upgrade limieten netconnect

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Langst de ene kant hebben jullie gelijk, je gebruikt waarvoor je betaalt, maar langst de andere kant: we wonen in België, niet NL of een ander buurland.
Blijkbaar is het hier niét zo vanzelfsprekend. Kijk naar de providers die Dommel voorgingen. 1 voor 1 gingen ze voor de bijl. En dat komt net door die houding van 'leech or die'.

-edit- De reden waarom ze voor de bijl gingen, en waarom het hier in België niet zo vanzelfsprekend is, heeft Goztow hieronder knap uitgelegd!
Laatst gewijzigd door Burny op 06 dec 2007, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dat klopt juist niet. Als iedereen zijn volle capaciteit gebruikt, dan gaat Dommel failliet. Waarom? Er is een gelijke prijs voor elke gebruiker. Die prijs ligt onder de kostprijs om het volledige abonnement aan te bieden. Het is juist doordat men erop rekent dat de meerderheid niet haar volledige limiet gaat opgebruiken dat men het kan aanbieden. Als Dommel bijvoorbeeld voor 5 Terrabyte aan theoretische capaciteit aanbiedt, dan gaan ze er misschien maar 3 kopen omdat ze ervan uit gaan dat niet iedereen zijn limiet gaat gebruiken. De kostprijs van het abo is dan ook gebaseerd op die 3 Terrabyte! Pas op: dit is theorie want in werkelijkheid koopt Dommel geen volume, wel bandwith.

Hetzelfde geldt voor snelheid, dus voor gelijktijdig downloaden. Moest iedereen tegelijk aan 400 KB/s proberen downloaden, dan ga je de snelheid sterk zien dalen (vooral indien op je centrale veel Dommel klanten zijn aangesloten). De capaciteit die aangekocht wordt, is gebaseerd op het feit dat niet iedereen tegelijk online is en downloadt. Vandaar ook happy hours die vallen rtijdens uren waarop normaal veel volk slaapt / werkt!

Hoe gebeurt het in het buitenland? Juist op dezelfde manier, behalve dat iedere provider het daar moet doen om concurrentieel te blijven! Bijgevolg heeft iedere provider ook veel meer klanten met een lichter profiel! Hier in België gaan vooral grootgebruikers naar Dommel omdat lichtgebruikers hen gewoon niet kennen. Ze hebben dus een veel groter % grootgebruikers en dus minder "marge". Een groot % grootgebruikers die allen hun limiet opgebruiken en een veel mindere compensatie door kleinere gebruikers: ZO krijgt een ISP die een goed beleid voert, toch enorme problemen!

Dit is trouwens een algemeen principe: indien iedereen morgen in de bank al zijn geld terugvraagt, gaan alle banken failliet! Want banken houden slechts een klein gedeelte geld in voorraad, de rest wordt uigeleend.

Zelfde met autorijden: als iedereen morgen tegelijkertijd aan 120 op dezelfde snelweg probeert te rijden, wat gaat er dan gebeuren? Alles staat stil. Nochtans betaalt iedereen gelijke autobelasting (even benzinebelasting langs de kant laten) en heeft iedereen evenveel recht om daar te rijden!

Soms is een eenvoudige waarheid gewoon te eenvoudig om waar te zijn ;).
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Dus Dommelaars wees zuinig met jullie luxe ... als ik lees dat jullie allemaal voor de volle pot gaan ... tja dan bestaat de kans dat dat problemen zoeken is hé ... Vandaar wees zuinig met jullie luxe en wees blij dat er 1 ISP is die iets meer te bieden heeft ... maak dat in jullie eigen belang niet kapot ...
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Zambo schreef:Dus Dommelaars wees zuinig met jullie luxe ... als ik lees dat jullie allemaal voor de volle pot gaan ... tja dan bestaat de kans dat dat problemen zoeken is hé ... Vandaar wees zuinig met jullie luxe en wees blij dat er 1 ISP is die iets meer te bieden heeft ... maak dat in jullie eigen belang niet kapot ...


Zuinig zijn vind ik er wat overgaan. Download gewoon wat je wilt, maar ga niet downloaden gewoon om heel je limiet op te maken.

Zelf zit ik nooit aan die 100GB, heel misschien dat ik eens een enkele keer aan 50GB kom, maar zeker niet meer.
Soms heb ik nog altijd de nijging om te denken of ik iets wel zou kunnen downloaden, dan valt mijn frank (euro?) dat ik geen TN slaaf meer ben en KAN downloaden wat ik wil, blij dat ik dan ben :P
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Precies, ik haal nooit mijn volledige datalimiet op. Eigenlijk, ik weet niet hoeveel ik verbruik. En dat was ook mijn bedoeling: ik wou een ISP waarmee ik me niets moest aantrekken van datalimieten.

Ik ben daarnet voor de eerste keer sinds maanden op m'n meter gaan kijken. Ik ben 10 dagen ver voor mijn abo van deze maand en ik heb 8 en een halve gigabyte verbruikt. Als ik dat zou doortrekken voor een volledige maand kom ik op 25.5GB, dus ruim onder mijn datalimiet.

En dat was juist de bedoeling. Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel ik verbruik. Ik wil gewoon op het internet kunnen en downloaden wat ik wil. Is dat veel, is dat weinig? Who cares? Ik wil gewoon hebben wat ik hebben wil van het internet, onafhankelijk van het aantal GB's dat daaraan vasthangt.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ongeveer 't zelfde hier, ik download ook alles wat ik wil en kom gemiddeld wel aan zo'n 50GB per maand, het grootste gedeelte daarvan binnen gehaald op nachttarief. als ik op het einde van de maand nog heel veel volume over heb durf ik wel dinges downloaden die ik anders wel had laten liggen :oops: maar het is mij nog nooit gelukt om op mediumband te raken :oops:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bovenstaande commentaren lijken me 100 % logisch. Ik vind het gewoon irritant als mensen zeggen van "ik ga nu meer moéten downloaden want de limiet is hoger" of "nu moet ik HD anime beginnen bekijken", alsof het hun plicht is alles erdoor te trekken.

Dit gezegd zijnde...
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

ik ga nu ook niet meer gaan downloaden omdat de limiet hoger is. mijn sabnzbd blijft gewoon draaien als altijd. ik ga gewoon minder snel volume moeten bijkopen, als het al nodig zou zijn...
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

same here
Ik download wat ik wil zien en met een netconnect plus en nachtsurfen verbruik ik maar 65-70% van mijn limiet niet meer
Nu met de limiet ophoging zou ik misschien is kunnen downgraden naar een netconnect maar hoop binnenkort cityconnect plus te zijn dus ga de moeite niet doen
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Topic gaat de goede kant op, ik hoop dat er isp's meekijken.

Zoals ik al eens aangehaalt heb; ik ben er vrij zeker van dat het net de bedoeling was van dommel om een abbonement te maken waar je je geen zorgen moet maken omdat je wel eens over je limiet zou kunnen gaan...

Ik zelf kom nog niet aan 1/4de van mijn limiet. Ik heb een limiet van 200 en kom gemiddelt aan 25-40GB denk ik. Daarom is het net zo leuk dat als ik eens iets groots wil downloaden (10 linux distro's ofzo ;):P) ik toch niet aan mijn limiet kom :)

Greetzzzz
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

is het eigenlijk mogelijk om vn abonnement te veranderen?
vb netconnect <--> netconnect plus
wat kost dit? moet je dan eerst een jaar uitdoen?
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

darkzero schreef:is het eigenlijk mogelijk om vn abonnement te veranderen?
vb netconnect <--> netconnect plus
wat kost dit? moet je dan eerst een jaar uitdoen?

van netconnect naar netconnect plus kan je altijd doen. Ook al ben je er nog geen jaar.
Om te downgraden van plus naar gewoon netconnect zal je wel eerst je jaar moeten uitdoen.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

had al op de site gekeken maar vond 't niet direct. nu gezocht op 'upgrade' en gevonden :-)
upgrade kost 25€ excl btw
over downgrade niks gevonden...
elldiablo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 apr 2006, 19:29
Locatie: Limburg Houthalen

Dat klopt juist niet. Als iedereen zijn volle capaciteit gebruikt, dan gaat Dommel failliet.


Waarom zouden ze dan aanbieden en risico nemen om failiet te gaan , als ze weten dat de kans er is om failiet te gaan .Volgens mij hebben ze meer als genoeg om iedereen hun max te geven . Anders zetten ze hun lat niet zo hoog .
i believe in Technology ... they can changes this world to make it easy for us .
Politic ?? they make law's when they cant solve a problem ... Now how helpfull is that ...
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

elldiablo schreef:Waarom zouden ze dan aanbieden en risico nemen om failiet te gaan , als ze weten dat de kans er is om failiet te gaan .Volgens mij hebben ze meer als genoeg om iedereen hun max te geven . Anders zetten ze hun lat niet zo hoog .


Bart Dom is niet zo dom als zijn naam het laat vermoeden ;)
Het netwerk van dommel kan gerust concureren met Belgacom en Telenet kwa capaciteit ;)

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen zijn limiet moet halen... Je verliest enkel tijd door die race te spelen... Als ik echt over mijn limiet wil moet ik constant aan 1Mbps downloaden... Wat kwasie onmogelijk is tenzij je een hoop crap download die je niet nodig hebt.

Greetzzzz
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

elldiablo schreef:
Waarom zouden ze dan aanbieden en risico nemen om failiet te gaan , als ze weten dat de kans er is om failiet te gaan .Volgens mij hebben ze meer als genoeg om iedereen hun max te geven . Anders zetten ze hun lat niet zo hoog .


Goztow legde het al heel verstaanbaar uit. Analogie met de banken enzo.

@ L-army: 't gaat em niet om netwerkcapaciteit, want voor een groot deel is Dommel netwerk= BGC. 't gaat hem om traffic van het 'autonomous systeem Dommel' naar buiten toe. Dat kost geld.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Burny schreef:@ L-army: 't gaat em niet om netwerkcapaciteit, want voor een groot deel is Dommel netwerk= BGC. 't gaat hem om traffic van het 'autonomous systeem Dommel' naar buiten toe. Dat kost geld.


Transit kost bijna niks meer tegenwoordig, Dommel heeft er zowat 14Gbit liggen. Da's wat anders dan de 2,5Gbit van Scarlet bv. De prijzen die Belgacom vraagt voor hun ATM lijntjes, die nekken veel providers.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

deej schreef:Transit kost bijna niks meer tegenwoordig, Dommel heeft er zowat 14Gbit liggen. Da's wat anders dan de 2,5Gbit van Scarlet bv. De prijzen die Belgacom vraagt voor hun ATM lijntjes, die nekken veel providers.


Idd, dat is wat ik wou zeggen, de netwerk capaciteit van dommel kan gerust meedraaien op niveau van telenet of belgacom.

@Burny, ik weet goed genoeg hoe het netwerk van dommel in elkaar zit hoor :) Belgacom is enkel de eind infrastructuur trouwens, transit of ip routing loopt trouwens niet via belgacom. Het is wel zo dat een van de grotere peering partners van Dommel belgacom-ics is. Maar dat heeft opzich vrij weinig te maken met bgc.

Greetzzzzz
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

deej schreef:
Burny schreef:@ L-army: 't gaat em niet om netwerkcapaciteit, want voor een groot deel is Dommel netwerk= BGC. 't gaat hem om traffic van het 'autonomous systeem Dommel' naar buiten toe. Dat kost geld.


Transit kost bijna niks meer tegenwoordig, Dommel heeft er zowat 14Gbit liggen. Da's wat anders dan de 2,5Gbit van Scarlet bv. De prijzen die Belgacom vraagt voor hun ATM lijntjes, die nekken veel providers.


Scarlet doet in de drukke momenten 2.5Gbit verkeer over zijn AS3304.
De volledige capaciteit ligt nog een pak hoger.

Ik weet niet waar je het haalt, maar transit verkeer is nog steeds vrij duur hoor. Zelfs als je naar de goedkopere transit providers gaat, betaal je bij grote commitments nog steeds 5-10 euro per Mbit.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik bedoel relatief gezien vergeleken met een paar jaar terug.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

en de meter is aangepast, gaat hier nu tot 200 GIG.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”