaad uitgaand via VoIP en inkomend via BGC.
xenne schreef:kan je een goedkope Duitse Fritzbox (bv de 7050) 'flashen' naar Annex A?[/list]

Ja en neen. Ja, er bestaan firmwares die dit bewerkstelligen, maar neen: je Duitse Annex A zal NOOIT een echte Annex B worden, daar er gewoonweg andere hardware inzit! Er zijn bv. snelheidsproblemen gemeld met een geflashte Annex A en ik zou het niet aanraden.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

bedankt voor de uitvoerige & snelle reactie cloink , ik blijf met één vraagje zitten ivm die splitter. ik heb die nu al en die split het telefoon en adsl signaal.

cloink schreef:Als je via je BGC-lijn inkomende gesprekken wil voeren wel. Anders niet. Hou wel rekening met de opmerking van NickG: er mag dan niet gebeld worden op je PSTN-lijn!
ik zou dus willen werken met 1 telefoon die aangesloten zit op de FritzBox. uitgaande gesprekken via VOIP. is het mogelijk met die telefoon inkomende gesprekken op te nemen via Belgacomlijn? en hoe zit het dan met de aansluiting van die splitter? of moet je van de splitter dan met 2 draden naar de Fritzbox? of moet je een aparte telefoon voorzien die achter de splitter zit ipv op de Fritzbox?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

xenne schreef:bedankt voor de uitvoerige & snelle reactie cloink , ik blijf met één vraagje zitten ivm die splitter. ik heb die nu al en die split het telefoon en adsl signaal.

cloink schreef:Als je via je BGC-lijn inkomende gesprekken wil voeren wel. Anders niet. Hou wel rekening met de opmerking van NickG: er mag dan niet gebeld worden op je PSTN-lijn!
ik zou dus willen werken met 1 telefoon die aangesloten zit op de FritzBox. uitgaande gesprekken via VOIP. is het mogelijk met die telefoon inkomende gesprekken op te nemen via Belgacomlijn? en hoe zit het dan met de aansluiting van die splitter? of moet je van de splitter dan met 2 draden naar de Fritzbox? of moet je een aparte telefoon voorzien die achter de splitter zit ipv op de Fritzbox?


Er gaat een kabel voor je adsl signaal die in de splitter zit en eentje voor je pstn of isdn signaal.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Tomsworld schreef:Er gaat een kabel voor je adsl signaal die in de splitter zit en eentje voor je pstn of isdn signaal.
maar de FritzBox heeft toch maar 1 ingang?

Afbeelding
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

xenne schreef:maar de FritzBox heeft toch maar 1 ingang?

Klopt, het is dan ook via een speciale kabel die bij je Fritzbox komt (2 ingangen -> 1 uitgang).
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

cloink schreef:
xenne schreef:maar de FritzBox heeft toch maar 1 ingang?

Klopt, het is dan ook via een speciale kabel die bij je Fritzbox komt (2 ingangen -> 1 uitgang).
oké. bedankt. mysterie opgelost. voorlopig geen vragen meer, ik denk dat ik kan overgaan tot aankoop. nadien komen er ongetwijfeld nog vragen :wink:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

xenne schreef:
cloink schreef:
xenne schreef:maar de FritzBox heeft toch maar 1 ingang?

Klopt, het is dan ook via een speciale kabel die bij je Fritzbox komt (2 ingangen -> 1 uitgang).
oké. bedankt. mysterie opgelost. voorlopig geen vragen meer, ik denk dat ik kan overgaan tot aankoop. nadien komen er ongetwijfeld nog vragen :wink:

iemand enig idee waar je hem best koopt? Goeie prijs tov redelijke levertermijn?
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

NickG schreef:iemand enig idee waar je hem best koopt? Goeie prijs tov redelijke levertermijn?

Kijk eens op tweakers.net/pricewatch

Ikzelf ben hem gaan halen bij Zercom (Eindhoven). Levertermijn was 4 dagen, je betaalt wel 2€ "afhaalkosten", wat best belachelijk is, maar ze zijn sowiso al van de goedkoopste.

Een andere optie is een Belgische leverancier die ze via eBay aanbiedt aan een tevens best scherpe prijs.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

cloink schreef:
xenne schreef:ik veronderstel dat je een telefoon aansluit op de Fritz... je belt dan via VOIP, als je gebeld wordt zou die telefoon ook moeten rinkelen - heb je dan geen vertraging in het belsignaal?

Begrijp je vraag niet helemaal... Je kan inderdaad tegelijkertijd bellen (via VoIP) én opgebeld worden (via BGC-lijn). Je kan in je Fritzbox instellen wat er dan moet gebeuren. Qua vertraging: het gaat allemaal een fractie van een seconde trager dan gewoon via je PSTN-lijn ja, maar echt storend is dat niet.
[/quote]

En waar doe je dat? Dit is het enige dat mij op dit moment nog stoort. Wanneer ik een VOIP gesprek (uitgaand) voer en iemand belt mij tegelijkertijd op, dan hoort deze persoon niets, zelfs geen telefoon die overgaat. Kan je er voor zorgen dat die persoon toch de bezettoon hoort?

Ik heb een 7050 WLAN.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Maglor schreef:En waar doe je dat? Dit is het enige dat mij op dit moment nog stoort. Wanneer ik een VOIP gesprek (uitgaand) voer en iemand belt mij tegelijkertijd op, dan hoort deze persoon niets, zelfs geen telefoon die overgaat. Kan je er voor zorgen dat die persoon toch de bezettoon hoort?

Ik heb een 7050 WLAN.

Eh, misschien even voor de duidelijkheid specifiëren dat ik al mijn ervaringen heb met een 7140 en dus louter spreek voor dit model... :oops:

Voor de 7140 kan je het in de handleiding vinden onder het hoofdstuk "Call Rejection on Busy (Busy on Busy)". Ik zie dat de handleiding van de 7050 gelijkaardig is en deze feature dus ook biedt. :???:
Pico
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 maa 2007, 19:56
Locatie: Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 25 keer

Bekijk ook eens de Siemens Gigaset SX763 WLAN.

Heeft een geïntegreerde ADSL2 + modem,
MAAR kan ook werken via externe modem
voor breedbandtoegang (VDSL, kabel/Telenet)

Ondersteund 6 verschillende SIP accounts en
heeft draadloze datatransfersnelheid van 108 Mbps.

http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,b ... ml#content

Is verkrijgbaar via o.a. Weepee :
http://www.weepee-shop.org/product_info ... cts_id/141

en kost 139,99€

(Opgepast: op de weepee-site staat vermeld: draadloze transmisie
tot 54 Mbps, MAAR dit geldt voor de SX762!)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

NickG schreef:als ik mijn gewone analoge telefoon aansluite op een RJ11 connectie van die fritzbox, kan ik dan zonder prefix bellen via een SIP provider?

Ja
NickG schreef:En als iemand mij probeert te bereiken op mijn Belgacom discovery nummer, kan dit dan gerouteerd worden naar dezelfde telefoon?

Ja.
NickG schreef:En als ik wil kan ik via een prefix op deze telefoon ook via belgacom naar buiten bellen, ipv standaard via mijn SIP provider?

Klopt. Je vormt dan *111# voor je nummer. Of je kan belregels instellen dat hij sowieso via Belgacom moet bellen voor bepaalde nummers (bvb beginnend met "1", voor 100, 101, 112, enz)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

xenne schreef:ik veronderstel dat je een telefoon aansluit op de Fritz... je belt dan via VOIP

Niet noodzakelijk. Je kan ook via je normale vaste lijn bellen, als je telefoontoestel op je Fritz!box is aangesloten.
xenne schreef:als je gebeld wordt zou die telefoon ook moeten rinkelen - heb je dan geen vertraging in het belsignaal?

Vertraging in het belsignaal? Bedoel je bij inkomende oproepen via VOIP, of bij inkomende oproepen via de vaste lijn?

Het is wel zo dat Belgacom de CLIP (nummerweergave) doorgeeft tussen de eerste en tweede beltoon. De fritz!box laat de telefoons pas rinkelen na deze tweede beltoon. Er zitten dus inderdaad enkele seconden vertraging op hierdoor.

xenne schreef:en gaan die inkomende telefoons dan via VOIP of kan je dat instellen dat het gewoon via de discoverylijn gaat?

Beide zijn mogelijk. Uw telefoons kunnen reageren op inkomende oproepen via zowel VOIP als vaste lijn.

xenne schreef:kan je een goedkope Duitse Fritzbox (bv de 7050) 'flashen' naar Annex A?

Dat kan, en werkt meestal vrij goed - behalve als je wat ver van de centrale zit. Je kan natuurlijk ook een ethernet ADSL modem voor je Fritz!box plaatsen, en dan via PPPoE tussen de Fritz!box en dat modem verbinding maken. Dan hoef je helemaal niets aan te passen (je zit dan wel nog met de Duitse interface, moest dat een probleem zijn).
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

cloink schreef:
xenne schreef:is het nog nodig een splitter aan te sluiten?

Als je via je BGC-lijn inkomende gesprekken wil voeren wel. Anders niet.?

Ook voor uitgaande gesprekken via de Belgacom lijn is een splitter nodig. Eenvoudig gezegd: als je de Belgacom lijn nog voor telefonie gebruikt, is een splitter nodig. Zeker aan te raden dus, om bvb de noodnummers nog te kunnen bellen.
cloink schreef:er zijn 2 PSTN-uitgangen op mijn 7140

Even verduidelijken dat er slechts één FXO poort op de Fritz!box is (deze gaat dus naar je vaste lijn contactdoos).

De 7050 en 7170 hebben 3 FXS poorten (om 3 analoge telefoontoestellen op aan te sluiten), en de 7140 heeft 2 FXS poorten.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Edward Valckx schreef:
xenne schreef:als je gebeld wordt zou die telefoon ook moeten rinkelen - heb je dan geen vertraging in het belsignaal?

Vertraging in het belsignaal? Bedoel je bij inkomende oproepen via VOIP, of bij inkomende oproepen via de vaste lijn?

Het is wel zo dat Belgacom de CLIP (nummerweergave) doorgeeft tussen de eerste en tweede beltoon. De fritz!box laat de telefoons pas rinkelen na deze tweede beltoon. Er zitten dus inderdaad enkele seconden vertraging op hierdoor.
ik bedoelde als je gebeld wordt op vaste lijn. en je hebt het antwoord eigenlijk al gegeven, er zit blijkbaar een kleine vertraging op. ik had op andere fora al gelezen van die vertraging, schijnbaar kan die lastig zijn. bedankt voor al de reacties Edward Valckx, ben weer wat wijzer geworden. misschien nog een domme vraag, de data die je verbruikt door VOIP te bellen zal ook wel aangerekend worden door je provider veronderstel ik? ik zit nu wel bij dommel met een ruime limiet, maar ik zou het systeem ook willen installeren bij iemand met een kleine limiet en dat zou wel problemen kunnen geven??
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

xenne schreef: ik zit nu wel bij dommel met een ruime limiet, maar ik zou het systeem ook willen installeren bij iemand met een kleine limiet en dat zou wel problemen kunnen geven??

Is eenvoudig uit te rekenen.
De beste kwaliteit codec gebruikt 64kb/s=8kB/s.
In 1GB passen 10^6kb/8kB/3600=34.7 uur, zeg vanwege overhead 30 uur.
Dat gedeeld door 2 (upstream en downstream) komt op 15 uur lullen per GByte.
En ja, wanneer je je schoonmoeder aan de telefoon hebt en je zelf niet spreekt, gaat toch je upstream gewoon door.

Wanneer je toch veel meer nodig hebt gebruik je een lagere rate codec, bv 32 of 16kbs (ten koste van de kwaliteit)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Limburg schreef:
xenne schreef: ik zit nu wel bij dommel met een ruime limiet, maar ik zou het systeem ook willen installeren bij iemand met een kleine limiet en dat zou wel problemen kunnen geven??

Is eenvoudig uit te rekenen.
De beste kwaliteit codec gebruikt 64kb/s=8kB/s.
In 1GB passen 10^6kb/8kB/3600=34.7 uur, zeg vanwege overhead 30 uur.
Dat gedeeld door 2 (upstream en downstream) komt op 15 uur lullen per GByte.
En ja, wanneer je je schoonmoeder aan de telefoon hebt en je zelf niet spreekt, gaat toch je upstream gewoon door.

Wanneer je toch veel meer nodig hebt gebruik je een lagere rate codec, bv 32 of 16kbs (ten koste van de kwaliteit)


Vergeet niet dat je ook een (beperkt) verbruik hebt op momenten dat je niet via voIP aan het bellen bent, want je modem/router is continu aangelogd bij je voIP-provider.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Funfile schreef:Vergeet niet dat je ook een (beperkt) verbruik hebt op momenten dat je niet via voIP aan het bellen bent, want je modem/router is continu aangelogd bij je voIP-provider.

Klopt, was ik vergeten.
Bij alleen uitbellen via voipbuster, voipstunt enz is het weinig, slechts 1x/uur,
Last Registration At: 12/10/2007 20:32:23 Next Registration In: 1066 s :)
een paar pakketjes,
wanneer je ook calls kan ontvangen is de registratie veel vaker en moet je soms zelfs je NAT van de router openhouden en is de hoeveelheid data veel groter.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”